Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Juffen... nieuwe cao al gezien?

<<

Fiene

Bericht 30 Okt 2014 23:25

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Ben ik erg benieuwd waar je denkbeeldige vriend dan werkt. Het onderwijs kent helemaal geen plusuren of uren die extra uitbetaald worden...je hebt een vast salaris. Daarnaast heb je voor oudergesprekken en nog meer van dat soort dingen idd wel uren maar die zitten er gewoon standaard bij, helemaal niet als extra uren hoor. Klopt van geen kant wat je hier nu zegt.
<<

Anoniem125

Bericht 30 Okt 2014 23:27

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Ja, die zitten er standaard bij, krijg je dus standaard uitbetaald.
<<

Fiene

Bericht 30 Okt 2014 23:27

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Roos' schreef:
Fiene schreef:Ik klaag inderdaad over het feit dat er niet meer naar leerkrachten geluisterd wordt en dat er van bovenaf ( inspectie etc) van alles moet terwijl zij geen benul hebben van een dagelijkse klassensituatie.

Wanneer je kennis hebt van hoe een kleuter leert en werkt maak je zulke beslissingen niet omdat dat niet bij een kleuter past. En zo heb je dat ook voor alle andere groepen. Het wordt meer en meer een prestatiemaatschappij enÓ daar ben ik inderdaad, zeer fel op tegen. Dat neemt de '' liefde'' voor mijn werk en voor mijn kleuters niet weg. Het is onbegrip richting beslissingen die gewoon niet kloppen. En waar overigens heel erg veel leerkrachten tegenaan lopen.


Dat is toch in veel beroepsgroepen zo, dat het management geen idee heeft hoe het eraan toegaat op de werkvloer?
Ik begin het ook een beetje irritant te vinden die hele discussie, ik krijg het gevoel dat leraren steeds maar weer duidelijk willen maken hoe zwaar ze het wel niet hebben. 12 weken vakantie, dat is minstens 2x zoveel als de gemiddelde nederlander! Af en toe nog een dag terugkomen, nou dan houd je nog ruim 10 weken over. Ja het is inderdaad lastig om een dag vrij te nemen doordeweeks, maar aan de andere kant, zoveel vakantie, dan kan je het toch ook plannen in een vakantie?
En dat leraren thuis ook nog wat moeten doen, zal best, maar dat gebeurt wel in meer beroepsgroepen.


Niet het management hè..laat fat duidelijk zijn. Die houden hier al dingen tegen goddank. De inspectie, minster van onderwijs en bijbehorende maatjes..
<<

Anoniem131

Bericht 30 Okt 2014 23:38

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Nougat schreef:Ja, die zitten er standaard bij, krijg je dus standaard uitbetaald.

In jouw wereld wel. Het wordt tijd dat ze het hek eens dicht gaan zetten naar dat Utopia van jou. Werkelijk, hoe krijg jij al die leugens je toetsenbord uit? Wat is er zo mis met je leven dat je steeds iets verzint? Waarom wil je mensen steeds of op de kast jagen of kwetsen? Echt, ga eens naar een huisarts ipv steeds opnieuw hier te zieken en te kwetsen.
<<

Anoniem125

Bericht 30 Okt 2014 23:41

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Ik kan alleen spreken voor die vriend van mij en die beweert toch echt dat hij uren krijgt uitbetaald voor voorbereidend werk en dat soort dingen meer.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11581

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 30 Okt 2014 23:46

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Bought voortgezet onderwijs of basis?
2015 💙
<<

Anoniem125

Bericht 31 Okt 2014 00:00

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

VO
<<

Anoniem170

Bericht 31 Okt 2014 00:17

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Mizz_S schreef:Ik vind deze discussie altijd zo jammer. Waarom proberen mensen hier elkaar toch altijd de loef af te steken wie het zwaarste werk heeft? Ik snap dat echt niet, en wat schiet je er mee op? Dat was ook helemaal niet de insteek van dit topic toch?
(Oh en ik ben zelf geen docent, nou ja eigenlijk wel een beetje maar niet in het regulier onderwijs, en ik val ook niet onder deze CAO, dus verder heb ik er weinig mee te maken).


Nou weetje wat het is, het valt me op dat die docenten zoveel klagen, salaris is zo laag etc. Ik vind dat gewoon gek, 12 weken vakantie!!! En die druk, ja dat is overal in elke beroepsgroep. Wat is eigenlijk het startsalaris van een docent op vo? Want volgens mij is dat nog niet eens zo heel slecht als je dat vergelijkt met andere starters.
<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 19:59

Bericht 31 Okt 2014 00:21

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Oeffff.... ben ik blij dat ik OOP-er ben in het VO. Als OOP-er (b.v. kantoorfunctie, instructeur, assistent) kan je inderdaad overuren uitbetaald worden. Het ligt natuurlijk wel aan de school/overkoepelende organisatie of ze dit doen en staat vaak in de CAO beschreven. Daarnaast werken wij als OOP meer uren dan dat we betaald worden om zo onze vakanties terug te verdienen. Met een 40 urige baan, krijg je voor 36 uur betaald. Dat is waarom ik buiten de reguliere schoolvakanties, gewoon 3 weken op vakantie kan gaan omdat ik te veel uren maak. Waarschijnlijk is dat bij de vriend van Nougat dus ongeveer het zelfde aan de hand.

In het VO zijn de vakanties trouwens al behoorlijk terug gedrongen. Onze leerkrachten hadden nog maar 6 weken zomer vakantie dit jaar. Eerder lag dit op 8 weken en als je geluk had nog meer.
<<

Anoniem92

Bericht 31 Okt 2014 00:34

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Maar als je 2 weken minder vakantie krijgt he, dan krijg je wel meer kinderopvang-uren en dus meer kinderopvangtoeslag, dus qua kosten zou dat moeten meevallen, of laat ik het zo zeggen, qua kosten heb je het dan bijna net zo 'slecht' als andere ouders werkend in een ander vakgebied.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 31 Okt 2014 09:54

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Fiene, ik vind het absoluut niet overkomen alsof jij je baan niet leuk vindt, maar ik zit wel heel vaak met verwondering te lezen hoeveel jij klaagt over de volgens jou onbenullige dingen die erbij komen. Denk je nou echt dat dat alleen in jouw werkveld zo is?
Sommige dingen moeten nu eenmaal geregistreerd worden en dat kost tijd. Ik denk dat het beter is dat je accepteert dat dit onderdeel van je baan is, in plaats van het te zien als dingen die erbij komen. Het komt er namelijk niet bij, het HOORT erbij. Je baan bestaan uit lesgeven en alles wat daarbij komt. Dus ook administratie.

Verder vind ik het idee achter deze oplossing verdedigbaar, ze proberen leerkrachten op deze manier tegenoet te komen door de werkdruk te verspreiden over meer werken. Ik zie het niet als verplaatsen, omdat het hele idee van werkdruk is dat je veel moet doen in een te korte tijd. Aangezien je nu meer tijd krijgt voor werkzaamheden wordt de werkdruk automatisch lager.
Maar ik kan me wel voorstellen dat sommige taken niet kunnen wachten tot die weken extra (zoals nakijkwerk) omdat ze gewoon de volgende dag af moeten zijn. Maar ik zie ook niet echt een andere oplossing voor dat probleem.

♥♥
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 31 Okt 2014 10:30

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Elliot schreef:Fiene, ik vind het absoluut niet overkomen alsof jij je baan niet leuk vindt, maar ik zit wel heel vaak met verwondering te lezen hoeveel jij klaagt over de volgens jou onbenullige dingen die erbij komen. Denk je nou echt dat dat alleen in jouw werkveld zo is?
Sommige dingen moeten nu eenmaal geregistreerd worden en dat kost tijd. Ik denk dat het beter is dat je accepteert dat dit onderdeel van je baan is, in plaats van het te zien als dingen die erbij komen. Het komt er namelijk niet bij, het HOORT erbij. Je baan bestaan uit lesgeven en alles wat daarbij komt. Dus ook administratie.

Verder vind ik het idee achter deze oplossing verdedigbaar, ze proberen leerkrachten op deze manier tegenoet te komen door de werkdruk te verspreiden over meer werken. Ik zie het niet als verplaatsen, omdat het hele idee van werkdruk is dat je veel moet doen in een te korte tijd. Aangezien je nu meer tijd krijgt voor werkzaamheden wordt de werkdruk automatisch lager.
Maar ik kan me wel voorstellen dat sommige taken niet kunnen wachten tot die weken extra (zoals nakijkwerk) omdat ze gewoon de volgende dag af moeten zijn. Maar ik zie ook niet echt een andere oplossing voor dat probleem.


Het is ook niet altijd te verplaatsen. Je hebt drukke weken en rustige weken.
Ik kan niet nu in oktober bijv al wat voor gaan bereiden voor Pasen oid.
Rapporten kun je ook niet eerder of later schrijven dan dat ze ingeleverd moeten worden.

Ik snap ook wel dat ze hun best doen iets te verzinnen. Maar dit vind ik gewoon echt een flut oplossing.

En Parel, natuurlijk heb je wel KOT enzo, maar zwart wit gezien ga je er wel op achteruit.
<<

Anoniem122

Bericht 31 Okt 2014 10:36

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Om ook nog even on topic te reageren, ben het wel met je eens Lejow dat het waarschijnlijk een oplossing is die leuk op papier lijkt maar in de praktijk niet werkt omdat je onder sommige dingen niet uit kan komen en niet kan opschuiven tot in de vakantie.
Als ik het zo lees van jou zal er in de praktijk uiteindelijk niks veranderen, neem aan dat scholen jullie niet gaan verplichten 2 weken in de vakantie aanwezig te zijn en dan uit je neus te eten.. Of ze moeten jullie dan ineens allerlei taken er bij gaan geven die nu buiten je takenpakket vallen. Weet niet hoe het nu zit hoor, zijn jullie bijvoorbeeld ook verantwoordelijk voor het schoonmaken van het klaslokaal ofzo?
Als dat niet zo is zou ik voor dat soort dingen wel bang zijn, dat sommige scholen gaan denken "Oh ze moeten toch die 2 weken hier blijven, hoeven we die periode geen schoonmakers in de huren" oid.

En nog even een vraag/opmerking voor Fiene, ik kan best begrijpen dat het afnemen van toetsen en dergelijke niet leuk is, maar je moet tegenwoordig gewoon alles kunnen verantwoorden en je bevindingen ook ergens op baseren. Dat is in iedere sector, om bijvoorbeeld een voorbeeld te geven in de sector waarin ik straks kom te werken. Dat is dan hoe het in België gaat met de zorgverzekering, weet niet hoe het precies in NL is omdat ik hier nooit stage gelopen heb. Maar het liefst wil je iedere patiënt de "beste" prothese geven, de meest geavanceerde voet, de duurste "beste" knie. Nee, hoe wordt dat bepaald, je moet registeren hoe lang je patiënt op x snelheid kan lopen op een loopband, dat moet weer vast gesteld worden door een onafhankelijk persoon. Als je patiënt dan niet een bepaalde norm haalt, dan heeft hij of zij pech en krijgt een mindere prothese vergoed. (Ik zet beste trouwens wel even tussen haakjes iedere keer, want want in de theorie het beste is en meest geavanceerd, hoeft niet automatisch ook het beste te zijn voor je patiënt)
Frustrerend, ja zeker, want je wilt het beste voor iedereen. Maar je kan niet op persoonlijke meningen af gaan. Ik kan vinden dat patiënt x wel die knie en die voet nodig heeft, als net afgestudeerde, met weinig ervaring. Een collega kan weer vinden dat de patiënt niet zoveel baadt bij die betere knie heeft, en dus dat het het verschil in kosten het niet waard is, omdat de patiënt net zo goed loopt op een "mindere" knie en voet, en door zijn fysieke toestand niet het maximale uit de duurdere knie zal halen. En die mening is dan weer gebaseerd op misschien jaren lange ervaring.
Dus er MOET wel een manier zijn om iets transparant te kunnen meten.

Jij hebt misschien x aantal jaar ervaring met lesgeven, maar toen jij net begon kon jij je kleuters ook niet zo goed inschatten en beoordelen als nu. Dat geldt voor iedereen die net afgestudeerd is, en zou toch zonde zijn als de kinderen vervolgens de dupe er van worden omdat juf nog niet zoveel ervaring heeft en dus bepaalde dingen niet (voldoende of op tijd) opmerkt, gewoon omdat ze net vers van de pabo af komt.
Laatst gewijzigd door Anoniem122 op 31 Okt 2014 10:47, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

anoniem213

Bericht 31 Okt 2014 10:37

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Caulfield schreef:Mijn beeld van werken in het onderwijs is dat er heel vreemd met uren om wordt gegaan. Dingen als verslagen maken, rapporten enzo, zijn hele wezenlijke aspecten van het werk waar dus niet of nauwelijks uren voor worden geschreven in de normale werkweek, dat vind ik gek. En natuurlijk zijn er zat andere banen waarin je structureel overwerkt en veel werkmail doorploegt buiten je uren, maar die worden vaak beter betaald dan het onderwijs.
Het lijkt mij heel zwaar.


Eens.

@Minx: Ik herken je verhaal totaal, maar toetsen bij kleuters zijn niet objectief. Op die leeftijd wisselen kinderen nog dagelijks heel erg in hun prestaties. Er is veel bewijs voor dat toetsen op die leeftijd niet betrouwbaar zijn. Op die leeftijd kun je dit dus zeker beter door een docent laten monitoren dan door twee keer een toets.
Een dergelijke toets had jou (en mij en vele anderen) dus niet per se geholpen.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 31 Okt 2014 10:54

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

ไม่เป็นไร schreef:Om ook nog even on topic te reageren, ben het wel met je eens Lejow dat het waarschijnlijk een oplossing is die leuk op papier lijkt maar in de praktijk niet werkt omdat je onder sommige dingen niet uit kan komen en niet kan opschuiven tot in de vakantie.
Als ik het zo lees van jou zal er in de praktijk uiteindelijk niks veranderen, neem aan dat scholen jullie niet gaan verplichten 2 weken in de vakantie aanwezig te zijn en dan uit je neus te eten.. Of ze moeten jullie dan ineens allerlei taken er bij gaan geven die nu buiten je takenpakket vallen. Weet niet hoe het nu zit hoor, zijn jullie bijvoorbeeld ook verantwoordelijk voor het schoonmaken van het klaslokaal ofzo?
Als dat niet zo is zou ik voor dat soort dingen wel bang zijn, dat sommige scholen gaan denken "Oh ze moeten toch die 2 weken hier blijven, hoeven we die periode geen schoonmakers in de huren" oid.




Er wordt gewerkt met een normjaartaak. Het aantal uur dat je per jaar moet werken. Dit is onderverdeeld in lesgebonden uren (uren dus daadwerkelijk voor een klas met kinderen), werkgroepen (sinterklaas, kerst, pasen, nieuwe taalmethode uitzoeken, engels, schoolreis, teamuitje, PR, enz enz enz enz), voor en nawerk, bijscholing en nog wat dingen.
Die hebben ze nu in 39/40 weken zitten ongeveer. Straks willen ze dat dus uit gaan smeren over 2 weken meer. Meer uren dan je hebt, kunnen er niet ingevuld worden, dus schoonmaken zal er niet bij komen (al doe ik dat wel al regelmatig, want het schoonmaakwerk van de schoonmakers is om te janken).
Ik zie het alleen niet voor me.
Heeft iedereen dan diezelfde dagen dat ze terug moeten komen? Mag je het zelf invullen? Sommige drukke periodes zijn gewoon niet uit te spreiden. De periode na de herfstvakantie is een van de heftige periode in een jaar. Er komen rapporten aan, Sinterklaas moet gevierd, dat moet van de muren af en binnen een uur moet kerst er tegen aan gekwakt zitten, om dat nog een week of 1,5/2 te vieren, af te sluiten met een kerstdiner en alles er weer af te moeten halen voor de kerstvakantie.
Ik zie nergens in dit stukje iets waarvan ik zeg, nou, lama zittuhhh!! Dat doe ik in februari wel, in de voorjaarsvakantie, oid.

Wat je zegt, het is weer een mooi bedacht iets, en ziet er vast schitterend uit zo op papier.. Maar ik zie het gewoon niet werken.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 31 Okt 2014 10:55

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

June schreef:
Caulfield schreef:Mijn beeld van werken in het onderwijs is dat er heel vreemd met uren om wordt gegaan. Dingen als verslagen maken, rapporten enzo, zijn hele wezenlijke aspecten van het werk waar dus niet of nauwelijks uren voor worden geschreven in de normale werkweek, dat vind ik gek. En natuurlijk zijn er zat andere banen waarin je structureel overwerkt en veel werkmail doorploegt buiten je uren, maar die worden vaak beter betaald dan het onderwijs.
Het lijkt mij heel zwaar.


Eens.

@Minx: Ik herken je verhaal totaal, maar toetsen bij kleuters zijn niet objectief. Op die leeftijd wisselen kinderen nog dagelijks heel erg in hun prestaties. Er is veel bewijs voor dat toetsen op die leeftijd niet betrouwbaar zijn. Op die leeftijd kun je dit dus zeker beter door een docent laten monitoren dan door twee keer een toets.
Een dergelijke toets had jou (en mij en vele anderen) dus niet per se geholpen.


En ook eens!
<<

Anoniem84

Bericht 31 Okt 2014 11:07

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Maar als je twee hele weken extra hebt om je werk (en dan met name administratie te doen), dan is dat toch wél een oplossing? Administratie heb je altijd, je kunt niet altijd alle administratie altijd doen, maar bijvoorbeeld voorbereidingen van thema's, werkgroepen en dat soort dingen, dat kun je toch perfect in die twee extra weken doen? De werkdruk in overige weken wordt daardoor kleiner, heb je meer tijd voor de administratie die wel per se op dat moment moet gebeuren.

Er worden echt problemen gezocht die er niet zijn naar mijn idee. Veel leerkrachten mopperen over de hoge werkdruk, maar als er dan een oplossing gevonden wordt (en natuurlijk is dit een verplaatsing van het werk, die verplaats je naar de twee weken die je er extra bij krijgt) is het nog niet goed. Ik snap het probleem niet hoor...
<<

Anoniem122

Bericht 31 Okt 2014 11:20

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Lejow schreef:
ไม่เป็นไร schreef:Om ook nog even on topic te reageren, ben het wel met je eens Lejow dat het waarschijnlijk een oplossing is die leuk op papier lijkt maar in de praktijk niet werkt omdat je onder sommige dingen niet uit kan komen en niet kan opschuiven tot in de vakantie.
Als ik het zo lees van jou zal er in de praktijk uiteindelijk niks veranderen, neem aan dat scholen jullie niet gaan verplichten 2 weken in de vakantie aanwezig te zijn en dan uit je neus te eten.. Of ze moeten jullie dan ineens allerlei taken er bij gaan geven die nu buiten je takenpakket vallen. Weet niet hoe het nu zit hoor, zijn jullie bijvoorbeeld ook verantwoordelijk voor het schoonmaken van het klaslokaal ofzo?
Als dat niet zo is zou ik voor dat soort dingen wel bang zijn, dat sommige scholen gaan denken "Oh ze moeten toch die 2 weken hier blijven, hoeven we die periode geen schoonmakers in de huren" oid.




Er wordt gewerkt met een normjaartaak. Het aantal uur dat je per jaar moet werken. Dit is onderverdeeld in lesgebonden uren (uren dus daadwerkelijk voor een klas met kinderen), werkgroepen (sinterklaas, kerst, pasen, nieuwe taalmethode uitzoeken, engels, schoolreis, teamuitje, PR, enz enz enz enz), voor en nawerk, bijscholing en nog wat dingen.
Die hebben ze nu in 39/40 weken zitten ongeveer. Straks willen ze dat dus uit gaan smeren over 2 weken meer. Meer uren dan je hebt, kunnen er niet ingevuld worden, dus schoonmaken zal er niet bij komen (al doe ik dat wel al regelmatig, want het schoonmaakwerk van de schoonmakers is om te janken).
Ik zie het alleen niet voor me.
Heeft iedereen dan diezelfde dagen dat ze terug moeten komen? Mag je het zelf invullen? Sommige drukke periodes zijn gewoon niet uit te spreiden. De periode na de herfstvakantie is een van de heftige periode in een jaar. Er komen rapporten aan, Sinterklaas moet gevierd, dat moet van de muren af en binnen een uur moet kerst er tegen aan gekwakt zitten, om dat nog een week of 1,5/2 te vieren, af te sluiten met een kerstdiner en alles er weer af te moeten halen voor de kerstvakantie.
Ik zie nergens in dit stukje iets waarvan ik zeg, nou, lama zittuhhh!! Dat doe ik in februari wel, in de voorjaarsvakantie, oid.

Wat je zegt, het is weer een mooi bedacht iets, en ziet er vast schitterend uit zo op papier.. Maar ik zie het gewoon niet werken.



Bedankt voor je uitleg, het is me nu iets duidelijker hoe het werkt :) Wat ik bedoelde met bijvoorbeeld schoonmaak werk, is dat het waarschijnlijk in de praktijk er op neer komt dat je toch nog uren na je werk moet doorwerken om het af te krijgen, dit nog bovenop je uren die je normaal in een jaar moet werken, en dit niet als 'tijd voor tijd' geschreven mag worden voor die 2 weken die je in de vakantie terug komt. Dus dat je wel die uren na school nog bezig bent, maar die niet mag rekenen voor je uren per jaar die je moet maken, en vervolgens alsnog die volle 2 weken in de vakantie terug moet komen naar school, dan "tijd over hebt", omdat je je werk gedurende het schooljaar al hebt af moeten maken. En dat er dan misschien vanuit scholen gedacht wordt "Oh we moeten ze nog 2 weken inzetten in de vakantie, we gaan even wat extra taken bedenken".
<<

Anoniem125

Bericht 31 Okt 2014 12:22

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Volgens mij kost het vooral veel energie om je hierover voortdurend zo druk te maken. Lijkt me dat de stress die veel leerkrachten ervaren vooral komt door de constante strijd tegen de taken die niet zo leuk zijn, zoals de administratie bijhouden, vergaderingen, verslagen maken. Maar echt, geloof mij nu maar, in Iedere baan heb je taken die minder leuk zijn, die voelen als ballast, die je liever negeert. Zelfs in banen die op het oog, droombanen zijn, ook daar zul je op den duur tegen zaken aanlopen die lastig zijn, saai, en voor je gevoel onnodig.

Maar hoe drukker je je maakt, hoe meer stress het oplevert en hoe stommer je je baan gaat vinden en hoe meer werkdruk je ervaart.
<<

Anoniem74

Bericht 31 Okt 2014 18:15

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Wat is volgens jullie dan wel een goede oplossing voor de kennelijk hoge werkdruk in het onderwijs?
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 31 Okt 2014 18:39

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Nougat schreef:Volgens mij kost het vooral veel energie om je hierover voortdurend zo druk te maken. Lijkt me dat de stress die veel leerkrachten ervaren vooral komt door de constante strijd tegen de taken die niet zo leuk zijn, zoals de administratie bijhouden, vergaderingen, verslagen maken. Maar echt, geloof mij nu maar, in Iedere baan heb je taken die minder leuk zijn, die voelen als ballast, die je liever negeert. Zelfs in banen die op het oog, droombanen zijn, ook daar zul je op den duur tegen zaken aanlopen die lastig zijn, saai, en voor je gevoel onnodig.

Maar hoe drukker je je maakt, hoe meer stress het oplevert en hoe stommer je je baan gaat vinden en hoe meer werkdruk je ervaart.


De strijd gaat niet tegen de taken: alle leerkrachten zijn zich ervan bewust dat die erbij horen. Het gaat om het stigma dat wij "zoveel vakantie" hebben, wat niet waar is. Ga je tegen iemand die 4x10 uur werkt ook zeggen dat hij parttime werkt omdat het geen 5 dagen is?
Elke leerkracht is zich ervan bewust dat er in andere banen ook vergaderingen en weet ik het wat zijn. De stress komt vooral omdat je steeds meer leerlingen krijgt, waarvan een groot aantal ook een hele ballast met zich meebrengt: tenslotte hebben we het WSNS en dus bijna geen SBO-scholen meer. Alles wat daarbij komt kijken moet je in je normjaartaak op zien te vangen maar dat is simpelweg niet te doen.

Wat al eerder wordt gezegd: sommige tijden zijn druk, anderen minder druk. Feit blijft dat je niet te ver vooruit kunt werken, dat gaat gewoon niet.

@Ig Nore: die oplossing heb ik al eerder aangedragen: meer geld voor kleinere klassen en meer begeleiding.
En over het aantal toetsen: ja, dat zijn er wel veel. Zeker bij kleuters lijken ze me nog niet echt nodig: vroeger waren ze er ook niet en wij zijn ook goed groot geworden.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem73

Bericht 31 Okt 2014 19:52

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Fiene schreef:Ik kan daar ook echt niet meer tegen...

'' Ooooooh je bent juf.. en OOOK nog kleuters???? OW wat een heerlijke rustige baan'''

Euh nou..nee dus. Wij spelen niet alleen maar buiten en het lijkt alsof de kinderen alleen maar spelen maar daar zit heel veel achter.. een kleuter nu is geen kleuter meer van 20 jaar geleden.


Zeggen mensen dat echt?
Ik zeg juist het tegenovergestelde tegen de juffen.

Ik geef ze regelmatig een complimentje dat ik het zo knap vind en respect heb voor ze.

Ik ben klassenmoeder en help weleens mee in de klas maar omg ik zou dat dus echt niet kunnen!
<<

Anoniem315

Bericht 31 Okt 2014 20:27

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Ik ga niet meedoen met de discussie over de vakanties en werkdruk etc., want die is in het verleden al meerdere keren oeverloos gebleken en ik hou niet zo van zwemmen, maar wat ik me al een poosje afvraag m.b.t. deze nieuwe CAO: hóe gaan ze dit controleren? Moeten we ons in- en uitklokken ofzo?
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 31 Okt 2014 21:08

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Exogenesis schreef:Ik ga niet meedoen met de discussie over de vakanties en werkdruk etc., want die is in het verleden al meerdere keren oeverloos gebleken en ik hou niet zo van zwemmen, maar wat ik me al een poosje afvraag m.b.t. deze nieuwe CAO: hóe gaan ze dit controleren? Moeten we ons in- en uitklokken ofzo?

Directie van je school gaat zich waarschijnlijk gewoon netjes aan de regels houden.

Even wat anders: de onderhandelingen voor deze CAO zijn al VET lang bezig en er is onwijs veel overleg geweest met de vakbonden, er zijn protesten geweest en als je jezelf daar een klein beetje van op de hoogte hebt gehouden (wat niet gek is als dit je werkveld is) dan kan de nieuwe CAO niet als een verrassing voor je komen.
#teammaple🍁
<<

Fiene

Bericht 31 Okt 2014 21:48

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Vandaag gevraagd aan onze directeur en die zegt dat dit er nog helemaal niet door is en dat hij verwacht dat dit er ook miet door gaat komen. En dat het dan nog per bestuur besloten kan gaan worden hoe er invulling aan gegeven wordt. Hij begreep ook niets van deze aanpak.

Ik weet niet wie, maar je kunt kleuters ook prima testen op andere manieren. Dat schijf ik ook steeds. Ik wil handelend testen en niet via een papier.
VorigeVolgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers