Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Juffen... nieuwe cao al gezien?

<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 30 Okt 2014 20:51

Juffen... nieuwe cao al gezien?

De nieuwe CAO is er door.
Een groot punt is het verlagen van de werkdruk in het onderwijs.
Daar hebben de hoge piefen het volgende op bedacht.
De werkweek in het onderwijs wordt terug gezet naar 40 uur (fulltime, is dus 1 fte), maar de 1659 (als ik het goed zeg) uren die in een jaar gemaakt moeten worden (als fulltimer) blijven staan.
Dus dachten zij: Weet je wat! Dan halen we dat van de vakanties af. Dus ipv 12 weken, gaat het straks terug naar 10 weken.
Nu kan het aan mij liggen hoor, maar ik mis hierin compleet het voordeel voor de leerkracht:

- Je moet dus om 5u je spullen uit je klauwen laten vallen, want hee, 40 uur is 40 uur, morgen weer een dag
- Die uren worden niet geminderd, nee die moet je inhalen, dus links trekken ze het er vanaf, en rechts proppen ze het erbij.
- Die uren moeten ingehaald worden in een vakantie, er is dan dus geen klas?
- Mijn dochter gaat in de vakantie niet naar de opvang, ik moet haar die twee weken dus wel extra brengen, is extra kosten...

Ik.. ben het spoort bijster geloof ik...
Oh, en dit alles gaat in in schooljaar '15-'16
<<

Anoniem125

Bericht 30 Okt 2014 21:00

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Ik vind zowel 12 weken als 10 weken vakantie nog steeds erg veel, maar goed kan aan mij liggen natuurlijk. En 40 uur = inderdaad 40 uur, wat is daar zo gek aan?
<<

Anoniem74

Bericht 30 Okt 2014 21:03

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Maar ik snap het achterliggende idee wel. Als er teveel werkdruk is, dan is betere verspreiding van de uren mogelijk een verlichting. Ik denk dat je juist bepaalde zaken in vakanties op kunt pakken, doordat je dan in alle rust kunt werken. Dingen die normaal snel na een schooldag worden afgemaakt.
Vind zelf ook altijd fijn om een dag bijvoorbeeld geen mail aan te zetten, of in een rustige vakantie te werken.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11578

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 30 Okt 2014 21:05

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Zal het in de praktijk niet worden dat het dan opgeschreven word als overuren die iederee in de vakantie opneemt?

Verder ff denken 6 wkn zomer 2 kerst voorjaar najaar mei en nog 1 met Pinksteren/hemelvaart. Is het in de praktijk ook niet zo dat je vaak nog wel een dagje bezig bent in de vakantie?
2015 💙
<<

Anoniem156

Bericht 30 Okt 2014 21:06

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Maar volgens mij werken de meeste leerkrachten al veel in vakanties. Ten minste, als ik bij mij op school kijk wel.
Ik ken geen enkele leerkracht die echt 12 volle weken vakantie heeft. Natuurlijk scheelt het enorm of je om 6u op moet en ook echt 28 kids voor je neus hebt of niet, maar elke vakantie ben je minstens 1 dag voor je werk bezig.

Edit: Ik lees de andere reacties nu pas, volgens mij denk ik heel anders. Haha laat maar dus :)
Laatst gewijzigd door Anoniem156 op 30 Okt 2014 21:10, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem88

Bericht 30 Okt 2014 21:08

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Eens met Ig-Nore en Nougat. 10 weken vakantie en 10 weken B niet naar de opvang hoeven brengen is alsnog veel. Ik vind dat eigenlijk gewoon een soort luxeprobleem. Ik snap dat het voor jou een dure grap wordt, maar voor andere ouders in andere beroepsgroepen is dit nooit anders geweest. Maar, aan de andere kant: wordt het wel echt een dure grap? B gaat naar een gastouder, toch? Als jij om 17:00 moet stoppen met werken, dan kun je B eerder ophalen bij degasouder vandaan, verbruik je minder uren aan gastouderopvang, die je in die twee vakantieweken weer 'inhaalt'. Dat kun je dan toch tegen elkaar wegstrepen?
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25116

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 30 Okt 2014 21:11

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Ik snap hier ook het nut niet van in. Heb de brief gisteren snel doorgelezen, maar ga er dit weekend nog ff voor zitten. In de praktijk verandert er volgens mij weinig, want er is toch evenveel werk te doen in een schooljaar als anders? Ik vind het maar vreemd allemaal en hoop hier snel opheldering over te krijgen.
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem331

Bericht 30 Okt 2014 21:18

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Bliss schreef:Ik snap hier ook het nut niet van in. Heb de brief gisteren snel doorgelezen, maar ga er dit weekend nog ff voor zitten. In de praktijk verandert er volgens mij weinig, want er is toch evenveel werk te doen in een schooljaar als anders? Ik vind het maar vreemd allemaal en hoop hier snel opheldering over te krijgen.



:smile:
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25116

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 30 Okt 2014 21:22

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

OEPS :palm:

Pff het is die werkdruk, ik zit zo uitgeblust op de bank dat ik geen normale zin meer kan formuleren :angel:
❤ 7 juni 2018
<<

Fiene

Bericht 30 Okt 2014 21:34

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Ik vind het ook absurd hahaha. NAAST het feit dat ik sowieso al iedere week veel meer werk dan mijn '' fte'' uren baal ik ook enorm van het feit dat mensen denken dat ik al die vakanties niets doe. Ik werk zeer zeker wel in vakanties, en wat te denken van al die avonden op school?

Veel mensen hebben een verkeerd beeld van in het onderwijs werken denk ik.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25116

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 30 Okt 2014 21:39

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Ik probeer het werken in de vakanties wel tot een minimum te beperken, maar ik ontkom er toch nooit aan. En idd, al die avonden. De afgelopen drie woensdagen kon ik ook komen opdraven voor van alles, terwijl dat mn vrije dag is. Ook beantwoord ik regelmatig 's avonds nog mailtjes etc. Ok, dat hoeft niet, maar dan loop ik al snel weer achter de feiten aan.
❤ 7 juni 2018
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 30 Okt 2014 21:45

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Dat mensen verkeerd denken over de verdeling qua vakantie etc. is al lang bekend. Een werkweek in het onderwijs is meer dan alleen de uren voor de klas. Heel vaak heb je nog in de avonden afspraken staan en ouderavonden etc. Er zijn maar weinig leerkrachten die om 17.00 de school verlaten en klaar zijn met werken. De meeste docenten werken thuis nog door of inderdaad in de vakanties. Nu is in het basisonderwijs de afspraak op de meeste scholen dat je de eerste week van de vakantie van de leerlingen nog terug moet komen voor opruimen en nabesprekingen en dat je de laatste week ook wel een dag of 2 wordt verwacht op school om alles klaar te zetten. Er zijn zelfs scholen die in de laastte week van de vakantie vergaderingen plannen. Dus 6 weken zomer vakantie, die heb je echt niet hoor.

Verder heb ik de CAO nog niet gelezen, ook nog niks ontvangen vanuit de bond. Ik zal mij er na het weekend eens in gaan verdiepen.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 30 Okt 2014 21:49

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Dundas schreef:Eens met Ig-Nore en Nougat. 10 weken vakantie en 10 weken B niet naar de opvang hoeven brengen is alsnog veel. Ik vind dat eigenlijk gewoon een soort luxeprobleem. Ik snap dat het voor jou een dure grap wordt, maar voor andere ouders in andere beroepsgroepen is dit nooit anders geweest. Maar, aan de andere kant: wordt het wel echt een dure grap? B gaat naar een gastouder, toch? Als jij om 17:00 moet stoppen met werken, dan kun je B eerder ophalen bij degasouder vandaan, verbruik je minder uren aan gastouderopvang, die je in die twee vakantieweken weer 'inhaalt'. Dat kun je dan toch tegen elkaar wegstrepen?


Nee, mijn man haalt haar op dinsdag op, dan is hij net iets eerder klaar. En ik op woensdag, en daar kan ik op dezelfde tijd weg, vanwege de grootte van mijn FTE.
Er komt dus extra bij.

Het gaat me niet om het aantal weken vakantie, er had net zo goed 5 weken kunnen staan, of 3 bij wijze van spreken.
Het gaat mij er om dat ze het probleem naar mijn idee verplaatsen.

Als ik om 17u nog niet klaar ben met nakijken en dat soort dingen, kan ik dat moeilijk laten liggen tot de dag erna. De kids hebben hun schrift weer nodig, en krijgen feedback over wat ze in die les goed of fout gedaan hebben.

En wat Silly-one zegt verder.
<<

Anoniem74

Bericht 30 Okt 2014 21:51

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Fiene schreef:Ik vind het ook absurd hahaha. NAAST het feit dat ik sowieso al iedere week veel meer werk dan mijn '' fte'' uren baal ik ook enorm van het feit dat mensen denken dat ik al die vakanties niets doe. Ik werk zeer zeker wel in vakanties, en wat te denken van al die avonden op school?

Veel mensen hebben een verkeerd beeld van in het onderwijs werken denk ik.



Maar ik werk ook geregeld nog even snel vanuit huis, vriend nog veel meer. Onbetaald, hoort erbij. Zo nog velen anderen.

Ik heb altijd het gevoel alsof iedereen meer respect moet hebben voor leraren en leraressen.
Klinkt misschien stug, maar je bent vrij om een andere job te kiezen. Dit hoort kennelijk bij de job. Het is niet zo dat je nu ineens meer moet gaan werken volgens de nieuwe CAO, alleen anders verdeeld.
<<

Fiene

Bericht 30 Okt 2014 21:51

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Ik denk, hoop!!!, dat je die vakantieweken die je dus terug zou moeten komen, waar je geen fluit aan hebt om dat in een vakantie te doen, kunt afstrepen tegen uren die je iedere week al extra maakt. In dat geval red ik dat niet eens met twee vakantieweken.
<<

Piertje

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 392

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:15

Bericht 30 Okt 2014 21:53

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Ik zie om me heen dat eigenlijk al mijn collega's en ik zelf ook in de vakanties altijd een dag terug komen om te werken. Daarnaast werk ik thuis dan ook vaak nog aan mijn voorbereidingen enz.
Ook werk ik standaard 1 avond in de week aan school. En de drie dagen dat ik werk, ga ik niet eerder naar huis.
Ik vind het jammer dat mensen het onderwijs vaak zien als een baantje waarbij je weinig uren maakt.
Tuurlijk zijn de vakanties heel fijn, maar die uren maak je dan in andere weken wel extra.

En Ig-Nore, ik denk dat het er niet om gaat dat mensen meer respect voor leraren moeten hebben, maar juist dat mensen vaak reageren dat het zo lekker makkelijk is met zoveel vakantie en zo.
En dat dat dus niet zo is, omdat je die uren wel maakt.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Fiene

Bericht 30 Okt 2014 21:53

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Ig-Nore schreef:
Fiene schreef:Ik vind het ook absurd hahaha. NAAST het feit dat ik sowieso al iedere week veel meer werk dan mijn '' fte'' uren baal ik ook enorm van het feit dat mensen denken dat ik al die vakanties niets doe. Ik werk zeer zeker wel in vakanties, en wat te denken van al die avonden op school?

Veel mensen hebben een verkeerd beeld van in het onderwijs werken denk ik.



Maar ik werk ook geregeld nog even snel vanuit huis, vriend nog veel meer. Onbetaald, hoort erbij. Zo nog velen anderen.

Ik heb altijd het gevoel alsof iedereen meer respect moet hebben voor leraren en leraressen.
Klinkt misschien stug, maar je bent vrij om een andere job te kiezen. Dit hoort kennelijk bij de job. Het is niet zo dat je nu ineens meer moet gaan werken volgens de nieuwe CAO, alleen anders verdeeld.



Klopt en meer werken vind ik ook totaal niet erg maarrr in het onderwijs (en veel meer sectoren) schiet het totaal niet op om bijv 2 vakantieweken in je klas te gaan werken. Daar heb ik, en vooral de kinderen, niets aan. Wat moet ik 2 weken doen dan? Ik maak uren genoeg in de andere weken..daar red ik het niet eens mee met die 2 weken zoals ik als schreef. Maar in een keer 2 weken in de vakantie werken is gewoon helemaal niet handig.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 30 Okt 2014 21:53

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Ig-Nore schreef:
Fiene schreef:Ik vind het ook absurd hahaha. NAAST het feit dat ik sowieso al iedere week veel meer werk dan mijn '' fte'' uren baal ik ook enorm van het feit dat mensen denken dat ik al die vakanties niets doe. Ik werk zeer zeker wel in vakanties, en wat te denken van al die avonden op school?

Veel mensen hebben een verkeerd beeld van in het onderwijs werken denk ik.



Maar ik werk ook geregeld nog even snel vanuit huis, vriend nog veel meer. Onbetaald, hoort erbij. Zo nog velen anderen.

Ik heb altijd het gevoel alsof iedereen meer respect moet hebben voor leraren en leraressen.
Klinkt misschien stug, maar je bent vrij om een andere job te kiezen. Dit hoort kennelijk bij de job. Het is niet zo dat je nu ineens meer moet gaan werken volgens de nieuwe CAO, alleen anders verdeeld.


Ja, wat dus in mijn ogen de werkdruk niet verminderd.. maar alleen uitsmeert.
<<

Fiene

Bericht 30 Okt 2014 21:55

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Ik kan daar ook echt niet meer tegen...

'' Ooooooh je bent juf.. en OOOK nog kleuters???? OW wat een heerlijke rustige baan'''

Euh nou..nee dus. Wij spelen niet alleen maar buiten en het lijkt alsof de kinderen alleen maar spelen maar daar zit heel veel achter.. een kleuter nu is geen kleuter meer van 20 jaar geleden.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5097

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 30 Okt 2014 21:57

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Niet om jullie af te vallen hoor.. maar ik werk ook regelmatig savonds...en ik heb soms een dag vol afspraken dat ik mijn mail niet heb kunnen bekijken dat doe ik dan ook nog savonds als ik thuis ben... maar ik heb geen 12 weken vakantie.

Het is dus niet zo dat ik een verkeerd beeld heb van wat leraren allemaal doen, maar ik geloof niet per direct dat zij meer buiten hun fte uren werken dan bijv ik. En als ik dan zie hoeveel vakantie daar tegen over staat vergeleken met mijn vakantie dagen, kan ik dat soms best krom vinden.
:heart: :heart: 2011
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11578

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 30 Okt 2014 22:03

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Maar ff voor mijn beeld he, jullie hebben 8 vakantiemomenten, zomer, herfst, kerst, voorjaar, Pasen, mei, Pinksteren, hemelvaart. 2 wkn vakantie is 10 dgn bij fulltime. Zomer vakantie ben je toch al een paar dagen bezig met afsluiten en opstarten. Verder pak je dan in de andere vakanties nog een dag of wat. Wat is dan het probleem. In de praktijk zal het toch niet anders zijn alleen je hebt 2 wkn minder vakantie dus 2 wkn meer betaald? Of zie ik het nu compleet fout. Dit is toch alleen maar positiever?
2015 💙
<<

Fiene

Bericht 30 Okt 2014 22:04

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Minx; als het zo wordt dan '' valt het inderdaad wel mee'' maar het is gewoon echt flauwekul om te zeggen dat dit de werkdruk zou moeten verlagen!?

Dan moeten ze ophouden met die belachelijke eisen om alles tot in den treure te moeten registeren tegenwoordig.
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5466

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 30 Okt 2014 22:08

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Ik zit niet in jullie cao, maar heb wel schoolvakanties. Bij ons een tijd voor tijd regeling. Ik werk 24 uur en krijg 21 uur betaald. Maar ondertussen hoor je iedereen over hoeveel je vrij bent. Leraar zijn is niet minder zwaar als een andere baan. En ik vind dat zo'n onzin dat mensen dat zeggen! Verder denk ik dat die regeling niet werkt, want drukke periodes heb je het hele jaar door en dat los je niet op met twee keer een week werken.
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Anoniem88

Bericht 30 Okt 2014 22:09

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Fiene schreef:Ik kan daar ook echt niet meer tegen...

'' Ooooooh je bent juf.. en OOOK nog kleuters???? OW wat een heerlijke rustige baan'''

Euh nou..nee dus. Wij spelen niet alleen maar buiten en het lijkt alsof de kinderen alleen maar spelen maar daar zit heel veel achter.. een kleuter nu is geen kleuter meer van 20 jaar geleden.

Weet je? Het valt me heel erg op dat in dit soort discussies o.a. jij altijd vooraan staat om te roepen hoe zwaar een baan in het onderwijs wel niet is. Nou, ten eerste, kennelijk wordt dat beaamd, hebben ze met je mee willen denken en daarom deze cao-regeling ingevoerd. Of het nu zinvol of uberhaupt mogelijk is, is een tweede, maargoed, er wordt op een bepaalde onlogische manier wel meegedacht. Ten tweede: Weet je hoe het op een ander (in elk geval op mij) overkomt als je keer op keer zegt hoe zwáár het onderwijs wel niet is, hoeveel extra werk erbij komt kijken etc etc? Komt ie hoor. Ik heb daardoor het idee dat jij je werk daardoor eigenlijk helemaal geen zak aan vindt, dat er veel te veel rompslomp bij komt kijken met al die cito's en weet ik het wat, en dat je veel zwaarder vind dan je eigenlijk aankan, omdat je zoveel in eigen tijd nog moet doen. En dat dat al-le-maal maar onderschat wordt, want het is niet even leuk met kleutertjes spelen. En als ik dan even nog verder denk, stel, ik heb een kindje en ik moet een schoolkeuze gaan maken. Met dat wat ik hierboven schrijf in m'n achterhoofd zou ik het dus echt totaal geen prettig idee vinden als mijn kind bij jou in de klas zou komen, iemand die steeds maar weer probeert te wedijveren met anderen hoe zwaar haar baan eigenlijk wel niet is. Je geeft me het gevoel dat je je werk echt waardeloos vind, te zwaar, te onderschat. Maar hey, dat wist je allemaal toen je aan de pabo begon, en anders ben je daar tijdens je stage wel achter gekomen. Het onderwijs is een vak die je in mijn ogen ten allen tijden vol passie zou moeten uitvoeren, en een ieder die zulke discussies als jij nu doet, opzoekt, is in mijn ogen, hoe hard het ook klinkt, niet geschikt voor het onderwijs. Af en toe je werk verdedigen, prima. Maar niet overal waar het basisonderwijs ter sprake komt.

Enig idee hoe zwaar mijn baan is? Ik denk dat de gemiddelde Nederlander, zelfs die ouders die kinderopvang afnemen en dus twee keer per dag een kdv binnen komen wandelen, dat niet eens weten. Maar heb je ooit iemand uit de kinderopvang zulke discussies zien voeren?
Laatst gewijzigd door Anoniem88 op 30 Okt 2014 22:11, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 30 Okt 2014 22:10

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Minx schreef:Maar ff voor mijn beeld he, jullie hebben 8 vakantiemomenten, zomer, herfst, kerst, voorjaar, Pasen, mei, Pinksteren, hemelvaart. 2 wkn vakantie is 10 dgn bij fulltime. Zomer vakantie ben je toch al een paar dagen bezig met afsluiten en opstarten. Verder pak je dan in de andere vakanties nog een dag of wat. Wat is dan het probleem. In de praktijk zal het toch niet anders zijn alleen je hebt 2 wkn minder vakantie dus 2 wkn meer betaald? Of zie ik het nu compleet fout. Dit is toch alleen maar positiever?


Haha nee helaas, salaris blijft hetzelfde.
Volgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron