Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


school kiezen

<<

Anoniem154

Bericht 22 Apr 2015 09:33

Re: school kiezen

Up. Wij moeten een andere school kiezen voor de oudste
Hij zit nu op een Christelijke school met approx 450 leerlingen

Er zit een openbare school (350 leerlingen), een kleinere Christelijke, en een kleinere Rooms Katholieke Dalton.

Nu twijfelen we tussen de openbare en de Dalton.
Hoe weet je of jouw kind gewchikt is voor dergelijk onderwijs...vind het erg lastig.

Wat zijn jullie ervaringen met Dalton?
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 22 Apr 2015 10:19

Re: school kiezen

Mijn zoon zit op een interconfessionele daltonschool (voorheen PC).

Mij spreekt het Dalton onderwijs wel aan.
Ze krijgen vanaf half groep 1 (vorige week zag ik op de fbsite) een weektaak. In het begin van de week plannen ze zelf wanneer ze de verplichte werkjes gaan doen door een lijn naar de dag te trekken.
Ook is er vaak nog een vraag over de werkjes aan het eind van de week.
Wat ze bijvoorbeeld het mooiste patroontje vonden, die tekenen ze dan nog een keer na (bij een kunstwerk dat ze gemaakt hebben met allerlei patronen).

In de hogere groepen wordt de weektaak uitgebreider.

Ze werken ook veel in instructie groepen. Rood, oranje en groen. De ene groep krijgt dan meer hulp dan de ander. Mijn zoon zit bijvoorbeeld in de rode taalgroep. Hij heeft daar veel moeite mee.
Hij doet ook regelmatig opdrachten met zijn maatje. Een meisje dat dat juist goed kan. Zij helpt hem dan.

Ik vind het goed dat ze veel op hun eigen niveau kunnen werken en leren om te plannen en zelfstandig te werken.
Ook vind ik dat ze goed stilstaan bij hoe je met elkaar omgaat. Zonnetjes vd klas, en met een knijper met je naam kunnen ze aangeven of ze zich vrolijk, verdrietig of ertussenin voelen.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Tsjip

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1323

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 22 Apr 2015 13:07

Re: school kiezen

Dolphinne schreef:Mijn zoon zit op een interconfessionele daltonschool (voorheen PC).

Mij spreekt het Dalton onderwijs wel aan.
Ze krijgen vanaf half groep 1 (vorige week zag ik op de fbsite) een weektaak. In het begin van de week plannen ze zelf wanneer ze de verplichte werkjes gaan doen door een lijn naar de dag te trekken.
Ook is er vaak nog een vraag over de werkjes aan het eind van de week.
Wat ze bijvoorbeeld het mooiste patroontje vonden, die tekenen ze dan nog een keer na (bij een kunstwerk dat ze gemaakt hebben met allerlei patronen).

In de hogere groepen wordt de weektaak uitgebreider.

Ze werken ook veel in instructie groepen. Rood, oranje en groen. De ene groep krijgt dan meer hulp dan de ander. Mijn zoon zit bijvoorbeeld in de rode taalgroep. Hij heeft daar veel moeite mee.
Hij doet ook regelmatig opdrachten met zijn maatje. Een meisje dat dat juist goed kan. Zij helpt hem dan.

Ik vind het goed dat ze veel op hun eigen niveau kunnen werken en leren om te plannen en zelfstandig te werken.
Ook vind ik dat ze goed stilstaan bij hoe je met elkaar omgaat. Zonnetjes vd klas, en met een knijper met je naam kunnen ze aangeven of ze zich vrolijk, verdrietig of ertussenin voelen.


De dingen die jij hierboven noemt heb ik op alle scholen gezien waar ik de afgelopen jaren heb ingevallen. Dit waren overigens geen Dalton scholen.

Ik zou dus bij alle scholen gaan kijken Wolbol.
04-12-2013
03-05-2016



Instagram: Huis4_
<<

Anoniem148

Bericht 22 Apr 2015 15:24

Re: school kiezen

Ik zou inderdaad alle scholen bezoeken, informatie gids doorlezen en met ouders in gesprek gaan.
Mij spreekt daltononderwijs erg aan maar zit hier geen school. Wel zie je Veel terug van daltononderwijs op andere soorten onderwijs.
Ik zou ook kijken naar bv het pestprotocol, schooltijden, inspectie verslag. Datgene wat jij belangrijk vindt.
<<

Anoniem123

Bericht 22 Apr 2015 15:43

Re: school kiezen

Wij hebben de scholen ook bezocht om een eerste indruk te krijgen. Vaak zegt je gevoel ook heel veel. Wat Dolphinne schrijft gebeurt ook op de school waar onze kinderen straks heen gaan en dat is een katholieke school.
<<

fashionmommy

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1141

Geregistreerd: 30 Mrt 2014 20:05

Bericht 22 Apr 2015 16:46

Re: school kiezen

Waarop zouden jullie je keuze baseren? Onze keuze werd gebaseerd op afstand en onderwijsvorm. Nu zitten hier op loop afstand wel geteld 4 scholen. 2 openbaren, waarvan 1 dalton, 1 christelijk, 1katholiek? Uiteindelijk is het mijn oude basisschool geworden met daltononderwijs. De andere viel af omdat deze zeer grote groepen heeft. Wat bij ons aansprak van oa het dalton is dat ze ook met het kind zelf kijken wat hij/zij aan kan. En dus niet altijd groeps gewijs.

Hoe zou je hem maken? De katholieke vielen hier af. Wij zijn niet gelovig. Toen bleef de keus tussen de 2 openbare. Nu zat ze al op de peuterschool met VVE met dalton. De andere ben ik welgeteld 5min binnen geweest en vond de sfeer niks, een soort fabrieksgevoel ofzo, en te grote groepen. Dus dat viel ook af. Ze zit er nu sinds November en ben nog steeds super blij met onze keuze.

Iemand ervaring met een christelijk school, wat doen ze daar met het geloof? nvt.
You'll be her first role model, her first friend, her first love. You're her mom and she's you're whole world. She's you're little girl. ❤





Afbeelding
<<

Anoniem163

Bericht 22 Apr 2015 18:00

Re: school kiezen

Ik heb geen enkele school bezocht, ze gaan naar mijn oude school. Vlak bij, 5 min lopen.
Zelfs andere scholen niet overwogen.

Ze gaan naar een gereformeerde school.
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers