Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kinderen en het omgaan met geld

<<

Anoniem74

Bericht 31 Okt 2014 23:10

Kinderen en het omgaan met geld

De oudste koopt sinds kort steeds vaker iets. Ik sta dan op een afstandje, en hij rekent af. Bij elke vraag van de caissières kijkt hij met vragende ogen naar mij :palm: maar ok...hij is dan helemaal trots.

Vanaf wanneer zijn jullie van plan zakgeld te geven? En welk bedrag?
En wat mogen ze kopen?

Zelf neig ik naar 6 jaar, en dan welke week om te beginnen een euro (of zal dat te weinig zijn...?). Hij krijgt dan ook 'rente' (eind vd maand) om sparen te stimuleren, meer dan bij de Rabobank momenteel :smile:
Hij mag er in principe alles voor kopen, het is zijn geld.
<<

Anoniem75

Bericht 31 Okt 2014 23:15

Re: Kinderen en het omgaan met geld

Zolang hij er niet om vraagt krijgt hij het sowieso niet. En anders zou ik het niet weten wat een goede leeftijd is eigenlijk. Maar dat van die rente is wel een leuk idee :D Ik gok dat S. het anders meteen uitgeeft aan een snoepje oid. Dit motiveert misschien toch om te gaan sparen.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15970

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 31 Okt 2014 23:18

Re: Kinderen en het omgaan met geld

Kijk eens op de site van Nibud. Daar staat nuttige tips omtrent zakgeld. Hun adviseren inderdaad vanaf
zes jaar te beginnen met zakgeld.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem74

Bericht 31 Okt 2014 23:20

Re: Kinderen en het omgaan met geld

Dankje. Zie dat het bedrag ook overeenkomt.


Ja razz, wellicht stimuleert het. Al hoop ik niet dat hij alles opspaart, dan ben ik straks veel kwijt aan die rente haha
<<

Toos

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 586

Geregistreerd: 12 Jun 2014 23:43

Bericht 31 Okt 2014 23:22

Re: Kinderen en het omgaan met geld

Mijn oudste krijgt vanaf haar 8e verjaardag iedere week 1 euro zakgeld, op zaterdag. Ze mag hiervan niet zomaar van alles kopen zoals snoepjes, of prul bij de action. Ik heb haar op deze manier bijgebracht dat alles geld kost, en dat je iedere euro die je hebt verdiend maar 1 keer uit kan geven. Ze is zichzelf hier heel bewust van. Meestal spaart ze het op en koopt ze na een paar maanden iets wat ze erg graag wil hebben b.v. iets van Playmobil.
Succes. It is being able to go te bed each night with your soul at peace.
<<

Anoniem 82

Bericht 31 Okt 2014 23:36

Re: Kinderen en het omgaan met geld

Ik weet het nog niet, maar neig naar 6 jaar of misschien nog iets later. Eerder denk ik nog niet. En dan inderdaad beginnen met iets van een euro per week. Dat van die rente vind ik wel een hele goede, die ga ik onthouden!
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 31 Okt 2014 23:43

Re: Kinderen en het omgaan met geld

Mijn oudste kreeg het sinds zijn 7e, maar afgelopen zomervakantie is het er een beetje bij in geschoten. Hij taalt er ook niet naar.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

sandra

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 137

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 31 Okt 2014 23:46

Re: Kinderen en het omgaan met geld

Hier krijgt hij sinds hij 7 is ook een euro per week, in het begin mocht hij er alles voor kopen, juist om zich er bewust van te worden dat je het maar 1 keer uit kan geven.. Toen kocht hij er inderdaad het liefst snoep of een goedkoop prul van, maar nu heeft hij goed door dat als hij spaart, hij er iets veel mooiers voor kan kopen.

Nu heeft hij dus vaak echt een spaardoel, en dat vind ik een goed iets!
grote broer, febr 2007
kleine broer, febr 2010
<<

Anoniem74

Bericht 31 Okt 2014 23:48

Re: Kinderen en het omgaan met geld

Sandra, dat is ook mijn insteek.
Juist door de vrijheid te geven, leren ze het m.i. beter, dan wanneer je hen geld geeft en zegt "je mag alleen dit en dat kopen".
<<

sandra

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 137

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 31 Okt 2014 23:56

Re: Kinderen en het omgaan met geld

Inderdaad, het is juist om te leren omgaan met geld, dan moet je het ook loslaten, anders leren ze er mijns inziens nog niets van. Ik denk dat het hier nog geen 2 maanden heeft geduurd voordat hij opeens inzag dat hij er dus ook iets moois van kon kopen na een tijdje.

Wel grappig, de jongste is 4, en die krijgt 50 cent omdat hij natuurlijk ziet dat z'n broer iets krijgt, maar die is er heel blij mee, stopt het in z'n spaarpot en laat het daar lekker in zitten.. Hij taalt er niet naar om er iets van te kopen. Z'n broer moet het vaak tellen van hem, dus hij weet wat hij heeft, maar verder doet hij er niets mee...
grote broer, febr 2007
kleine broer, febr 2010
<<

Anoniem74

Bericht 01 Nov 2014 00:00

Re: Kinderen en het omgaan met geld

Haha, dat is dan puur van "jij krijgt wat...ik wil ook...al doe ik er niets mee...ik wil dat ook"
<<

sandra

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 137

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 01 Nov 2014 00:08

Re: Kinderen en het omgaan met geld

Ja, en de oudste is dus best een beetje jaloers op wat de jongste in zijn spaarpot heeft.. :)
grote broer, febr 2007
kleine broer, febr 2010
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 01 Nov 2014 01:00

Re: Kinderen en het omgaan met geld

Ik heb geen idee, maar ik denk dat t ook een beetje afhankelijk is van t kind zelf
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem110

Bericht 01 Nov 2014 07:54

Re: Kinderen en het omgaan met geld

Mijn zoontje is er steeds meer mee bezig.
Gisteren kwam er 1,30 nog uit de parkeerautomaat en die mocht hij hebben. Hij was zo enorm trots op zijn centjes dat hij voor mama een ijsje wilde kopen. (nadat ik uitgelegd had dat je daar geen nieuwe kast voor krijgt)

Ik ga als hij 6 is er ook mee beginnen en nu stop ik hem zo wel eens wat toe.
<<

Anoniem272

Bericht 01 Nov 2014 08:35

Re: Kinderen en het omgaan met geld

T. wordt deze maand 6 en krijgt sinds vorige week zakgeld. 1 euro per week. We hebben naar het advies van Nibud gekeken.

Vorige week had het buurmeisje van 8 samen met T. een 'heitje voor een karweitje' gedaan en daardoor had T. plots interesse in geld. Toen hebben we meteen een spaarpot voor hem gekocht en hem uitgelegd hoe sparen werkt.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 01 Nov 2014 08:43

Re: Kinderen en het omgaan met geld

Mijn dochter gaat zakgeld krijgen vanaf het weekend na haar verjaardag, ze is dan 6 jaar. Ze krijgt dan 1 euro per week en mag zelf weten waar ze het aan uit geeft.
Nu krijgt ze nog geen zakgeld maar ze is al wel met geld bezig, ze kan thuis wat verdienen als ze bijvoorbeeld de auto wast of de blaadjes uit de tuin bij elkaar veegt en weggooit. Ze is nu al best bewust met haar geld bezig, ze zoekt op in speelgoedboeken hoeveel verschillende dingen kosten en kijkt al waar ze het aan uit wil geven en vraagt hoelang ze daar dan voor moet sparen.
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 01 Nov 2014 10:02

Re: Kinderen en het omgaan met geld

Louise krijgt al zakgeld, omdat ze het leuk vindt muntjes in haar spaarpot te stoppen :') Onze ouders stoppen er af en toe ook een centje in.

Ze betaalt zelf vaak bij bakker/slager.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Fiene

Bericht 01 Nov 2014 15:15

Re: Kinderen en het omgaan met geld

Ik vind een jaar of zes ook een prima leeftijd om met zakgeld te starten. Nu krijgt hij af en toe gewoon wat kleingeld om in zijn spaarpot te stoppen. Hier mag hij van kopen wat hij wil, op =op.
<<

fashionmommy

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1141

Geregistreerd: 30 Mrt 2014 20:05

Bericht 01 Nov 2014 21:36

Re: Kinderen en het omgaan met geld

Zakgeld? Nog niet over nagedacht wanneer. Als we naar de kringloop of naar een rommelmarkt gaan krijgt ze wat centjes mee. Mag ze zelf wat van kopen dan.
You'll be her first role model, her first friend, her first love. You're her mom and she's you're whole world. She's you're little girl. ❤





Afbeelding
<<

Fiene

Bericht 01 Nov 2014 22:04

Re: Kinderen en het omgaan met geld

Ze mogen zelf bepalen wat ze met hun geld doen trouwens. Aan snoep, speelgoed wat dam ook.

Als ze later groot zijn mogen ze natuurlijk ook zelf kiezen maar stel ze gaan roken dan krijgen ze geen geld meer. Ik ga aan roken niet mijn geld uitgeven.
<<

Krissje

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 51

Geregistreerd: 07 Sep 2014 13:16

Bericht 01 Nov 2014 22:53

Re: Kinderen en het omgaan met geld

De oudste krijgt sinds de start van het nieuwe schooljaar zakgeld. Dus met 6 en een half jaar. Hij krijgt een euro waarvan hij 10 cent in zijn spaarpot moet doen en 90 cent voor in zijn portemonnee. De jongste krijgt dan 10 of 20 cent voor in de spaarpot.
<<

Bruintje beer

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 484

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:10

Bericht 02 Nov 2014 04:53

Re: Kinderen en het omgaan met geld

Hier krijgt ze nog geen zakgeld dat gaat gebeuren als ze 6 jaar is.Bedrag weet ik nog niet. Maar ze had met de vakantie geld gehad van oma en daar heeft ze in de vakantie dingen voor gekocht die zij graag wilde en ook zelf betaald.
We laten haar ook weleens betalen voor ons en dan komt ze trots ons het geld terugbrengen dat ze terug krijgt
Born to be loved.......
Grote meid 05-08-2009
Grote knul 04-06-2011
Kleine knul 03-12-2013
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 02 Nov 2014 14:24

Re: Kinderen en het omgaan met geld

Hier krijgen ze sinds hun 4de zakgeld. Meestal 2 euro per week en als ze veel hebben geholpen (tafel dekken, vaatwasser in/uitpakken, in de tuin etc) in die week dan krijgen ze 3 euro. Ze mogen daar geen snoep voor kopen, dat vind ik onzin. Ze mogen er wel speelgoed/knutselspullen etc voor kopen.
Afbeelding

I & N juni 2010

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers