Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat doen?

<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 22:54

Bericht 25 Sep 2014 05:49

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Nee, nooit. Alleen wanneer ik zelf die keuze zou maken.
Ik vind het ook onderdrukking wanneer het van de man moet, het heeft ook geen zin want als je het niet vanuiy je hart doet, telt het niet. Ik kan mij wel voorstellen dat sommige vrouwen het tijdens familiebezoek doen als man/vriend dit vraagt, uit respect naar de familie zich bedekken. Maar zelf zal ik daar geen hoofddoek voor dragen. Wel probeer ik rekening met mijn kleding te houden en draag ik een lang vestje over een shirtje of een tuniek oid. En zorg ik voor zo min mogelijk inkijk.


Een islamitische man mag overigens ook met iemand van een ander geloof in dezelfde god trouwen, dat hoeft niet per se met een moslima.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Surya

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 996

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Bericht 26 Sep 2014 08:36

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Uiteraard heb ik heb over het islamitisch huwelijk. Anders is het hele bekeren geen issue
En natuurlijk zou een man zijn geloof kunnen laten vallen of zich bekeren maar dat zie ik niet zo snel gebeuren.
Soms moet je misschien gewoon accepteren dat een relatie of huwelijk er niet in zit.

Het geloof is zo'n belangrijk onderdeel in iemands leven dat het mij erg moeilijk lijkt om samen te leven wanneer je er anders over denkt. Zeker als je ook nog kinderen krijgt.
Twee geloven op één kussen.......
<<

Anoniem287

Bericht 26 Sep 2014 22:06

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Nee.
<<

M-G

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1158

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:39

Bericht 27 Sep 2014 00:45

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Nee nooit! Juist daarom zou ik ook nooit op een moslim kunnen vallen. Voor mij persoonlijk voelt dat gewoon absoluut niet goed om dat te doen. Ik ben wie ik ben en hoef mij niet te verbergen, voor niemand niet. Als ik dat wel zou doen, ben ik mijzelf niet en in een relatie moet je jezelf kunnen zijn.
Afbeelding
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2813

Geregistreerd: 19 Okt 2013 10:39

Bericht 27 Sep 2014 22:34

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Niet op een moslim kunnen vallen omdat je geen hoofddoek wilt dragen? Joh, genoeg moslims die dat ook helemaal niet verwachten of willen hoor. En ook niet elke moslim is herkenbaar als moslim hoor.

Krijg eerlijk gezegd bij dit topic en ook dat van 4 handen op mijn buik een beetje de indruk dat onder sommige forumsters het beeld leeft dat moslims allemaal zo'n gewaad aan hebben, met lange baard en dat de wil van de man wet is ofzo.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 28 Sep 2014 04:51

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Ik had dat ook een beeje Louisa, vooral omdat ik dit helemaal niet herken in de familie van mijn vriend. En mijn vriend is moslim bij geboorte, ook al gelooft hij niet. Bij het Christendom of andere religies 'horen' ook weer bepaalde regels, ook iets waar ik me tijdelijk aan zou willen passen (bijv. als in naar desbetreffend land ga) maar nooit mijn levensstijl. Zo was ik afgelopen weken een aantal keer in tempels waar mensen aan het bidden waren. En dan lopen daar van die meisjes in hotpants waar hun billen uitsteken en naveltruitjes naar binnen. En verontwaardigd dat ze waren dat ze niet naar binnen mochten! Ik noem het respect hebben. Dus ja, in het land of huis van mijn schoonouders zal ik me aanpassen, mocht dat aan de orde komen, maar nooit in mijn eigen huis of omgeving.

En wat onderdrukking betreft, diegenen die dat benoemden moeten het niet als feit benoemen. Natuurlijk worden er genoeg onderdrukt, maar alle moslima's die ik ken (waarvan een paar bekeerde Nederlanders - al blijf ik een hoofddoek 'gek' vinden met blauwe ogen haha) dragen een hoofddoek omdat ZIJ dat willen, omdat het hoort bij het geloof dat zij aanhangen. Je hoeft niet bij elke vrouw die je op straat tegenkomt met een hoofddoek te denken dat zij onderdrukt wordt hoor. Ze is gewoon moslima. GTST was een goed voorbeeld :P

M-G, ik ben dus met een niet gelovige moslim met wel gelovige moslim ouders, ik ben 100% mezelf. En een lekker harige man is niet verkeerd hoor, om nog maar niet te spreken over de Arabische keuken, yumyum :)
Afbeelding
Afbeelding
<<

Surya

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 996

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Bericht 28 Sep 2014 11:31

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

He? Maar een moslim gelooft toch?
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 28 Sep 2014 13:45

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

nou nee, mannen die geboren worden uit 2 wel gelovigen is bij geboorte een moslim, of hij dat nou wil of niet, besneden en wel :P
Maar dat is andere discussie I guess. Maar ik vind 'geen hoofddoek dagelijks willen dragen' of 'af en toe uit respect maar zonder geloof' of 'ik zou nooit met een moslim een relatie kunnen hebben' 3 HELE verschillende dingen. Een relatie met een moslim betekent niet automatisch dat jij je leven aan moet passen of opeens anders moet kleden..
Afbeelding
Afbeelding
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 28 Sep 2014 14:31

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Surya schreef:He? Maar een moslim gelooft toch?


Ik ben ook katholiek, ben gedoopt en heb communie gedaan. Maar ik ben niet gelovig.
<<

Anoniem255

Bericht 28 Sep 2014 14:44

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Nee.
<<

Anoniem125

Bericht 28 Sep 2014 15:09

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Ik vind ook dat er nogal veel vooroordelen boven komen in dit topic en ook in dat andere topic inderdaad. Ik ben zelf gereformeerd opgevoed en ben nog altijd gelovig, al verbind ik me niet langer met een religie, maar mijn man is niet gelovig opgevoed en is atheïst. Dit gaat verder prima. Ik voel geen enkele behoefte om hem te overtuigen en hij mij ook niet. Ik denk juist als je kinderen hebt, dat het een goed voorbeeld is, dat ze zien dat twee mensen verschillend kunnen denken/geloven, maar toch veel van elkaar houden.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 22:54

Bericht 28 Sep 2014 15:12

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Marsy31 schreef:nou nee, mannen die geboren worden uit 2 wel gelovigen is bij geboorte een moslim, of hij dat nou wil of niet, besneden en wel :P .


Nee hoor, je bent dan niet per definitie direct moslim, alleen wanneer de vader de shahada in het oor van baby heeft fluistert zo snel mogelijk na de geboorte.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 28 Sep 2014 15:24

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Nou, zo is het door mijn Iraakse schoonvader uitgelegd, dus ga ervanuit dat het klopt :)
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem147

Bericht 28 Sep 2014 15:48

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Nee. Maar ik zal nooit geloven in welke god dan ook.

Ik zou sowieso alleen een hoofddoek dragen als ik het zelf ook zou willen. Niet alleen omdat mijn man een bepaald geloof aan hangt.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 22:54

Bericht 28 Sep 2014 17:23

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Marsy31 schreef:Nou, zo is het door mijn Iraakse schoonvader uitgelegd, dus ga ervanuit dat het klopt :)


Er vanuit gaan dat het klopt is misschien wat naief. Denk je niet dat er zo juist veel misverstanden komen als men allemaal er vanuit gaat dat het klopt wat ze wordt verteld? Daardoor ontstaat er oa een negatief beeld over, omdat er ook veel onzin wordt verteld en verward met cultuur.
Nu moet ik zeggen dat ik nu ook aan mezelf twijfel of ik het niet fout heb en dat het aanbevolen is en vrijwel elke moslim die er van weet het doet, ik twijfel nu of je zonder de adhaan wel of geen moslim bent. Maar zoiets zoek ik dan wel op dmv bewijzen en ik neem niet direct aan wat mij door anderen wordt verteld.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Anoniem125

Bericht 28 Sep 2014 17:37

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Je hebt binnen de Islam ook weer verschillende stromingen, waar het dus anders in elkaar zal zitten. Als mijn Iraakse schoonvader mij iets zou vertellen, zou ik dat ook aannemen, want het is zeer waarschijnlijk waar wat hij zegt, maar dat hoeft niet te betekenen dat voor alle moslims op aarde hetzelfde geldt. Het is allemaal niet zo eenduidig.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 22:54

Bericht 28 Sep 2014 17:47

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Waarom zou dat zeer waarschijnlijk waar zijn? Ik heb mijn schoonouders toch al best vaak moeten verbeteren ondanks dat ze vrij streng praktiseren, maar van veel dingen waarvan ik wist hoe het hoorde, zij geen weet hadden of op de verkeerde manier.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Anoniem125

Bericht 28 Sep 2014 18:11

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Ik begrijp niet goed wat je bedoelt, Chaos. Zij kunnen hun geloof toch op hun eigen manier beleven en praktiseren, hoe kun je hen dan 'verbeteren'? En 'de verkeerde manier', er is toch niet een juiste manier en een verkeerde manier? Zelfs per moskee/kerk kunnen de regels anders zijn. Ik vind het nogal wat om je schoonouders te gaan verbeteren, terwijl zij het gewoon op hun eigen manier doen.
<<

Fiene

Bericht 28 Sep 2014 18:51

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Marni schreef:Nee. Maar ik zal nooit geloven in welke god dan ook.



Dit idd. Denk ook niet dat ik zou kunnen vallen op een gelovige man omdat ik denk dat onze visie dan veel te veel zouden verschillen.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 22:54

Bericht 28 Sep 2014 18:52

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Uiteraard kan iedereen het op zijn eigen manier doen/praktiseren, maar dat wil niet zeggen dat het de manier is waarop het hoort of zoals het is gegaan, dan kan iedereen er wel zijn eigen verhaal en regels van maken en hadden we geen quran en hadits.
Verbeteren is bij ons overigens helemaal geen probleem en wordt juist op prijs gesteld. Zo droeg mijn schoonzusje een handje aan fatima ter bescherming terwijl dat iets cultureels is en islamitisch gezien niet toegestaan is omdat het bijgeloof is. Daar hadden zij geen idee van en nu draagt ze het dus ook niet meer. Ander voorbeeld was dat ze voor ons een grote bruiloft wilden zodat het duidelijk was dat we getrouwd waren terwijl zo'n enorme bruikoft juist helemaal niet aanbevolen is met al die poespas. Dat zijn gewoon dingen die wij kunnen bespreken en zo leren we van elkaar. En de regels uit de quran en hadiths gelden voor elke moslim en die zijn gewoon vastgelegd, of men zich ook aan de regels houdt is een ander verhaal uiteraard. Maar een moskee in Amsterdam West kan echt geen andere regels hebben dan in Amsterdam Oost, niet qua islam in ieder geval. Je moet een moskee niet met een kerk verwarren.
Het is overigens de plicht van een moslim om de juiste kennis over te brengen, mijn schoonfamilie heeft niet hun eigen manier, zij (willen) leven volgens de regels van de quran en hadits, ze hebben alleen niet alle kennis ervan en zijn alleen maar blij met wat ik hen heb bijgeleerd, net zoals ik blij ben met wat zij mij leren. Ik neem alleen niet alles klakkeloos aan en check het dus hoe het precies zit.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Anoniem131

Bericht 28 Sep 2014 19:27

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Chaos schreef:Uiteraard kan iedereen het op zijn eigen manier doen/praktiseren, maar dat wil niet zeggen dat het de manier is waarop het hoort of zoals het is gegaan, dan kan iedereen er wel zijn eigen verhaal en regels van maken en hadden we geen quran en hadits.
Verbeteren is bij ons overigens helemaal geen probleem en wordt juist op prijs gesteld. Zo droeg mijn schoonzusje een handje aan fatima ter bescherming terwijl dat iets cultureels is en islamitisch gezien niet toegestaan is omdat het bijgeloof is. Daar hadden zij geen idee van en nu draagt ze het dus ook niet meer. Ander voorbeeld was dat ze voor ons een grote bruiloft wilden zodat het duidelijk was dat we getrouwd waren terwijl zo'n enorme bruikoft juist helemaal niet aanbevolen is met al die poespas. Dat zijn gewoon dingen die wij kunnen bespreken en zo leren we van elkaar. En de regels uit de quran en hadiths gelden voor elke moslim en die zijn gewoon vastgelegd, of men zich ook aan de regels houdt is een ander verhaal uiteraard. Maar een moskee in Amsterdam West kan echt geen andere regels hebben dan in Amsterdam Oost, niet qua islam in ieder geval. Je moet een moskee niet met een kerk verwarren.
Het is overigens de plicht van een moslim om de juiste kennis over te brengen, mijn schoonfamilie heeft niet hun eigen manier, zij (willen) leven volgens de regels van de quran en hadits, ze hebben alleen niet alle kennis ervan en zijn alleen maar blij met wat ik hen heb bijgeleerd, net zoals ik blij ben met wat zij mij leren. Ik neem alleen niet alles klakkeloos aan en check het dus hoe het precies zit.

Ze begrijpen hun eigen geloof dus niet? Eigen regels gemaakt omdat een ander het zegt? Ik snap het geloof ik niet. Of nog beter, ik hoop dat ik het niet snap.
<<

Anoniem125

Bericht 28 Sep 2014 19:29

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Vaak kunnen teksten op meerdere manieren worden uitgelegd, één interpretatie bestaat er meestal niet. Daarnaast zijn er over de jaren gebruiken en rituelen ontstaan die onder verschillende groepen en culturen kunnen verschillen. Als iemand mij iets verteld over zijn geloof, dan ga ik ervan uit dat dit klopt, dat het in ieder geval voor die persoon zo geldt, dan heb ik daar respect voor.

Verder ben ik in verschillende moskee's geweest - ook buiten Nederland - en de benadering is wel degelijk overal anders.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2813

Geregistreerd: 19 Okt 2013 10:39

Bericht 28 Sep 2014 19:29

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Chaos ik weet niet wat de koran erover zegt hoor, maar ik hoor wel veel moslims uit landen als Irak en Afghanistan vertellen dat zij omdat hun ouders moslim zijn, zij dit ook automatisch bij geboorte zijn.

En zoals ik al eerder aangaf is mijn man ook Moslim. Ik niet, maar dat levert geen problemen op in onze relatie. Kwestie van wederzijds respect en leven en laten leven wat mij betreft.
<<

Anoniem131

Bericht 28 Sep 2014 19:33

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Nougat schreef:Vaak kunnen teksten op meerdere manieren worden uitgelegd, één interpretatie bestaat er meestal niet. Daarnaast zijn er over de jaren gebruiken en rituelen ontstaan die onder verschillende groepen en culturen kunnen verschillen. Als iemand mij iets verteld over zijn geloof, dan ga ik ervan uit dat dit klopt, dat het in ieder geval voor die persoon zo geldt, dan heb ik daar respect voor.

Verder ben ik in verschillende moskee's geweest - ook buiten Nederland - en de benadering is wel degelijk overal anders.

Inderdaad. Ik werk met zoveel verschillende stromingen binnen soorten geloven dat verbetern mij belachelijk in de oren klinkt.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 22:54

Bericht 28 Sep 2014 20:12

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Heb je het over mijn schoonouders of de moskeeen Francaise?
In het geval van mijn schoonmoeder werd bij haar vooral de gewoonte van cultuur verward met islam terwijl daar wel heel wat verschillen inzitten en ook dingen die niet mogen, komt o.a. doordat zij niet kon lezen (net als vele anderen) en dus aannam wat anderen haar vertelden en dit zelf niet kon nalezen. En dat gebeurt in heel veel landen.
Anyway het is niet zo dat ik met mijn vingertje naar hun wijs of hun naar ons, maar wij hebben daar gewoon gesprekken over waarin die dingen naar voren komen.
Afbeelding

I & N juni 2010
VorigeVolgende

Terug naar Liefde, seks & relaties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers