Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Juffen: een drie-combie

<<

Zoethout

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 702

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 24 Sep 2014 12:14

Juffen: een drie-combie

Binnenkort ga ik voor langere tijd invallen op een kleine dorpsschool. Zij hebben sinds dit schooljaar een grote hervorming laten plaatsvinden. Namelijk werken in drie-combie klassen. Ik zal gaan werken in groep 4 5 6.
Ik heb dit nog nooit eerder gedaan, dus heb ik zelf voorgesteld om een ochtend te komen kijken. Dit is fijn geweest. Echter vind ik het ook fijn om tips en tricks van andere juffen te krijgen.
Dus ook al is de tip maar kleine, deel ze alsjeblieft met me, zodat ik straks beter beslagen ten ijs kom.

Hoe pak je bijvoorbeeld je klassenmanagement aan? Heb je bepaalde afspraken die gelden als je met de instructie van 1 klas bezig bent, etc?
Leven en laten leven
<<

Anoniem133

Bericht 24 Sep 2014 12:43

Re: Juffen: een drie-combie

Ik heb jaren lesgegeven in groep (5-)6-7-8 en het is een kwestie van goed klassenmanagement. Ik zorgde ervoor dat kinderen altijd wisten wat ze moesten doen als ze moesten wachten of snel klaar waren d.m.v. een weektaak. Bij instructiegebonden lessen begonnen er twee of drie groepen met zelfstandig werken, en ging ik zo alle groepen af met mijn instructie. Mocht je nog vragen hebben, kun je een pb'tje sturen.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6229

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 24 Sep 2014 13:14

Re: Juffen: een drie-combie

Het is inderdaad een kwestie van goed afspraken maken. Ik heb in een 1/2/3 lesgegeven, weliswaar met hulp, maar dat liep prima!
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Zoethout

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 702

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 24 Sep 2014 13:57

Re: Juffen: een drie-combie

Hoe laat je twee groepen zelfstandig werken aan het begin van de ochtend? Zorg je dan dat ze iets te maken hebben, waarbij geen instructie nodig is? Bijvoorbeeld de weektaak?
Ik weet dat ze in de groep 4 geen week taak hebben. Hoe hou je die dan aan de slag?
Leven en laten leven
<<

Pomsky

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 472

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 24 Sep 2014 16:36

Re: Juffen: een drie-combie

Oh wat leuk! Ik vond het in ieder geval heel leuk, een drie-combi. Het is inderdaad goed plannen, maar het went ook snel. Wat ik meestal deed is met een weektaak werken, of lijstjes op het bord met wat de kids kunnen gaan doen. Tijdens instructie werken de andere 2 groepen aan iets wat ze zelf kunnen, of waar ik eerder die dag of de dag ervoor instructie over gegeven heb. Ook had ik altijd dingen op het bord staan wat ze mochten gaan doen als het werk klaar was of als ze er echt niet uitkwamen.
De instructie gaf ik per groep voor de hele ochtend achter elkaar, zodat ik niet de hele tijd hoefde te switchen. Het vergt wel wat zelfstandigheid van de kinderen, maar deze groep is het al gewend denk ik?
Heel veel succes!
Afbeelding
<<

Isolt

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2386

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:46

Bericht 24 Sep 2014 19:15

Re: Juffen: een drie-combie

Kijk of je lessen kunt combineren. Zodat je de uitleg samen kunt doen met een opbouw erin van makkelijk naar moeilijk. Geef ze inderdaad een weektaak. Daarop kunnen ze zelf al zien wat ze moeten doen. Ook met extra werk achterop. Daarmee kunnen ze aan het werk als ze klaar zijn en jij misschien nog bezig bent met de andere groep. Hebben ze een inloop waarin ze het eerste half uur zelf uit bepaalde werkjes mogen kiezen? Zo ja, dan kun je dat half uur gebruiken om per groep uit te leggen.
10-08-2017 ♥
<<

Fiene

Bericht 24 Sep 2014 20:05

Re: Juffen: een drie-combie

Bij ons is het standaard dat 3-4-5 bij elkaar zitten. Van half 9 tot 10 uur zitten ze in de instructiegroep, dat zijn wel homogene groepen. Na de pauze starten groep 4-5 met lezen en groep 3 krijgt instructie, daarna gaan alle kinderen werken aan hun weektaken en wordt er eventueel instructie gegeven aan groep 4-5 of een kleine kring. Wij zijn wel een Jenaplanschool waar natuurlijk vanaf groep 1 al geoefend wordt met zelfredzaamheid en zelfstandig werken.

In de middag worden er activiteiten gedaan waarmee alle groepen uit de voeten kunnen.
<<

Zoethout

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 702

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 24 Sep 2014 21:11

Re: Juffen: een drie-combie

De kinderen zijn het sinds een aantal weken gewend om in de drie combi te werken. Eerder waren dit losse klassen.
Er is geen weektaak, heb ik vandaag even nagevraagd, maar wel extra werk op de tablet. Dit zou ik de andere groepen dus kunnen laten doen als een andere groep instructie krijgt?

Isolt, in de middag krijgen de kinderen vaak samen een instructie. Bijvoorbeeld bij Nieuwsbegrip. Dat is dus wel weer makkelijk.
Leven en laten leven
<<

Isolt

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2386

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:46

Bericht 25 Sep 2014 05:57

Re: Juffen: een drie-combie

Wij zijn echt alle methodes aan het doorspitten. De ene collega heeft taal de andere rekenen. Er wordt gekeken wat de kinderen moeten kennen. En alles wat overeen komt wordt opgeschreven. Zo hoef je soms maar één keer over iets uit te leggen en ben je beter met je tijd bezig.
Nieuwsbegrip hebben wij inderdaad ook samen. Net zo als aardrijkskunde en geschiedenis.
10-08-2017 ♥
<<

Anoniem148

Bericht 25 Sep 2014 06:20

Re: Juffen: een drie-combie

Ik begon de dag met stillezen. Op die manier kon ik instructie geven aan een groep. Als die bezig waren zetten Ik Een groep aan de computer bijvoorbeeld van lezen en gaf de andere groep instructie. Zo wisselde Ik dat steeds af. Instructie dagen ook wisselen. Dus groep 3 zelfstandig werken aan rekenen en groep 4 met instructies. Groep 5 kon ook vooruit.

Op pinterest staan ook voorbeelden Hoe je goed kunt organiseren. Structuur is het belangrijkste en laat groep 5 helpen als groep 3 vragen heeft maar jij geen tijd ivm instructie.

Succes. Is wel pittig en vraagt gewoon meer van je. Ook kan je niet alles nakijken. Hier waren dan ook afspraken over gemaakt wat je wel en wat niet nagekeken wordt Door de leerkrachten. Dit was dus team breed.
<<

Zoethout

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 702

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 25 Sep 2014 08:54

Re: Juffen: een drie-combie

Bedankt voor je reactie Dandelion. Hier heb ik wel wat aan!

Isolt, dat zal een hoop gespit zijn, maar het levert uiteindelijk een hoop op, denk ik.
Leven en laten leven
<<

Wolfinschaapskleren

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2141

Geregistreerd: 22 Apr 2014 10:27

Bericht 25 Sep 2014 10:11

Re: Juffen: een drie-combie

Geen ervaring in het les geven, maar heb zelf altijd in combiklassen gezeten.
Ik vond het fijn, was montessori school dus geen klassikale instructies en doen waar je op dat moment zin in hebt.
Voordeel als er kinderen wat voor of achter lopen kunnen ze ook met wat dingen uit de andere groep mee doen.

Leuke uitdaging, succes!
<<

Zoethout

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 702

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 25 Sep 2014 12:15

Re: Juffen: een drie-combie

Dank voor het delen van je ervaring Wolf!
Leven en laten leven

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron