Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Jullie kind lust het avondeten niet, wat doe jij?

<<

Kwak

Yipyapper

Berichten: 2151

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:49

Bericht 27 Okt 2014 16:26

Re: Jullie kind lust het avondeten niet, wat doe jij?

De jongste is gelukkig een alles eter.... Maar de oudste pfff... Elke avond gezeur.
Hier moeten ze wel een schepje groente of iets anders wat ze niet lusten en dat opeten. Voor dat we beginnen met bidden dan vertel ik heel duidelijk dat ze dr bord moet leeg eten voordat wij allemaal klaar zijn met ons bord en toetje anders geen toetje, klaar.
En ondertussen weet ze dat we het ook echt menen en eet ze het 9/10 nu braaf op
november 2010-januari 2013-november 2014
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 27 Okt 2014 16:46

Re: Jullie kind lust het avondeten niet, wat doe jij?

N. eet de laatste tijd nagenoeg niks. Ik ga haar niet dwingen, dat werkt averechts. Maar momenteel weet ik even niet meer wat we kunnen doen. Frustrerend! Wel blijft ze aan tafel zitten tot ik klaar ben, dat is de enige echte regel. Eigenlijk zodat ze wel iets van het eetmoment meekrijgt, in de hoop dat ze nog een hap neemt of zo.

Oh, ze krijgt altijd wel een toetje, tenminste.. als ze dat wel wil op dat moment. Appelmoes, yoghurt, danone, enzovoorts. Dan eet ze tenminste iets.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 27 Okt 2014 17:07

Re: Jullie kind lust het avondeten niet, wat doe jij?

Wij eten eigenlijk niet altijd een toetje, ze mogen wel appelmoes of fruit als ze dat willen, maar een toetje is niet standaard, dat was vroeger bij mij thuis ook niet.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:38

Bericht 27 Okt 2014 17:47

Re: Jullie kind lust het avondeten niet, wat doe jij?

Ik weet ondertussen wat Louise niet graag eet en dan voorzie ik wel een alternatief vb. appelmoes eet ze niet graag, dan krijgt ze rode kool oid.
Als er iets nieuws op tafel komt, heb ik graag dat ze proeft. Ik push ze niet om te proeven, ik begin zelf gewoon te eten en soms volgt ze en soms niet. Ze kiest zelf hoeveel ze eet, de enige regel is: eerst groentjes voor ze extra vlees krijgt.

Het enige wat Julie niet lust is selder. Maar dat eet ik zelf ook niet graag.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 27 Okt 2014 18:30

Re: Jullie kind lust het avondeten niet, wat doe jij?

Ik maak niks anders voor mijn kinderen, soms eten zijn wel eens pannenkoeken en ik een salade(omdat ik dan blijer wordt van een salade dan van pannenkoeken). Maar als ik lasagne heb gemaakt dan eten we dat en ga ik niet iets anders voor hun koken.

Ik ga wel steeds meer naar het feit dat ik dat je niet kan roepen dat je iets niet lust voor je het geproefd hebt dus ze moeten nu steeds vaker wel proeven. Maar als ze dan niks willen, prima, ik ga de strijd niet aan, ze krijgen niks anders en ik laat het zo. En een toetje hebben we de ene keer wel dan niet, dat staat los van het feit of ze gegeten hebben of niet.

Ik merk dat ik het wel lastig vind om echt er achter te komen wat ze wel of niet lusten. Als ik bij wijze van op maandag broccoli eet en toevallig op donderdag weer, dan kan het voor komen dat ze het maandag wel lusten maar donderdag niet. Het is hier echt hoe hun dag is en hoe hun bui is rond etenstijd.
:heart: :heart: 2011
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 27 Okt 2014 19:51

Re: Jullie kind lust het avondeten niet, wat doe jij?

Gaia schreef:Geen drama, niet dwingen en geen alternatieve.
Wat hier op tafel komt kunnen ze eten, zo niet dan niet. De oudste vragen we wel te proeven, tegenwoordig doet hij dat uit zichzelf. Hij gaat steeds beter eten maar groentes moet hij echt leren eten nog.
Dochter vragen we ook te proeven maar vaak zegt ze nog nee, dat komt ook wel als ze ouder is.


Hier gaat het net zoals bij Gaia.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 27 Okt 2014 20:04

Re: Jullie kind lust het avondeten niet, wat doe jij?

Hier wisselt t, de ene keer eet ze wel de pasta bijv, de andere x niet.
In principe geef ik haar niet altijd iets anders. Maar laatst at ik rauwe wortel/prei/tauge, dat heb ik toen wel ff gekookt voor haar (wat ze uiteindelijk ook niet at..) maar gisteren at ik omelet met groenten en brood, dat eet ze dan eigenlijk niet. Maar waarom ik wel dan iets anders wil geven als ik sla eet (dat lust ze niet) dat weet ik dan eigenlijk ook weer niet.
Hollandse kost eet ze vaak wel, niet mijn favoriet, maar ik eet t voor haar wek vaker. Alleen geef ik dan heel flauw het vlees pas als ze op de helft is ofzo. Had dat niet verwacht want dat deden mn ouders ook altijd. Als ze eerder doet pitsen met haar eten krijgt ze t wel eerder.
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem75

Bericht 27 Okt 2014 20:09

Re: Jullie kind lust het avondeten niet, wat doe jij?

Er wordt hier altijd geproefd. S. lust gelukkig heel veel dus als hij een keer iets niet lekker vind doe ik daar niet moeilijk over. Wel wordt het steeds opnieuw geproefd als we het daarna weer eten. Als hij geen zin heeft om te eten en ik vind dat hij te weinig op heeft dan leg ik wat dingen apart wat hij toch moet opeten. Dit is geen half bord maar bijv. 5 krieltjes, 3 stukjes vlees en 6 boontjes. Zo eet hij toch iets en meestal eet hij dit dan ook gewoon op. Als hij daarna nog honger heeft mag hij een stukje komkommer of een stuk fruit. Net wat ik in huis heb. Ik ga iig geen boterham smeren ofzo.
<<

Fiene

Bericht 27 Okt 2014 20:30

Re: Jullie kind lust het avondeten niet, wat doe jij?

Liadan schreef:
Gaia schreef:Geen drama, niet dwingen en geen alternatieve.
Wat hier op tafel komt kunnen ze eten, zo niet dan niet. De oudste vragen we wel te proeven, tegenwoordig doet hij dat uit zichzelf. Hij gaat steeds beter eten maar groentes moet hij echt leren eten nog.
Dochter vragen we ook te proeven maar vaak zegt ze nog nee, dat komt ook wel als ze ouder is.


Hier gaat het net zoals bij Gaia.



Hier ook hetzelfde. Ik ga echt geen andere dingen maken, ben wel goed maar niet gek.
<<

Anoniem186

Bericht 27 Okt 2014 20:40

Re: Jullie kind lust het avondeten niet, wat doe jij?

Haha, zei ik vanmiddag dat we hier geen gemiep hebben... Vanavond dus wel.
Dochter had alleen de gebakken coburgerham en wat losse pasta op. De pompoen wilde ze niet eten. "Dat vind ik niet lekker." Je kan niet zeggen dat je iets niet lust als je het niet eens geproefd hebt. Maar ze wilde absoluut geen hapje proeven.
We wilden een ijsje als toetje nemen, maar ik vind het dus niet nodig om haar een ijsje te geven als ze niet eens fatsoenlijk gegeten heeft. Maar zoon had wel super veel gegeten en die was al "ijs, ijs" aan het roepen. Dus ik vond dat hij het wel mocht. Uiteindelijk tegen m'n dochter gezegd dat ze alleen maar een ijsje kreeg als ze in ieder geval 1 hap zou nemen. Dat wilde ze niet, maar uiteindelijk zwichtte ze toch. Half kokhalzend, dat dan weer wel. Maar dan weet ik in ider geval dat ze het echt niet lekker vond.
<<

Fiene

Bericht 27 Okt 2014 20:45

Re: Jullie kind lust het avondeten niet, wat doe jij?

hahaha Jans herkenbaar hoor. R moet ook wel eens proeven en dan kan hij, zwaar overdreven, gaan kokhalzen en drama maken. Ik zie dan perfect wanneer het aanstellerij is en wanneer het echt is.

Kinderen zijn geweldig maar grrr dat eten/slapen en ziek zijn... dat maakt ze echt minder leuk af en toe;)
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3164

Geregistreerd: 13 Apr 2014 09:04

Bericht 27 Okt 2014 20:48

Re: Jullie kind lust het avondeten niet, wat doe jij?

Zo gaat het bij ons ook Jans. Er is wel altijd een toetje, ook bij niet eten. Maar dan gewoon simpel yoghurt. Luuk mag altijd in de supermarkt een toetje uitkiezen en kiest dan meestal ijsjes of van die planes danoontjes. Speciale toetjes worden alleen gegeten als er ook geproefd is van het eten. Hij hoeft echt zijn bord niet leeg te eten, maar er word dus wel een hap geproefd
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Anoniem186

Bericht 27 Okt 2014 20:54

Re: Jullie kind lust het avondeten niet, wat doe jij?

Dat zei ik dus exact tegen haar. Dat ik heus niet van haar verwachtte dat ze haar hele bord leeg hoefde te eten, maar dat ze in ieder geval wel een hap moest proeven. Ik heb haar ook uitgelegd dat het niet netjes is als je iets helemaal niet proeft, terwijl ik er wel m'n best op had gedaan. Dat snapte ze uiteindelijk wel.
Dat kokhalzen was overigens wel echt. Dus ik zal de volgende keer dit ook niet voor haar maken. Dat eten we dan maar als zij bij 1 van de oma's aan het logeren is. Want wij 3 vonden het wel echt super lekker.
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5672

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 27 Okt 2014 20:58

Re: Jullie kind lust het avondeten niet, wat doe jij?

Wat zijn bij jullie de regels hierin?
We blijven aan tafel totdat iedereen klaar is. En omdat de oudste nogal kan treuzelen hebben we ook de afspraak dat wanneer de mama's klaar zijn met eten het eetmoment voorbij is (tenzij ze nog flink aan dooreten is).
En zijn nu bezig met dat ze met een vork moeten eten. Hier is het een tijdje geweest dat ze bijna niet aten, maar als ze met de handen mochten eten er wel wat in ging.

Mogen ze zelf bepalen hoe veel ze eten?
Ja, dat kunnen ze prima zelf regelen. Meestal maken we nog een gekkigheid en eten ze nog een paar hapjes.

Moeten ze uberhaupt iets ervan eten?
De jongste lust praktisch alles, dus daar komt het wel goed. De oudste moet inmiddels wel minimaal 1 hapje proeven en het liefst doorslikken, maar als ze het echt niks vind mag ze het op dr eigen bord uittuffen. Hier werkt het geweldig door te melden dat mama dan erg blij en trots is als ze 1 hap proeft (doe dan ook enthousiast) en als ze het doorslikt en lekker vind zijn we nog blijer. Ook krijgt ze na het eten nog een extra dikke knuffel met de woorden dat mama trots is dat ze geproefd heeft. Ze glundert dan helemaal. En blijkbaar werkt deze tactiek bij A.nouk, want inmiddels lust ze meerdere groentes.
We willen verder echt niks dwingen of een strijd aangaan.

Geef je ze een alternatief?
Nee, tenzij we weten dat ze iets echt niet lusten zoals speklapjes of wat pittiger/gekruid (alhoewel wij daar ook niet veel om geven) zorgen we dat ze een hamburgertje hebben.
Toetjes hebben we hier zelden we het en als we ze al in de koelkast hebben staan dan vergeten we het vaak.
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

M-G

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1158

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:39

Bericht 28 Okt 2014 01:07

Re: Jullie kind lust het avondeten niet, wat doe jij?

Een alternatief bied ik heb op dit moment nog niet. Wel wil hij vrijwel altijd direct na het eten iets hebben (want ja hij heeft dan nog niets gehad) zolang dit brood, fruit of griekse yoghurt is (wat hij eigenlijk altijd kiest) vind ik het heb probleem. Snoep of koek krijgt hij dan niet.

Zelf was ik samen met één van mijn broers vroeger ook een een moeilijke eter. Wij hadden liever een boterham. Later kregen wij wel een alternatief als er iets op tafel stond waar wij echt niet lekker vonden.
Afbeelding
<<

Anoniem140

Bericht 28 Okt 2014 07:27

Re: Jullie kind lust het avondeten niet, wat doe jij?

Mijn zoon eet bijna alles, courgette vind hij niet lekker en koude schotel en pasta salade. Dat zijn dingen die hij dus niet hoeft te eten en eruit mag vissen (de courgette). Verder eet hij alle groentes en eet hij elke avond met smaak, dus dan maak ik van die dingen geen probleem.

HIj moet aan tafel blijven zitten tot iedereen klaar is, ook toen hij nog heel klein was.
<<

Anoniem123

Bericht 28 Okt 2014 08:26

Re: Jullie kind lust het avondeten niet, wat doe jij?

Ik houd wel rekening mee met wat hij graag eet. Zo eet hij graag pasta en dat eten we echt wel iedere week. Ook omdat ik dat zelf lekker vind :smile:
En hij houd niet van soep en pizza. Als we dat eten dan heb ik voor hem wel een alternatief. (meestal nog een restje van de dag ervoor, daar houd ik dan rekening mee). Voor de rest eet hij gewoon mee met wat ik maak. Hij eet niet graag groenten maar hij moet wel proeven. Maar de laatste tijd eet hij opeens erg goed en ook groente, ben ik heel blij mee!
Hij krijgt geen brood tijdens warm eten als hij iets niet wil eten, jammer dan krijg je maar honger, maar als ik aan brood begin is het hek van de dam.
<<

Anoniem286

Bericht 28 Okt 2014 12:22

Re: Jullie kind lust het avondeten niet, wat doe jij?

Bij sommige dingen hou ik wel rekening met haar, ze vind sla niet lekker en ze krijgt rundvlees moeilijk weg (behalve gehakt/hamburger etc) Dus of ik maak een beetje andere groente erbij en soms krijgt ze geen vlees of een enkele keer een stukje wat nog in de vriezer ligt.
Tot nu toe eet ze redelijk, de ene keer eet ze haar bordje leeg en een andere keer laat ze meer dan de helft liggen.
Ik probeer haar dan nog wel te motiveren door een lepeltje klaar te maken, dat vind ze leuk en die eet ze dan vaak wel op.
Ze krijgt wel regelmatig wat yoghurt/danoontje/vla na en dat krijgt ze al we het in huis hebben, niet gerelateerd aan hoe goed ze heeft gegeten.

qua regeltjes vind ik het wel gezellig als ze aan tafel blijft als we eten, maar meestal hebben wij het eten op en is zij nog bezig. Dus dat is nog niet van toepassing. Ik denk dat als ze wat groter is (of wanneer ze bijv ervoor kiest om iets expres niet te proeven) dat ik haar dan wel tot proeven probeer te motiveren. Ik wil geen vervangende maaltijden aan bieden (bijv brood) maar zou dan wel rekening houden met wat ze wel of niet lust door regelmatig iets te maken wat ze lust. Zo is ze gek op bloemkool, dus dat eten wij nu bijna wekelijks.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 28 Okt 2014 14:14

Re: Jullie kind lust het avondeten niet, wat doe jij?

Wij eten vanavond Thaise rode curry en ik weet dat ze dat echt niet lekker vinden, dus zij eten een rundersaucijsje met sperziebonen. Ze mogen natuurlijk wel altijd proeven. Normaal kook ik niet altijd twee dingen, maar het vlees voor de curry was toch net iets te weinig voor met z'n vieren, dus dan komt het wel mooi uit zo.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:50

Bericht 29 Okt 2014 20:14

Re: Jullie kind lust het avondeten niet, wat doe jij?

Ik hou wel een beetje rekening met wat ze echt niet lusten, maar over het algemeen eten ze gewoon wat de pot schaft. Eten ze niet dan hebben ze pech. Ze krijgen wel een toetje daarna. Met name dochter heeft er een handje van om heel weinig te eten. Vaak eten we dan fruit als toetje, daar eet ze altijd goed van en zo krijgt ze toch wat binnen.

Als we iets eten wat ze echt niet lusten (zo lusten ze beiden echt geen rode kool), dan maak ik er nog een groente bij voor hun. Maar dat gebeurt eigenlijk zelden.
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers