Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


school kiezen

<<

Anoniem272

Bericht 09 Okt 2014 22:51

Re: school kiezen

Oké... Maar die zouden dus ook katholiek kunnen zijn. Dus als je een goed gevoel hebt bij katholieke scholen (dat begrijp ik uit je post) is het misschien de moeite waard om uit te zoeken of een van die vier overige scholen ook katholiek is?
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 09 Okt 2014 23:10

Re: school kiezen

Van wat ik heb kunnen vinden zijn ze allemaal christelijk en bij sommige staat ook dat hun uitgangspunt voor onderwijs de bijbel is. En ik denk dat dat laatste me tegen staat.

Ik ben niet perse voor katholiek maar denk dat dat het beste bij ons past. Als de openbare school goed te boek stond was dat ook wel een optie geweest.
:heart: :heart: 2011
<<

Anoniem272

Bericht 10 Okt 2014 08:38

Re: school kiezen

Wat ik je probeer duidelijk te maken is dat 'christelijk' het overkoepelende geloof is. Die katholieke school waar je het over hebt is dus sowieso ook christelijk. En de christelijke scholen waar je het over hebt kunnen katholiek zijn.

Het lijkt wel alsof jij denkt dat het twee verschillende dingen zijn (katholiek en christelijk).

Alsof je zou zeggen 'ik houd van appels, maar ik lust geen fruit'.
<<

Anoniem193

Bericht 10 Okt 2014 09:35

Re: school kiezen

Ik kan mijn schoonzusje wel vragen welke van de scholen het minst streng is? Zij woonde bij jou in de woonplaats, tot 6 jaar geleden, maar werkt er nog steeds.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 10 Okt 2014 19:14

Re: school kiezen

Filoria schreef:Wat ik je probeer duidelijk te maken is dat 'christelijk' het overkoepelende geloof is. Die katholieke school waar je het over hebt is dus sowieso ook christelijk. En de christelijke scholen waar je het over hebt kunnen katholiek zijn.

Het lijkt wel alsof jij denkt dat het twee verschillende dingen zijn (katholiek en christelijk).

Alsof je zou zeggen 'ik houd van appels, maar ik lust geen fruit'.


Ja dat denk ik ook dat het twee verschillende dingen zijn
In ieder geval geloofsovertuigingen die op verschillende manieren wordt uitgedragen. Ik ben zoekende wat dan beter bij ons (als mensen die niet naar de kerk gaan) past. En als ik dan bij de christelijke scholen lees dat zij de bijbel als uitgangspunt hebben en ik dat niet bij de katholieke lees baseer ik daar mijn keuze's op.
Heb gisteravond nog wat schoolgidsen gelezen en vooral de stukjes hoe zij vorm geven aan het geloof. Ik denk niet dat de andere scholen katholiek zijn, want zij benoemen heel duidelijk christelijk te zijn en de katholieke school geeft duidelijk aan dat ze de enige katholieke school zijn.
:heart: :heart: 2011
<<

Anoniem238

Bericht 10 Okt 2014 19:23

Re: school kiezen

Studiebol schreef:
Filoria schreef:Wat ik je probeer duidelijk te maken is dat 'christelijk' het overkoepelende geloof is. Die katholieke school waar je het over hebt is dus sowieso ook christelijk. En de christelijke scholen waar je het over hebt kunnen katholiek zijn.

Het lijkt wel alsof jij denkt dat het twee verschillende dingen zijn (katholiek en christelijk).

Alsof je zou zeggen 'ik houd van appels, maar ik lust geen fruit'.


Ja dat denk ik ook dat het twee verschillende dingen zijn
In ieder geval geloofsovertuigingen die op verschillende manieren wordt uitgedragen. Ik ben zoekende wat dan beter bij ons (als mensen die niet naar de kerk gaan) past. En als ik dan bij de christelijke scholen lees dat zij de bijbel als uitgangspunt hebben en ik dat niet bij de katholieke lees baseer ik daar mijn keuze's op.
Heb gisteravond nog wat schoolgidsen gelezen en vooral de stukjes hoe zij vorm geven aan het geloof. Ik denk niet dat de andere scholen katholiek zijn, want zij benoemen heel duidelijk christelijk te zijn en de katholieke school geeft duidelijk aan dat ze de enige katholieke school zijn.


@ studiebol, ik denk dat Filioria je het volgende duidelijk probeert het te maken, het christelijke geloof bestaat uit het protestantisme en het katholicisme. Je hebt dus protestants-christelijke scholen en katholieke-christelijke scholen.
Het zijn dus binnen de christelijke stroming 2 verschillende stromingen.
Uit bovenstaand stukje kan ik niet echt opmaken dat je dat verschil binnen het protestantisme begrijpt.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 10 Okt 2014 19:31

Re: school kiezen

@ boekenwurm, ik begrijp wel wat jullie zeggen hoor. Ik begreep filoria eerst niet maar in haar laatst post wel.

Daarom geef ik aan dat ik nu aan het kijken ben hoe ze vorm geven aan het geloof en dan probeer ik daarop te baseren wat het beste bij ons past.
:heart: :heart: 2011
<<

Zoethout

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 702

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 10 Okt 2014 20:02

Re: school kiezen

Ik heb op protestants-christelijke basisschool gezeten en heb er niks van gekregen, hoor :wink: . Mijn ouders gingen ook niet naar de kerk, maar vonden het wel belangrijk als ik aspecten meekreeg uit de bijbel.
Bij inschrijving kreeg ik een kinderbijbel en een liedboek met psalmen en gezangen en iedere feestdag werd uitgebreid gevierd in de kerk. Ieder ochtend en middag gingen we bidden en iedere ochtend mochten er drie liedjes uit het liedboek gekozen worden.
Ik heb dit altijd als heel leuk ervaren en niet alsof het me opgelegd werd.
Eenmaal volwassen ben in blij dat ik deze achtergrond heb meegekregen, omdat veel aspecten vanuit de Nederlandse cultuur gebaseerd zijn op het geloof. Ik weet daar nu meer van.
Leven en laten leven
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 10 Okt 2014 21:06

Re: school kiezen

Ben ook niet bang dat het verkeerd voor ze is, maar het moet wel bij ons passen.
In mijn openingspost geef ik aan dat ik het wel goed vind dat ze wat mee krijgen van het geloof wat mensen kunnen hebben en wat de feestdagen voor sommige mensen betekenen.
:heart: :heart: 2011
<<

Fiene

Bericht 10 Okt 2014 21:09

Re: school kiezen

Zoethout, je krijgt er idd niets van maar zo'n bijbel mee naar huis en weet ik wat zou voor mij al veel te ver gaan. Niet omdat ze het niet mogen horen maar omdat ikhet allemaal grote onzin vind en niet wil dat het zo benaderd wordt op een school.
<<

Anoniem272

Bericht 11 Okt 2014 07:22

Re: school kiezen

Studiebol schreef:Ik denk niet dat de andere scholen katholiek zijn, want zij benoemen heel duidelijk christelijk te zijn


:palm: Oké ik geef het op.
<<

Anoniem331

Bericht 11 Okt 2014 08:04

Re: school kiezen

Filoria probeert te zeggen dat Katholiek ook van uit het Christendom is ontstaan. Dus welke school ook, beide werken ze van uit het christendom.
Ik zou echt scholen gaan bekijken, er naar toe gaan en ervaren hoe het is. Ik denk dat je veel scholen kunt vinden waar ze echt niet alle dagen zitten te bidden, zingen en alleen maar uit de bijbel lezen!
<<

Isolt

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2386

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:46

Bericht 11 Okt 2014 08:29

Re: school kiezen

Studiebol schreef:Dat ik weet dat de school slecht aangeschreven staat, komt ten eerste door verhalen, ook van mensen die hun kinderen er op hadden zitten en eraf hebben gehaald, ten tweede omdat het in de krant heeft gestaan, ten derde doordat de buurvrouw lerares is en dit ook vertelde dat het algemeen bekend is dat de school een laag niveau heeft(en de buurvrouw geeft 3 dorpen op verder les dus heeft er geen belang bij om mij dit te vertellen) Bij die landelijke score's die je op internet kan vinden zie ik zelf ook dat het niet heel best is.

Ik weet dat hier vaak gezegd wordt dat je door scholen moet lopen voor je gevoel, maar ik kan nu even niet zo veel met mijn gevoel, haha. Ik denk dat ik idd meer kritische vragen op de school zelf moet stellen.
Rapa nui, er zit wel verschil in gradatie in het geloof, dat heb ik wel op de website's gelezen.

Piertje, goed punt, dat wist ik niet, kan even kijken of ik iets kan vinden op een website.


Over onze school gaan ook heel veel verhalen rond. Helaas is er niks van waar. Ook ouders die hun kinderen bij ons hebben weggehaald vertellen dingen die niet kloppen. Helaas hoor je zulke verhalen bijna alleen maar van één kant.
Die scores van de cito zijn leuk maar vaak ook niet helemaal waar. Wij krijgen veel kinderen binnen die E scoren bij de cito. Dat is heel erg laag. In de loop van de tijd gaan ze wel omhoog en gaan ze van een E naar een D of een C. Dat is voor zulke kinderen heel erg goed. Helaas voor de inspectie is het dan nog een reden om te zeggen dat je school te laag scoort. De school kan dus een laag niveau hebben maar daar hoeven jouw kinderen geen "last" van te hebben.
Ik snap dat ouders zich door zulke berichten laten beïnvloeden. Maar ik zou het persoonlijk zelf niet doen. Kijk en ervaar het eerst zelf.
10-08-2017 ♥
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 11 Okt 2014 09:06

Re: school kiezen

Filoria schreef:
Studiebol schreef:Ik denk niet dat de andere scholen katholiek zijn, want zij benoemen heel duidelijk christelijk te zijn


:palm: Oké ik geef het op.


Ik kom niet uit een ei ofzo hoor, ik begrijp best wat je bedoelt, maar krijg niet duidelijk uitgelegd wat ik bedoel, beetje jammer om dan met zo'n poppetje aan te komen.
Dus geef het idd maar op.
:heart: :heart: 2011
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 11 Okt 2014 09:07

Re: school kiezen

Popcorn schreef:Filoria probeert te zeggen dat Katholiek ook van uit het Christendom is ontstaan. Dus welke school ook, beide werken ze van uit het christendom.
Ik zou echt scholen gaan bekijken, er naar toe gaan en ervaren hoe het is. Ik denk dat je veel scholen kunt vinden waar ze echt niet alle dagen zitten te bidden, zingen en alleen maar uit de bijbel lezen!


Dat hoop ik wel ja :) Dat zal het probleem ook niet zijn.
Wat ik al meerdere keren aangeef is dat het wel bij ons moet passen.
:heart: :heart: 2011
<<

Anoniem122

Bericht 11 Okt 2014 09:19

Re: school kiezen

Is het niet zo dat met christelijke scholen voornamelijk protestantse scholen bedoelt wordt?
<<

Anoniem272

Bericht 11 Okt 2014 09:24

Re: school kiezen

<<

Anoniem74

Bericht 11 Okt 2014 09:26

Re: school kiezen

Dat zijn middelbare scholen wat ik zo 123 kan zien
<<

Anoniem272

Bericht 11 Okt 2014 09:37

Re: school kiezen

Ig-Nore schreef:Dat zijn middelbare scholen wat ik zo 123 kan zien
Het was meer ter illustratie, dat katholieke scholen onder de noemer 'christelijke scholen' vallen. Misschien is deze duidelijker: http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijst_va ... hristendom
<<

Anoniem122

Bericht 11 Okt 2014 09:51

Re: school kiezen

Filoria schreef:
Ig-Nore schreef:Dat zijn middelbare scholen wat ik zo 123 kan zien
Het was meer ter illustratie, dat katholieke scholen onder de noemer 'christelijke scholen' vallen. Misschien is deze duidelijker: http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijst_va ... hristendom


Ja maar is het niet meer zo dat Protestantse scholen zichzelf christelijk noemen en Katholieke scholen gewoon Katholiek?
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:18

Bericht 11 Okt 2014 10:03

Re: school kiezen

Op mijn werk hebben we een PC school, een Katholieke school en een openbare school. Wij spreken dus ook over de Christelijke, de Katholieke en de openbare. Zo vreemd vind ik deze benoemingen dus niet. Ik stoor me er ook niet aan, de eerste toevoeging van Filoria is waardevol voor de mensen die het niet wisten maar zal niets veranderen aan hoe ik de scholen noem. Ik stap niet over op "2 christelijke scholen waarvan 1 PC en 1 Katholiek". Voor mij blijven het de PC en de Katholieken.
On topic. Mijn voorkeur zou het ook niet hebben om B. naar een school te laten gaan waar de bijbel het uitgangspunt is. Toch zijn voor mij ook andere zaken belangrijk, het gevoel dat de school je geeft, hoe ze omgaan met rondleidingen, hoe het zorgsysteem geregeld is, welk type kind de school bezoekt, hoe gaan ouders met elkaar om, hoe wordt omgegaan met uitval, welke activiteiten worden gedaan, op welke manier wordt er aandacht besteed aan feestdagen en vieringen, hoe gaat de school om met de muliticulturele maatschappij etc. Wij hebben gekozen voor een buurtschool omdat die school een goed gevoel gaf, een helder zorgsysteem heeft en de verhalen van vrienden met kinderen op die school heel positief zijn. Dit is een openbare school, dit voelt voor ons beter dan de Katholieke school verderop waar bijvoorbeeld de inspectierapporten lovend over zijn.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 11 Okt 2014 11:17

Re: school kiezen

ไม่เป็นไร schreef:
Filoria schreef:
Ig-Nore schreef:Dat zijn middelbare scholen wat ik zo 123 kan zien
Het was meer ter illustratie, dat katholieke scholen onder de noemer 'christelijke scholen' vallen. Misschien is deze duidelijker: http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijst_va ... hristendom


Ja maar is het niet meer zo dat Protestantse scholen zichzelf christelijk noemen en Katholieke scholen gewoon Katholiek?


Dat bedoeld Studiebol toch ook al de hele tijd?
R. 2013
D. 2016
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 11 Okt 2014 11:35

Re: school kiezen

N. zit op een Christelijke school. In de schoolgids stond heel duidelijk aangegeven dat zij het geloof op school erg belangrijk vinden, dat er veel verhalen uit de Bijbel gelezen wordt, dat er Christelijke liederen gezongen worden, dat vieringen van Christelijke feestdagen in de kerk plaatsvinden, etc. Nou vinden wij dit allemaal geen probleem, ondanks dat we zelf niet naar de kerk gaan. Maar in praktijk blijkt het anders. Bij N. in de klas lezen ze twee keer in de week uit de Bijbel, voor zover ik weet valt het allemaal wel mee hoeveel ze ermee doen. Ze kunnen het dus allemaal wel in de schoolgids zetten, maar in praktijk hoeft het niet zo te gaan. In ons geval erg jammer, want N. is erg geïnteresseerd in de Bijbel :wink:

Ik heb zelf ook op een Christelijke school gezeten, elke dag een Bijbelverhaal, vieringen in de kerk, elke vrijdag (ontzettend leuke!) Christelijke kinderliederen zingen, etc. Ik heb het altijd heel leuk gevonden juist. Ik ervaar het niet alsof het geloof opgedrongen wordt, maar juist om alles omtrent de Bijbel en het geloof mee te krijgen, om te weten waarom bepaalde feestdagen gevierd worden. Er zijn zóveel mensen die dit niet weten. Geeft helemaal niks, maar ik ben blij dat ik het wel allemaal meegekregen heb. Vandaar onze keus ook om N. op een Christelijke school te doen. Aangezien zij thuis niet alles ervan meekrijgt, ondanks dat we toch weleens de Kinderbijbel lezen, leert ze er op school wel van alles van. Juist op een heel leuke manier.
<<

Anoniem122

Bericht 11 Okt 2014 11:54

Re: school kiezen

Spencer schreef:
ไม่เป็นไร schreef:
Filoria schreef:
Ja maar is het niet meer zo dat Protestantse scholen zichzelf christelijk noemen en Katholieke scholen gewoon Katholiek?


Dat bedoeld Studiebol toch ook al de hele tijd?


Ja het was ook naar Filoria bedoelt die opmerking. En dat daardoor de verwarring ontstaat. Want wat ze zegt klopt helemaal, onder christelijk vallen zowel Katholiek als Protestants, alleen noemen Protestantste scholen zichzelf vaak "christelijk".
<<

Anoniem315

Bericht 12 Okt 2014 20:22

Re: school kiezen

De meeste scholen die zichzelf Christelijk noemen, zijn inderdaad vaak protestants. Een Christelijke school is naar mijn weten nooit alleen katholiek. Katholieken hebben liever hun eigen naam voorop staan, zeg maar.
Ik werk zelf voor een Christelijke stichting, op een Chistelijke school, en bij ons zijn alle stromingen welkom. We beginnen met een gebedje of liedje, lezen elke dag een bijbel- of gerelateerd verhaal en sluiten de dag af met een dankgebedje of liedje. Verder ziet onze dag er uit als op elke andere school. En we vieren uiteraard Kerst en Pasen uitgebreid. Wij noemen onszelf 'vrolijk Christelijk' en dringen niemand iets op. Als een kind zegt niet te willen bidden, dan vind ik dat prima, als hij/zij maar stil is en respect tonen aan degenen die wel meebidden of danken.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers