Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Belastingdienst, ik snap er niks van

<<

Anoniem156

Bericht 14 Okt 2014 10:54

Belastingdienst, ik snap er niks van

Ik heb twee banen, eigenlijk altijd al gehad.
Bij de ene baan, onderwijs, ontvang ik heffingskorting, bij de tweede baan, horeca, niet.
Ik ging het altijd vanuit dat ik dan geld terug kon krijgen van m'n tweede baan, of iig quite zou spelen.

Ik was in de veronderstelling dat ik dit jaar m'n belasting niet zou hoeven opgeven. Toen ik voor alle zekerheid checkte of ik niet toevallig geld terug zou krijgen zag ik dat ik niks terugkreeg, maar in plaats daarvan zelfs een paar honderd euro moet terugbetalen!
Ik woon in een huurhuis, ontvang geen zorg- of huurtoeslag of andere dingen.. Het gaat puur om m'n salaris.
Nu heb ik echt de ballen verstand van dit soort dingen, maar kan ik gewoon een random accountantkantoor bellen om te vragen of die dit voor mij uit kunnen zoeken? Want ik heb nog steeds twee banen en zal dan over 2014 ook terug moeten gaan betalen...
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6229

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 14 Okt 2014 11:10

Re: Belastingdienst, ik snap er niks van

Het klinkt mij bijna alsof je bij je tweede baan ook heffingskorting krijgt. Ik werk bij meerdere onderwijsstichtingen en kreeg vorig jaar wel geld terug, dus volgens mij zou dat bij jou ook moeten zijn.

Als ik jou was zou ik inderdaad even een accountant bellen om het na te laten rekenen. Mijn eigen berekening van vorig jaar klopte en daarnaast kreeg ik nog zorgtoeslag terug, dat had ik weer niet in de gaten.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem156

Bericht 14 Okt 2014 11:54

Re: Belastingdienst, ik snap er niks van

Dat is dus het gekke, op m'n jaar-overzicht (gaawd zo stom ik kan niet op de naam komen haha) staat dat ik geen heffingskorting krijg bij m'n tweede baan.
Ik verdien er ook echt geen drol.
<<

Anoniem104

Bericht 14 Okt 2014 11:57

Re: Belastingdienst, ik snap er niks van

.
Laatst gewijzigd door Anoniem104 op 04 Dec 2014 15:45, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem156

Bericht 14 Okt 2014 11:58

Re: Belastingdienst, ik snap er niks van

Believe schreef:Wat gek Poubelle.. Je kunt het bij ons op kantoor wel vragen, dat zit vlakbij waar jij woont..
Komt het misschien doordat je als je beide jaarlonen van je jaaropgaven bij elkaar optelt, je in een andere box valt qua belasting en je bijv. een bonus hebt gehad en te weinig bijzonder tarief betaald hebt?


Dat zou heel goed kunnen.. Ik weet niet of 13e maand telt als bonus? Wil jij jouw bedrijfsnaam naar mij pm-en? En kan ik dan gewoon met m'n jaaropgaven binnenlopen?
<<

Anoniem104

Bericht 14 Okt 2014 11:59

Re: Belastingdienst, ik snap er niks van

.
Laatst gewijzigd door Anoniem104 op 04 Dec 2014 15:45, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 14 Okt 2014 12:13

Re: Belastingdienst, ik snap er niks van

Hoe zie je op je jaaroverzicht dat je geen heffingskorting krijgt?
Staat er op je salarisstrook NEE, bij heffingskorting, of zie je op je jaaroverzicht 0 euro staan?
In het laatste geval staat ie namelijk denk ik op ja, en heb je dus wel korting gehad en dus te weinig betaald.
<<

Anoniem193

Bericht 14 Okt 2014 12:35

Re: Belastingdienst, ik snap er niks van

Zie je op je beide jaaropgaven ook bijdrage zvw staan?
Misschien betaal je dat bij je tweede baan wel niet en moet je dat dus bijbetalen?
<<

Jefi

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 898

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:19

Bericht 14 Okt 2014 13:28

Re: Belastingdienst, ik snap er niks van

Ik heb dit ook gehad. Bij je eerste baan betaal je idd belasting, bij je tweede baan betaal je geen belasting waardoor je daarover terug moet betalen.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12149

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 14 Okt 2014 14:04

Re: Belastingdienst, ik snap er niks van

ik snap ook helemaal niks meer van de belastingdienst. We kregen laatst 20 brieven over vorig jaar. Met dingen die verrekend zijn die openstaan enz.
Afbeelding
<<

Fayebella

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 774

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:57

Bericht 14 Okt 2014 14:22

Re: Belastingdienst, ik snap er niks van

Ik heb dat ook gehad met mijn 2 banen. Bij de ene wel heffingskorting, bij de andere niet. Toch moest ik terugbetalen. Dezelfde situatie (huurhuis, geen toeslag e.d.)

Het "probleem" zat hem bij mij, dat ik bij mijn 2de baan te weinig belasting betaalde, omdat mijn totaalinkomen van 2 banen te hoog was.
Doordat totaalinkomen moet ik 42% belasting betalen, dit was wel berekend bij baan 1 (hoogste inkomen + heffingskorting), maar bij baan 2 (laagste inkomen + geen heffingskorting) zat ik in het laagste belastingtarief (weet het zo even niet uit mijn hoofd, iets van 37%?). Daarom heb ik in totaal dus te weinig belasting betaald over mijn totale inkomen, omdat dit dus 42% moet zijn.

Ik heb nu bij mijn 2de baan ook aangegeven dat ik in het 42% tarief wil. En nu gaat het wel goed.
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 14 Okt 2014 18:56

Re: Belastingdienst, ik snap er niks van

Kaas schreef:Ik heb dit ook gehad. Bij je eerste baan betaal je idd belasting, bij je tweede baan betaal je geen belasting waardoor je daarover terug moet betalen.


Volgens mij klopt dit niet, je betaalt altijd, bij al je banen belasting.
Echter hoe je over de eerste 8000 euro of (exacte bedrag weet ik niet) geen belasting te betalen. Door de loonheffimgskorting aan te zetten wordt er gezorgd dat je niet te veel belasting betaald (omdat je een gedeelte dus niet hoeft te betalen). Als je dit echter bij twee banen laat toepassen betaal je te weinig belasting omdat ze niet van elkaar weten wat je betaald. Daarom zet je altijd de heffingskorting op je hoogst betaalde baan. Bij de andere baan betaal je dan waarschijnlijk te veel, maar dat kan je terug vragen.
Echter wat al wordt genoemd kan het zijn dat je door de combinatie van twee banen in een hogere belastingschaal terecht komt, waardoor je in totaal te weinig hebt betaald. De oorzaak hoeft dus niet bij de korting te liggen.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 14 Okt 2014 19:05

Re: Belastingdienst, ik snap er niks van

Heb je de baan waar je het meeste verdiende wel als baan gegeven waarbij je loonheffingskorting krijgt. MIsschien dat het daar mis is gegaan. Doordat je bij de 2de baan meer hebt verdient dan bij je eerste baan.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 14 Okt 2014 20:49

Re: Belastingdienst, ik snap er niks van

Het kan inderdaad zijn dat je een bijdrage voor de ZVW moet btalen (dit staat dan op de aanslag erbij). Staat op de aanslag 'Inkomstenbelasting' dan is het wat Fayebella (hopelijk schrijf ik je naam goed) zegt: Bij de Belastingdienst tellen ze beide inkomens bij elkaar op. Het kan dan zijn dat je opgeteld in een hogere belastingschijf uitkomt terwijl ze beide los bijvoorbeeld alleen in de 1e schijf worden belast. Het enige wat je kunt doen om dit in de toekomst te voorkomen is een Voorlopige aanslag aan te vragen voor het lopende jaar. In de aanvraag geef je dan beide inkomens op en dan berekent het programma al wat je nog moet betalen. Dit kun je dan maandelijks betalen zodat je niet aan het eind van het jaar flink moet bijbetalen.
Maar vervelend blijft het, je kunt er verder ook niets aan doen en je werkgevers ook niet want die hoeven alleen rekening te houden met wat zij zelf aan jou uitbetalen en niet met de andere werkgever.
<<

Anoniem156

Bericht 14 Okt 2014 20:57

Re: Belastingdienst, ik snap er niks van

Bedankt voor jullie antwoorden!
Alibi heeft me super geholpen en een en ander voor me uitgezocht.
Het enige wat ik wel krom vind ik dat ik een aantal jaar terug wel 1750 euro terug heb gekregen, maar dan zal ik wel minder hebben verdiend.
Bluh wel vervelend hoor, ik werk knetterhard, verdien echt niet zo veel, en moet dan nog terugbetalen ook :(
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:18

Bericht 15 Okt 2014 14:08

Re: Belastingdienst, ik snap er niks van

Heb je ook gekeken hoe en wat dan voor dit jaar Poubelle? Waarschijnlijk heeft het te maken met de belastingschijven toch? Wie weet kun je nog iets doen aan het jaarsalaris 2014 door de komende maanden rekening te houden met de te werken uren? Wellicht niet haalbaar ivm benodigd inkomen, maar stel dat...
<<

Anoniem156

Bericht 15 Okt 2014 15:02

Re: Belastingdienst, ik snap er niks van

Pleun schreef:Heb je ook gekeken hoe en wat dan voor dit jaar Poubelle? Waarschijnlijk heeft het te maken met de belastingschijven toch? Wie weet kun je nog iets doen aan het jaarsalaris 2014 door de komende maanden rekening te houden met de te werken uren? Wellicht niet haalbaar ivm benodigd inkomen, maar stel dat...


Ja daar heb ik ook al aan gedacht! Ik houd er rekening mee dat ik volgend jaar weer terug zal moeten vetalen. En ik ga per direct (nog) minder gaan verdienen bij de kroeg. Kan wel janken, ik snap dat de schijven er niet voor niks zijn maar het voelt zo oneerlijk.
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:00

Bericht 15 Okt 2014 15:19

Re: Belastingdienst, ik snap er niks van

Ik heb dat ook gehad (en waarschijnlijk dit jaar weer) omdat ik 'teveel' had verdiend waardoor ik in een hogere belastingschaal kwam
<<

Anoniem185

Bericht 15 Okt 2014 19:18

Re: Belastingdienst, ik snap er niks van

Toet schreef:Ik heb dat ook gehad (en waarschijnlijk dit jaar weer) omdat ik 'teveel' had verdiend waardoor ik in een hogere belastingschaal kwam
Dit had ik dus ook, moest echt ontzettend veel terug betalen...

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers