Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

<<

Mickey

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1533

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:20

Bericht 28 Okt 2014 23:56

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

Het was best lastig om 2 namen te bedenken die we beide mooi vonden. We wisten niet of we een zoon of dochter zouden krijgen, dus in tweevoud namen bedenken, was wel redelijk lastig. Wel heb ik bij het selecteren van de namen rekening ermee gehouden dat onze baby ook ooit volwassen zou worden en dat het dan ook nog een normale naam zou zijn. Zelf vind ik F.inn een normale naam, die ook voor een volwassen man prima kan, ook al is het nog een redelijk "nieuwe" naam. Een tijdje terug waren we uit eten en werden we bediend door een volwassen F.inn, dat was de eerste keer dat ik een volwassen man met die nam zag. Als hij een meisje zou zijn geweest, was het Sarah geworden, kan ook prima voor een volwassen vrouw. Uiteraard zijn namen altijd smaakgevoelig, dus of een ander het ook een normale naam vindt, daar kan ik niet veel van vinden.

Dit keer weten we wel het geslacht en hoefden we dus maar 1 naam te bedenken. Dat is dit keer verrassend snel gelukt. De naam die we nu voor onze baby hebben is ook een populaire naam, net zoals die van onze zoon. Wel is deze naam al langer bekend en zijn er al meerdere volwassenen van, al ken ik er persoonlijk volgens mij geen.

Kort samengevat: ja, wij hebben rekening gehouden met de toekomst. Scheelt overigens ook dat wij niet van die hele vreemde of zelf bedachte namen houden.
07.12.2011
11.12.2014
<<

Mouette

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 536

Geregistreerd: 02 Sep 2013 21:07

Bericht 29 Okt 2014 08:19

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

Daar hebben wij zeker rekening mee gehouden. We zijn uitgekomen op een klassieke naam die ook leuk af te korten is en een naam die bovendien in het (meeste) buitenland ook bekend is/goed uit te spreken is.
Afbeelding
<<

Anoniem88

Bericht 29 Okt 2014 08:54

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

Ik vind het eigenlijk niet meer dan logisch dat je ook rekening houdt met de toekomst bij het kiezen van een naam...
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 29 Okt 2014 09:21

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

Dundas schreef:Ik vind het eigenlijk niet meer dan logisch dat je ook rekening houdt met de toekomst bij het kiezen van een naam...


Ik opende dit topic voor de vijfde keer deze week, denk ik, en ik denk steeds precies hetzelfde.
<<

Anoniem85

Bericht 29 Okt 2014 12:01

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

Vraag dat de ouders van Poppelien
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 29 Okt 2014 12:02

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

Dundas schreef:Ik vind het eigenlijk niet meer dan logisch dat je ook rekening houdt met de toekomst bij het kiezen van een naam...

Nou, blijkbaar doet niet iedereen dat. Anders zouden er ook geen Fokje Modders of Stanley Messi's bestaan.. :banaan:

♥♥
<<

Anoniem125

Bericht 29 Okt 2014 15:42

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

Haha, ik verbaas me er juist over hoeveel ouders kennelijk niet zo goed nadenken over een naam. Wat ik hier in mijn omgeving allemaal wel niet voorbij heb horen komen de laatste jaren, ongelofelijk. Namen die niet uit te spreken zijn, namen die meer bedoeld lijken voor een huisdier, heel rare/aparte namen die het kind zijn leven lang zal moeten spellen.

Wat doe je je kind aan, denk ik dan.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 29 Okt 2014 18:54

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

Elliot schreef:
Dundas schreef:Ik vind het eigenlijk niet meer dan logisch dat je ook rekening houdt met de toekomst bij het kiezen van een naam...

Nou, blijkbaar doet niet iedereen dat. Anders zouden er ook geen Fokje Modders of Stanley Messi's bestaan.. :banaan:


Maar dat is weer een heel ander verhaal. Fokje Modder en Stanley Messi zijn al stomme namen als het nog baby's zijn.

Wat ik wel een briljant voorbeeld blijf vinden is die oogarts die I.C. Notting heet. Dat ze dan uitgerekend oogarts wordt. Op zich wel logisch dat ouders daar geen rekening mee hebben gehouden.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem88

Bericht 29 Okt 2014 20:32

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

Susan schreef:
Elliot schreef:
Dundas schreef:Ik vind het eigenlijk niet meer dan logisch dat je ook rekening houdt met de toekomst bij het kiezen van een naam...

Nou, blijkbaar doet niet iedereen dat. Anders zouden er ook geen Fokje Modders of Stanley Messi's bestaan.. :banaan:


Maar dat is weer een heel ander verhaal. Fokje Modder en Stanley Messi zijn al stomme namen als het nog baby's zijn.

Wat ik wel een briljant voorbeeld blijf vinden is die oogarts die I.C. Notting heet. Dat ze dan uitgerekend oogarts wordt. Op zich wel logisch dat ouders daar geen rekening mee hebben gehouden.

Nouja, dit inderdaad. En daarbij, het lijkt MIJ niet meer dan logisch om rekening te houden met de toekomst bij het kiezen van een naam, maar dat wil niet zeggen dat een ander dat ook maar volkomen logisch vindt :wink:
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 30 Okt 2014 19:26

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

Hoewel het logisch, blijft het toch ook echt smaak.
Als ik hier lees dat sommige mensen geen naam met tje er achter zouden kiezen omdat ze dat voor later niet volwassen vinden, kan ik dat best begrijpen, aan de andere kant ik heb dus zelf een naam met tje er achter en ik heb er echt geen last van. Ik wordt ook niet belachelijk gemaakt of kinderlijk behandeld.
:heart: :heart: 2011
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 31 Okt 2014 01:55

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

Pandora schreef:Hebben jullie dan de kindernamen ook afgestemd op jullie eigen Namen? Dat hebben wij dus wel gedaan, wij hebben allebei een Friese voornaam en wilden onze dochters ook graag een Friese, en simpele, naam geven. Ook in combinatie met onze achternaam zeg maar. Een Jennifer-jane of Heavenly zou bijvoorbeeld écht niet bij ons en onze Namen passen.


Hier dus ook zo. Wij hebben een friese voornaam en onze dochter ook.
2014 2016
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 31 Okt 2014 02:03

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

Het valt mij op dat er veel zeggen dat ze een naam willen die makkelijk te spellen/schrijven is.
Maar welke naam is dat dan? Want (bijna) elke naam kun je anders schrijven al is het niet altijd logisch.
2014 2016
<<

Anoniem162

Bericht 31 Okt 2014 09:11

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

bosjesvrouw schreef:Het valt mij op dat er veel zeggen dat ze een naam willen die makkelijk te spellen/schrijven is.
Maar welke naam is dat dan? Want (bijna) elke naam kun je anders schrijven al is het niet altijd logisch.


Wij dachten ook een simpele naam te hebben gekozen voor onze zoon maar ik moet het altijd spellen. Er worden nog meer letters bij geplakt door anderen of ze halen een letter weg (dan is het meer een buitenlandse variant dan een hollandse).
<<

Anoniem216

Bericht 31 Okt 2014 09:29

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

...
Laatst gewijzigd door Anoniem216 op 14 Okt 2017 10:17, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem251

Bericht 31 Okt 2014 09:41

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

bosjesvrouw schreef:Het valt mij op dat er veel zeggen dat ze een naam willen die makkelijk te spellen/schrijven is.
Maar welke naam is dat dan? Want (bijna) elke naam kun je anders schrijven al is het niet altijd logisch.


Maar voor veel namen geldt toch wel dat er 1 variant het meest logisch is? Wij hebben daar wel rekening mee gehouden, dat onze dochter de meest gebruikelijke versie van haar naam kreeg. We hadden een i kunnen vervangen door een y maar dan zou ze dat er altijd bij moeten zeggen. Zelf moet ik altijd spellen en ik hoop dat zij dat niet hoeft te doen later.
<<

Patsy

Bericht 31 Okt 2014 09:43

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

Emelin schreef:
bosjesvrouw schreef:Het valt mij op dat er veel zeggen dat ze een naam willen die makkelijk te spellen/schrijven is.
Maar welke naam is dat dan? Want (bijna) elke naam kun je anders schrijven al is het niet altijd logisch.


Maar voor veel namen geldt toch wel dat er 1 variant het meest logisch is? Wij hebben daar wel rekening mee gehouden, dat onze dochter de meest gebruikelijke versie van haar naam kreeg. We hadden een i kunnen vervangen door een y maar dan zou ze dat er altijd bij moeten zeggen. Zelf moet ik altijd spellen en ik hoop dat zij dat niet hoeft te doen later.


Ik heb zelf een veelvoorkomende naam, op de meest logische manier geschreven. Maar nog heb ik regelmatig mijn naam moeten spellen omdat mensen dan toch iemand kennen met de minder logisch geschreven variant.
<<

Anoniem251

Bericht 31 Okt 2014 09:55

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

Katrien schreef:
Emelin schreef:
bosjesvrouw schreef:Het valt mij op dat er veel zeggen dat ze een naam willen die makkelijk te spellen/schrijven is.
Maar welke naam is dat dan? Want (bijna) elke naam kun je anders schrijven al is het niet altijd logisch.


Maar voor veel namen geldt toch wel dat er 1 variant het meest logisch is? Wij hebben daar wel rekening mee gehouden, dat onze dochter de meest gebruikelijke versie van haar naam kreeg. We hadden een i kunnen vervangen door een y maar dan zou ze dat er altijd bij moeten zeggen. Zelf moet ik altijd spellen en ik hoop dat zij dat niet hoeft te doen later.


Ik heb zelf een veelvoorkomende naam, op de meest logische manier geschreven. Maar nog heb ik regelmatig mijn naam moeten spellen omdat mensen dan toch iemand kennen met de minder logisch geschreven variant.


Ja dat is waar, als je iemand kent wordt dat voor jou de normale variant. En voor veel namen zou ik ook niet weten wat de meest gebruikelijke spelling is, zoals Su(z/s)an(ne).
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 31 Okt 2014 10:27

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

Oké, wat ik mij nog even afvraag, veel mensen hebben het over een internationale naam. Bedoelen jullie dan een namen als John en Dennis, dus namen die ook in het Engels bestaan? Of bedoelen jullie dat jullie een naam als Joke niet kiezen, dus alleen letten op een eventuele betekenis in een andere taal?
Want om Doutzen Kroes als voorbeeld te nemen, ik vind het juist leuk als je als internationaal bekend persoon, een Hollandse naam heeft. (Friese naam in dit geval)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 31 Okt 2014 10:39

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

Bij internationale namen denk ik meer aan namen als Thomas, Daniel, Julia, Emma, et cetera.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 31 Okt 2014 11:53

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

Emelin schreef:
bosjesvrouw schreef:Het valt mij op dat er veel zeggen dat ze een naam willen die makkelijk te spellen/schrijven is.
Maar welke naam is dat dan? Want (bijna) elke naam kun je anders schrijven al is het niet altijd logisch.


Maar voor veel namen geldt toch wel dat er 1 variant het meest logisch is?


Ja maar welke is logisch ?
2014 2016
<<

fashionmommy

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1141

Geregistreerd: 30 Mrt 2014 20:05

Bericht 31 Okt 2014 12:06

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

Toen ik zwanger was hebben mijn man en ik samen de namen opgeschreven die we leuk vonden en wat bij ons en het kind zouden passen.
Hierbij kozen wij de naam op smaak, dus wat wij mooi vonden en wat van deze tijd zou zijn (modern vonden wij ook belangrijk) We hebben wel geprobeerd naar de toekomst te kijken mbt. school, latere leeftijd als ze het zouden moeten spellen.
Nu zou het bij de oudste (misschien) in het begin wat lastig kunnen zijn omdat haar voor naam met een Y. begint en het klinkt als J.
En sommige namen vielen meteen bij ons af omdat we die te kinderlijk vonden (blijven) klinken wat Annemie gelijk al aangeeft zoals met de naam Puck.
Ook namen zoals jij noemt in je openingspost passen niet bij ons en zouden bij ons al direct afvallen, of zo aanpassen dat het nog ergens op lijkt. (Nu heb ik bij de naamspelling doe jij noemt meteen van die tokkie ouders in gedachten, want veel van dat soort namen hebben vele kinderen van tokkie ouders die ik zie/ken) :palm:

Maargoed, ieder zijn smaak qua naam. Wel jammer voor de ouders dat er zo openlijk op word afgekeurd. Ik ben een ouder die er niet openlijk tegen de ouders het ooit zou durven zeggen hoe afschuwelijk een naam wel of niet vind, want misschien past het ook wel bij dat kind uiteindelijk.
You'll be her first role model, her first friend, her first love. You're her mom and she's you're whole world. She's you're little girl. ❤





Afbeelding
<<

Anoniem119

Bericht 31 Okt 2014 13:38

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

Susan schreef:Bij internationale namen denk ik meer aan namen als Thomas, Daniel, Julia, Emma, et cetera.


Ja dit soort namen. Sophie, mijn eigen naam, is bijvoorbeeld ook heel internationaal. In het Engels is het SOphie, in het Frans SoPHIE. Mensen kennen de naam al snel. En vaak zijn er ook wel andere internationale versies van. Als iemand Sophie echt niet kent, kennen ze wel de naam Sophia, Sofia, Sofie, dat soort variaties.
<<

Anoniem251

Bericht 31 Okt 2014 13:57

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

bosjesvrouw schreef:
Emelin schreef:
bosjesvrouw schreef:Het valt mij op dat er veel zeggen dat ze een naam willen die makkelijk te spellen/schrijven is.
Maar welke naam is dat dan? Want (bijna) elke naam kun je anders schrijven al is het niet altijd logisch.


Maar voor veel namen geldt toch wel dat er 1 variant het meest logisch is?


Ja maar welke is logisch ?


Hoe bedoel je dit? Ik bedoel bijvoorbeeld dat bij Tom en Thom de eerste variant het meest voorkomt dus dat je waarschijnlijk het minste 'gedoe' hebt als je voor Tom kiest. Terwijl bij Thomas de versie met 'h' volgens mij het meest gebruikelijk is (in Nederland tenminste). Dus dan zou ik die variant kiezen.
<<

Anoniem125

Bericht 31 Okt 2014 16:21

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

Met een naam die je altijd moet spellen, bedoel ik dat je echt iedere letter moet spellen, omdat het een compleet onbekende naam is, die zelfs als je hem eenmaal kent, nog steeds lastig is. Als je bijvoorbeeld Thom heet, dan kun je makkelijk zeggen, Thom met een h. En dat is bij veel simpele namen voldoende. Marie met i e. Finn met dubbel n. Dit is niet zo erg, maar als je echt iedere keer je volledige naam moet gaan spellen, ja dat is lastig.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 31 Okt 2014 16:29

Re: Naam bedenken, alleen smaak of ook toekomst?

Ik vergeet nooit meer die vrouw bij Kleine baby's grote zorg op SBS. Die was bevallen en de verpleegkundige vroeg hoe haar zoontje heette... Ze kon het wel vertellen, maar hoe je het moest spellen... dat moest ze even opzoeken in haar telefoon.
S..h...y... nee nee wacht.. s..y...h... enz
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers