Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zwangerschapsdiabetes en dieet.

<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 02 Okt 2014 16:18

Zwangerschapsdiabetes en dieet.

Wie heeft er zwangerschapsdiabetes gehad en moest hierbij een dieet volgen?
Hoe zag dat dieet er ongeveer uit?

Vandaag bij de groeiecho met precies 30 weken lag mevrouwtje met haar hoofd, benen en armen op 29 weken maar haar buik kwam bij de eerste meting op 33+2 en bij de tweede meting op 32+5, vrij groot dus.
Nu moet ik morgen voor de suikertest maar is de kans dat ik maandag pas de uitslag krijg ivm het weekend dus ik ga er maar vanuit dat ik wel zwangerschapsdiabetes heb, dan kan het alleen maar meevallen.
Ik heb alleen zaterdag offerfeest en daar komt vaak ook een boel zoetigheid bij kijken. Moet je bij zwangerschapsdiabetes de suikers juist allemaal mijden? Beperken of juist goed verdelen over de dag?
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Liz

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 436

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:52

Bericht 02 Okt 2014 16:22

Re: Zwangerschapsdiabetes en dieet.

Een vriendin van mij had het tijdens haar zwangerschap. Zij moest om de 2 uur iets eten en mocht dacht ik max 20 gr koolhydraten per maaltijd. Maar pin me er niet op vast. Het was belangrijk dat haar bloedsuikerspiegel gelijk bleef dus het verdelen van de maaltijden is heel belangrijk. Dat bekende in haar geval wel dat ze helemaal niet meer kon snoepen etc.
Afbeelding
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 02 Okt 2014 17:15

Re: Zwangerschapsdiabetes en dieet.

Ik heb het gehad, maar kon dmv op mn voeding letten spuiten van insuline voorkomen.
Bij mij was het bekangrijk dat ik niet in 1 x teveel suiker binnenkreeg. Niet alleen suiker, ook koolhydraten! 4 sneeen brood was voor mij teveel bijvoorbeeld, ook al deed ik er geen suiker op.
Een x teveel is natuurlijk niet erg, dat schaadt je kindje niet meteen. het gaat er om dat je het niet structureel hebt.
Ik heb gekeken met een dietiste naar mn voedingspatroon maar die was op goede dagen eigenlijk al goed. Moest me daar gewoon aan houden.
Overigens wist ik diezelfde dag al dat ik zwangerschapssuiker had. Je krijgt na de test zelf al de uitslag. En de verloskundige belde mij dezelfde dag nog op
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Swampy

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 361

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:36

Bericht 02 Okt 2014 17:19

Re: Zwangerschapsdiabetes en dieet.

Ligt eraan hoe hoog je waarden zijn.
Bij hele hoge waarden ga je insuline spuiten en mag je wel wat koolhydraten (zoals brood, aardappelen, rijst) . Bij iets te hoge waarden ga je inderdaad koolhydraten (suikers) mijden.
Maar suikers zoals snoep, koek etc zijn echt uit den boze...
Ik zou gewoon lekker wachten op de uitslag.
Mijn internist maakte toen ook geen probleem van een of twee dagen hoge suikers.
Duim voor je dat je 'gewoon' een grote baby heb, ipv diabetes.
Sterkte!
Grote man 31-08-2010
Klein prulleke 12-05-2014

Holagirl
<<

Anoniem123

Bericht 02 Okt 2014 17:40

Re: Zwangerschapsdiabetes en dieet.

Ik heb bij beide zwangerschappen zwangerschapssuiker gekregen. En bij allebei was een dieet goed, dus heb geen insuline hoeven te spuiten.

Siem woog niet extreem veel en hij is spontaan met 39 weken geboren.
Dian woog wel meer (4175) en zij is gehaald omdat ze haar al groot geschat hadden.

Dieet vond ik goed te doen, al was ik bij siem wel heel streng. Nu dronk ik bv in het weekend wel eens een glas cola of at wat chips. Ik ben bij Siem naar een dietiste geweest en van haar kreeg ik een menu mee.
Dit heb ik ook tijdens de zwangerschap van Dian gebruikt.

Voor mij hield dit in qua hoofdmaaltijden max 30 koolhydraten en tussendoor 15.
Soms had ik er echt wel te weinig aan, vooral de laatste weken.

En suiker in taart enz is niet uit den boze, als je maar niet meer dan 15 koolhydraten neemt. Een kroket is bv al 23 koolhydraten...
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 02 Okt 2014 17:47

Re: Zwangerschapsdiabetes en dieet.

Ik zou eerst even afwachten of je het hebt.
M:21072011
J :08012014
<<

Anoniem205

Bericht 02 Okt 2014 18:17

Re: Zwangerschapsdiabetes en dieet.

Het punt is, bij diabetes is suiker niet verboden. Het gaat er alleen om hoe je lijf de suikers afbreekt/opneemt/verwerkt en in hoeveel tijd. Door middel van het tellen van koolhydraten (=langzame suikers) en het goed opletten met de overige producten die je eet, kom je ook een heel eind.

Je kunt bijvorbeeld beter pure chocola met heel hoog percentage cacao eten, dan melk of witte chocola. Van de aardappels, rijst, etc kan je het best de volgorde aardappelen, pasta, rijst, noodles aanhouden.
En, om je bloedglucose spiegel stabiel te houden, blijkt het zo te zijn dat je het beste een 50 gram ongebrande en ongezouten noten per dag kunt eten.
Geen cola light, maar cola zero drinken (scheelt in suikers).

Mijn vriend heeft diabetes type 1. Hij corrigeert dus met insuline. Maar het is absoluut niet zo dat hij suiker en/of koolhydraten moet vermijden. Integendeel zelfs, je hetn suikers en koolhydraten nodige, dat is de energie van je lichaam. Maar je kunt er wel rekening mee houden!

De uitslag van de test heb je in principe dezelfde dag nog. Bij mij was de meting nuchter met een vingerprikje en na het drankje werd er 1 buisje bloed afgenomen. In de middag had ik de uitslag.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 03 Okt 2014 15:14

Re: Zwangerschapsdiabetes en dieet.

Thnx!

Ik krijg de uitslag pas maandag of dinsdag. Dat ga ik maar niet gewoon afwachten maar er vast rekening mee houden morgen, aangezien er in de thee al wel zoveel suiker gaat, dat het vast al teveel is zonder er wat bij te eten.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Anoniem134

Bericht 03 Okt 2014 15:25

Re: Zwangerschapsdiabetes en dieet.

Bij mij kwam de uitslag inderdaad ook pas na een paar dagen. Had een ontbijttest, met 3 keer een prikje in mijn vinger waaruit buisjes gevuld werden.

Toen ik eenmaal de uitslag had was ik 36 weken en vond de gyneacoloog het niet meer nodig dat ik een dieet ging volgen of insuline zou spuiten omdat ik met 38 weken ingeleid zou worden. Uiteindelijk is dochter met 38weken spontaan geboren en was het helemaal niet de grote baby die verwacht werd naar aanleiding van de echo's.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers