Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zwangerschap & Kinderen rubriek #1 - De lange levertijd

<<

Marinaa_

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 344

Geregistreerd: 03 Sep 2013 13:14

Bericht 01 Okt 2014 18:10

Zwangerschap & Kinderen rubriek #1 - De lange levertijd

Toen ik de oproep voor de rubriek zwangerschap en kinderen zag wilde ik eigenlijk meteen een stukje schrijven over moeilijk zwanger worden.

Het moeilijk zwanger worden is “helaas” een druk bezocht topic op het ZMY-forum. Zelf lees (en schrijf) ik al een tijdje mee en je komt de meest uiteenlopende verhalen tegen.
De laatste tijd probeer ik weer wat meer mee te schrijven, maar ik heb toch al wel wat periodes gehad waarin ik het toch een beetje lastig vond. Dan wilde ik het allemaal even van me afzetten, iets was helaas lastig is als je zo’n grote wens hebt.

Ons verhaal in het kort. Wij zijn een getrouwd stel van 30 en 27 jaar oud. Inmiddels zijn we tien jaar samen waarvan vier getrouwd. Begin vorig jaar hebben wij besloten met de pil te stoppen vanwege onze kinderwens. Maand na maand en test na test verder, kwam er geen ongesteldheid. Na een bezoek aan de huisarts werd ik meteen doorgestuurd, want dit was niet goed. Conclusie: een “lichte” vorm van PCOS. Voornamelijk last van te veel eiblaasjes.
Je wordt naar huis gestuurd met allemaal boekjes met verschillende scenario's en hoe om te gaan met de emotionele achtbaan waarin je terecht komt samen.
Ineens ga je dan die medische molen in, iets wat je wel kent van horen zeggen maar nu zit je er samen ineens middenin.

Waar ik achteraf blij om ben is dat wij zo snel naar de huisarts zijn gestapt en meteen serieus genomen werd. Ik raad iedereen dan ook aan dat als het niet goed voelt echt die stap naar de huisarts te zetten. Laat je niet te makkelijk wegsturen en vraag gewoon een afspraak bij een gynaecoloog aan.

Een korte uitleg van PCOS:
Polycysteus-ovariumsyndroom (PCOS) is een aantal samenhangende afwijkingen, waarbij vaak (kleine) cysten in de eierstokken aanwezig zijn. De afwijkingen worden waarschijnlijk veroorzaakt door, en of gaan gepaard met hormonale afwijkingen.
Hierdoor ontwikkelen zich in de eierstokken (ovarium) meerdere (poly) cystes. De eicellen groeien niet of onregelmatig, waardoor er geen of onregelmatig een eisprong optreedt en vrouwen onregelmatig of niet menstrueren. Doordat de eisprong onregelmatig of geheel niet plaatsvindt zijn deze vrouwen verminderd vruchtbaar. Een hormoonbehandeling kan dit verhelpen.
Naar schatting heeft ongeveer tien tot vijftien procent van de vrouwen PCOS
De stappen die wij hebben geprobeerd nav het bezoek aan de gynaecoloog:
Stap 1: Clomid, dit medicijn wekt een eisprong op. Dit probeer je 3 keer (verschillende dosis) helaas deed dit niks bij mij.
Stap 2: Gonal-F en Ovitrelle, met de Gonal F zorg je ervoor dat je eitjes gaan groeien. Dit dien je bij jezelf toe door middel van een spuit. De 1e keer is het heel raar om jezelf te moeten prikken. Daarna had ik er zelf weinig moeite mee. Indien je het echt lastig vind kun je eventueel ook je partner het laten doen. Als nav echo’s blijkt dat er een eitje groot genoeg is mag je de ovitrelle spuit zetten. Die zorgt voor een eisprong. Helaas werkte ook dit bij mij niet. Door mijn teveel aan eiblaasjes werden er bij mij heel veel eitjes groot en werden de risico’s om door te gaan ook te groot.
Stap 3: LEO-ingreep. Bij een LEO-ingreep branden ze door middel van een kijkoperatie wat gaatjes in de eierstokken waarmee een aantal eiblaasjes zal verdwijnen. Vrouwen die een teveel aan eiblaasjes hebben kunnen hier veel baat bij hebben.
Zo kan Clomid of hormonen eerst niks met je doen en na zo’n ingreep ineens wel. Het komt zelfs voor dat vrouwen ineens weer een goede eigen cyclus hebben na zo’n ingreep.
Bovenstaande stappen zijn natuurlijk niet in een paar weken gedaan. Hier gaan maanden (soms jaren) overheen. Maanden waarin wij toch vaak weer negatief nieuws kregen, dat soms maar lastig te verkroppen was. Maar nu is ook voor ons toch een lichtpuntje gekomen: de Clomid blijkt na de LEO-ingreep wel aan te slaan. Dit betekent dat we nu na anderhalf jaar echt een kans hebben om zwanger te raken. Eindelijk een positieve wending in deze moeilijke tijd.
We kunnen zelfs op de normale manier zwanger raken en hoeven tot op heden ook nog geen IUI. (bij IUI wordt het zaad van de man rechstreeks bij de vrouw ingespoten).

Zoals ik al zei, lees je in het topic de meest uiteenlopende verhalen en die van mij valt bij sommige verhalen misschien nog wel mee. Als je in de medische molen zit, loop je vaak wel tegen dezelfde bijwerkingen aan. Je hormonen die alle kanten op gaan (ben ik nou blij of verdrietig?), de opvliegers (jeetje het lijkt wel of ik in de overgang ben!), de verplichte seks (ineens moet het en wel nu direct), maar ook de opmerkingen en vragen van mensen uit je omgeving: wanneer gaan jullie aan kinderen beginnen? Voor iemand die in de medische molen zit kan dit zo’n ontzettend pijnlijke vraag zijn. Maar ook het verdriet als je weer een tegenslag krijgt; want hoe ga je daar nu mee om en hoe zorg je dat je niet in een negatieve spiraal blijft hangen?

Dit is iets waar ik veel last van heb gehad. Ik kon me soms dagen rot voelen. Dan had ik geen zin om te praten, te werken of gezellig af te spreken en dat zijn juist dingen die je wel moet doen.
Wat ik zelf het moeilijkst vind is de controle. Het feit dat mijn lichaam niet doet wat het moet doen en ik daar geen controle op heb vind ik heel lastig. Waarom werkt het niet gewoon? Wanneer is het ons nou eens gegund?
Uiteindelijke probeer ik stukje bij beetje me erbij neer te leggen en te geloven dat onze tijd ook nog wel komt.

Iets wat ik de afgelopen tijd zeker wel geleerd heb, is dat je gewoon lekker je ding moet doen, zoek lekker afleiding door gezellige dingen te doen met je vriendinnen. Plan toch dat reisje waar je zo’n zin in hebt en het allerbelangrijkste: praat erover; voornamelijk met je partner maar ook met andere mensen die je dierbaar zijn. Misschien is het niet iets wat je deelt met de hele wereld, maar erover praten helpt wel! Wij hebben redelijk snel verteld aan onze omgeving dat we bezig zijn en dat het wat moeilijk gaat.
Als je dan een mindere dag hebt begrijpen zij dat ook. Ook al merk ik dat mijn omgeving het soms ook wel eens lastig vind. Vooral als iemand bijvoorbeeld zelf zwanger is of ook wil stoppen met de pil. Je merkt toch dat mensen dat lastig vinden om te vertellen.
Naast het praten met je omgeving kan ook het delen van je ervaringen op bijvoorbeeld een forum je helpen.
Ook zijn er op veel zwangerschapswebsites informatie te vinden over moeilijk zwanger worden.

Ik wil niet zo zeer heel veel zeggen met mijn verhaal. Ik vind het gewoon heel fijn dat ik met jullie op dit forum mijn verhaal kan delen. Ik wil ook graag iedereen die moeite heeft met zwanger worden een hart onder de riem steken. Die meiden wil ik een dikke knuffel geven en veel succes wensen. Het is niet makkelijk maar onze tijd die komt er ook wel. Ik hoop dat er snel heel veel zwangeren uit het moeilijk zwanger raken topic komen.
Ook hoop ik dat als er meiden zijn die twijfelen of ze naar de dokter moeten gaan of vragen hebben over dit onderwerp met dit topic een beetje geholpen zijn.

Voor ons is het nu afwachten of de Clomid echt aan gaat slaan en we hiermee zwanger kunnen raken. Wij nemen nu dan ook even plaats op het wachtbankje en hopen dat voor ons die ooievaar heel snel komt :)

Uiteraard zijn er meiden die al in verdere trajecten zoals IVF e.d. zitten. Hier kan ik niks over vertellen maar misschien zijn er mensen die nav dit topic ook hun verhaal of weg kwijt willen.

Liefs, Marina
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 01 Okt 2014 18:19

Re: Zwangerschap & Kinderen rubriek #1 - De lange levertijd

Ik herken heel veel in je verhaal, en hoop dat de levertijd binnenkort een bezorgdatum krijgt! :hug:
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Burgemeester Esmee

Bericht 01 Okt 2014 19:14

Re: Zwangerschap & Kinderen rubriek #1 - De lange levertijd

Bedankt voor je bijdrage Marinaa_. Je hebt het voor de leken onder ons wel een stukje duidelijker in kaart gebracht.
Ik wens jou en alle andere forummers die zwanger proberen te raken ontzettend veel succes! Dat jullie wens maar snel uit mag komen!
<<

Anoniem166

Bericht 01 Okt 2014 21:40

Re: Zwangerschap & Kinderen rubriek #1 - De lange levertijd

Wat een duidelijk verhaal, Marinaa. Het is een goed en informatief stuk geworden.
Hopelijk is het einde van jullie weg naar een kindje in zicht en heb je binnenkort een positieve test in handen. Ik duim voor je en uiteraard ook voor alle anderen in het 'moeilijk zwanger worden-topic'. Ik vind het altijd erg verdrietig om te lezen hoeveel hindernissen jullie op je pad vinden, terwijl je niet eens weet of je uiteindelijk je doel wel bereikt, dat lijkt me heel moeilijk. :hug:
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 02 Okt 2014 14:22

Re: Zwangerschap & Kinderen rubriek #1 - De lange levertijd

Iets wat voor zoveel mensen redelijk vanzelfsprekend is, is voor jou/jullie een moeilijke opgave.
Zo ontzettend naar! Ik hoop dat er een dag komt dat alle moeite niet voor niks is geweest en je een positieve test in je handen mag hebben!
<<

Laced

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 956

Geregistreerd: 27 Mei 2014 12:18

Bericht 02 Okt 2014 14:33

Re: Zwangerschap & Kinderen rubriek #1 - De lange levertijd

Lieve Marina, ik hoop zo ontzettend dat voor jullie aan het einde van deze lange, eindeloze weg een kindje op jullie wacht. Zoveel wat je hebt moeten doorstaan. Ik heb "gelukkig" maar even in de medische molen gezeten en bij lange na niet zo'n weg moeten doorlopen als jullie, maar ik vond het emotioneel al zo zwaar. Ik kan mij alleen maar indenken hoe dit voor jullie moet zijn. Ik hoop echt dat de clomid nu netjes zijn werk doet en je snel een positieve test in handen hebt!
Liefde voor het leven; 27-08-2011 & 22-10-2015
<<

Marinaa_

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 344

Geregistreerd: 03 Sep 2013 13:14

Bericht 02 Okt 2014 18:02

Re: Zwangerschap & Kinderen rubriek #1 - De lange levertijd

Wat een lieve reacties :) Dankjulliewel!
<<

Liz

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 436

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:52

Bericht 02 Okt 2014 18:14

Re: Zwangerschap & Kinderen rubriek #1 - De lange levertijd

Wat heb je dat mooi beschreven. Het lijkt soms zo vanzelfsprekend en het is goed om te lezen dat dat niet voor iedereen zo is. Ik wens je alle geluk voor de toekomst hopelijk met een kindje.
Afbeelding
<<

Sophie

Kwebbel

Berichten: 332

Geregistreerd: 14 Mei 2014 14:52

Bericht 03 Okt 2014 07:58

Re: Zwangerschap & Kinderen rubriek #1 - De lange levertijd

Mooi beschreven. Hier heeft het vijftien maanden geduurd voordat ik, gelukkig spontaan, zwanger ben geraakt. De teleurstelling die elke maand groter wordt vond ik erg moeilijk. Net zoals het min of meer verplicht seks hebben op een gegeven moment, omdat je geen kans aan je voorbij wilt laten gaan. Wij hebben ook fertiliteitsonderzoeken gehad, maar alle uitslagen waren goed. Ik ben heel gelukkig met mijn zwangerschap en vind het alles behalve vanzelfsprekend.

Ik hoop voor alle vrouwen hier die moeilijk zwanger worden en het hierdoor moeilijk hebben, dat zij heel snel zwanger mogen raken!
<<

Burgemeester Saar

Bericht 03 Okt 2014 11:06

Re: Zwangerschap & Kinderen rubriek #1 - De lange levertijd

Bedankt voor je bijdrage Marina! Ik vond je stuk heel interessant en ook best aangrijpend. Het is zo heftig als je zo'n diepe wens hebt en het keer op keer gewoon niet lukt.

Heel veel geluk en succes voor de toekomst, ik duim voor je dat het snel mag lukken.
<<

Anoniem171

Bericht 03 Okt 2014 11:42

Re: Zwangerschap & Kinderen rubriek #1 - De lange levertijd

Wat een verdrietige en onzekere weg moeten de meiden nemen die ongewild nog kinderloos zijn, dat jullie wens maar in vervulling mag gaan.

Ik kwam dit liedje net tegen op you tube en vond het wel heel toepasselijk...

https://m.youtube.com/watch?v=SBN5NxXNl7A

Lukt mij niet om het filmpje zelf te plaatsen, dus maar een link geplaatst.
<<

Emmeve

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 512

Geregistreerd: 22 Sep 2014 15:00

Bericht 03 Okt 2014 12:25

Re: Zwangerschap & Kinderen rubriek #1 - De lange levertijd

Dat heb je duidelijk opgeschreven!
Hoewel mijn medische achtergrond totaal anders is, is de rest zo ontzettend herkenbaar. Bedankt voor het delen van je verhaal!
If only wishes could be dreams and all my dreams could come true..
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 03 Okt 2014 16:17

Re: Zwangerschap & Kinderen rubriek #1 - De lange levertijd

Ik vond het verhelderend om te lezen.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 12:19

Bericht 04 Okt 2014 10:03

Re: Zwangerschap & Kinderen rubriek #1 - De lange levertijd

Wat een mooi stukje heb je geschreven, Marina.
Ik herken heel veel in jouw verhaal, ik heb min of meer hetzelfde traject als jou doorlopen en na de operatie met behulp van Clomid ben ik eindelijk zwanger geraakt en loopt hier nu een peuter van bijna 2 jaar rond.

Hopelijk mag het bij jullie ook snel lukken nu.
2012 & 2016
<<

Marinaa_

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 344

Geregistreerd: 03 Sep 2013 13:14

Bericht 18 Okt 2014 00:12

Re: Zwangerschap & Kinderen rubriek #1 - De lange levertijd

Bedankt voor alle lieve reacties op mijn stukje. Doet me goed om te lezen :)
<<

Anoniem119

Bericht 18 Okt 2014 13:44

Re: Zwangerschap & Kinderen rubriek #1 - De lange levertijd

Ik heb het net ook eens gelezen. Goed en duidelijk omschreven. Wat hebben jullie al een lange weg afgelegd. Hopelijk werkt de clomid gauw en kun je echt in verwachting raken. Ik hoop het heel erg voor jullie!
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11210

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 20 Okt 2014 13:12

Re: Zwangerschap & Kinderen rubriek #1 - De lange levertijd

Ooooh, ik voel mij heel dom nu! Door de titel dacht ik dat het ging om de lange levertijd van spullen voor de baby. Dat leek mij niet interessant om te lezen (wij hadden alles tweedehands, dus daar geen last van),daarom had ik dit topic overgeslagen. Maar nu heb ik het topic toch gelezen en gaat het heel ergens anders over. Ik vond het een heel verhelderend stuk (ben blij dat ik het gelezen heb :smile: ). Ik lees wel eens wat in het topic over moeilijk zwanger worden, maar ik wist lang niet alles. Ik hoop dat jullie snel een positieve test in handen mogen hebben!
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Marinaa_

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 344

Geregistreerd: 03 Sep 2013 13:14

Bericht 20 Okt 2014 18:11

Re: Zwangerschap & Kinderen rubriek #1 - De lange levertijd

Haha Suus! :D

Die titel heeft mijn man bedacht. We vonden die er wel bij passen.

Fijn dat je het verhelderend vond om te lezen. Daar heb ik het ook voor geschreven :)

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers