Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat doen?

<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6231

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 24 Sep 2014 19:58

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Nee, ik zou dat niet doen
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2829

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 24 Sep 2014 20:01

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Susan schreef:
luisa schreef:
Tabbie schreef:Ik draag prima een hoofddoek ergens voor respect. Maar niet in mijn Eigen huis en met mijn Eigen man. No Way! Mijn haar is te mooi om te verstoppen :smile:


Ja, ook op andere plaatsen dan een moskee? Want is een moskee vind ik dat wel logisch, net als je in een kerk je schouders en knieën bedekt, maar ergens anders zou ik geen hoofddoek dragen.


Volgens mij dragen moslimvrouwen binnenshuis overigens geen hoofddoek.


Nee, de echte hoofddoek is voor buitenshuis. Binnenhuis hebben sommige vrouwen wel een kleiner en simpeler doekje om. Als er bezoek komt wat geen familie is dan ook de echte hoofddoek op. Maar dat zal wel niet overal hetzelfde zijn.
<<

Anoniem74

Bericht 24 Sep 2014 20:37

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Susan schreef:
luisa schreef:
Tabbie schreef:Ik draag prima een hoofddoek ergens voor respect. Maar niet in mijn Eigen huis en met mijn Eigen man. No Way! Mijn haar is te mooi om te verstoppen :smile:


Ja, ook op andere plaatsen dan een moskee? Want is een moskee vind ik dat wel logisch, net als je in een kerk je schouders en knieën bedekt, maar ergens anders zou ik geen hoofddoek dragen.


Volgens mij dragen moslimvrouwen binnenshuis overigens geen hoofddoek.



Ne, maar wel op het moment dat een mannelijk persoon op visite komt, dat geen (direct) familie is.
<<

Fiene

Bericht 24 Sep 2014 20:39

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Ik ging laatst R ophalen bij een kind uit mijn klas. Die moeder droeg thuis idd ook geen hoofddoek. Overigens hebben de meeste Marokaanse (of Turkse) moeders uit mijn klas helemaal geen hoofddoek meer op.
<<

Anoniem127

Bericht 24 Sep 2014 20:50

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Ik ken drie Turkse vrouwen die een hoofddoek dragen en die dragen ze binnenshuis nooit. Wel een heel ander gezicht om ze dan ineens zonder hoofddoek te zien.

Het zijn alledrie niet bepaalde de types om zich te laten onderdrukken :). Ik zie een hoofddoek ook zeker niet als een symbool van onderdrukking.

Kom zelf uit een religieuze familie en de familieleden die naar het buitenland zijn gegaan, zijn wat ouderwets gebleven in het geloof. Omdat ze daar tot een minderheid behoren en niet meegaan met de losser wordende moraal van het thuisland. Dus nog lange rokken, wijde kleding etcetera. Als je het heel strikt bekijkt, is de verplichting om zo'n lange rok te dragen ook een beperking van de vrijheid van vrouwen. Het is niet zo dat ze minder te vertellen hebben of onderdrukt worden, het is gewoon een ouderwetse gewoonte die is blijven hangen.
<<

Surya

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 996

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:27

Bericht 24 Sep 2014 21:04

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Ik denk dat het niet zo simpel ligt als ja of nee.
Wanneer je met een islamitische man trouwt is het vaak zo dat je je bekeert tot de islam en draag je een hoofddoek.
Bekeert je je niet, zit het huwelijk er in veel gevallen niet in.
De vraag is dus niet of je een hoofddoek draagt voor je man, maar of je zou kunnen trouwen met een islamitische man en je dus bekeren.
<<

Surya

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 996

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:27

Bericht 24 Sep 2014 21:08

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Overigens vind mijn zoon het vet handig, want dan hoef je je telefoon niet vast te houden
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2829

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 24 Sep 2014 21:18

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Ik ben getrouwd met een islamitische man, maar zal nooit zelf moslim worden. Dat is in onze relatie ook absoluut geen issue.
<<

Anoniem127

Bericht 24 Sep 2014 21:22

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Haha, goed bedacht van je zoon.
<<

Anoniem122

Bericht 24 Sep 2014 21:35

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Surya schreef:Ik denk dat het niet zo simpel ligt als ja of nee.
Wanneer je met een islamitische man trouwt is het vaak zo dat je je bekeert tot de islam en draag je een hoofddoek.
Bekeert je je niet, zit het huwelijk er in veel gevallen niet in.
De vraag is dus niet of je een hoofddoek draagt voor je man, maar of je zou kunnen trouwen met een islamitische man en je dus bekeren.



En waarom moet de vrouw zich persee bekeren en kan het niet andersom?
<<

Anoniem181

Bericht 24 Sep 2014 21:42

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

-
Laatst gewijzigd door Anoniem181 op 09 Feb 2016 16:13, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Joan

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1330

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 24 Sep 2014 21:55

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

ไม่เป็นไร schreef:
Surya schreef:Ik denk dat het niet zo simpel ligt als ja of nee.
Wanneer je met een islamitische man trouwt is het vaak zo dat je je bekeert tot de islam en draag je een hoofddoek.
Bekeert je je niet, zit het huwelijk er in veel gevallen niet in.
De vraag is dus niet of je een hoofddoek draagt voor je man, maar of je zou kunnen trouwen met een islamitische man en je dus bekeren.



En waarom moet de vrouw zich persee bekeren en kan het niet andersom?



Dat is toch een totaal andere discussie? Surya geeft toch uit naar aanleiding van de vraag van TO.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9786

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 24 Sep 2014 21:59

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Susan schreef:
luisa schreef:
Tabbie schreef:Ik draag prima een hoofddoek ergens voor respect. Maar niet in mijn Eigen huis en met mijn Eigen man. No Way! Mijn haar is te mooi om te verstoppen :smile:


Ja, ook op andere plaatsen dan een moskee? Want is een moskee vind ik dat wel logisch, net als je in een kerk je schouders en knieën bedekt, maar ergens anders zou ik geen hoofddoek dragen.




Nee, de echte hoofddoek is voor buitenshuis. Binnenhuis hebben sommige vrouwen wel een kleiner en simpeler doekje om. Als er bezoek komt wat geen familie is dan ook de echte hoofddoek op. Maar dat zal wel niet overal hetzelfde zijn.


Ik bedoel dan ook zeker andere plaatsen dan een moskee. Bij familie bezoek ofzo in Marokko en op straat in sommige landen. Ik hoef namelijk ook niet constant aangestaard en nagekeken te worden. In theorie zou ik zelfs een burka aantrekken als dat nodig is. :hulde:
<<

Anoniem122

Bericht 24 Sep 2014 22:00

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Joan schreef:
ไม่เป็นไร schreef:
Surya schreef:Ik denk dat het niet zo simpel ligt als ja of nee.
Wanneer je met een islamitische man trouwt is het vaak zo dat je je bekeert tot de islam en draag je een hoofddoek.
Bekeert je je niet, zit het huwelijk er in veel gevallen niet in.
De vraag is dus niet of je een hoofddoek draagt voor je man, maar of je zou kunnen trouwen met een islamitische man en je dus bekeren.



En waarom moet de vrouw zich persee bekeren en kan het niet andersom?



Dat is toch een totaal andere discussie? Surya geeft toch uit naar aanleiding van de vraag van TO.


Dan kan ik toch nog wel benieuwd zijn waarom het volgens haar de enige optie is?
<<

Anoniem127

Bericht 24 Sep 2014 22:04

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Het is toch gewoon een feit dat de vrouw zich dan vaak bekeerd tot de islam en niet de man tot het christendom? Van het laatste heb ik in elk geval nooit gehoord.
<<

Anoniem88

Bericht 24 Sep 2014 22:06

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

ไม่เป็นไร schreef:
Joan schreef:
ไม่เป็นไร schreef:

En waarom moet de vrouw zich persee bekeren en kan het niet andersom?



Dat is toch een totaal andere discussie? Surya geeft toch uit naar aanleiding van de vraag van TO.


Dan kan ik toch nog wel benieuwd zijn waarom het volgens haar de enige optie is?

Ik denk dat je antwoord al in Surya haar laatste zin staat. Ze baseert haar stukje op een huwelijk volgens de islamitische traditie. Een man kan zich prima bekeren en ik denk dat Surya dat ook echt wel vindt, maar daar heeft ze het nu gewoon niet over. Ze heeft het nu even over islamitische normen en waarden, hoe het zou zijn als de vrouw zich zou bekeren, en niet de man. Niet erover dat het de enige optie is om je als vrouw te bekeren en dus maar een hoofddoek te dragen.
<<

Anoniem122

Bericht 24 Sep 2014 22:09

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Dundas schreef:
ไม่เป็นไร schreef:
Joan schreef:

Dat is toch een totaal andere discussie? Surya geeft toch uit naar aanleiding van de vraag van TO.


Dan kan ik toch nog wel benieuwd zijn waarom het volgens haar de enige optie is?

Ik denk dat je antwoord al in Surya haar laatste zin staat. Ze baseert haar stukje op een huwelijk volgens de islamitische traditie. Een man kan zich prima bekeren en ik denk dat Surya dat ook echt wel vindt, maar daar heeft ze het nu gewoon niet over. Ze heeft het nu even over islamitische normen en waarden, hoe het zou zijn als de vrouw zich zou bekeren, en niet de man. Niet erover dat het de enige optie is om je als vrouw te bekeren en dus maar een hoofddoek te dragen.


Ik kreeg het idee dat het wel de enige optie is, door dit zinnetje: "De vraag is dus niet of je een hoofddoek draagt voor je man, maar of je zou kunnen trouwen met een islamitische man en je dus bekeren."

Waarom zou trouwen gelijk bekeren moeten betekenen. Dan houdt die man dus niet van je zoals je bent.
<<

Anoniem119

Bericht 24 Sep 2014 22:11

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Ik interpreteer het totaal anders dan jij tuktuk. Zij heeft het over een vrouw bekeren omdat dit topic hierover gaat. Een man draagt immers geen hoofddoek en wij zijn vrouwen. Een man kan zich voor z'n relatie ook bekeren. Jij ziet een discussie die er niet is in dit topic.
<<

Anoniem122

Bericht 24 Sep 2014 22:14

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Marin schreef:Ik interpreteer het totaal anders dan jij tuktuk. Zij heeft het over een vrouw bekeren omdat dit topic hierover gaat. Een man draagt immers geen hoofddoek en wij zijn vrouwen. Een man kan zich voor z'n relatie ook bekeren. Jij ziet een discussie die er niet is in dit topic.


Dat kan, ik krijg toch echt het idee door bepaalde zinnen, zoals "Bekeert je je niet, zit het huwelijk er in veel gevallen niet in."
Dan heeft ze het specifiek over alleen vrouwen die zich vrijwillig bekeren, maar omdat het wel "moet" omdat het huwelijk er anders niet in zit in veel gevallen.

Maarja was gewoon benieuwd waarom dat dat volgens haar zo was.
<<

Anoniem88

Bericht 24 Sep 2014 22:16

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Marin schreef:Ik interpreteer het totaal anders dan jij tuktuk. Zij heeft het over een vrouw bekeren omdat dit topic hierover gaat. Een man draagt immers geen hoofddoek en wij zijn vrouwen. Een man kan zich voor z'n relatie ook bekeren. Jij ziet een discussie die er niet is in dit topic.

Dat bedoel ik. Dank :)

En ze bedoel dat een Islamitisch huwelijk er dan niet in zit. Dat moge duidelijk zijn toch?
<<

Anoniem119

Bericht 24 Sep 2014 22:19

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

ไม่เป็นไร schreef:
Marin schreef:Ik interpreteer het totaal anders dan jij tuktuk. Zij heeft het over een vrouw bekeren omdat dit topic hierover gaat. Een man draagt immers geen hoofddoek en wij zijn vrouwen. Een man kan zich voor z'n relatie ook bekeren. Jij ziet een discussie die er niet is in dit topic.


Dat kan, ik krijg toch echt het idee door bepaalde zinnen, zoals "Bekeert je je niet, zit het huwelijk er in veel gevallen niet in."
Dan heeft ze het specifiek over alleen vrouwen die zich vrijwillig bekeren, maar omdat het wel "moet" omdat het huwelijk er anders niet in zit in veel gevallen.

Maarja was gewoon benieuwd waarom dat dat volgens haar zo was.


Ja dat lijkt me vrij logisch eigenlijk, dat je je moet bekeren of dat het in elk geval gewenst is, wil je met een islamitische man (of vrouw) trouwen. Als je niet achter het geloof staat, lijkt me niet dat je met hem gaat trouwen dan. Ik vind dat eigenlijk totaal niet vreemd, maar gewoon een gevolg van een huwelijk met islamitisch persoon. Of het echt verplicht is vanuit Het geloof weet ik niet maar zeer gewenst lijkt me wel, vooral als je echtgenoot zwaar praktiserende moslim is.
<<

Anoniem122

Bericht 24 Sep 2014 22:19

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Dundas schreef:
Marin schreef:Ik interpreteer het totaal anders dan jij tuktuk. Zij heeft het over een vrouw bekeren omdat dit topic hierover gaat. Een man draagt immers geen hoofddoek en wij zijn vrouwen. Een man kan zich voor z'n relatie ook bekeren. Jij ziet een discussie die er niet is in dit topic.

Dat bedoel ik. Dank :)

En ze bedoel dat een Islamitisch huwelijk er dan niet in zit. Dat moge duidelijk zijn toch?


Nouja dat vind ik dus niet zo duidelijk :) Ze spreekt over het huwelijk an sich, zo lees ik het iig.
Maarja laten we discussie (welke niet eens mijn intentie was om te beginnen) maar stoppen.
<<

Anoniem119

Bericht 24 Sep 2014 22:21

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Mijn oerhollandse oom die dezelfde achternaam draagt als ik, is overigens bekeerd voor zijn vrouw die moslima is. Ze is een Aziatische moslim uit Bangladesh en draagt zulke prachtige jurken en geen hoofddoek, maar dat terzijde haha.
<<

Anoniem122

Bericht 24 Sep 2014 22:22

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Marin schreef:
ไม่เป็นไร schreef:
Marin schreef:Ik interpreteer het totaal anders dan jij tuktuk. Zij heeft het over een vrouw bekeren omdat dit topic hierover gaat. Een man draagt immers geen hoofddoek en wij zijn vrouwen. Een man kan zich voor z'n relatie ook bekeren. Jij ziet een discussie die er niet is in dit topic.


Dat kan, ik krijg toch echt het idee door bepaalde zinnen, zoals "Bekeert je je niet, zit het huwelijk er in veel gevallen niet in."
Dan heeft ze het specifiek over alleen vrouwen die zich vrijwillig bekeren, maar omdat het wel "moet" omdat het huwelijk er anders niet in zit in veel gevallen.

Maarja was gewoon benieuwd waarom dat dat volgens haar zo was.


Ja dat lijkt me vrij logisch eigenlijk, dat je je moet bekeren of dat het in elk geval gewenst is, wil je met een islamitische man (of vrouw) trouwen. Als je niet achter het geloof staat, lijkt me niet dat je met hem gaat trouwen dan. Ik vind dat eigenlijk totaal niet vreemd, maar gewoon een gevolg van een huwelijk met islamitisch persoon. Of het echt verplicht is vanuit Het geloof weet ik niet maar zeer gewenst lijkt me wel, vooral als je echtgenoot zwaar praktiserende moslim is.


Mwah ben het niet er mee eens. Er bestaat ook nog zo iets als wederzijds respect voor elkaar zijn, waarin ook elkaars geloof / of geen geloof gerespecteerd wordt. Het geloof is toch iets persoonlijks en je bent toch meer dan alleen je geloof wat je aanhangt.
Maja genoeg over gezegd :)
<<

Anoniem301

Bericht 24 Sep 2014 23:29

Re: Hoofddoek gaan dragen voor je man/vriend..zou jij dat do

Spencer schreef:Als je ervoor kiest om een hoofddoek te dragen vanwege het geloof van je vriend/man is het toch geen onderdrukking?

Vind ik wel. Als je ervoor kies een hoofddoek te dragen moet je dat doen ondat je zelf bekeerd bent, nooit voor een ander z'n geloof. Het moet wel in je hart zitten lijkt me.
VorigeVolgende

Terug naar Liefde, seks & relaties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers