Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Weet niet wat ik ermee kan... Advies is welkom. :)

<<

Anoniem108

Bericht 01 Okt 2014 16:44

Weet niet wat ik ermee kan... Advies is welkom. :)

Een vrouw die out of the blue heel actief is geworden op verschillende fb-groepen voor geadopteerden, haar eigen groep is begonnen en alles, echt alles, wordt door haar gelinkt aan haar zoektocht naar biologische familie/afkomst. De actieve mensen op deze sites ken ik wel, maar ik hou me best wel afzijdig en ben maar lid van enkele groepen, waarbij ik vooral geïnteresseerd ben ik het wetenschappelijke gedeelte. Verder meng ik me niet echt in discussies, wat deze vrouw dus wel doet en omdat ze zo graag een positie wil 'verwerven', wordt er veel over haar gepraat. Niet positief. Zelf noemt ze het afgebrand worden en daarom mailt ze mij.

Los van het gegeven dat ik genoeg aan m'n hoofd heb, is mijn afkomst geen issue in mijn leven en heb ik me al verwijderd uit haar fb-groep, omdat ik het veel te zwaarmoedig vond. Het lijkt er bijna op alsof ze geobsedeerd is door waar ze vandaan komt en ik weet niet goed wat ik ermee kan. Ik vind het sneu dat ze door sommigen wordt gebruikt, maar ik heb zelf geen behoefte haar te 'redden', want de berichten die ze post zijn voor iedereen toegankelijk en kan haar volgens mij best wel schaden.

Er ligt nu alweer een aantal dagen een mailtje van haar te wachten in m'n inbox en in de tussentijd is ze dus ook begonnen met bloggen over haar afkomst. Hoe kan ik haar tactisch duidelijk maken dat ze zich wellicht te kwetsbaar opstelt en dat ik niet de aangewezen persoon ben haar te helpen in dit proces? De ervaring leert dat het vaak een fase is van een geadopteerde, maar zo heftig als zij dit heeft, heb ik nooit meegemaakt en ken toch wel redelijk veel geadopteerden. Ze is erg gevoelig en heeft geen fijn leven in NL, waardoor ik vermoed dat dit haar idealistische verlangen naar haar land van herkomst alleen maar aanwakkert, dus ik wil haar niet onnodig kwetsen. Vind het namelijk ook heel naar om te zien hoe ze door sommigen wordt ingezet en belachelijk wordt gemaakt... Advies is welkom; dat doe ik liever hier dan aan bekenden vragen, omdat ze haar kennen. :)
<<

Anoniem125

Bericht 01 Okt 2014 17:00

Re: Weet niet wat ik ermee kan... Advies is welkom. :)

Ik zou het denk ik heel kort houden. Dat je haar veel succes wenst in haar zoektocht, dat je hoopt dat ze vindt wat ze zoekt, maar dat jij haar daar helaas niet verder mee kan helpen.
<<

Anoniem313

Bericht 01 Okt 2014 17:41

Re: Weet niet wat ik ermee kan... Advies is welkom. :)

Waarom zou je hier iets mee moeten of willen kunnen? Ik zou inderdaad in dit geval 1 zeer korte (eenregelige) mail terugsturen en dat het laten zijn. Je hebt hier toch verder niets mee te maken.
<<

Anoniem108

Bericht 01 Okt 2014 18:19

Re: Weet niet wat ik ermee kan... Advies is welkom. :)

Ik moet natuurlijk niets, maar merk wel aan de inhoud van haar mails dat ze behoefte heeft aan een luisterend oor/lezend oog. Dan vind ik het vrij bot om het af te doen met 1 zin.

Heb trouwens wel al aangegeven dat ik niet relateer, maar dat werd niet opgepakt en er volgde een nieuwe mail. Ze weet dat ik onderzoek naar ontwikkeling van geadopteerden heb gedaan, dus ik kan me indenken dat ze daarom mij mailt en ik niet met haar ben gebotst.
<<

Angela

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 556

Geregistreerd: 02 Sep 2013 11:26

Bericht 01 Okt 2014 19:16

Re: Weet niet wat ik ermee kan... Advies is welkom. :)

Heb jij laatst ook niet iets gepost over iemand die steeds contact met je zocht i.v.m. adoptie, waar je niet op zat te wachten? Is dat dezelfde persoon?

Ik denk niet dat je hier iets mee moet willen, het is niet jouw verantwoordelijkheid. En hoe goed het ook te verklaren is dat ze contact met jou blijft zoeken, je hoeft er echt niets mee!
Ik zou ook zeer zeker niet aangeven hoe kwetsbaar ze zich opstelt en wat dat voor reacties bij andere oproept. Ik zou het bij jezelf houden en aangeven dat jij geen behoefte hebt aan dit contact en haar niet verder kunt helpen.
Those we loved don't go away, they still walk beside us, every day. Unseen, unheard, but always there. Still loved, still missed, still very dear!
<<

Anoniem108

Bericht 01 Okt 2014 19:38

Re: Weet niet wat ik ermee kan... Advies is welkom. :)

Thnx, Angela. Nee, heb niet eerder iets hierover geopend.:) Het is ook niet zo dat ze een concrete hulpvraag stelt. Ik ben gevoelsmatig meer haar dagboek en soms zou ik ergens op in kunnen gaan, maar hou het erg aan de oppervlakte, want ik ben geen hulpverlener of vriendin van haar. Ik vind het rot voor haar dat ze zo zoekende is en omdat ze al een afgewezen gevoel heeft bij andere geadopteerden, wil ik haar liever niet ook nog kwetsen.
<<

Angela

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 556

Geregistreerd: 02 Sep 2013 11:26

Bericht 01 Okt 2014 19:55

Re: Weet niet wat ik ermee kan... Advies is welkom. :)

Oh dan verwar ik je met iemand anders, sorry!

Ik snap dat je haar niet wilt kwetsen. Het is ook niet leuk om iemand "af te wijzen" en zeker niet als je merkt dat iemand erg behoefte heeft aan contact. Echter blijft het niet jouw verantwoordelijkheid...

Wat is jouw vraag eigenlijk? Je geeft aan dat je haar niet wilt kwetsen, logisch! Ik krijg echter ook het idee dat je niet op dit contact zit te wachten. Of vind je het prima dat ze je als dagboek gebruikt maar weet je niet hoe je op haar moet reageren omdat ze je geen concrete (hulp)vraag stelt? Dan zou je haar kunnen zeggen dat ze je mag mailen met een concrete vraag maar dat je het lastig vind om op haar andere mails te reageren en je geen dagboek bent.
Those we loved don't go away, they still walk beside us, every day. Unseen, unheard, but always there. Still loved, still missed, still very dear!
<<

Anoniem108

Bericht 01 Okt 2014 22:37

Re: Weet niet wat ik ermee kan... Advies is welkom. :)

Maakt niet uit, kan gebeuren dat je me hebt verward met iemand anders. :) Ik begrijp dat mijn vraag wellicht wat onduidelijk overkwam, omdat ik zelf echt niet goed weet wat ik ermee kan/wil/moet. In de laatste alinea stond mijn vraag: Hoe kan ik haar tactisch duidelijk maken dat ze zich wellicht te kwetsbaar opstelt en dat ik niet de aangewezen persoon ben haar te helpen in dit proces?

Eerlijk gezegd zit ik in het algemeen niet te wachten op mensen die zo bezig zijn met hun afkomst. Er is geen aansluiting in dat opzicht en doorgaans neemt het een groot deel van hun belevingswereld in beslag. Dat mag natuurlijk, maar ik vind het voor mezelf een afgesloten hoofdstuk en relateer dus niet.

Ik vind het alleen heel rot dat ze graag haar verhaal en daarbij behorende vragen wil delen en dat ik haar dan ook weer afwijs. Ergens snap ik het wel; het is fijner (denk ik) om tegen iemand aan te praten die niet dezelfde problematiek ervaart, omdat je dan niet het risico loopt dat je gesprekspartner het verhaal overneemt of dat je elkaar juist verder in de put praat. Maar ik voel niet de behoefte om op die manier een band op te bouwen; dat doe ik alleen met mensen die heel dichtbij me staan en komt zelden voor dat ik iets over mijn afkomst bespreek.
<<

Mezcla

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 247

Geregistreerd: 03 Sep 2013 23:59

Bericht 02 Okt 2014 15:54

Re: Weet niet wat ik ermee kan... Advies is welkom. :)

Oh lastig, wat een dilemma. Eigenlijk wil je dus geen contact maar voel je je wel enigszins verplicht daartoe door haar omstandigheden. Ik zou denk ik precies hetzelfde gevoel hebben en haar ook niet direct kunnen afwijzen. Ik zou denk ik wel reageren, niet al te diep erop ingaan en haar vervolgens al dan niet subtiel tippen om iemand te zoeken waar ze haar ei bij kwijt kan, wellicht via de vele fb-groepen. Verder zou je ook gewoon de tip meegeven dat ze zich wellicht iets te kwetsbaar opstelt in het openbaar, dat is toch geen gek advies.

Eigenlijk kan ik je dus niet echt verder helpen, wat rot voor die vrouw ook.
<<

Anoniem108

Bericht 02 Okt 2014 16:38

Re: Weet niet wat ik ermee kan... Advies is welkom. :)

Hi Mezcla, jij herkent het dus. Ooooh, ik ben ook echt een laffe tak. Heb haar een mailtje gestuurd en daarin duidelijk aangegeven dat ik niet relateer, omdat ik niet met afkomst bezig ben en omdat het voor haar best groots is, het wellicht niet zo eerlijk is als ze dat met mij deelt. Het maakt haar kwetsbaar en inhoudelijk reageer ik niet op haar verhaal.

Meteen een heel lange mail terug, met nog veel meer ellende over haar leven in NL en haar afkomst. Ik vind het zo lastig dat ze niet inziet dat ik niet degene ben die haar kan steunen hierin, want ik heb nu 2x aangegeven dat ik niet relateer... En klaarblijkelijk zit alles haar wel heel hoog, anders pak je mijn verre-van-subtiele hints wel op, lijkt me.
<<

Angela

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 556

Geregistreerd: 02 Sep 2013 11:26

Bericht 02 Okt 2014 16:59

Re: Weet niet wat ik ermee kan... Advies is welkom. :)

Wat vervelend dat ze je meteen weer "bestookt" met een lang verhaal!

Ik begrijp ook dat het ontzettend lastig is om haar "af te wijzen", dat is gewoon niet leuk om te doen! Ik kan niet goed inschatten in hoeverre het met haar afkomst te maken heeft, er zijn ook mensen die niet geadopteerd zijn en graag iemand als dagboek gebruiken zeg maar en steeds hun, negatieve, verhaal doen. Hoe ontzettend lastig het ook is, ik denk dat je haar als een volwassen vrouw moet zien en je haar niet verder moet beschermen. In je een na laatste bericht, waarin je op mij reageert, geef je denk heel goed en duidelijk aan hoe het voor jou is, zeker in de laatste alinea. Ik denk dat je haar dat best op die manier kunt laten weten.
Hoe, wat, waarom doet er niet toe, jij hebt er niet om gevraagd, je hebt er geen behoefte aan en zin in dus dat mag je ook aangeven. Je kunt het ook gewoon negeren en niet reageren maar ik denk dat dat ook niet is wat je wilt.
Those we loved don't go away, they still walk beside us, every day. Unseen, unheard, but always there. Still loved, still missed, still very dear!
<<

Anoniem108

Bericht 02 Okt 2014 19:31

Re: Weet niet wat ik ermee kan... Advies is welkom. :)

Negeren vind ik echt voor mezelf zo onbeleefd overkomen, omdat ze helaas wel echt een schrijnend (levens)verhaal heeft verteld en ik zie wel heel duidelijk de link naar haar afkomst. Haar berichten maken me alleen boos; niet zozeer op haar, maar meer hoe haar naaste omgeving haar naar behandelt. Ze zegt in haar laatste mail ook dat ze weet dat ik anders denk over mijn afkomst, maar dat ze het prettig vindt om met me te mailen.

Het wereldje van actieve geadopteerden (fb-groepen/internet) is relatief klein, waardoor ik me ergens verantwoordelijk c.q. schuldig voel als ik haar nu laat bungelen, zelfs terwijl ik hier niet om heb gevraagd. Enerzijds is het ruimschoots een volwassen vrouw; anderzijds heeft ze niet dat vangnet en de warmte van naasten die ik gelukkig wel heb. Als ik me dan probeer voor te stellen hoe het is om dit niet te hebben, kan ik het amper over m'n hart verkrijgen haar ook af te wijzen...

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers