Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Rubriek W&S #15 - Jeugdvakantiewerk

<<

Anoniem185

Bericht 27 Okt 2014 21:48

Rubriek W&S #15 - Jeugdvakantiewerk

Om alles eens over een andere boeg te gooien, ga ik jullie vertellen over mijn vrijwilligerswerk. Welkom op de kiosk van JVW, de afkorting voor Jeugd Vakantie Werk!

Afbeelding
Het uitzicht van de week!

Wat is JVW? JVW is een stichting die in 1973 is opgericht door vier fanatieke mannen van de scouting. Zij vonden dat er in de zomer weinig te doen was in H. en omgeving. Zij bedachten een concept, een speelweek voor kinderen, zodat kinderen zich tijdens de zomervakantie niet hoefden te vervelen. De notaris ging akkoord en het eerste JVW-jaar was een feit. Het was een succes! Inmiddels is JVW niet alleen meer actief in H., maar ook in een vijftal andere dorpen (‘kernen’) rondom H. In H. komen er ongeveer 200 kinderen spelen, in de omliggende kernen verschilt het van 15 tot 50 kinderen. In totaal komen we dagelijks toch wel aan ongeveer 350 kinderen. Deze kinderen zijn allemaal in de leeftijdscategorie van 6 tot 12. Vaak proberen ouders toch kinderen van 4/5 binnen te sluizen. We proberen hier goed op te filteren, omdat deze kinderen vaak toch nog te jong zijn en wij deze verantwoordelijkheid niet willen hebben. De spellen worden ook geschreven op de leeftijd van minstens 6 jaar. In de speelweek kunnen de kinderen twee dagdelen komen. Ze eten dus thuis. De meeste kinderen komen allebei de dagdelen en de meeste kinderen ook eigenlijk wel iedere dag. Vrijdag is het grote vrijdagspel. De kinderen eten die middag wel bij ons en moeten dus een lunchpakketje meenemen. Een dagdeel spelen kost één euro.

Buitenom deze speelweek worden er ook andere activiteiten georganiseerd. Zo is er een speeldag met Koningsdag en een speeldag op ‘3e kerstdag’. Ook zijn wij vertegenwoordigd bij evenementen in en om H. Zo worden wij regelmatig gevraagd om te schminken of spelletjes te verzorgen.

Zoals je begrijpt hebben wij veel vrijwilligers nodig. Onze vaste crew bestaat uit ongeveer 30 personen. Deze zijn allemaal tussen de 18 en de 30. Hiervan is de volgende verdeling:
- 4 bestuur
- 6 vervoer
-10 in H.
- 5x2 op de vijf kernen

Ik mag trots zeggen dat ik in H. één van de leden ben die daar het langst ‘staat’, ik begin namelijk aan mijn 4e jaar. Hiervoor ben ik vanaf mijn 13e vrijwilliger geweest. Ik ben op mijn 19e dus gevraagd om bij de stichting te komen.

Maar hoe kom je nu in zo’n team terecht?

Om deze speelweek en speeldagen te realiseren zijn natuurlijk veel meer dan 20 mensen nodig (bestuur en vervoer rekenen we hierbij niet mee). Als je 350 kinderen tegelijk bezig wilt houden en verantwoord wilt spelen heb je veel meer handjes nodig. Hier komen onze vrijwilligers aan bod. Tijdens de speelweek en de speeldagen krijgen onze vaste vrijwilligers een mail. Er komt weer een speelweek/dag aan, komen jullie helpen? Verder werven wij vrijwilligers op middelbare scholen (maatschappelijke stage) en natuurlijk vrienden van onszelf (ook vaak oud stichtingsleden). De leeftijd van vrijwilligers loopt uiteen van 13 jaar tot 30 jaar. Wij delen deze vrijwilligers in op leeftijd en capaciteit bij de spelletjes die we die dag spelen. Aan het einde van het jaar, wanneer we altijd afscheid moeten nemen van enkele van onze dierbare stichtingsleden, die het te druk hebben met werk of gaan trouwen en kindjes krijgen, gaan we kijken welke van onze vrijwilligers geschikt zijn om bij de stichting te komen. We zijn hierin best streng, zo mag bijvoorbeeld niemand van onder de 18 tijdens zijn eerste draaiweek als stichtingslid fungeren. De meeste stichtingsleden zijn vrijwilliger geweest vanaf hun 15e/16e. Zij worden vaak rond hun 18e/19e bij de stichting gevraagd. Het verschilt heel erg hoe lang iemand bij de stichting blijft. Sommigen merken na enkele maanden al dat zij dit te zwaar vinden, anderen doen het tot hun 30e.

Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen vrijwilligers en stichtingsleden? Stichtingsleden zijn natuurlijk ook vrijwilligers. Echter zijn stichtingsleden ingeschreven bij de KvK als officieel lid van de stichting. De stichtingsleden organiseren de week, zij schrijven de spellen en sturen de vrijwilligers aan tijdens de week. De vrijwilligers zijn vaak jongeren die enkele dagen komen helpen met de uitvoer van de spelletjes, maar dus deze spellen niet geschreven en verzonnen hebben. Vrijwilligers hebben geen zeggenschap in het thema van de week. Vrijwilligers worden aangestuurd, zij krijgen te horen welk spel ze spelen (of met welk groepje kinderen ze mee lopen) en krijgen duidelijke instructies. Er is wel enige ruimte voor improvisatie, als een spel flopt bijvoorbeeld. Het is belangrijk dat iemand vrijwilliger is voordat zij bij de stichting komen, zodat wij kunnen zien wat voor vlees we in de kuip hebben. Mochten we een inschattingsfout gemaakt hebben dan wordt deze alsnog rechtgezet. Ieder jaar wordt er namelijk gestemd binnen de stichting. Dit is verplicht als je een stichting bent. Volgens een ingewikkeld roulatie systeem wordt er gekeken wie dat jaar aan de beurt is en wordt er gestemd of deze mensen binnen de stichting mogen blijven. Gelukkig heb ik het nog nooit meegemaakt dat er iemand uit gestemd is, maar ik heb het wel meegemaakt dat er iemand in het midden van het jaar is verzocht de stichting te verlaten. Dit kwam door een slechte inzet (niet aanwezig op vergaderingen, deadlines niet halen, afspraken niet nakomen). We doen dit met elkaar en we moeten van elkaar op aan kunnen.

In principe is het niet moeilijk om tussen de groep terecht te komen. Wanneer je zin hebt om te komen helpen ben je altijd welkom. Je bent gelijk deel van de vrijwilligersgroep en wij zien regelmatig goede vriendschappen (en soms wel méér dan dat!) ontstaan tijdens de week. Enthousiasme is de sleutel tot succes. Wanneer wij als stichting zien dat jij goed bent met de kinderen word je gevraagd bij de stichting. Of je wordt gevraagd omdat je zo goed in de groep ligt (maar dit gaat wel altijd samen met het voorgaande, goed met kinderen om kunnen gaan). Ook wanneer een spel ‘flopt’ is er voor ons een kans om te zien hoe de vrijwilliger dit oppakt. Welke opties heeft hij/zij achter de hand? Hoe houdt hij/zij een groep kinderen rustig zonder spel? In hoeverre kan hij/zij improviseren met de middelen die er zijn?

Wanneer je deel van de stichting bent, heb je er gelijk een nieuwe vriendengroep bij gekregen. Echter is er wel een scheiding tussen de vrijwilligers en de stichting. Dit is ook nodig omdat wij vrijwilligers aansturen. We proberen het natuurlijk zo gezellig mogelijk te maken met elkaar, maar die scheiding is altijd zichtbaar. Als vrijwilliger wil je vaak bij de stichting horen, maar je hebt het gevoel dat je er niet bij hoort. Ik had vroeger ook het gevoel dat wij heel veel deden als vrijwilliger en dat de stichtingsleden lekker achterover leunden. Nu ik zelf stichtingslid ben zie ik in dat dat niet zo is, maar omdat ik het gevoel nog zo goed ken van die tijd probeer ik altijd de vrijwilligers toch een kijkje te geven in wat wij zelf doen en dat dit véél meer is dan het lijkt. Het is jammer dat de scheiding tussen vrijwilligers en stichtingsleden altijd aanwezig is, maar we doen er alles aan om dit zo min mogelijk te laten merken. Ik merk zelf wel dat er vooruitgang in zit, we zijn tegenwoordig makkelijker te benaderen. De groep is in de afgelopen 5 jaar bijna compleet vernieuwd, de ‘vastgeroeste’ stichtingsleden die deze afstand hadden gecreëerd zijn nu weg. Er is wat meer gezelligheid nu en ik merk dat de vrijwilligers dit ook voelen!

Als je dan eindelijk stichtingslid bent, na jaren als vrijwilliger te hebben geholpen, kom je er achter dat zo’n speelweek opzetten best veel werk is! Zo hebben we iedere maand een vergadering. Tijdens de vergadering kun je jezelf opgeven voor verschillende commissies, bijvoorbeeld musical. Iedere speelweek is namelijk in een thema en bij dat thema schrijven wij een musical. Alle spelletjes van die week worden ook in het thema van de musical geschreven. Er zijn ook commissies die minder met de speelweek te maken hebben, zoals walking dinner (bonding) en stichtingsuitje (bonding). Er zijn wel 25 verschillende commissies, te veel om hier op te noemen. Kortom, door het jaar heen heb je regelmatig ook bijeenkomsten voor je andere gekozen commissies. Ik kan niet zeggen hoeveel tijd ik er aan kwijt ben per maand. De ene maand is het maar twee uur (alleen de algemene vergadering), de andere maand ben ik er wel tachtig uur mee bezig.

Tijdens de zomer zijn natuurlijk onze piekweken. De speelweek is altijd in de voorlaatste week van de zomervakantie van de basisscholen hier. Deze week moet ik dan ook ten alle tijden vrij houden (net zoals de drie dagen na Kerst. De drie dagen na Kerst schrijven we namelijk onze spelletjes, dit noemen we de ‘bezinningsdagen’. We gaan met de hele groep in één gebouw zitten en schrijven onze toegeschreven spellen met onze spelpartner. Dit is handig, want we hebben al ons materiaal om ons heen, dus als we even vast lopen schuim je even over de zolder of in de rekken en dan verzin je vanzelf wel weer nieuwe spelletjes!

Speluitleg!

Het is misschien wel leuk om een impressie te krijgen van de spelen die we schrijven. De spelen zijn gebaseerd op 200/250 kinderen. We wisselen regelmatig de spelen, maar sommige concepten zijn gewoon goud waard.

Zo spelen we ieder jaar Kris-Kras. Kris-Kras is een middagspel, want we hebben veel vrijwilligers nodig. In het bos worden dertig spelletjes uitgezet. De kinderen krijgen een aftekenkaart en kunnen vrij rondlopen en vrij groepjes maken. Ze kiezen zelf welk spel ze op welk moment spelen. Bij ieder spel staat een vrijwilliger om het spel te leiden. De stichtingsleden worden hierbij ook zelf ingezet, maar dan wel op de meer verantwoordelijke/moeilijkere posten, zoals het springkussen, brood bakken en schminken.

Afbeelding
Broodbakken, een onderdeel van Kris-Kras.

Een ander spel wat al meerdere jaren mee gaat is het Waterspel. Dit concept is moeilijk omdat er twee routes lopen die uiteindelijk samen komen zodat je grotere groepen hebt en later weer terug opsplitsen (te lang verhaal om uit te leggen), maar het komt er op neer dat de kinderen van post naar post worden gestuurd met vooraf vastgestelde groepjes en daar spelletjes doen. Op iedere post staat een vrijwilliger (of de vrijwilliger loopt mee met de groepjes, dat is maar net aan de schrijvers van het spel waar zij voor kiezen). De vrijwilliger legt het spel uit. De stichtingsleden doen de waterspelen, samen met enkele vrijwilligers en lopen rond om te zorgen dat de groepjes op de juiste post terecht komen. Om de groepjes door te sturen wordt een keihard wisselsignaal door het bos getetterd via de luidsprekers, ‘Jongens en meisjes, het is weer WISSELEEEEEEN!’.

Afbeelding
Tobbedansen, een vast onderdeel van het waterspel.

Een voorbeeld van een ochtendspel is de speurtocht. Dit spel komt ook al meerdere jaren terug. De stichtingsleden zijn verkleed als personages uit de zelfgeschreven musical. Ze zitten door het bos verspreid met spelletjes. De groepen kinderen zijn vooraf ingedeeld en worden eerst naar het eerste spel toegestuurd wat ze moeten speuren door bijvoorbeeld een touwtje te volgen of rijst wat op de grond ligt (ik zeg zo maar iets...). Tussen de verschillende spelletjes liggen ook aanwijzingen om te speuren. De stichtingsleden houden zelf de tijd in de gaten wanneer ze een groep moeten doorsturen, want er is geen wisselsignaal.

Op donderdagochtend hebben we altijd snuffelochtend. Dan gaan we met groepjes naar uitgekozen bedrijven toe om te kijken hoe alles daar werkt. Ieder kind kan zich inschrijven voor één bedrijf. Dit kunnen ze doen tijdens het inschrijven voor de ochtend/middagspelen of tijdens het uitzwaaien. Op die momenten zit er altijd een stichtingslid klaar om de kinderen in te delen. De snuffelochtend is voor de stichtingsleden het rustmoment van de week. Wij zijn alleen aanwezig voor de formaliteit (en een beetje begeleiding en corrigeren van kinderen, omdat wij ze beter kennen), maar het is de bedoeling dat de bedrijven de uitleg geven en de activiteiten doen. Als je een bedrijf hebt wat dit goed doet, heb je een lekker rustig ochtendje. Echter loopt het niet altijd goed, want vorig jaar hebben we een crisisbox moeten laten afleveren door vervoer op één van de locaties. Een crisisbox is een box waarin noodspelletjes zitten. We hebben die op de hoofdkern H. in verschillende lokalen staan voor het geval dat er keiharde regen ineens uit de lucht komt vallen (er wordt dan ook altijd afgesproken wie naar welk lokaal gaat met welke groepen kinderen). Ook in dit geval was de crisisbox een welkome oplossing.

Afbeelding
De vrije val, tijdens het grote vrijdagspel.

Afbeelding
Een nieuw spel van 2014, het doolhofspel! Gigantisch veel werk om op te zetten, dit is natuurlijk maar een heel klein deel van het doolhof.

De spelen hier boven beschreven zijn natuurlijk van de hoofdkern H. De kleinere kernen schrijven hun eigen spelen, die geschreven zijn met de wetenschap dat er daar veel minder kinderen komen spelen. In H. spelen we iedere dag voor ‘iets’. We openen het dagdeel met een toneelstukje wat te maken heeft met de musical. Bijvoorbeeld Freek moet de leeuw overhalen iets tegen hem te vertellen, maar de leeuw wil dit alleen doen als hij een flink stuk vlees van Freek krijgt! Nou, dan spelen we dus om een stuk vlees te verdienen.

Voordat de speelweek echt plaats kan vinden moet er natuurlijk ook veel geknutseld en klaar gelegd worden. De drie weken voor de speelweek heten daarom de ‘werkavonden’. Tijdens de werkavonden is er altijd iemand van het bestuur in ons honk aanwezig zodat je ten alle tijden daar binnen aan je spel kunt werken. In die weken ben ik minstens 20 uur per week aanwezig. Tijdens de werkavonden – ook heel belangrijk – is het ook vooral heel erg gezellig. Vaak bestellen we eten, of gaan we even de stad in om samen een hapje te doen. We zijn niet alleen maar aan het werk, we houden ook een bios avondje, we doen gezellige dingen met elkaar.

Afbeelding
Knutselweken! (werkavonden dus...)

Nu is alles klaargezet voor de week. De week kan beginnen! We beginnen op zaterdag. Zaterdag om 08:30 staat iedereen klaar voor de start. We gaan de kiosk opbouwen en het bos versieren met heel veel vlaggetjes! Verder ruimen we het scouting gebouw op (waarom is het daar altijd een grotere troep als we aankomen dan wanneer we weg gaan?) en zoeken we ons bedje uit, bepakt en bezakt met zeker vijf tassen per persoon. Ja, wij blijven een hele week op het terrein. De regel is dan ook dat je niet van het terrein af gaat zonder toestemming van bestuur. Een week zoals deze moet gestructureerd verlopen. En die vijfde tas? Dat is onze verkleedtas. Want ja, het moet ook voor ons een feestje zijn. Iedere avond een ander thema feest. We beginnen op zaterdag altijd met de avond van VERVOER! Dit is de eerste thema-avond van de week. De avond heeft dus altijd een andere naam, maar blijft toch ‘de avond van vervoer’ heten. De groep van vervoer organiseert namelijk deze avond en deze avond verloopt altijd zeer extreem. Er is dan ook altijd een DJ. Vervoer zorgt ook altijd voor veel mixdrankjes en drankspelletjes en iedereen is zondag helemaal kapot omdat ze al te veel hebben gedronken. Tot zo ver verantwoordelijk gedrag. Gelukkig is er altijd een bob (iemand van bestuur) en ben ik vaak nuchter om de gewonden op te vangen. Handig, een nuchtere verpleegkundige. Kan begrijpen waarom ik bij de stichting zit.

Afbeelding
Avond van VERVOER!

En dan begint het echte harde werken!

Zondag, de kiosk staat, het bos is versierd. We, team H., gaan naar onze binnenlocatie (vijf minuten verderop) om binnen te versieren. De personen van kernen gaan naar hun eigen kern toe om hun kern te versieren. Commissie musical gaat naar de binnenlocatie toe om het decor op te bouwen en de musical nog een paar keer te oefenen (dit hebben ze tijdens de werkavonden natúúrlijk al tig keer gedaan).

Tijd om de week te beginnen! De foto hieronder geeft een impressie van hoe mijn week er vaak uit ziet...

Afbeelding
Mijn weektaak...

Ja, ik ben een van de weinigen die kan schminken, dus vanzelfsprekend ben ik altijd de lul als schminken in het spel staat geschreven. Wat vaak drie of vier van de vijf dagen is.

Tijdens de week heb je (meestal) twee spelen die van jou zijn (die jij hebt geschreven met Kerst). Jij bent tijdens die spelen de spelleider en staat op de kiosk.

Een 'kort' dagschema. We staan op om 7:00, de ‘wekker’ gaat dan. Wekker is geen wekker zoals je gewend bent. Dat is de muziekinstallatie die keihard aangezet wordt waardoor je je bed uit trilt. Vervolgens komt bestuur je wakker schudden als je niet binnen 5 minuten naast je bed staat. Nadat je leest tot hoe lang deze dag duurt, klinkt het een stuk verschrikkelijker dan nu. Je wordt om 7:30 bij het ontbijt verwacht. Om 8:00 verzamelen we in het H. lokaal waar we kort doornemen hoe we gaan beginnen met het ochtendspel op te bouwen. Vaak is dit al de avond er voor besproken in de avondvergadering.

We bouwen op tot 9:00, ieder heeft een taak. Vervolgens heb je kans dat je bijvoorbeeld moet inschrijven of dat je kaartjes moet verkopen voor de bioscoopavond (die doen we ook tijdens de week) en de snuffelochtend. Je kan ook moeten klaar-overen! Vanaf 9:45 gaat de inschrijftafel open. De kinderen stromen binnen en ook dan heb je een taak, een plaats waar je moet zijn. Op het zeil om de kinderen rustig te houden, op de kiosk als spelleider, of in het bos om de laatste check te doen voor de spelletjes? Veel taken. Iedere dag krijg je wel een andere taak om te zorgen dat het niet eentonig wordt. Dan gaan we spelen. In de ochtend hebben wij in H. geen vrijwilligers buitenom de stichting. Soms een paar 13-jarigen, maar die nemen we alleen maar mee ter ondersteuning of zij helpen bij het drinken en we geven hun nog geen eigen groepje om te begeleiden.

Na het ochtendspel gaan we opruimen en eten. De vrijwilligers worden altijd om 12:00 naar huis of naar de overblijfzaal (de bar...) gestuurd. Vaak zitten wij zelf rond 12:30 aan tafel omdat we nog wat op moeten ruimen. Om 13:00 komen de vrijwilligers die ’s ochtends op kernen hebben geholpen en thuis hebben gegeten terug. De spelleider geeft dan uitleg over het spel van de middag en verdeelt de vrijwilligers over de spellen in H. Vaak hebben we tot 20 vrijwilligers. De middagspelen zijn dus ook altijd uitgebreider en wijder opgezet. We bouwen op met de vrijwilligers tot 14:00. Dan nemen wij weer onze andere taken op ons, net zoals in de ochtend, want om 14:15 begint het inschrijven weer.

We spelen in de middag tot 16:15. Het opruimen met de vrijwilligers duurt tot 17:00, daarna gaan we naar de bar om af te sluiten met een drankje. We moeten het voor de vrijwilligers namelijk wel gezellig en leuk houden. Hierna gaan wij eten en na het eten hebben we corvee (afwas of wc’s/douches poetsen). Na de corvee moet team H. vaak nog in het bos wat dingen opruimen die we niet af kregen. Verder zetten we het ochtendspel zo ver mogelijk klaar in ons lokaal zodat we het de volgende ochtend op kunnen pakken en in het bos kunnen leggen. Na het opruimen en klaarzetten hebben we vergadering. Wat ging er goed, wat kon er beter? Welk spel hebben we morgen, wie heeft welke taken, hoe gaan we het aanpakken, waar kan het fout gaan? We zijn tot 22:00 aan het vergaderen, daarna is het algemene vergadering (met kernen en H. en bestuur én vervoer). Deze is altijd erg kort. Vervoer geeft er altijd een leuke draai aan door iemand die iets fout heeft gedaan, of juist goed heeft gedaan, in een badkuip of zoiets te zetten en er vla in te gooien (of iets in die trant, een ludieke actie iedere avond, ieder jaar). Team H. is vaak nog niet klaar met klaarzetten of vergaderen dus moeten nog terug naar hun lokaal, terwijl kernen zich al klaar maakt voor het avondje. Het thema avondje. Verkleden dus. Nadat H. klaar is doen wij het zelfde. Er is vaak een activiteit nog tot 01:00. Pas na 01:00 is het geaccepteerd dat je naar bed gaat. Mensen doen hun best voor de avondjes en het is lullig als je eerder afhaakt.

Geloof me. Halverwege de week wil je gráág voor 01:00 afhaken. Zeker als ze je verkleden als smurf en je in de polder droppen.

Afbeelding
Kleine sfeer impressie!

Nog even een paar leuke verhalen!
- In mijn eerste jaar – tijdens de beruchte smurfen dropping – heb ik geprobeerd vervoer (die dit natuurlijk hadden geregeld, want alleen vervoer probeert heel de week heel de groep op te naaien) te slim af te zijn. Samen met een ander meisje van H. zijn we in de vervoersauto gekropen toen niemand oplette in de hoop dat ze terug naar H. reden. Helaas werden we aan onze enkels er terug uit gesleept. Het smurfen drankje (iets blauws?) zit nog steeds op mijn gele warme trui. Die vlekken gaan er nooit meer uit.
- Tijdens de week breekt iedereen. Iedereen huilt wel op enig moment.
- Ouders zijn vaak lastiger dan de kinderen. Mijn kind wil bij groepje rood want vriendinnetje x en vriendinnetje y zitten ook bij rood! Probeer een ouder maar eens aan het verstand te krijgen dat je de groepen even groot wilt hebben en niet een groep van 40 kinderen wilt hebben en een groep van 20 kinderen. Als je één ouder laat ruilen, willen ze het allemaal en dan kun je onmogelijk je groepen gelijk houden. We laten dan ook met enkele uitzonderingen eens iemand ruilen, maar liever niet. Vaak geven we aan dat als ze op tijd komen, ze een kleur kunnen kiezen, maar niet als ze in het laatste kwartier aan komen.
- Ik ben wel eens uitgescholden door een moeder omdat ik geen Nederlands kon volgens haar. Probleem was dat ze Belgisch praatte, behoorlijk plat, waardoor ik haar niet verstond.
- Het jaar erop kwam deze vrouw bij een collega klagen dat we duurder waren geworden (we vragen nu 1,00 euro voor een ochtend of middag, vroeger 0,50 euro). Ze noemde ons oplichters.
- Er kwam eens een vader naar me toe met de vraag waar we ‘volgende week’ onze speelweek hielden. Hij ging er van uit dat we rondreisden en heel het jaar speelweken organiseerden. Ik heb eerlijk gezegd dat ik niet denk dat iemand dat kan overleven.
- Ieder jaar hebben we wel een liedje. Vaak de zomerhit, maar soms ook totaal geen bekend liedje. Dit jaar was het, natuurlijk, FIREBALL! Maar ook het liedje van de Poolse dames bij het Eurovisie Songfestival.
- Zaterdag 2 (de zaterdag ná de week) zitten we nog op het terrein, eigenlijk tot zondag. Zaterdag verbranden we alles. We hebben dan een groot kampvuur waar we met zijn allen rond zitten. Ook aanhang is die dag welkom op het terrein. Tijdens de week heb je daar namelijk geen tijd voor!
- Er zijn veel termen die buitenstaanders niet kennen. Zo heb je dus bijvoorbeeld ‘de avond van vervoer’, maar ook de Zwarte Lola. Dit is de muziekinstallatie. Stofzuigen is het bos ontdoen van alle rotzooi die is achtergebleven tijdens het spelen. Victor en Rolf zijn de twee gele mannetjes die je aan de straat zet om het verkeer te attenderen op hun snelheid. H. Lokaal en Kernenlokaal zijn de twee lokalen waar wij in vergaderen (maar het is voor ons zo veel voorkomend om tegen een vrijwilliger te zeggen ‘dat moet naar het kernenlokaal’ en vervolgens een blik te krijgen van ‘waaaaaar bedoel je nu!). Verder hebben we een kioskkratje, dit is een kratje met basisbenodigdheden die altijd op de kiosk staat en een inschrijfkratje... voor bij de inschrijftafel! Er zijn heel veel termen die wij heel logisch vinden, maar voor een buitenstaander onduidelijk zijn. Mogelijk staan er in deze uitleg ook wat termen die niet logisch zijn voor jullie, maar ik heb geprobeerd om ze óf uit te leggen óf er uit te filteren!

____________________________________________________________________________________________________
Benieuwd naar de andere delen uit deze rubriek?

Deel 1: Docent basisonderwijs en student gymopleiding
Deel 2: Verpleegkundige spoedeisende hulp
Deel 3: Medewerker grand cafe
Deel 4: Volg je hart en maak van je passie je baan
Deel 5: Orthoptist
Deel 6: Actuaris
Deel 7: Projectmanager
Deel 8: Pedagogisch Medewerker
Deel 9: Longfunctieanalist
Deel 10: Fotograaf
Deel 11: Docent wiskunde op een middelbare school
Deel 12: Burgemeester van Zeg maar Yes
Deel 13: Callcentermedewerker
Deel 14: Werken in het buitenland
<<

Burgemeester Bo

Bericht 27 Okt 2014 22:46

Re: Rubriek W&S #15 - Jeugdvakantiewerk

Bedankt voor je leuke en enthousiaste verhaal!
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 13:43

Bericht 27 Okt 2014 23:37

Re: Rubriek W&S #15 - Jeugdvakantiewerk

Leuk om te lezen en heel herkenbaar! Ik heb zelf zomerkampen gedaan voor 50 jongeren van 14-17 jaar. Andere doelgroep dus en ook andere opzet (echt een kamp, dus met overnachten), maar ook met zelf spellen bedenken, benodigdheden regelen, etc, etc. Ik vond dat echt super om te doen, ook al is het heel erg zwaar, dus dat herken ik zeker uit je stukje!
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:20

Bericht 28 Okt 2014 10:23

Re: Rubriek W&S #15 - Jeugdvakantiewerk

Leuk! Ik heb zelf ook een aantal jaar achter elkaar een soort kindervakantieweek gedaan bij mij in de buurt. Inderdaad aan einde van de week helemaal kapot, maar zo leuk om al die blije kinderen bezig te zien!
<<

Anoniem216

Bericht 29 Okt 2014 08:13

Re: Rubriek W&S #15 - Jeugdvakantiewerk

...
Laatst gewijzigd door Anoniem216 op 14 Okt 2017 09:21, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Burgemeester Jasmijn

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 190

Geregistreerd: 20 Mei 2014 17:52

Bericht 04 Nov 2014 21:41

Re: Rubriek W&S #15 - Jeugdvakantiewerk

Erg leuk om je stuk te lezen!
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 04 Nov 2014 21:51

Re: Rubriek W&S #15 - Jeugdvakantiewerk

Leuk stuk! Wat een werk om het allemaal te organiseren zeg.

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers