Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Dilemma

<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5350

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:12

Bericht 26 Sep 2014 12:52

Dilemma

Ongeveer anderhalve week geleden heb ik een gesprek gehad op mijn werk. Mijn jaarcontract loopt per 1 december af, en financieel gezien kan ik de wintermaanden niet blijven. Ze zijn flink aan het puzzelen geweest om mij toch fulltime te laten werken, maar dit krijgen ze echt niet rond.
Nu heb ik het volgende voorstel gekregen: ik krijg per december een vast contract (ik zou nog een keer een tijdelijk contract kunnen krijgen eigenlijk, maar om aan te tonen dat ze me echt niet kwijt willen krijg ik dis vast) maar de eerste drie maanden zal dit op 0 uren basis zijn. Vanaf maart word het gewoon weer een 38 uurs contract.
Ik mag ook 3 maanden ergens anders gaan werken als ik wat kan vinden, en dan in maart terug komen en dan krijg ik een vast contract.

Ik vind het best lastig. Iedereen in mijn omgeving roept meteen: direct aannemen, lekker 3 maanden wat minder werken en je hebt gewoon een vast contract! Maar dit betekent wel dat ik 3 maanden een stuk minder loon heb.
Iets anders voor die 3 maanden vinden lukt me tot nu toe ook nog niet, in december kan ik overal wel terecht maar in januari en februari is het hier in de omgeving in de horeca overal vrij rustig (toeristische omgeving) dat ik die maanden waarschijnlijk weer thuis zit.

Nu ik dit zo typ, denk ik waarom maak ik me zo druk over wat ik moet kiezen, de eerste optie is best prima eigenlijk.
Maar het speelt ook mee dat ik me best een beetje genaaid voel, ook al snap ik precies hoe het komt en weet ik dat ze echt geen andere keuze hebben. Een aantal andere collega's van mij moeten helemaal weg namelijk, wat dat betreft heb ik echt geluk.
En ik weet ook dat mijn collega's en leidinggevenden erg tevreden over mij zijn, en het is een erg fijn team, dus blijven wil ik sowieso wel.

Zouden jullie ook voor optie 1 kiezen?
10.04.17
<<

Burgemeester Bo

Bericht 26 Sep 2014 12:54

Re: Dilemma

Sorry, even stiekem onder dit account. Kun je niet optie 1 doen en dan naast dat 0-urencontract proberen ergens anders wat extra te werken. Dan heb je een vast contract, maar gewoon tijdelijk twee banen.
<<

Anoniem125

Bericht 26 Sep 2014 12:55

Re: Dilemma

Kom je echt in de problemen als je drie maanden minder werkt? Ik zou er persoonlijk gewoon voor gaan, maar als jij alleen bent, geen spaargeld hebt en je kan de huur/hypotheek niet meer betalen, dan is dat natuurlijk wel een probleem.
<<

Bloemetjesgordijn

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2241

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:19

Bericht 26 Sep 2014 12:57

Re: Dilemma

Ik zou zeker optie 1 kiezen. Het is vervelend dat je 3 maanden minder loon hebt maar daarna heb je wel een vast contact met een vast aantal uren. Ze geven aan dat je over 3 maanden ook terug mag komen, maar is dit wel zeker? En zie dan nog maar eens tijdelijk werk te vinden voor 3 maanden. Ook kan het zijn dat ze na die 3 maanden iemand anders gevonden hebben die ook goed functioneert. Ik zou zeker dat contract nu pakken en dan nu eventueel de maand december in de horeca nog erbij werken voor een financieel extraatje.
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5350

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:12

Bericht 26 Sep 2014 13:00

Re: Dilemma

Dat zou inderdaad ook nog kunnen. Alleen hoe ga ik dat plannen? Als ik mijn huidige werk bedrijf A noem, en het andere baantje bedrijf B, plan ik dan om bedrijf A heen of bedrijf B?

Ik heb al gesproken met het UWV, ik zou namelijk graag stages lopen bij bijvoorbeeld de slager en de visboer om extra kennis op te doen (ik ben kok) maar dat mag niet onbetaald van het UWV omdat dat dan een eventuele andere betaalde baan in de weg zou staan.
Nu weet ik genoeg leveranciers van ons waar ik mee kan lopen, maar betaald word een heel ander verhaal dan helaas.



Ik zal mij die drie maanden best redden hoor, ik zal alleen niet veel kunnen sparen. Wat dat betreft vallen die drie maanden best mee inderdaad.

En het zou inderdaad goed kunnen dat ze anders een andere kok vinden die hun bevalt, daar had ik nog niet over nagedacht!
Ik wil sowieso zwart oo wit laten zetten wat we nu af gaan spreken over maart.
10.04.17
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3221

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 26 Sep 2014 13:02

Re: Dilemma

Ik weet wel dat slagers het enorm druk hebben in de decembermaanden. Kan je niet gewoon een baantje tegen minimumloon in die periode krijgen? Dan heb je en salaris en ervaring erbij!
08/2018
05/2021
<<

Anoniem114

Bericht 26 Sep 2014 13:05

Re: Dilemma

Ik zou het vaste contract aanpakken en desnoods via een uitzendbureau beetje bijbeunen indien nodig.

Maar ik denk dat die maanden voorbij vliegen en als je 't financieel wel redt, dan zou ik er gewoon van genieten en daarna heb je wel een vast contract in the pocket.
<<

Anoniem125

Bericht 26 Sep 2014 13:14

Re: Dilemma

Het is toch niet zo erg om drie maanden niet te kunnen sparen? Het zijn maar drie maanden hoor, die vliegen voorbij! Ik zou lekker kijken of je een leuk tijdelijk werk kan doen in je eigen werkveld waar je misschien nog iets van opsteekt.
<<

Anoniem185

Bericht 26 Sep 2014 14:10

Re: Dilemma

Drie maanden minder werken en vervolgens toch een vast contract voor 38 uur hebben lijkt me best een behoorlijk goede optie in deze tijd. Ik zou het zeker aannemen in ieder geval.
<<

Anoniem178

Bericht 26 Sep 2014 14:24

Re: Dilemma

Kun je geen WW krijgen over de uren die je minder werkt?

Ik zou het ook doen denk ik. Als je niks anders kan vinden ga je er financieel nog harder op achteruit.
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:20

Bericht 26 Sep 2014 14:58

Re: Dilemma

Aannemen! Er zijn inderdaad vast nog wel baantjes die je voor 3 maanden kunt doen (tegen dan wel minder geld, maar ja, beter dan helemaal niets) en daarna heb je dan tenminste een vast contract, dat is een luxe in deze tijd!
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5350

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:12

Bericht 26 Sep 2014 18:17

Re: Dilemma

3 maanden minder sparen is inderdaad geen ramp, het zit meer tussen mijn oren dat ik "moet" sparen.
Ik krijg dan inderdaad via de WW wel een aanvulling inderdaad. En misschien heb ik wel geluk en zal het in december zo druk zijn dat ik heel veel kan werken, dan krijg ik uiteindelijk meer loon dan dat ik nu ontvang (overuren worden niet uitbetaald)

Ondertussen kijk ik inderdaad verder of ik ergens een baantje er bij kan krijgen.

Bedankt voor jullie adviezen, nu weet ik zeker dat ik er voor ga en niets geks over het hoofd heb gezien.
Een vast contract is inderdaad erg fijn :)
10.04.17
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5350

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:12

Bericht 26 Sep 2014 18:19

Re: Dilemma

Oh en werken voor minder loon dan dat ik nu krijg vind ik niet erg, vooral als het iets is waar ik veel van kan leren.
Ik ben liever aan het werk dan dat ik thuis moet zitten, daar word ik erg onrustig van.
10.04.17
<<

Anoniem122

Bericht 26 Sep 2014 18:23

Re: Dilemma

Ik zou het ook aannemen! Je krijgt WW over de uren die je misloopt, dus ik zie het probleem niet zo. Ja je inkomen is wel wat lager omdat je maar 70% krijgt, maar er staat wel een vast contract tegenover.
Ik zou alleen wel regelen dat je die al kan tekenen, niet dat ze je na die 3 maanden 0-uren contract er uit gooien.
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:20

Bericht 26 Sep 2014 19:19

Re: Dilemma

Ik zou zeker voor optie 1 gaan. En eventueel kijken of je er dan voor die 3 maanden iets bij kunt doen als je het inkomen dan toch te laag vind.
<<

September

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:28

Bericht 27 Sep 2014 07:34

Re: Dilemma

Ben ik nou de enige die niet snapt waarom je er die 3 maanden uit moet?
Volgend jaar zitten ze dan toch met precies hetzelfde probleem als heg gaat om dat er niet voldoende werk is? En als ik jou hoor is december juist de drukste maand?
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem86

Bericht 27 Sep 2014 09:20

Re: Dilemma

September schreef:Ben ik nou de enige die niet snapt waarom je er die 3 maanden uit moet?
Volgend jaar zitten ze dan toch met precies hetzelfde probleem als heg gaat om dat er niet voldoende werk is? En als ik jou hoor is december juist de drukste maand?


Er zijn nu nog collega's die eruit moeten en waar contract niet van verlengd wordt, dus die moeten/kunnen de komende periode werken dan.
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5350

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:12

Bericht 27 Sep 2014 09:31

Re: Dilemma

Pippa schreef:
September schreef:Ben ik nou de enige die niet snapt waarom je er die 3 maanden uit moet?
Volgend jaar zitten ze dan toch met precies hetzelfde probleem als heg gaat om dat er niet voldoende werk is? En als ik jou hoor is december juist de drukste maand?


Er zijn nu nog collega's die eruit moeten en waar contract niet van verlengd wordt, dus die moeten/kunnen de komende periode werken dan.


Dit inderdaad. En sowieso zijn die drie maanden altijd erg rustig bij ons. Afgezien van de feestdagen dan.
Mensen gaan in de weken voor kerst een stuk minder uit eten omdat ze met de feestdagen al veel geld kwijt zijn en onze zakelijke gasten vallen in de periode ook altijd stil.
Plus dat ons restaurant pas sinds maart open is en we dus gewoon geen goede verwachtingen hebben voor die 3 maanden.
Elke afdeling binnen het bedrijf (restaurant is onderdeel van een hotel) heeft een personeelsbudget, mocht ik die drie maanden wel fulltime aan het werk moeten, is er geen geld om mij uit te betalen mocht het dus niet druk worden.
10.04.17

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers