Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Is het spontaan of ...

<<

Anoniem81

Bericht 29 Okt 2014 17:22

Is het spontaan of ...

Deze vraag krijg ik heel regelmatig de afgelopen 3 jaar. Omdat het een tweeling is.
Toch blijf ik deze vraag raar vinden, vind dat best wel privé om in de supermarkt tussen de kaas en de knakworsten uit de doeken te doen.

Vinden jullie dat een normale vraag? Zou je die zelf stellen?
En krijgen moeders met 1 kind die ook?
<<

Anoniem125

Bericht 29 Okt 2014 17:25

Re: Is het spontaan of ...

Nee, die vraag krijg ik nooit, heeft toch echt wel te maken met het feit dat je een tweeling krijgt. Tegenwoordig komt dat echt zoveel meer voor door alle medische ingrepen. Snap wel dat mensen het vragen, al vind ik het wel erg brutaal, zou zoiets alleen vragen aan mensen die heel dichtbij me staan. Maar ik denk het dan wel. Ga er eigenlijk al een beetje van uit dat het niet spontaan is gegaan als het een tweeling is. Volgens mij is dat ook zo in 9 van de 10 gevallen.
Laatst gewijzigd door Anoniem125 op 29 Okt 2014 17:27, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

ZoZo

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 120

Geregistreerd: 09 Sep 2013 11:51

Bericht 29 Okt 2014 17:27

Re: Is het spontaan of ...

Ik zou dat niet eens mijn strot uitkrijgen. Als iemand die informatie aan mij kwijt wil dan hoor ik het vanzelf wel.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5101

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 29 Okt 2014 17:31

Re: Is het spontaan of ...

Haha heeeeeeeeeeeeeel herkenbaar.... en ook heel irritant.. Snap ook niet goed waarom mensen het vragen en wat de meerwaarde is van het feit dat je weet dat het spontaan is of niet.

Net zo als de vraag, is het een tweeling??? Neee mevrouw ik kan gewoon binnen 8 minuten twee kinderen krijgen die geen tweeling zijn.. ja jemig..
:heart: :heart: 2011
<<

Anoniem81

Bericht 29 Okt 2014 17:35

Re: Is het spontaan of ...

Overigens, bij IVF/ICSI/hormoonbehandelingen is de kans op 1eiig toch helemaal niet groter? Alleen 2 eiig door meer terugplaatsingen of stimuleren van eisprong?
<<

Anoniem124

Bericht 29 Okt 2014 17:38

Re: Is het spontaan of ...

Ik heb ook een tweeling en die vraag echt nog nooit gehad gelukkig.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 29 Okt 2014 17:45

Re: Is het spontaan of ...

Studiebol schreef:Haha heeeeeeeeeeeeeel herkenbaar.... en ook heel irritant.. Snap ook niet goed waarom mensen het vragen en wat de meerwaarde is van het feit dat je weet dat het spontaan is of niet.

Net zo als de vraag, is het een tweeling??? Neee mevrouw ik kan gewoon binnen 8 minuten twee kinderen krijgen die geen tweeling zijn.. ja jemig..


Nou he! Vooral de "is het een tweeling?" vraag kreeg ik ontzettend vaak toen ze nog in de reiswiegen lagen. Nu ook nog wel hoor, maar nu is het lang zo duidelijk niet meer als toen.

Ik vind het ook vrij brutaal en gaat vreemden ook echt niks aan als je wel ervoor in de medische molen hebt gezeten. Van familie, vrienden, kennisen uit vind ik de vraag wel kunnen maar ik kreeg het echt vrijwel dagelijks te horen door vreemden. Net zoiets als de "dan ben je mooi in 1 keer klaar" opmerking. :laughcry:
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 29 Okt 2014 18:19

Re: Is het spontaan of ...

Ik vraag me eigenlijk niet zo vaak af hoe andere vrouwen zwanger zijn geraakt, dus het idee tweeling = IVF gaat eigenlijk nooit zo door mijn hoofd, laat staan dat ik het zou vragen. Ik vraag me hooguit bij mensen met maar één (al wat groter) kind wel eens af of daar bewust voor is gekozen of niet, maar ook dat zou ik niet zomaar vragen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem117

Bericht 29 Okt 2014 18:49

Re: Is het spontaan of ...

Nougat eigenlijk is het 'raar' om bij jonge vrouwen (eind 20/begin 30) te denken dat het door ivf komt. Alleen bij een leeftijd van 35+ worden er twee embryo's teruggeplaatst. Bij vrouwen jonger dan 35 worden er alleen 2 embryo's teruggeplaatst bij de laatste (en dat is dus de derde) ivf poging. Artsen willen namelijk liever geen tweelingen in verband met complicaties. Iui geeft soms ook kans op een tweeling, maar dat is toch echt nog iets anders dan ivf.

Ik heb er nooit naar gevraagd, eigenlijk doet het er ook niet toe. Ik krijg de vraag zelf wel. Van vreemden, dus echt onbekenden, vind ik het heel onbeleefd. Ik reageer er dan ook niet op. Vrienden weten hoe het zit en aan kennissen vertel ik het ook niet.
<<

Anoniem81

Bericht 29 Okt 2014 19:30

Re: Is het spontaan of ...

Chaos schreef:
Studiebol schreef:Haha heeeeeeeeeeeeeel herkenbaar.... en ook heel irritant.. Snap ook niet goed waarom mensen het vragen en wat de meerwaarde is van het feit dat je weet dat het spontaan is of niet.

Net zo als de vraag, is het een tweeling??? Neee mevrouw ik kan gewoon binnen 8 minuten twee kinderen krijgen die geen tweeling zijn.. ja jemig..


Nou he! Vooral de "is het een tweeling?" vraag kreeg ik ontzettend vaak toen ze nog in de reiswiegen lagen. Nu ook nog wel hoor, maar nu is het lang zo duidelijk niet meer als toen.

Ik vind het ook vrij brutaal en gaat vreemden ook echt niks aan als je wel ervoor in de medische molen hebt gezeten. Van familie, vrienden, kennisen uit vind ik de vraag wel kunnen maar ik kreeg het echt vrijwel dagelijks te horen door vreemden. Net zoiets als de "dan ben je mooi in 1 keer klaar" opmerking. :laughcry:
Zeg je nee dan krijg je er twee... :palm:
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 29 Okt 2014 19:33

Re: Is het spontaan of ...

Ik heb wel eens aan iemand gevraagd: 'Is dat nou een vierling?' maar dat hoefde niet per se zo te zijn, de kinderen zagen er niet alle vier hetzelfde uit, die moeder had ook iemand van een kinderdagverblijf kunnen zijn of zo. Ik vind soms ook wel weer dat vragen snel stom worden gevonden.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 29 Okt 2014 19:36

Re: Is het spontaan of ...

Het zou me nooit in me omkomen die vraag te stellen. Wat heb ik daar zaken mee?
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem81

Bericht 29 Okt 2014 19:41

Re: Is het spontaan of ...

De vraag of het een tweeling is vind ik niet stom, maar krijg die al 3,5 jaar heel vaak. Dan gaat de vraag wel eens vervelen. Daarnaast voelt het vaak overbodig, qua uiterlijk zou je niet verwachten dat het buurjongens van elkaar zijn.
<<

Anoniem127

Bericht 29 Okt 2014 19:41

Re: Is het spontaan of ...

Kan me aan de ene kant voorstellen dat het ervaren wordt als een rare vraag en aan de andere kant vind ik inderdaad ook wel dat vragen snel stom gevonden worden. Heb zelf in de 'medische molen' gezeten en ben ook wel nieuwsgierig als ik denk dat een zwangerschap bij iemand anders ook wel eens in het ziekenhuis ontstaan kan zijn. En van mensen met een tweeling vraag ik me inderdaad ook af of het door een behandeling komt. Bedenk me nu dat ik dit zelf ook al eens aan iemand gevraagd heb: aan een collega van toen begin 40 die een tweeling kreeg.
<<

Anoniem186

Bericht 29 Okt 2014 19:45

Re: Is het spontaan of ...

Ik vraag het me ook regelmatig af als ik een tweeling zie, ik weet niet waarom eigenlijk, maar ik denk het dus wel. Alleen zou ik het dus nooit aan iemand vragen, want ik vind het niet netjes om zomaar te vragen.
<<

Anoniem81

Bericht 29 Okt 2014 19:48

Re: Is het spontaan of ...

Twellie, dat gevoel heb ik wel eens bij sommige mensen, dat ze op een of andere manier op zoek zijn naar herkenning. Vaak volgt er dan ook een opmerking over de eigen situatie, dan vind ik het ook veel minder erg als wanneer het puur om nieuwsgierigheid gaat.
<<

Anoniem125

Bericht 29 Okt 2014 19:57

Re: Is het spontaan of ...

Het is gewoon iets dat in mijn hoofd opkomt als ik een tweeling zie. Ik zou er alleen nooit een opmerking over plaatsen tegen een vreemde of vage kennis. Hier op het forum zijn ook vrij veel moeders van een tweeling en vrij veel daarvan zijn inderdaad via de medische molen zwanger geraakt, als ik het goed heb.
<<

Anoniem81

Bericht 29 Okt 2014 20:07

Re: Is het spontaan of ...

Nougat, bij mij geheel spontaan en onverwacht.
<<

Anoniem75

Bericht 29 Okt 2014 20:10

Re: Is het spontaan of ...

Die vraag zou nou echt werkelijk nooit in mij opkomen eigenlijk. Misschien dat ik teveel tweelingen om mij heen heb waarvan ik weet dat het dus spontaan is.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 29 Okt 2014 20:16

Re: Is het spontaan of ...

Ik heb hem ook wel eens gesteld, maar bij een drieling.
Puur uit interesse eigenlijk..
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 12:19

Bericht 29 Okt 2014 20:26

Re: Is het spontaan of ...

Nee, die vraag heb ik echt nog nooit gesteld en zou ook werkelijk waar niet eens in mij opkomen.
2012 & 2016
<<

Anoniem88

Bericht 29 Okt 2014 20:36

Re: Is het spontaan of ...

Nougat schreef:Nee, die vraag krijg ik nooit, heeft toch echt wel te maken met het feit dat je een tweeling krijgt. Tegenwoordig komt dat echt zoveel meer voor door alle medische ingrepen. Snap wel dat mensen het vragen, al vind ik het wel erg brutaal, zou zoiets alleen vragen aan mensen die heel dichtbij me staan. Maar ik denk het dan wel. Ga er eigenlijk al een beetje van uit dat het niet spontaan is gegaan als het een tweeling is. Volgens mij is dat ook zo in 9 van de 10 gevallen.

Ik zie heel wat tweelingen en ik ken heel wat verhalen erachter en ik moet je teleurstellen, mijn ervaring is toch echt andersom, in 9 van de 10 gevallen is het wél spontaan gegaan :)
Edit: en met dat in mn achterhoofd zou zo'n vraag niet eens in m'n hoofd rondspoken als ik een tweeling zie.
<<

Anoniem272

Bericht 29 Okt 2014 20:42

Re: Is het spontaan of ...

Ik vraag nooit aan mensen hoe het zwanger worden ging. Dat vind ik iets persoonlijks dat je uit jezelf vertelt. Met een aantal moeders op het schoolplein heb ik het er wel over gehad, maar dan kwamen we tijdens een praatje toevallig op dat onderwerp.

Er zit bij T. in de klas een drieling waarvan de ouders al aardig op leeftijd zijn, en ik ben ergens wel benieuwd wat hun verhaal is. Maar het voelt onbeschoft om ernaar te vragen.
<<

ChiQ

Bericht 29 Okt 2014 20:46

Re: Is het spontaan of ...

Lulkoek, je krijgt géén twee eitjes teruggeplaatst bij IVF zeker onder de 35 en zonder dat je meermaals mislukte pogingen hebt gehad. Ze zijn daar heel streng in. 1 omdat er bij tweelingzwangerschappen vaak meer complicaties kunnen ontstaan; zoals bijv vroeggeboorte en dat kleurt de onderzoeken naar zwangerschappen en bevallingen ontstaan door IVF. Mijn vriendin die nu zwanger is dmv IUI moest ook wat rondjes overslaan omdat er twee eitjes rijpten.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 29 Okt 2014 20:49

Re: Is het spontaan of ...

Ik vind het echt een gekke vraag,zeker als de achterliggende gedachte is of het 'natuurlijk' of 'met hulp' ontstaan is.

Aan mij en mijn zusje is vroeger ook heel vaak gevraagd of we een tweeling zijn, maar dat was meer omdat we zo erg op elkaar leken en omdat mijn ouders wel een tweeling hebben. Ik ben zeg maar nummer 1 en zusjes 3 &4 zijn tweeling, maar veel mensen dachten altijd dat ik en zusje 2 tweeling waren. Kijk, dan is de vraag ter verduidelijking en dat lijkt me prima. Maar om de herkomst van een zwangerschap te achterhalen, eeh nee, dat zou ik nooit doen!

Bij een 3- of 4-ling zou ik misschien wel iets kunnen vragen als: is dat nou een 3(of 4)-ling? Maar dat is dan meer uit verwondering omdat ik dat nog nooit gezien heb.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers