Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Juffen... nieuwe cao al gezien?

<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5464

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 30 Okt 2014 21:36

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Tuurlijk zijn er heel veel banen die zwaar zijn en waarbij je in je vrije tijd nog aan het werk bent. Maar daar gaat dit topic niet over! Ik denk dat er veel mensen zijn die andermans werk onderschatten!
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Anoniem125

Bericht 30 Okt 2014 21:38

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Ik heb echt de meest ondergewaardeerde baantjes gehad in het verleden. Er bestaan gewoon banen in Nederland, waarbij je het minimumloon verdiend, geen recht hebt op doorbetaling tijdens je vakantie, als je ziek wordt is dat pech, krijg je geen geld of iets, je bouwt geen pensioen op, helemaal niks. Vakanties? Daar moet je om vechten, want iedereen wil wel vakantie, maar dat is niet vanzelfsprekend ingebouwd of iets. Feestdagen? Er wordt vanuit gegaan dat je er gewoon bent. En in die banen werken niet alleen studenten (zoals ik zelf destijds was), maar allerlei mensen, jong en oud, man en vrouw, hoog en laagopgeleid.

Ik sta dus wel met mijn oren te klapperen als ik mensen in het onderwijs hoor klagen. Het is allemaal zo goed geregeld, maar de meeste leerkrachten hebben nooit ander werk gehad en hebben dus geen idee hoe het er in andere sectoren aan toe gaat. Het komt vooral heel verwend over.

Zelf heb ik nu gelukkig een aardig goede baan, met goede voorwaarden, maar ik ben daar dagelijks dankbaar voor, omdat ik weet dat het niet vanzelfsprekend is.
Laatst gewijzigd door Anoniem125 op 30 Okt 2014 21:39, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 30 Okt 2014 21:38

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Maar hoe zou je de werkdruk dan wel kunnen verlagen. Die toetsen zijn er natuurlijk niet voor niets. Kinderen worden zodra ze geboren zijn al aan de eerste testen onderworpen. Krijgen we niet een enorm probleem als we niet weten op welk niveau een kind les moet krijgen. Ik denk nl dat als je echt wat wil je het hele schoolsysteem om moet gooien. Mijn grootste angst is dat als wij kinderen krijgen ze hun schoolperiode door moeten zoals ik dat zelf gedaan heb. Ik heb veel te weinig uitdaging gehad waardoor ik nooit heb leren leren. Juist door kleuters goed in de gaten te houden zou je dit soort dingen op moeten kunnen vangen.
2015 💙
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 30 Okt 2014 21:40

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Ik open ff een nieuw topic ff gal spuwen ;)
2015 💙
<<

FaithHopeLove

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 114

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:48

Bericht 30 Okt 2014 21:40

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Ze slaan hier inderdaad echt compleet de plank mis. Ik ben het helemaal met Lejow eens. Dit is geen goede manier om de werkdruk te verlagen en is alleen maar een verplaatsing van het probleem.
Jammer dat er dan toch weer van die opmerkingen over vakanties e.d. komen. Ja, je hebt in het onderwijs veel vakantie, klopt. Maar je hebt ook veel werk/verantwoordelijkheid/steeds meer administratie/bijkomende taken/enz. Het is niet dat je om 5 uur naar huis kan en dan de deur achter je dichttrekt en echt klaar bent. En ja, dat heb je in andere sectoren ook, maar geloof mij (en ik heb in veel verschillende sectoren gewerkt, o.a. die van jou Dundas) maar ik ervaar het onderwijs echt wel als de baan met de hoogste werkdruk.

Mijn hart ligt bij het geven van onderwijs en bij de kinderen, daar doe je het voor en dat is de reden dat echt niet weg zou willen uit het onderwijs. Ik hou van mijn werk, maar ik ben het met alle andere leerkrachten eens dat het wel een zwaar beroep is, waarin steeds meer van je wordt verwacht met steeds minder middelen in steeds minder tijd. Dat is nou juist wat het zo zwaar maakt.
Laatst gewijzigd door FaithHopeLove op 30 Okt 2014 22:11, in totaal 1 keer gewijzigd.
2013
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 30 Okt 2014 21:42

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Nougat schreef:Ik heb echt de meest ondergewaardeerde baantjes gehad in het verleden. Er bestaan gewoon banen in Nederland, waarbij je het minimumloon verdiend, geen recht hebt op doorbetaling tijdens je vakantie, als je ziek wordt is dat pech, krijg je geen geld of iets, je bouwt geen pensioen op, helemaal niks. Vakanties? Daar moet je om vechten, want iedereen wil wel vakantie, maar dat is niet vanzelfsprekend ingebouwd of iets. Feestdagen? Er wordt vanuit gegaan dat je er gewoon bent. En in die banen werken niet alleen studenten (zoals ik zelf destijds was), maar allerlei mensen, jong en oud, man en vrouw, hoog en laagopgeleid.

Ik sta dus wel met mijn oren te klapperen als ik mensen in het onderwijs hoor klagen. Het is allemaal zo goed geregeld, maar de meeste leerkrachten hebben nooit ander werk gehad en hebben dus geen idee hoe het er in andere sectoren aan toe gaat. Het komt vooral heel verwend over.

Zelf heb ik nu gelukkig een aardig goede baan, met goede voorwaarden, maar ik ben daar dagelijks dankbaar voor, omdat ik weet dat het niet vanzelfsprekend is.



Nee, ik ben als dom onwetend gansje op mijn 23e zo in het onderwijs geploft..
<<

Fiene

Bericht 30 Okt 2014 21:42

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Nee hoor, ik hoef geen toets af te nemen om precies te weten waar mijn kleuters staan. Een toets is een moment opname op een manier die niet bij een kleuter past. Ik zeg nergens dat je kinderen niet in de gaten moet houden, maar er leiden meer wegen naar Rome..

En kinderen meer aanbieden en extra ondersteunen, precies hetzelfde verhaal. Dat doe ik maar ook daar heb ik geen schriftelijke toetsen voor nodig.
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5464

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 30 Okt 2014 21:44

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Nougat, dus jij vindt dat je niet een lichtje mag werpen op kritiekpunten in je week, want er zijn altijd mensen die zwaarder werk hebben en die het moeilijker hebben? Dat vind ik echt een dooddoener.

Minx, Fiene geeft al aan dat dit zou kunnen door minder (frequent) registreren oa.

Fiene, het is inderdaad slecht betaald en eigenlijk pikken ze jullie nu nog loon af, doordat ze jullie meer uren laten werken voor hetzelfde geld. En leerkrachten met kinderen moeten opeens meer kosten maken voor kinderopvang.
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 30 Okt 2014 21:48

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Het moet op de een of andere manier toch zo objectief mogelijk meetbaar worden gemaakt. Hoeveel toetsmomenten zijn er bij de kleuters en wat word er nu geregistreerd?
2015 💙
<<

Fiene

Bericht 30 Okt 2014 21:51

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Heb je even;)

Er zijn twee toetsmomenten waarna je de toets analyseert, plannen maakt etc. Dat is op zich niet erg als het niet zo zou zijn dat gewoon bewezen is dat die toetsen niet goed aansluiten bij de beleving EN manier van leren van een kleuter.
Kleuters leren en werken het beste door echt handelend bezig te zijn. Dus niet in een boekje kijken waar de takjes van hoog naar laag staan maar handelend doen. DAN ben je op een kleutermanier bezig.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6220

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 30 Okt 2014 21:54

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Minder registreren en ook meer geld voor kleinere klassen en genoeg ondersteuning, dat is meer een oplossing.

En ik stoor me aan mensen die elkaar de loef af steken met 'kijk eens hoe zwaar ik het heb.' Als je het echt zo erg ziet moet je een andere baan zoeken.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

FaithHopeLove

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 114

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:48

Bericht 30 Okt 2014 21:54

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Minx schreef:Maar hoe zou je de werkdruk dan wel kunnen verlagen. Die toetsen zijn er natuurlijk niet voor niets. Kinderen worden zodra ze geboren zijn al aan de eerste testen onderworpen. Krijgen we niet een enorm probleem als we niet weten op welk niveau een kind les moet krijgen. Ik denk nl dat als je echt wat wil je het hele schoolsysteem om moet gooien. Mijn grootste angst is dat als wij kinderen krijgen ze hun schoolperiode door moeten zoals ik dat zelf gedaan heb. Ik heb veel te weinig uitdaging gehad waardoor ik nooit heb leren leren. Juist door kleuters goed in de gaten te houden zou je dit soort dingen op moeten is kunnen vangen.


Kleuters en kinderen in andere klassen goed in de gaten houden hoort er natuurlijk bij en dat is ook echt niet wat het werk zo zwaar maakt, vind ik. Ik vind juist dat de nadruk meer moet liggen op het individuele kind. Maar door de steeds grotere groepen (vorig jaar 35 kinderen zonder klassenassistent), steeds meer administratie en bijkomende taken, blijft er steeds minder tijd over voor je daadwerkelijke vak: lesgeven, aan elk kind, op zijn eigen niveau. Doorgaans zijn de leerkrachten mensen met passie voor hun werk, dus proberen ze alle ballen hoog te houden om alle kinderen het beste te geven wat ze nodig hebben, in steeds minder tijd, met steeds minder middelen en steeds meer bijkomende taken. En dat is nou juist wat die werkdruk zo groot maakt.

In de vakantie werken doen veel leerkrachten (ik in ieder geval wel) al, dus vandaar dat ik het alleen maar verplaatsenvan het probleem vind in plaats van dat de daadwerkelijke oorzaak van de hoge werkdruk wordt aangepakt.
2013
<<

Anoniem125

Bericht 30 Okt 2014 21:56

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Maddie schreef:Nougat, dus jij vindt dat je niet een lichtje mag werpen op kritiekpunten in je week, want er zijn altijd mensen die zwaarder werk hebben en die het moeilijker hebben? Dat vind ik echt een dooddoener.

Natuurlijk mag je er wel over zeuren, maar het laat wel goed zien hoe verwend mensen zijn geworden. We hebben het te goed.
<<

Fiene

Bericht 30 Okt 2014 21:57

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Precies jij omschrijft het mooi Faith..en vergeet niet het WeerSamenNaarSchool niet.... dat is op de eerste plaats voor kinderen soms gewoon echt erg zielig.
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3164

Geregistreerd: 13 Apr 2014 09:04

Bericht 30 Okt 2014 21:57

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Helix schreef:Minder registreren en ook meer geld voor kleinere klassen en genoeg ondersteuning, dat is meer een oplossing.

En ik stoor me aan mensen die elkaar de loef af steken met 'kijk eens hoe zwaar ik het heb.' Als je het echt zo erg ziet moet je een andere baan zoeken.


Zo makkelijk gaat dat allemaal niet.
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6220

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 30 Okt 2014 22:00

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Gijs. schreef:
Helix schreef:Minder registreren en ook meer geld voor kleinere klassen en genoeg ondersteuning, dat is meer een oplossing.

En ik stoor me aan mensen die elkaar de loef af steken met 'kijk eens hoe zwaar ik het heb.' Als je het echt zo erg ziet moet je een andere baan zoeken.




Zo makkelijk gaat dat allemaal niet.


Nee klopt, dat weet ik. Maar ik denk dat het wel de oplossing is. Wat al gezegd is: leerkrachten moeten meer en meer ballen hooghouden in dezelfde tijd en voor hetzelfde geld.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 30 Okt 2014 22:01

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Maar dan zit het probeer toch niet zozeer bij de hoeveelheid toetsen. Met die paar toetsen ga je dan volgens mij niet heel veel werkdruk weghalen, want mijn ervaring is het echt sneller om een toets te doen dan op een goede objectieve manier verslag leggen.
2015 💙
<<

Anoniem170

Bericht 30 Okt 2014 22:02

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Fiene schreef:Ik klaag inderdaad over het feit dat er niet meer naar leerkrachten geluisterd wordt en dat er van bovenaf ( inspectie etc) van alles moet terwijl zij geen benul hebben van een dagelijkse klassensituatie.

Wanneer je kennis hebt van hoe een kleuter leert en werkt maak je zulke beslissingen niet omdat dat niet bij een kleuter past. En zo heb je dat ook voor alle andere groepen. Het wordt meer en meer een prestatiemaatschappij en daar ben ik inderdaad, zeer fel op tegen. Dat neemt de '' liefde'' voor mijn werk en voor mijn kleuters niet weg. Het is onbegrip richting beslissingen die gewoon niet kloppen. En waar overigens heel erg veel leerkrachten tegenaan lopen.


Dat is toch in veel beroepsgroepen zo, dat het management geen idee heeft hoe het eraan toegaat op de werkvloer?
Ik begin het ook een beetje irritant te vinden die hele discussie, ik krijg het gevoel dat leraren steeds maar weer duidelijk willen maken hoe zwaar ze het wel niet hebben. 12 weken vakantie, dat is minstens 2x zoveel als de gemiddelde nederlander! Af en toe nog een dag terugkomen, nou dan houd je nog ruim 10 weken over. Ja het is inderdaad lastig om een dag vrij te nemen doordeweeks, maar aan de andere kant, zoveel vakantie, dan kan je het toch ook plannen in een vakantie?
En dat leraren thuis ook nog wat moeten doen, zal best, maar dat gebeurt wel in meer beroepsgroepen.
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5464

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 30 Okt 2014 22:06

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Helix ik denk dat jouw idee het enige goede is om echt de werkdruk te verlagen. Alleen is het wel een duurdere oplossing dus ik zie het helaas niet zo snel gebeuren!
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

FaithHopeLove

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 114

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:48

Bericht 30 Okt 2014 22:06

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Nougat schreef:Ik heb echt de meest ondergewaardeerde baantjes gehad in het verleden.

Ik sta dus wel met mijn oren te klapperen als ik mensen in het onderwijs hoor klagen. Het is allemaal zo goed geregeld, maar de meeste leerkrachten hebben nooit ander werk gehad en hebben dus geen idee hoe het er in andere sectoren aan toe gaat. Het komt vooral heel verwend over.



Heb je dan ook in het onderwijs gewerkt? Ik heb, zoals ik al zei in mijn vorige post, in verschillende sectoren gewerkt en tuurlijk heb je meer vakantie in het onderwijs en neem je in andere sectoren ook weleens werk mee naar huis, maar ik ervaar de werkdruk in het onderwijs wel als een stuk hoger dan in de andere sectoren waarin ik heb gewerkt. Je kan dat niet met elkaar vergelijken. En denk je dat leerkrachten echt vakantie hebben in die weken? Dat ze geen rapporten aan het schrijven zijn, handelingsplannen maken, oudergesprekken voorbereiden, nieuwe activiteiten en lessen voorbereiden enz?
Valt dus reuze mee met dat verwend zijn.
2013
<<

Anoniem313

Bericht 30 Okt 2014 22:14

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Mijn beeld van werken in het onderwijs is dat er heel vreemd met uren om wordt gegaan. Dingen als verslagen maken, rapporten enzo, zijn hele wezenlijke aspecten van het werk waar dus niet of nauwelijks uren voor worden geschreven in de normale werkweek, dat vind ik gek. En natuurlijk zijn er zat andere banen waarin je structureel overwerkt en veel werkmail doorploegt buiten je uren, maar die worden vaak beter betaald dan het onderwijs.
Het lijkt mij heel zwaar.
<<

Anoniem125

Bericht 30 Okt 2014 22:17

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Een vriend van mij is leraar en hij vindt het juist een lachertje, het hele onderwijs. Hij krijgt gewoon uren ingeroosterd voor zijn voorbereidingen en nakijkwerk, uitstapjes, vergaderingen, oudergesprekken, etc. Die uren krijgt hij dus gewoon uitbetaald. Hij snapt niet zo goed waar al die drukte steeds om gaat, want hij heeft het nog nooit zo relaxt gehad.
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5464

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 30 Okt 2014 22:20

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Vreemd Nougat! Dit heb ik van andere leerkrachten nog nooit gehoord en ken er een hoop.
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Anoniem125

Bericht 30 Okt 2014 22:22

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Haha, hij zegt inderdaad ook dat zijn collega's zich heel druk maken om alles en nog wat, hij zit er dan een beetje verdwaasd bij. Hij is allang blij dat hij een baan heeft. Voor mensen die zijn afgestudeerd in de crisis is dat al heel wat.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 30 Okt 2014 22:23

Re: Juffen... nieuwe cao al gezien?

Ik vind deze discussie altijd zo jammer. Waarom proberen mensen hier elkaar toch altijd de loef af te steken wie het zwaarste werk heeft? Ik snap dat echt niet, en wat schiet je er mee op? Dat was ook helemaal niet de insteek van dit topic toch?
(Oh en ik ben zelf geen docent, nou ja eigenlijk wel een beetje maar niet in het regulier onderwijs, en ik val ook niet onder deze CAO, dus verder heb ik er weinig mee te maken).
VorigeVolgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers