Roos' schreef:Fiene schreef:Ik klaag inderdaad over het feit dat er niet meer naar leerkrachten geluisterd wordt en dat er van bovenaf ( inspectie etc) van alles moet terwijl zij geen benul hebben van een dagelijkse klassensituatie.
Wanneer je kennis hebt van hoe een kleuter leert en werkt maak je zulke beslissingen niet omdat dat niet bij een kleuter past. En zo heb je dat ook voor alle andere groepen. Het wordt meer en meer een prestatiemaatschappij enÓ daar ben ik inderdaad, zeer fel op tegen. Dat neemt de '' liefde'' voor mijn werk en voor mijn kleuters niet weg. Het is onbegrip richting beslissingen die gewoon niet kloppen. En waar overigens heel erg veel leerkrachten tegenaan lopen.
Dat is toch in veel beroepsgroepen zo, dat het management geen idee heeft hoe het eraan toegaat op de werkvloer?
Ik begin het ook een beetje irritant te vinden die hele discussie, ik krijg het gevoel dat leraren steeds maar weer duidelijk willen maken hoe zwaar ze het wel niet hebben. 12 weken vakantie, dat is minstens 2x zoveel als de gemiddelde nederlander! Af en toe nog een dag terugkomen, nou dan houd je nog ruim 10 weken over. Ja het is inderdaad lastig om een dag vrij te nemen doordeweeks, maar aan de andere kant, zoveel vakantie, dan kan je het toch ook plannen in een vakantie?
En dat leraren thuis ook nog wat moeten doen, zal best, maar dat gebeurt wel in meer beroepsgroepen.
Nougat schreef:Ja, die zitten er standaard bij, krijg je dus standaard uitbetaald.
Mizz_S schreef:Ik vind deze discussie altijd zo jammer. Waarom proberen mensen hier elkaar toch altijd de loef af te steken wie het zwaarste werk heeft? Ik snap dat echt niet, en wat schiet je er mee op? Dat was ook helemaal niet de insteek van dit topic toch?
(Oh en ik ben zelf geen docent, nou ja eigenlijk wel een beetje maar niet in het regulier onderwijs, en ik val ook niet onder deze CAO, dus verder heb ik er weinig mee te maken).
Elliot schreef:Fiene, ik vind het absoluut niet overkomen alsof jij je baan niet leuk vindt, maar ik zit wel heel vaak met verwondering te lezen hoeveel jij klaagt over de volgens jou onbenullige dingen die erbij komen. Denk je nou echt dat dat alleen in jouw werkveld zo is?
Sommige dingen moeten nu eenmaal geregistreerd worden en dat kost tijd. Ik denk dat het beter is dat je accepteert dat dit onderdeel van je baan is, in plaats van het te zien als dingen die erbij komen. Het komt er namelijk niet bij, het HOORT erbij. Je baan bestaan uit lesgeven en alles wat daarbij komt. Dus ook administratie.
Verder vind ik het idee achter deze oplossing verdedigbaar, ze proberen leerkrachten op deze manier tegenoet te komen door de werkdruk te verspreiden over meer werken. Ik zie het niet als verplaatsen, omdat het hele idee van werkdruk is dat je veel moet doen in een te korte tijd. Aangezien je nu meer tijd krijgt voor werkzaamheden wordt de werkdruk automatisch lager.
Maar ik kan me wel voorstellen dat sommige taken niet kunnen wachten tot die weken extra (zoals nakijkwerk) omdat ze gewoon de volgende dag af moeten zijn. Maar ik zie ook niet echt een andere oplossing voor dat probleem.
Caulfield schreef:Mijn beeld van werken in het onderwijs is dat er heel vreemd met uren om wordt gegaan. Dingen als verslagen maken, rapporten enzo, zijn hele wezenlijke aspecten van het werk waar dus niet of nauwelijks uren voor worden geschreven in de normale werkweek, dat vind ik gek. En natuurlijk zijn er zat andere banen waarin je structureel overwerkt en veel werkmail doorploegt buiten je uren, maar die worden vaak beter betaald dan het onderwijs.
Het lijkt mij heel zwaar.
ไม่เป็นไร schreef:Om ook nog even on topic te reageren, ben het wel met je eens Lejow dat het waarschijnlijk een oplossing is die leuk op papier lijkt maar in de praktijk niet werkt omdat je onder sommige dingen niet uit kan komen en niet kan opschuiven tot in de vakantie.
Als ik het zo lees van jou zal er in de praktijk uiteindelijk niks veranderen, neem aan dat scholen jullie niet gaan verplichten 2 weken in de vakantie aanwezig te zijn en dan uit je neus te eten.. Of ze moeten jullie dan ineens allerlei taken er bij gaan geven die nu buiten je takenpakket vallen. Weet niet hoe het nu zit hoor, zijn jullie bijvoorbeeld ook verantwoordelijk voor het schoonmaken van het klaslokaal ofzo?
Als dat niet zo is zou ik voor dat soort dingen wel bang zijn, dat sommige scholen gaan denken "Oh ze moeten toch die 2 weken hier blijven, hoeven we die periode geen schoonmakers in de huren" oid.
June schreef:Caulfield schreef:Mijn beeld van werken in het onderwijs is dat er heel vreemd met uren om wordt gegaan. Dingen als verslagen maken, rapporten enzo, zijn hele wezenlijke aspecten van het werk waar dus niet of nauwelijks uren voor worden geschreven in de normale werkweek, dat vind ik gek. En natuurlijk zijn er zat andere banen waarin je structureel overwerkt en veel werkmail doorploegt buiten je uren, maar die worden vaak beter betaald dan het onderwijs.
Het lijkt mij heel zwaar.
Eens.
@Minx: Ik herken je verhaal totaal, maar toetsen bij kleuters zijn niet objectief. Op die leeftijd wisselen kinderen nog dagelijks heel erg in hun prestaties. Er is veel bewijs voor dat toetsen op die leeftijd niet betrouwbaar zijn. Op die leeftijd kun je dit dus zeker beter door een docent laten monitoren dan door twee keer een toets.
Een dergelijke toets had jou (en mij en vele anderen) dus niet per se geholpen.
Lejow schreef:ไม่เป็นไร schreef:Om ook nog even on topic te reageren, ben het wel met je eens Lejow dat het waarschijnlijk een oplossing is die leuk op papier lijkt maar in de praktijk niet werkt omdat je onder sommige dingen niet uit kan komen en niet kan opschuiven tot in de vakantie.
Als ik het zo lees van jou zal er in de praktijk uiteindelijk niks veranderen, neem aan dat scholen jullie niet gaan verplichten 2 weken in de vakantie aanwezig te zijn en dan uit je neus te eten.. Of ze moeten jullie dan ineens allerlei taken er bij gaan geven die nu buiten je takenpakket vallen. Weet niet hoe het nu zit hoor, zijn jullie bijvoorbeeld ook verantwoordelijk voor het schoonmaken van het klaslokaal ofzo?
Als dat niet zo is zou ik voor dat soort dingen wel bang zijn, dat sommige scholen gaan denken "Oh ze moeten toch die 2 weken hier blijven, hoeven we die periode geen schoonmakers in de huren" oid.
Er wordt gewerkt met een normjaartaak. Het aantal uur dat je per jaar moet werken. Dit is onderverdeeld in lesgebonden uren (uren dus daadwerkelijk voor een klas met kinderen), werkgroepen (sinterklaas, kerst, pasen, nieuwe taalmethode uitzoeken, engels, schoolreis, teamuitje, PR, enz enz enz enz), voor en nawerk, bijscholing en nog wat dingen.
Die hebben ze nu in 39/40 weken zitten ongeveer. Straks willen ze dat dus uit gaan smeren over 2 weken meer. Meer uren dan je hebt, kunnen er niet ingevuld worden, dus schoonmaken zal er niet bij komen (al doe ik dat wel al regelmatig, want het schoonmaakwerk van de schoonmakers is om te janken).
Ik zie het alleen niet voor me.
Heeft iedereen dan diezelfde dagen dat ze terug moeten komen? Mag je het zelf invullen? Sommige drukke periodes zijn gewoon niet uit te spreiden. De periode na de herfstvakantie is een van de heftige periode in een jaar. Er komen rapporten aan, Sinterklaas moet gevierd, dat moet van de muren af en binnen een uur moet kerst er tegen aan gekwakt zitten, om dat nog een week of 1,5/2 te vieren, af te sluiten met een kerstdiner en alles er weer af te moeten halen voor de kerstvakantie.
Ik zie nergens in dit stukje iets waarvan ik zeg, nou, lama zittuhhh!! Dat doe ik in februari wel, in de voorjaarsvakantie, oid.
Wat je zegt, het is weer een mooi bedacht iets, en ziet er vast schitterend uit zo op papier.. Maar ik zie het gewoon niet werken.
Nougat schreef:Volgens mij kost het vooral veel energie om je hierover voortdurend zo druk te maken. Lijkt me dat de stress die veel leerkrachten ervaren vooral komt door de constante strijd tegen de taken die niet zo leuk zijn, zoals de administratie bijhouden, vergaderingen, verslagen maken. Maar echt, geloof mij nu maar, in Iedere baan heb je taken die minder leuk zijn, die voelen als ballast, die je liever negeert. Zelfs in banen die op het oog, droombanen zijn, ook daar zul je op den duur tegen zaken aanlopen die lastig zijn, saai, en voor je gevoel onnodig.
Maar hoe drukker je je maakt, hoe meer stress het oplevert en hoe stommer je je baan gaat vinden en hoe meer werkdruk je ervaart.
Fiene schreef:Ik kan daar ook echt niet meer tegen...
'' Ooooooh je bent juf.. en OOOK nog kleuters???? OW wat een heerlijke rustige baan'''
Euh nou..nee dus. Wij spelen niet alleen maar buiten en het lijkt alsof de kinderen alleen maar spelen maar daar zit heel veel achter.. een kleuter nu is geen kleuter meer van 20 jaar geleden.
Exogenesis schreef:Ik ga niet meedoen met de discussie over de vakanties en werkdruk etc., want die is in het verleden al meerdere keren oeverloos gebleken en ik hou niet zo van zwemmen, maar wat ik me al een poosje afvraag m.b.t. deze nieuwe CAO: hóe gaan ze dit controleren? Moeten we ons in- en uitklokken ofzo?
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers