Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Dingen verbieden

<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 17 Okt 2014 19:11

Dingen verbieden

Hoe doe ik dat zonder dat het een onwijs drama wordt?

R wil heel veel dingen die niet mogen, als ik zeg dat het niet mag blijft hij doorgaan en begint heel hard te huilen/gillen.

Ik kan hem niet altijd maar afleiden, het werkt ook niet heb ik het idee. Dan is hij heel even iets anders aan het doen en dan gaat hij gelijk weer terug.

Het is hier nu vreselijk gezellig :eyes: Hij wil de hele tijd de versiering van de tafel pakken en dat mag dus niet. Hij is de hele tijd er alleen maar op aan het azen. Zodra ik alleen al naar hem kijk gaat hij brullen.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem113

Bericht 17 Okt 2014 19:14

Re: Dingen verbieden

Hier is nee, nee. Met afleiden ben ik al snel gestopt. Ze moeten gewoon leren dat niet alles mag en dat er soms geen alternatief is. Lekker even laten huilen.
<<

Tweeling

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 292

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:27

Bericht 17 Okt 2014 19:20

Re: Dingen verbieden

Als L iets doet wat niet mag waarschuw ik een paar keer, gaat ze dan nog door dan haal ik haar erbij weg of zet het aan de kant. Soms flipt ze dan ook echt de pan uit....tja dan is dat maar zo.
Afbeelding


Afbeelding
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 17 Okt 2014 19:58

Re: Dingen verbieden

Dat drama hoort er gewoon een beetje bij... Meestal zeg ik dat hij wel heel boos kan worden, maar dat het daardoor toch niet ineens wel mag. Daarna bied ik hem een alternatief 'Nee, je mag niet aan de kaarsjes zitten. We kunnen wel je blokken pakken en daar mee bouwen'. Helpt vaak niet meteen, maar als ik een activiteit op start gaat hij vaak wel mee doen.
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Bloemetjesgordijn

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2241

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:19

Bericht 17 Okt 2014 21:18

Re: Dingen verbieden

Hier werkt afleiden ook niet. Ik waarschuw hem 2 keer dat het niet mag en daarna gaat hij eventjes in de hoek. Daarna leg ik uit waarom hij daar staat en mag hij weer verder spelen. Ik kan wel nee blijven roepen maar dit werkt nu het beste.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 17 Okt 2014 22:19

Re: Dingen verbieden

Hoe oud is hij Bloemetjesgordijn?
R. 2013
D. 2016
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:06

Bericht 17 Okt 2014 22:20

Re: Dingen verbieden

Hier dezelfde methode als bloemetjesgordijn. Iets anders werkt gewoon niet
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 17 Okt 2014 22:27

Re: Dingen verbieden

Hier ook. Eerst waarschuwen, dan waarschuwen en aangeven dat als hij het nog een keer doet hij op de trap moet zitten en doet hij het nog een keer dan gaat hij even afkoelen op de trap. Vervolgens uitleggen waarom hij op de trap zat, uitvinden of hij het zelf ook snapt en daarna een grote kroel :love:
Afbeelding
<<

Amaryllis

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 519

Geregistreerd: 16 Okt 2013 14:10

Bericht 17 Okt 2014 22:36

Re: Dingen verbieden

Het is een fase,Het is een fase,Het is een fase,Het is een fase,Het is een fase,Het is een fase,Het is een fase,Het is een fase,Het is een fase,Het is een fase,Het is een fase,Het is een fase,Het is een fase,Het is een fase,Het is een fase.. Whaaa :thumbdown:

Herhalen, herhalen, herhalen..
Afleiden, alvast speelgoed pakken maar vooral consequent blijven!
Ik dacht dat we die fase hier nu wel gehad hadden maar nu stort mn jongste zich fijn hysterisch op de grond als ze iets niet mag.. :palm:

Sterkte! :eyes:
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 17 Okt 2014 22:38

Re: Dingen verbieden

Stomme fase!

Hij probeert continu het fruit van de kast te pakken, op de laptop te meppen, de koelkast en vriezer te openen.. Sommige dagen heb ik het idee dat ik alleen maar boos moet doen en nee moet zeggen. Niet gezellig.
R. 2013
D. 2016
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 17 Okt 2014 23:46

Re: Dingen verbieden

Dort L. Ook hoor, gek word ik er van. Het gaat nu iets beter nu hij wat beter leert communiceren. Bij hem helpt het toch vaak ook wel om te zeggen wat hij wél mag doen. Somsmoet ik hem dan bijj de hand nemen. Als hijj dramatisch gaat doen moet ik meestal gewoon lachen ondat het zo grappig is, dan krijgt hiij een knuffel, maar krijgt het alsnog niet.
Niettemin word ik alsnog af en toe gillend gek van die grijpgrage handjes.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 17 Okt 2014 23:46

Re: Dingen verbieden

Ik vermijd zoveel mogelijk het woordje 'nee' en 'niet doen'.

Dus, even ingaan op jouw voorbeelden Spencer:

"Oeii... zo gaat de laptop stuk. Sla maar op deze trommel, een paar keer héél hard!" (of verzin iets waar 'ie wel op mag slaan)

"De koelkast blijft dicht. Dit kastje mag je wel open en dicht doen." (kast waar eigen speelgoed in staat bijv.)

De toon waarop je iets brengt kan ook heel veel doen. Bij het eerste voorbeeld leg ik dan bijvoorbeeld de nadruk op die 'paar keer heel hard'. Ik breng het dan uitdagend, enthousiast, als een soort spelletje. Dan zijn ze vaak meteen afgeleid.

Ook niet altijd afleiden met hun eigen speelgoed kan helpen. Speelgoed worden ze ook zat. Zeker afleiden met iets waar ze toch al dagelijks mee spelen zal niet interessant zijn. Wees creatief :wink:
<<

maia

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 918

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:01

Bericht 18 Okt 2014 00:08

Re: Dingen verbieden

Ik merk ook dat het woord nee juist nog meer frustratie oplevert. Hij mag best veel maar op de bank staan bijv niet, dat leg ik uit en til hem eraf. Als hij blijft staan *en me ook echt zo uitdagend aankijkt met een blik 'wat nou nee mam!") Dan til ik hem eraf en zet hem heel ergens anders neer. Als hij dan weer onderweg naar de bank is komt hij onderweg vaak wel weer iets tegen wat hem afleidt.

Misschien kan je samen een x de koelkast en vriezer bekijken, voelen en onderzoeken? Wie weet is dan het nieuwtje eraf!
Mother of 3 adorable children
<<

Anoniem97

Bericht 18 Okt 2014 07:23

Re: Dingen verbieden

Eens met parisienne. Zo probeerde ik het ook.
Verder zetten ik in het begin ook gewoon wat dingen aan de kant, zoals de kaarsjes op de tafel, als ze dan ouder werden dan ging het weer terug.
Na mijn inziens heeft het ook geen zin om een kind van 1,5 straf te geven, oorzaak-gevolg begrijpen ze nog niet.
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Bericht 18 Okt 2014 07:38

Re: Dingen verbieden

Kinderen moeten ook leren dat nee ook echt nee is. Dat dingen soms ook gewoon niet mogen/kunnen. Als je het nog niet meegemaakt hebt, kan je dat ook niet weten als kind, al doende leer je, Dus ja, af en toe is dat even afzien, maar logisch toch dat je als kind het toch 10 keer gaat proberen als je nog niet zeker weet of het dan ook nog steeds nee is? Vooral consequent zijn, dan is het des te sneller duidelijk en zullen ze het een volgende keer ook sneller aannemen. Leren doe je op basis van ervaringen en dat doen kinderen...

En tuurlijk kan je dingen gaan vermijden, elders neerzetten om niet de hele dag die strijd te hebben... Maar je kan nou eenmaal niet alles gaan vermijden.
En het ligt denk ik ook heel erg aan je kindje wat verder het beste werkt- gewoon een echte "Nee" of een heel verhaal incl afleiding etc. Liz hield gewoon van duidelijkheid, een "nee" kwam toentertijd gewoon goed aan, geen hele verhalen, dan was ze na 4 woorden al afgehaakt zeg maar :^^:
Toen ze dingen goed ging begrijpen ben ik pas begonnen met uitleggen waarom dingen niet mochten, dat ik het echt niet doe om haar te pesten zeg maar :P Bij Lou zijn we nu ook met gewoon "nee" begonnen. Die kruipt nu, lekker vroeg. Zucht. Maar je moet wat, dus een enkele "nee" en wegleggen.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Anoniem186

Bericht 18 Okt 2014 08:20

Re: Dingen verbieden

Ik ben vrij makkelijk in het wegleggen van dingen. Versiering zou ik bijv gewoon een poosje weg halen. Dat komt wel als ze iets ouder zijn en het echt goed begrijpen.
En sommige dingen kun je niet weg halen, dus dan zeg ik "nee" en geef hem iets anders. Een duidelijke "nee" werkt hier ook wel een stuk beter dan een hele uitleg. Met 1,5 jaar zijn ze daar echt nog te jong voor. Ik geef er vaak wel een reden bij, gewoon omdat ik mezelf dat heb aangeleerd, maar het begint wel met een duidelijke "nee".
Het wil niet zeggen dat mijn zoon daarna geen hysterische bui krijgt hoor, maar dat hoort er gewoon bij. Soms troost ik hem en als hij dat wil, dan laat ik hem even.
<<

Fiene

Bericht 18 Okt 2014 12:51

Re: Dingen verbieden

Ik heb nooit iets weggezet voor mijn kinderen en zal dat ook niet doen. Ze moeten dat gewoon leren en weten echt perfect wat wel/niet mag. N is ook 1.5 jaar en die snapt het allemaal prima, altijd luisteren is natuurlijk een tweede maar ik weet zeker dat ze me begrijpt.

Ik zet haar gewoon iedere keer weg, en geef haar iets anders. Wat overigens natuurlijk niet werkt want mevrouw is niet gek en loopt vaak dan toch weer terug.

Parisienne; niet als kritiek maar wordt jij nooit enorm moe van die manier van benaderen? Kan me voorstellen dat het voor zowel jezelf als voor haar soms erg vermoeiend kan zijn zo.
<<

Anoniem84

Bericht 18 Okt 2014 12:54

Re: Dingen verbieden

Fiene, word jij niet moe van je kind constant overal weg moeten halen? Lijkt me voor jullie allebei ook erg vermoeiend...
<<

Anoniem186

Bericht 18 Okt 2014 12:56

Re: Dingen verbieden

Haha, daar moest ik wel even om lachen, want daar moest ik ook aan denken.
<<

Fiene

Bericht 18 Okt 2014 12:58

Re: Dingen verbieden

haha nee hoor want dat is niet continu;)
<<

Anoniem84

Bericht 18 Okt 2014 13:01

Re: Dingen verbieden

Het uitleggen van parisienne toch ook niet?
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8845

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:17

Bericht 18 Okt 2014 13:17

Re: Dingen verbieden

Ik waarschuw twee keer. En als ze het dan nog een keer doet haal ik haar erbij weg of moet ze even in de gang zitten.
Bij de tweede waarachuwing vertel ik ook altijd waar het gevolg is. Vaak houdt het dan wel op.
2012
2016
2020
oktober 2024

Instagram
<<

ChiQ

Bericht 18 Okt 2014 13:20

Re: Dingen verbieden

Julian is ook zo'n acteur. Hij gooit zich heel theatraal op de grond en gaat gewoon krijsen als een klein varkentje omdat hij bijv (waargebeurd, vanochtend) uit de emmer van de dweil wil drinken. Ik laat hem lekker krijsen hoor. Hij mag sommige dingen gewoon niet, punt. Ik ga dan ook zeker geen 5 minuten hem uitleggen waarom hij dat niet mag, want ik heb een donkerbruin vermoeden dat hij heus wel weet dat hij dat niet mag. Wij leggen ook niets weg, hij mag heel erg veel, hij weet ook dat hij best in de la met de plasticbakken mag rommelen maar hij mag gewoon geen sop van de dweil drinken. Ik heb ook echt geen tijd om hem steeds af te leiden en daarbij, dat werkt bij mijn aap niet. Die vergeet dat niet dus zodra hij weer denkt: 'O, ik wilde sop van de dweil drinken dus dat ga ik NU weer doen' begint het weer opnieuw.
<<

ChiQ

Bericht 18 Okt 2014 13:24

Re: Dingen verbieden

Parisienne schreef:Ik vermijd zoveel mogelijk het woordje 'nee' en 'niet doen'.

Dus, even ingaan op jouw voorbeelden Spencer:

"Oeii... zo gaat de laptop stuk. Sla maar op deze trommel, een paar keer héél hard!" (of verzin iets waar 'ie wel op mag slaan)

"De koelkast blijft dicht. Dit kastje mag je wel open en dicht doen." (kast waar eigen speelgoed in staat bijv.)

De toon waarop je iets brengt kan ook heel veel doen. Bij het eerste voorbeeld leg ik dan bijvoorbeeld de nadruk op die 'paar keer heel hard'. Ik breng het dan uitdagend, enthousiast, als een soort spelletje. Dan zijn ze vaak meteen afgeleid.

Ook niet altijd afleiden met hun eigen speelgoed kan helpen. Speelgoed worden ze ook zat. Zeker afleiden met iets waar ze toch al dagelijks mee spelen zal niet interessant zijn. Wees creatief :wink:



LOL, ik ga helemaal stuk (niet om wat je schrijft, maar hoe heerlijk dit me zou lijken!!!) och Parisienne, was Juliantje maar zo makkelijk.. Julian ramt dan zeker niet op de trommel, blijft net zo lang aan de koelkast sjorren ipv aan de kast waarin hij wel mag. Bij Julian werkt: 'Hee, dat mag niet, niet doen!' het beste.
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 18 Okt 2014 13:31

Re: Dingen verbieden

Het is denk ik ook echt per kind verschillend wat wel werkt en wat niet. Bij mijn neefje werkt een alternatief aan bieden wel. Dus bijvoorbeeld op de trommel slaan in plaats van de laptop. Bij mijn nichtje niet. Die heeft echt een "nee" nodig en smijt die trommel dan dus weg en blijft krijsen dat ze op de laptop wil en proberen om die te pakken te krijgen. Ik ben zo benieuwd hoe dit straks bij J. zal gaan.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers