Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 26 Okt 2014 09:19

Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

Een beetje vage titel misschien, maar ik vraag me af of je bij het bedenken van een naam voor je kindje alleen rekening hebt gehouden met je eigen smaak, of ook hebt gekeken naar de toekomst van je kindje.

Ik zag net een Facebookstatus voorbij komen van een kindje die Djenayro is genoemd. Niet mijn smaak en er kwamen ook veel reacties op dat het misschien niet de beste keuze is op namengebied (want: kind moet naam altijd spellen, mensen gaan het geheid verkeerd uitspreken en zo'n naam geeft toch een bepaalde associatie).
Veel ouders gaven als reactie dat iedereen zijn eigen smaak heeft en dit zelf mag bepalen. Natuurlijk is dat ook zo, maar ik heb bij dit soort namen toch een beetje het idee dat ouders weinig of geen rekening houden met de toekomst van het kind. Ik bedoel, als je 50 bent heet je nog steeds zo, je draagt je naam een heel leven mee.
Ik denk zelf dat je bijvoorbeeld bij een sollicitatieprocedure best wel last kunt hebben van je naam. Ik herinner dat nog uit mijn schooltijd, bij het zoeken van een stage. De Nederlandse namen werden veel sneller voor een gesprek uitgenodigd dan de aparte/buitenlandse namen. Ik denk echt dat je je kind met het geven van een hele bijzondere/aparte naam toch een soort stempel geeft, dat men toch sneller gaat denken dat een kind uit een bepaald 'milieu' komt (sorry voor de generalisering).

Ik ben heel benieuwd hoe jullie hierover denken en of moeders hier rekening mee (hebben ge-)houden.

♥♥
<<

Annemie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1380

Geregistreerd: 03 Sep 2013 17:01

Woonplaats: Achterhoek

Bericht 26 Okt 2014 09:36

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

Wij hebben wel rekening gehouden met de toekomst, ook of een naam op bijv 50 jarige leeftijd ook nog bij iemand past.
Zoals de naam Puck vind ik heel kinderlijk, ik vind het zelf sowieso geen mooie naam, maar ook niet passen bij een volwassen iemand.
Zoon: 26-06-2010
Zoon: 25-08-2013
<<

Anoniem92

Bericht 26 Okt 2014 09:38

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

Wow is die discussie ontstaan onder zijn geboorteaankondiging? Dat lijkt me als ouders zijnde echt naar om te lezen.

Wij kijken in principe naar smaak, maar ook dat ze niet voor paal lopen (icm achternaam, of dat het op niks echt kwetsend in eerste instantie rijmt). Schrijfwijze maak ik me niet zo druk over, maar mijn smaak is dan ook niet heel ingewikkeld.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 26 Okt 2014 09:44

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

Nou het was een foto op een fb-pagina, niet de geboorteaankondiging van de ouders zelf. Maar de moeder in kwestie reageerde zelf ook dus ze heeft het wel gelezen. Ik vond het ook niet bepaald netjes.

♥♥
<<

Anoniem122

Bericht 26 Okt 2014 09:46

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

Ik zou daar zeker wel rekening mee houden. Ik moest vroeger mijn naam altijd al spellen, omdat je vooral de schrijfwijze ni.en.ke ziet en minder vaak n.y.nke, of mensen lazen het als n.ij.nke.
Dat was altijd al super irritant.
<<

Steep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:52

Woonplaats: Arnhem

Bericht 26 Okt 2014 09:48

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

We hebben onze smaak gevolgd en of het niet op rare dingen rijmde.

Ik vind het heel sneu voor de ouders, ben je helemaal trots op je kindje en de naam, krijg je dit..
Ruben: 22-07-2011
Mirthe: 25-12-2013
<<

Anoniem275

Bericht 26 Okt 2014 09:53

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

Raar om zo'n 'discussie' op de facebookpagina van de moeder te voeren..
Ik vind het ook en verschrikkelijke naam, alleen de schrijfwijze al.. Collega haar zoontje heeft Djaymen, hou ik ook niet van. Ze krijg over een paar maanden een dochter, ik hou mijn hart vast..

"Ik denk echt dat je je kind met het geven van een hele bijzondere/aparte naam toch een soort stempel geeft, dat men toch sneller gaat denken dat een kind uit een bepaald 'milieu' komt (sorry voor de generalisering)."
Dit ben ik helemaal met je eens.
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 26 Okt 2014 09:57

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

Annemie schreef:Wij hebben wel rekening gehouden met de toekomst, ook of een naam op bijv 50 jarige leeftijd ook nog bij iemand past.
Zoals de naam Puck vind ik heel kinderlijk, ik vind het zelf sowieso geen mooie naam, maar ook niet passen bij een volwassen iemand.


Zo zie je de verschillen, ik vind Puck wel leuk.

En op de fb pagina van de moeder zetten dat het geen mooie naam is vind ik ook not done.
M:21072011
J :08012014
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 26 Okt 2014 10:00

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

Wij hebben eerst onze smaak gevolgd en toen gekeken of de naam ook goed in het Engels is uit te spreken en of het bepaalde associaties heeft. Nou houden wij van neutrale namen die niet moeilijk te spellen zijn dus dat zat wel goed.

Sommige namen -zoals in de OP- zou ik nooit geven. Je plakt gelijk een label op je kind. Maar goed, smaken verschillen.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 26 Okt 2014 10:01

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

Het was dus niet op de fb-pagina van de moeder, het was een fb-pagina over baby's. Gek op baby's ofzo. Zo'n pagina die door heel veel mensen geliked is. Niet dat het dan ineens ok is om die discussie te voeren onder de foto, maar het maakt het wel anders. De reacties kwamen van mensen die de ouders niet persoonlijk kennen.

♥♥
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 26 Okt 2014 10:07

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

Een combinatie van. Hoewel het een top 20 naar is geworden, hoor ik de naam niet zo veel om me heen. Het is een afkorting van de naam die ik eigenlijk op nummer 1 had staan en ik vond het belangrijk dat de naam internationaal goed uitgesproken kon worden, met name in het engels. Én dat het niet raar staat als hij in het bejaardentehuis komt. Volgens mij voldoet de naam aan al deze criteria.
L2014 & H2017
<<

Anoniem286

Bericht 26 Okt 2014 10:08

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

Ja wel rekening mee gehouden. Ik hou zelf wel van 'aparte' namen maar mijn man helemaal niet. Dus ze werden het sowieso niet maar ik vind bijvoorbeeld Rhija een hele leuke spelling, maar ja, dan kan ze het altijd spellen. Emmelie en Alies hetzelfde verhaal. Op zich zou het 'moeten spellen' mij niet tegenhouden, ik moet mijn eigen naam ook 9 van de 10 x spellen. Maar de smaak van mijn man hield het tegen.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 26 Okt 2014 10:09

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

Spelling letten wij wat dat betreft niet op. Mijn ouders hebben mij A nnemiek genoemd, meest simpele schrijfwijze en ik moet het altijd spellen want er wordt Anne-Mieke, Anne-Miek of Annemieke van gemaakt. Ik heb serieus een kaart van collega's van mijn man waar mijn naam minimaal 10 keer fout op staat en geen 1 keer goed geschreven.

Wel letten wij er op of de naam ook nog kan als je 50 bent. Dat vind ik persoonlijk bij Puck wel, maar ik ken iemand van die leeftijd met die naam. Maar bij namen zoals Vlinder of Bloem vind ik dat lastiger. Zo vind ik de term "babynamen" ook altijd zo gek, een naam geef je voor de rest van het leven, niet alleen aan een baby.
Ook willen wij proberen dat hij niet met 10 andere kinderen met dezelfde naam in de klas komt want dat lijkt me maar onhandig. Verder moeten de initialen niks geks zijn en wil ik liever ook niet dat het makkelijk, vervelend rijmt.
Wij geven onze kinderen geen hele exotische namen want mijn man geeft nog net geen licht in het donker en ik heb ook een behoorlijk witte huid, dan vind ik een exotische naam gek staan. Hetzelfde bij een mooi caramelkleurig kindje wat Teun heeft bijvoorbeeld, maar dan is meer gevoel dan dat ik denk dat het kind er ook daadwerkelijk last van krijgt.

Ik denk wel dat je met de naam je kind automatisch wat mee geeft, een kind in de Bijlmer heeft het misschien wel makkelijker met de naam uit de openingspost als met de naam Boudewijn bijvoorbeeld, waar hij daar waarschijnlijk eerder mee gepest wordt. Zo hebben mensen denk ook al snel een vooroordeel bij hockey namen maar in het Gooi ben je dan misschien weer heel doorsnee. Zo ook met van die heel erg "creatieve" namen, daar kom je in Amsterdam waarschijnlijk makkelijker mee weg dan in Friesland.
Hoewel ik wel denk dat als het bekijkt over heel Nederland dat je wel echt wat makkelijker hebt met een wat meer doorsnee naam.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 26 Okt 2014 10:19

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

Smaak, maar ook toekomst tot op een bepaalde hoogte. Voornamelijk de spelling, uitspraak en of het nog klinkt bij een 50-jarige. Meningen van anderen maken mij dan weer niet zoveel uit. Als ik een tokkienaam of Mo/Fatima mooi vind geef ik die, doet er echt niet toe welke associaties anderen ermee hebben.

Kinderen hebben allebei een Arabische naam en dat zal de kleine in mijn buik zo ook krijgen. Maar we letten er wel op dat het ook voor nl'ers uit te spreken en te spellen is.
Ik heb wel vaker de vraag gekregen waarom we niet voor mijn achternaam hebben gekozen ipv die van mijn man, maar ik vind het echt onzin om te stellen dat je daarmee bij sollicitaties misschien onderop de stapel komt te liggen. Ik ken maar weinig mensen met een buitenlandse (achter-)naam die geen werk kunnen vinden. Sterker nog, de meesten hebben juist een goede baan. En degenen zonder baan hebben ook meer een 'ik vind het wel best' houding.
Daarnaast zou je ook niet voor een bedrijf moeten willen werken wat discrimineert op je afkomst, want hoe je het ook went of keert, of je nou een NL/Europese naam hebt of een buitenlandse, je afkomst wordt er niet anders van.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 26 Okt 2014 10:21

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

Ik heb niks met die nieuwe soort namen waarbij de ouders de schrijfwijze verzinnen. Ik hou van oude, simpele namen.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem331

Bericht 26 Okt 2014 10:42

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

Maar iemand die je al 40 jaar Puck noemt, is toch niet ineens niet de Puck meer omdat de naam niet bij een volwassene zou passen?
Daar groei je echt in mee hoor.

Mijn schoonzus was heet stellig dat ze geen verkleinnaam wou geven. Ik kan daar niet mee zitten, want mijn eigen naam eindigt ook op -tje.

Ik hou van gewone, tijdloze namen. Die altijd passen.
<<

Anoniem112

Bericht 26 Okt 2014 10:50

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

Absoluut ook toekomst. Zo vond ik Mees voor een jongen wel leuk maar niet meer voor volwassen man.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11578

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 26 Okt 2014 11:02

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

Dat gaat tegen die tijd nog wat worden bij mijn vriend en mij. Ik hou van de wat apartere namen die toch simpel zijn. Mijn vriend van oer Nederlandse namen. Ik wil per se een naam die niet te vaak voor komt want vond het zelf altijd vervelend om Minx X genoemd te worden. Verder heb ik ook nog de eis dat de naam internationaal gezien makkelijk uit te spreken moet zijn. Dit omdat we redelijk wat buitenlandse mensen kennen. En verder dus idd een naam die ook als volwassene leuk is.
Zag laatst een aankondiging van een Myson het eerste wat toen in me op kwam was: als het een meisje was geweest had ze dan mydoughter geheten?
2015 💙
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 26 Okt 2014 11:06

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

Wij hebben er juist rekening mee gehouden dat die kleine baby straks ook puber en daarna volwassen zal worden. Hij heeft een Hollandse naam, niet internationaal. Maar ik vind het juist ook mooi als bijvoorbeeld iemand uit Noorwegen een Noorse naam heeft.
Verder zal hij het wel moeten gaan spellen, want er zijn twee schrijfwijzen. (Met en zonder 'H' ertussen) Maar dat vind ik persoonlijk geen dealbreaker. De achternaam is namelijk weer zo makkelijk dat hij die niet zal hoeven spellen.

Het enige is dat toen hij net geboren was, vond ik het een erg 'grote' naam voor z'n klein hummeltje, dus ik heb even moeten wennen. Nu voelt en klinkt het goed hoor. (Herkenbaar?)
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 26 Okt 2014 11:17

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

Soleil, dat laatste vind ik wel herkenbaar. Als wij een jongen ipv een meisje hadden gekregen had ie ook een redelijk zware naam voor een baby gekregen. Maar goed, je ben langer volwassen dan dat je baby bent dus dat zou mij niet tegen houden.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15970

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 26 Okt 2014 11:28

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

Wij zullen ook echt wel rekening houden met de toekomst en of het makkelijk een 'pestnaam' kan worden.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem275

Bericht 26 Okt 2014 11:28

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

Mijn naam wordt ook vaak verkeerd geschreven, of ja er wordt gevraagd of mijn naam klopt hoe ik het zeg (met 1 letter extra is gebruikelijker) maar ik stoor me er niet zo aan.
Net als dat je Sofie en Sophie kunt schrijven.
Toch vind ik dat anders dan een 'onmogelijke'/verzonnen naam/schrijfwijze.
<<

Anoniem123

Bericht 26 Okt 2014 11:37

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

Wij hebben wel aan later gedacht. Zo vind ik namen zoals noortje, lotje etc heel kinderachtig als ze volwassen zijn. Namen zoals jasper, jens vonden wij ook niets voor een volwassene , maar dat is ook smaak.
Wij houden ook van simpele, korte, Nederlandse namen die je wel uit kan spreken in het buitenland.
<<

Anoniem85

Bericht 26 Okt 2014 11:48

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

Maar veel namen die volgend mij hier in de categorie wel voor een kind niet voor een volwassenen vallen, is toch later heel anders?
Onze vaders heten Marcel, jan, piet, Richard, Hans, Pieter etc.
Onze vrienden heten Sander, Jasper, Rick, luuk etc.
Onze kinderen heten later mees, Puck, jens etc.

Namen gaan met generaties mee.

Zelf zou ik alleen niet snel kiezen voor Floortje, lotje, Noortje. Maar goed, die kunnen hun naam later ook zonder tje zeggen
<<

Anoniem272

Bericht 26 Okt 2014 12:06

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

Helemaal mee eens Sun.

Vind het ook wel een grappig idee dat je over dertig jaar in het bedrijfsleven allemaal accountants en hoge managers hebt rondlopen met namen als Rover, Storm of Lente. Of Hope, Faith of Jaydaynaia.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Hugo