Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Met 'u' aanspreken

<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 13 Okt 2014 19:25

Re: Met 'u' aanspreken

Ik spreek familie ook niet aan met u, dat zou ik erg raar vinden omdat je (meestal) een hechte band met die personen hebt.

Ik vind het Fries wel grappig :p


Ik vroeg dit omdat mijn stagebegeleider een hele losse persoon is. Ze zei ook dat ik haar gewoon met de voornaam mag aanspreken. Dus ik gebruikte ook 'jij' en 'je'. Was ze achter mijn rug gaan klagen tegen de hoofdvpk dat ik geen respect heb omdat ik geen 'u' zeg. Ze heeft dit dus nooit tegen mij gezegd. Gelukkig zei de vpk het wel tegen mij en kan ik er in het vervolg op letten, maar ik vind het erg gek.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem301

Bericht 13 Okt 2014 19:51

Re: Met 'u' aanspreken

Susan schreef:Ik vind 'ons mam' ook heel raar klinken, ja.

Ik denk dan altijd "het is jouw moeder, niet de mijne"
<<

Anoniem185

Bericht 13 Okt 2014 19:52

Re: Met 'u' aanspreken

Oh Slakje dat vind ik echt heel achterbaks eigenlijk. Maar ook wel een beetje Belgische mentaliteit voor zo ver ik nu merk. Op school ook, achter elkaar rug om 'klappen' ze over iedereen, maar tegen die persoon zelf wordt nooit gezegd wat nu het probleem is en hoe hij/zij het kan verhelpen.
<<

Anoniem73

Bericht 13 Okt 2014 19:58

Re: Met 'u' aanspreken

Susan schreef:Ik vind 'ons mam' ook heel raar klinken, ja.


Tja echt Brabants. Ik zeg het ook.
<<

Fiene

Bericht 13 Okt 2014 20:29

Re: Met 'u' aanspreken

Susan schreef:Ik vind 'ons mam' ook heel raar klinken, ja.



Das gewoon Brabants!! :banaan: :banaan: :banaan: Wij zeggen dat hier altijd..we gaan naar 'ons mam'.
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 13 Okt 2014 20:37

Re: Met 'u' aanspreken

Ik vind het onzin omdat ik niet hou van verplichte beleefdheid. Omdat ik vind dat ik niet minder respect voor iemand heb als ik diegene met jij aanspreek. En omdat ik vind dat alle mensen gelijk zijn, of je nou de directeur bent of de vuilnisman.

Daarnaast ken ik ook gewoon echt geen mensen die ik eventueel met U zou moeten aanspreken. Ik communiceer alleen in het Nederlands met mensen die ik goed ken en ook al zijn die ouder (mijn opa en oma of vrienden van mijn ouders), ik ken ze goed genoeg om jij te kunnen zeggen. Alle andere dagelijkse communicatie doe ik in het Noors en daarin gebruikt dus echt niemand de U-vorm. Ik ben het dus ook niet meer gewend en vind het onzin.
<<

Anoniem181

Bericht 13 Okt 2014 21:04

Re: Met 'u' aanspreken

-
Laatst gewijzigd door Anoniem181 op 09 Feb 2016 16:43, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem315

Bericht 13 Okt 2014 21:09

Re: Met 'u' aanspreken

Ik kom uit Friesland en spreek mijn ouders en oudere familieleden met u (jo) en nooit met je (do) aan. Do vind ik erg hard en brutaal klinken en zal ik nooit doen in het Fries. Echter vind ik het Nederlandse 'je' in een zin minder hard klinken. 'Vind je dat goed' of 'fynst do dat goed', daar zit een gevoelsmatig scherp verschil in.

En wat er al gezegd werd: vaak zeg ik dingen als 'Heeft mem de Libelle van deze week al gelezen?' en 'Heeft heit nog wat bijzonders gedaan dit weekend?', tegen de persoon zelf dus.
Laatst gewijzigd door Anoniem315 op 13 Okt 2014 21:11, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem125

Bericht 13 Okt 2014 21:10

Re: Met 'u' aanspreken

Ik vind het overdreven dat sommigen hier willen worden aangesproken met u. Waarom zou je dat willen op je dertigste?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 13 Okt 2014 21:12

Re: Met 'u' aanspreken

Ik zei altijd je en jij tegen mijn oma, tot iemand in een discussie een keer heel stellig riep dat het erg onbeleefd was om je oma met je aan te spreken, toen ging ik u zeggen. Op een dag riep mijn nichtje: 'Zeg jij nou ú tegen oma? Dat vindt oma echt niet fijn, hoor.' Dus toen vroeg ik het aan oma en zij vond het inderdaad niet fijn om met u aangesproken te worden, ze zei er alleen niks van. Sindsdien zei ik weer gewoon jij en trok ik me niet meer zoveel aan van wat anderen ervan vonden. Uiteindelijk is de belangrijkste regel toch dat de aangesprokene bepaalt.

(Al ben ik het wel eens met Nougat's laatste reactie, dat vraag ik me ook wel een beetje af.)
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem315

Bericht 13 Okt 2014 21:13

Re: Met 'u' aanspreken

caribbeanlover schreef:
Exogenesis schreef:Als iemand zelf aangeeft dat je diegene met zijn/haar naam mag aanspreken, dan zou ik ook gewoon 'je' zeggen.
Wanneer dat nog niet is gezegd, dan houd ik 'u' aan (wanneer iemand ouder is en al helemaal wanneer diegene hoger in de rang is).


Rang in wat voor opzicht? U is niet echt meer van deze tijd, in winkels, op straat en dmv email zie je meer jij, je, dan u.


Rang in werkgerelateerde zin. Een directeur van middelbare of oudere leeftijd, waar ik onder werk, bijvoorbeeld.
<<

Jip

Bericht 13 Okt 2014 21:14

Re: Met 'u' aanspreken

Ik ben opgevoed om 'ouderen' met u aan te spreken. Op mijn werk, als ik twijfel, vraag ik altijd of ik je mag zeggen. Ik heb wel altijd moeite met je als een 85jarige zegt dat ik mag jijen en jouwen en Miep mag zeggen...meestal wordt het dan Miep u moet...
<<

Anoniem88

Bericht 13 Okt 2014 21:14

Re: Met 'u' aanspreken

Ben ik dan zo ouderwets dat ik het enigzins apart vind om te stellen dat 'u' niet meer van deze tijd is?
<<

Anoniem315

Bericht 13 Okt 2014 21:21

Re: Met 'u' aanspreken

Ik vind dat 'u' van alle tijden is. Ik wil dus ook dat leerlingen mij aanspreken met 'juf' of met 'u'. Dat schept een afstand, die m.i. nodig is om de orde en het respect te bewaren.
<<

Fiene

Bericht 13 Okt 2014 21:31

Re: Met 'u' aanspreken

Familie spreek ik gewoon aan met 'je'' behalve oudere ooms/ tantes die ik vrijwel nooit zie.

Mijn kinderen uit de klas zeggen gewoon je...anders voel ik me bejaard haha. Er is ook geen enkele kleuter die ooit u gezegd heeft tegen mij.
<<

Jip

Bericht 13 Okt 2014 21:35

Re: Met 'u' aanspreken

Ouderwets dat u niet meer van deze tijd is? :confused:

Ik merk dat kinderen steeds meer meteen met 'jij' beginnen. Ik vind dat toch minder beleefd en ik snap de afstand die Exo bedoelt. Bij mijn werk mogen ze jij zeggen en dat zeg ik ook. Ook mogen de kinderen mij bij mijn voornaam aanspreken.

Ik zeg tegen mijn ouders ook u. Mijn broer niet. Van mijn moeder hoeft het niet, mijn vader wilde het altijd...en nu leer ik het niet meer af om het bij de 1 niet te doen en bij de ander wel.
<<

Anoniem280

Bericht 13 Okt 2014 21:51

Re: Met 'u' aanspreken

Ik leer mijn kinderen later ook mensen met u aan te spreken. Vind ik wel zo netjes. Ben zelf ook zo opgevoed.
<<

Anoniem301

Bericht 13 Okt 2014 21:52

Re: Met 'u' aanspreken

Fiene schreef:
Susan schreef:Ik vind 'ons mam' ook heel raar klinken, ja.



Das gewoon Brabants!! :banaan: :banaan: :banaan: Wij zeggen dat hier altijd..we gaan naar 'ons mam'.

Ja, dus? Of het nu Brabants is of Utrechts of Amsterdams, dat neemt niet weg dat ik het gek vind klinken :)
<<

Anoniem301

Bericht 13 Okt 2014 21:55

Re: Met 'u' aanspreken

Oh en u is gewoon met een kleine letter.
<<

Koko

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3069

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:23

Bericht 13 Okt 2014 22:01

Re: Met 'u' aanspreken

Oja, ons mam. Dat is ook al zoiets raars. Ik zeg het zelf ook hier, bijna iedereen in mijn omgeving zegt het, maar raar is het wel! Het scheelt dan nog wel dat wij met z'n tweeën zijn, als ik enig kind zou zijn was het nog vreemder geweest.

Vreemd volk, die brabanders!
<<

Fiene

Bericht 13 Okt 2014 22:06

Re: Met 'u' aanspreken

Carrie schreef:
Fiene schreef:
Susan schreef:Ik vind 'ons mam' ook heel raar klinken, ja.



Das gewoon Brabants!! :banaan: :banaan: :banaan: Wij zeggen dat hier altijd..we gaan naar 'ons mam'.

Ja, dus? Of het nu Brabants is of Utrechts of Amsterdams, dat neemt niet weg dat ik het gek vind klinken :)



Hier zijn we niet anders gewend en is het dus helemaal niet gek. Dat bedoel ik, hier groei je er vaak mee op.
<<

Anoniem301

Bericht 14 Okt 2014 07:54

Re: Met 'u' aanspreken

Fiene schreef:

Das gewoon Brabants!! :banaan: :banaan: :banaan: Wij zeggen dat hier altijd..we gaan naar 'ons mam'.

Ja, dus? Of het nu Brabants is of Utrechts of Amsterdams, dat neemt niet weg dat ik het gek vind klinken :)[/quote]


Hier zijn we niet anders gewend en is het dus helemaal niet gek. Dat bedoel ik, hier groei je er vaak mee op.[/quote]
Haha ja dat begrijp ik :smile:
<<

Anoniem280

Bericht 14 Okt 2014 08:19

Re: Met 'u' aanspreken

Ik vind het ook raar klinken, maar voor jullie is het dood normaal.
Net als dat wij friezen zeggen heeft heit, heeft mem etc. Dat vinden jullie raar/vreemd/gek. Zo heeft iedere provincie wel iets wat een ander niet zal zeggen. Maar goed ook, werd anders maar een saaie boel.
<<

caribbeanlover

Bericht 14 Okt 2014 08:56

Re: Met 'u' aanspreken

Lampenkapje schreef:Ik snap niet goed wat er respectloos zou moeten zijn aan jij/je zeggen. Echt niet.


Idd dat is het ook niet. Stel je wil een vreemde wat vragen en zegt ''hey yo, weet je welke bus naar het cs gaat?'' dat vind ik wel respectloos. Je/jij niet.
<<

caribbeanlover

Bericht 14 Okt 2014 08:59

Re: Met 'u' aanspreken

Popcorn schreef:
Cotton schreef:
Ragazza schreef:Als ik even voor Cotton mag antwoorden, ik denk het wel ja.
Hetzelfde geldt als zij (en ik) iets tegen mijn vader of moeder zegt.
"Is heit vandaag nog naar de supermarkt geweest?"
"Heeft mem dat boek nog gelezen."
Is (in het Fries, maar misschien ook andere streken) een gebruikelijke aanspreekvorm.

Ja, zo is dat inderdaad.
Dat is hier in Friesland inderdaad normaal en ik vind het echt heel prettig.



Zo gaat dat hier ook, al merk ik dat mijn kinderen ook wel zeggen 'wil jij dat even pakken?'
Heb ik zelf ook geen moeite mee, maar ik zeg dat bijvoorbeeld niet tegen mijn moeder, dan word het 'wil mem dat even voor me pakken'

Best fijn zo'n taal :smile:


Is het dan niet ''mem wil je dat even voor me pakken?'' ipv '''wil'' eerst.
VorigeVolgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers