Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Leidsters altijd negatief

<<

Daysleeper

Noob

Berichten: 3

Geregistreerd: 07 Dec 2013 00:57

Bericht 29 Okt 2014 21:05

Leidsters altijd negatief

Normaal gesproken lees ik mee, maar ik zit al even met iets waar ik graag jullie mening over zou willen horen.
Mijn dochter gaat sinds augustus naar de PSZ, dit is het eerste intensieve contact dat zij met leeftijdsgenootjes heeft. Ze heeft het ontzettend naar haar zin, hoor van haar nooit iets negatiefs.
Echter altijd als ik of mijn man haar ophaalt laten de leidsters zich negatief over haar uit. In het begin in een grapje, ze noemden haar 'directeur' omdat ze het kaas niet van haar brood laat eten en sociale omgangsvormen nog moeilijk vindt. Zo had ze moeite met bijv op haar beurt wachten en deed ze kattig. Toen ik deze opmerking over de 'directeur' vaker had gehoord heb ik om opheldering gevraagd: is ze een vervelend meisje in de groep, of interpreteer ik het te negtief? Leidster lachte het weg, ze was wat dominant, maar dat zouden alle kindjes zijn in het begin.
Maar elke keer als we haar ophalen horen we: "ze bijt wel van zich af..", "is ze verkouden dat haar oren het niet doen, ze luistert niet" etc. Dit maakt mij onzeker, zo ken ik mijn kind niet, en ook de oma's hebben nooit problemen met haar gehoorzaamheid oid. Ze is wel aanwezig en praat veel, is erg enthousiast. Als ik vroeg ben en haar door de ramen kan zien zit ze bijna altijd netjes in de kring en zingt ze enthousiast mee. Maar zoals ik het nu voel wordt ze door de leidsters ervaren als een vervelend kind. Ik voel mij hier heel erg vervelend over en blijf me afvragen of ik iets niet goed doe in de opvoeding. Mijn man zegt dat ik het te negatief interpreteer.
Wat denken jullie, trek ik mij de opmerkingen teveel aan, of moet ik iets met de signalen die ik krijg? Ik wil het sowieso bespreekbaar maken in een één op één gesprek ipv op de gang met ophalen, maar zie hier tegenop. Ik vind (net als alle moeders denk ik) dat mijn kind het best goed doet. Is het normaal dat de leiding tegen de ouders 'klaagt' over het kind?
Laatst gewijzigd door Daysleeper op 29 Okt 2014 21:53, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 29 Okt 2014 21:07

Re: Leidsters altijd negatief

Ik denk dat je alleen helderheid krijgt door hierover in gesprek te gaan. Misschien is er iets aan de hand wat makkelijk te verhelpen is :)
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem84

Bericht 29 Okt 2014 21:13

Re: Leidsters altijd negatief

Hebben jullie geen evaluatiemomenten of oudergesprekken? Als je die niet binnenkort heb, zou ik vragen of er een gesprek gepland kan worden omdat je graag in gesprek wilt over je dochter. Ik zou niet direct heel uitgebreid uit de doeken doen waar je het over wilt hebben, anders sta je voor je het weet op een ophaalmoment het gesprek te doen.

Wel vervelend dat ze altijd zo negatief zijn, ik kan me voorstellen dat je daar onzeker van wordt.
<<

Fjell

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1579

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:27

Bericht 29 Okt 2014 21:17

Re: Leidsters altijd negatief

Ik kan mij goed voorstellen dat je dit vervelend vind. Er is vast wel eens iets wat je kind niet helemaal goed doet en als dat vaker voorkomt mag dat ook wel gezegd worden door de leidsters.. Maar er zijn vast ook heel veel dingen die wel goed gaan en grappige dingetjes die je kind gedaan heeft. Ik vind dat op die positieve dingen de nadruk moet liggen als de leidsters verslag doen over de dag. Je kind gaat er heen om gezellig met andere kinderen te spelen en het is logisch dat ze daar eerst een beetje aan moet wennen lijkt me.
-Jeg har det som plommen i egget-
<<

Daysleeper

Noob

Berichten: 3

Geregistreerd: 07 Dec 2013 00:57

Bericht 29 Okt 2014 21:21

Re: Leidsters altijd negatief

Fjell schreef:Ik kan mij goed voorstellen dat je dit vervelend vind. Er is vast wel eens iets wat je kind niet helemaal goed doet en als dat vaker voorkomt mag dat ook wel gezegd worden door de leidsters.. Maar er zijn vast ook heel veel dingen die wel goed gaan en grappige dingetjes die je kind gedaan heeft. Ik vind dat op die positieve dingen de nadruk moet liggen als de leidsters verslag doen over de dag. Je kind gaat er heen om gezellig met andere kinderen te spelen en het is logisch dat ze daar eerst een beetje aan moet wennen lijkt me.

Ja precies, dat mis ik! Ik hoor nooit iets leuks, altijd negatief. Ik kan me gerust voorstellen dat ze geen gemakkelijke klant aan haar hebben, maar buiten dat ze haar mondje goed bij zich heeft is het naar mijn mening ook een lief en vrolijk kind.

Ik zal inderdaad volgende week om een gesprek vragen, misschien is er niets aan de hand.
<<

Anoniem88

Bericht 29 Okt 2014 21:27

Re: Leidsters altijd negatief

wij hebben wle eens eenzelfde soort situatie gehad met ene ouder van mijn werk, ik ben blij dat de ouder het bespreekbaar heeft gemaakt richting ons. We waren ons er nooit van bewust, hoe erg het ook klinkt. Ik zou dat ook zeker doen, het zit jou als ouder niet lekker, en het is wel de bedoeling dat je haar met een fijn gevoel daar achter laat. Ik kan me zo voorstellen dat bet idee dat ze jouw dochter maar vervelend vinden, erg naar is.

Wat je zou kunnen doen is dat je direct op de man/vrouw af kunt zeggen: Goh, ik hoor nu zoveel dingen met een negatieve ondertoon, zo (her)ken ik mijn dochter niet. Vervelend dat ze zo is, wat vinden jullie dat precies moeilijk aan haar gedrag en wat kunnen wij hier samen aan veranderen? (dus echt samen, leidsters en jij. Laat hen maar actief meedenken, aangezien het gedrag voornamelijk daar is (misschien voelt ze de negatieve sfeer richting haar en is ze daarom zo? Is ze overprikkeld door van alles?)
En zeg maar gerust dat je het ook fijn zou vinden als ze ook eens de fijne en mooie kanten van jouw dochter zouden zien, in plaats van alleen maar de vervelende dingen richting jou benoemen.
<<

Fiene

Bericht 29 Okt 2014 21:33

Re: Leidsters altijd negatief

Ik zou sowieso een gesprek aanvragen maar hoor je zelf de positieve dingetjes misschien niet of wordt het ook echt niet gezegd?

Ik ben me er altijd van bewust om idd heel positief kinderen ( en ouders) te benaderen maar soms maak je idd een grapje ( omdat je de ouders goed kent) maar ik check dan soms wel even of het ook wel goed als grapje overkomt.
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5466

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 29 Okt 2014 23:05

Re: Leidsters altijd negatief

Ik denk dat de leidsters misschien niet door hebben hoe ze over komen. Ik zou het zsm met ze bespreken.
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

ChiQ

Bericht 29 Okt 2014 23:13

Re: Leidsters altijd negatief

Om onder andere deze reden heb ik Julian van het kdv gehaald. Ik was dat negatieve ook kotsbeu.
<<

Fiene

Bericht 29 Okt 2014 23:17

Re: Leidsters altijd negatief

ChiQ schreef:Om onder andere deze reden heb ik Julian van het kdv gehaald. Ik was dat negatieve ook kotsbeu.


Het kan ook heel anders he. Ik hoor nooit negatieve dingen over N, ook over R nooit iets negatiefs gehoord. Ze hemelen mijn apen eerder op dan dat ze iets negatiefs zeggen. Iedere week zegt de juf dat ze wel 10 N's in de groep zou willen want dan was het altijd leuk en gezellig.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 29 Okt 2014 23:32

Re: Leidsters altijd negatief

Fiene schreef:
ChiQ schreef:Om onder andere deze reden heb ik Julian van het kdv gehaald. Ik was dat negatieve ook kotsbeu.


Het kan ook heel anders he. Ik hoor nooit negatieve dingen over N, ook over R nooit iets negatiefs gehoord. Ze hemelen mijn apen eerder op dan dat ze iets negatiefs zeggen. Iedere week zegt de juf dat ze wel 10 N's in de groep zou willen want dan was het altijd leuk en gezellig.



Hier zijn ze ook altijd heel positief. Dan vertellen ze bijvoorbeeld heel trots dat Ravi zo goed heeft geknutseld terwijl het gewoon 8 strepen verf op papier zijn. Ook is hij altijd zo enorm sociaal en vrolijk als ik zijn leidsters mag geloven.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem127

Bericht 29 Okt 2014 23:36

Re: Leidsters altijd negatief

Vervelend zeg, zou het inderdaad bespreekbaar maken. Leidsters op het kdv waar de kinderen heen gaan (en de oudste: ging) zijn altijd heel positief terwijl ik echt wel weet dat oudste en jongste hun buien hebben. Dat geeft me altijd een heel fijn gevoel en een veilig gevoel voor de kinderen, dat ze ondanks hun 'minpuntjes' toch altijd het goede van een kind zien.
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 30 Okt 2014 00:24

Re: Leidsters altijd negatief

ChiQ schreef:Om onder andere deze reden heb ik Julian van het kdv gehaald. Ik was dat negatieve ook kotsbeu.


Ons oude kdv was ook altijd negatief, de nieuwe juist positief!

Ik zou eens met de leidsters praten.
M:21072011
J :08012014
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5492

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 30 Okt 2014 00:29

Re: Leidsters altijd negatief

Vervelend zeg. Ik zou het inderdaad gewoon een keer uitspreken, misschien bedoelen zij het niet zo negatief als jij hebt nu oppakt. En leren zij dan ook dat het dus wel verkeerd overkomt. Ik probeer altijd de overdracht te doen via de sandwich methode, positief-negatief-positief en ik zeg dingen ook altijd subtiel. Ouders mogen wel weten wat het kind doet maar moeten hier geen negatief gevoel aan over houden. Ook blijf ik niet steeds herhalen, als je een keer hebt gezegd dat het kind nogal mondig is weten de ouders dat toch en hoef ik dat niet elke week te vertellen.
<<

Liz

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 436

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:52

Bericht 30 Okt 2014 20:03

Re: Leidsters altijd negatief

Wat vervelend zeg! Ik werk ook op een kdv en ik probeer me heel bewust te zijn van de overdracht naar ouders. Ook in de benadering naar de kinderen ben ik altijd heel positief, je zult mij eigenlijk nooit 'dat mag niet' of 'nee' horen zeggen. Dat scheelt denk ik ook in de overdracht, ik zie overal wel positieve kanten in. Niet luisteren betekent voor mij dat ze de wereld aan het ontdekken zijn en daarbij de grenzen opzoeken. Heel normaal. Ik zou zeker in gesprek gaan met de leidsters, ik zou het zelf ook fijn vinden als ouders zulke zaken met mij bespreken.
Afbeelding
<<

Daysleeper

Noob

Berichten: 3

Geregistreerd: 07 Dec 2013 00:57

Bericht 30 Okt 2014 21:31

Re: Leidsters altijd negatief

Bedankt voor alle tips. Merk dt het idee dat anderen mijn kind misschien helemaal niet leuk vinden erg met me aan de haal gaat, dus ga zo snel mogelijk een gesprek plannen.

@Chiq: mijn moeder adviseerde ook om haar eraf te halen, maar daar zou ik dochter verdriet mee doen, ze vindt het er veel te leuk. Toch speel ik met de gedachte.

Voor de meiden die op een kinderopvang werken: zie je veel dat kindjes in het begin moeilijk hebben met luisteren en delen? En als een kind moeilijker is, wijt je dat dan aan opvoeding? Wat gebeurt er als een kindje problemen blijft geven, maar de ouders thuis geen problemen ervaren? Vraag je dan de orthopedagoog?
<<

Anoniem88

Bericht 30 Okt 2014 21:33

Re: Leidsters altijd negatief

Ik wijt het niet aan de opvoeding, ik denk dat het voor een kindje dat een thuissituatie gewend is, gewoon erg wennen is om ineens in een groep met 12-14 andere kinderen te zitten. Dat heeft gewoon tijd nodig.
<<

Anoniem88

Bericht 30 Okt 2014 21:36

Re: Leidsters altijd negatief

Overigens dnek ik uit jouw verhaal dat een orthopedagoog helemaal niet nodig is, van wat jij beschrijft zie ik geen zorgwekkend gedrag. Ik denk dat de leidsters eerst maar eens met wat meer concrete voorbeelden moeten komen.
<<

Liz

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 436

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:52

Bericht 30 Okt 2014 21:44

Re: Leidsters altijd negatief

Ik ben zelf pedagoog en werk nu dus in de kinderopvang. Als een kindje niet luistert of bepaald gedrag laat zien wijt ik dat zeker niet zomaar aan de opvoeding. Het is voor een klein kind best lastig om haar plekje te bepalen in een groep. Ik weet niet hoe haar leidsters reageren maar wellicht zijn die niet duidelijk voor je dochter? Voelt ze zich niet veilig? Zoekt ze de grenzen op? Hoe reageren ze op haar? Ik denk dat daar al heel wat winst te behalen valt. Mijn collega had laatst bijvoorbeeld een kindje die volgens haar echt niet luisterde, hij wilde bijv. nooit opruimen als ze dat aan hem vroeg. Toen heb ik er een spelletje van gemaakt en heel veel complimenten gegeven. Alles was toen zo opgeruimd. Een orthopedagoog is echt niet nodig hoor, ik vind het gedrag van je dochter heel normaal.
Afbeelding
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5466

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 30 Okt 2014 21:45

Re: Leidsters altijd negatief

De dingen die de leidsters van jou kind zeggen zijn heel normaal. Ik werk op een voorschool met kinderen van 2,5 - 4 jr. en ze moeten dit soort dingen vaak juist op een psz leren! Helemaal als een kind nooit op een kdv is geweest. Ik heb ook kindjes die zo enthousiast zijn dat ze continue door me heen praten. Dat is wel eens lastig, maar daar kan je ook dingen voor verzinnen. Bijvoorbeeld het kindje die het balletje in de handen heeft mag vertellen of zoiets. Je kind zit daar om dat te leren. Als er sprake is van gedragsproblemen dan gaan we apart met ouders praten en maken een handelingsplan voor op de groep en soms ook afspraken voor thuis. Is dat niet effectief vragen we in overleg en met goedkeuring van ouders vroeghulp aan en komen kinderen in een traject. Maar uit je verhaal blijkt voor mij niet dat er echt iets mis is! Ik zou dus echt in gesprek gaan en om uitleg vragen over wat ze bedoelen en dat het negatief over komt.

En o ja... Wij wijten het nooit direct aan de opvoeding. Maar bij sommige ouders zien we tijdens de spelinloop dat ouders moeite hebben met gedrag en proberen hierin te ondersteunen!
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 30 Okt 2014 22:46

Re: Leidsters altijd negatief

Ik vind het niet persee heel normaal dat de leidsters dit zeggen. Ik zou het ook echt niet kunnen waarderen als elke keer gezegd wordt dat mijn kind niet luistert of erg dominant is. En haar 'de directeur' noemen vind ik ook verre van professioneel. Mijn inziens ligt dat ook voor een deel aan de begeleiding van de juffen. En daarnaast zijn ook niet alle kinderen/mensen brave ja-knikkers, en zouden ze van haar vastberadenheid en enthousiasme ook wat positiefs kunnen maken.
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Anoniem88

Bericht 30 Okt 2014 22:52

Re: Leidsters altijd negatief

Gijs. schreef:Ik vind het niet persee heel normaal dat de leidsters dit zeggen. Ik zou het ook echt niet kunnen waarderen als elke keer gezegd wordt dat mijn kind niet luistert of erg dominant is. En haar 'de directeur' noemen vind ik ook verre van professioneel. Mijn inziens ligt dat ook voor een deel aan de begeleiding van de juffen. En daarnaast zijn ook niet alle kinderen/mensen brave ja-knikkers, en zouden ze van haar vastberadenheid en enthousiasme ook wat positiefs kunnen maken.

Ik denk dat je het anders moet lezen: de dingen die de leidsters aankaarten, zijn juist hele normale gedragingen voor een kind, en zouden dus niet keer op keer zo specifiek benoemd hoeven te worden in de overdracht naar ouders. Ik denk niet dat Maddie bedoelt dat het normaal is dat de leidsters maar negatief zijn in hun overdracht :)
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 30 Okt 2014 22:56

Re: Leidsters altijd negatief

Ohhhhh, hehe grapje.
Ik dacht al...
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5466

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 30 Okt 2014 22:56

Re: Leidsters altijd negatief

Klopt Dundas! Dank je wel voor de verheldering!
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers