Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


IVF niet langer vergoeden bij ongezonde levensstijl?

<<

Anoniem125

Bericht 23 Sep 2014 14:37

IVF niet langer vergoeden bij ongezonde levensstijl?

Vandaag was ik wat meer informatie aan het lezen over IVF behandelingen, deze worden in Nederland vergoed in het basispakket tot het 41e jaar. De samenleving betaalt dus voor deze behandelingen. Op zich prima, ik gun iedereen een kindje, al vind ik het ook weer geen recht, het moet je gegund zijn, het is een geschenk en niet vanzelfsprekend. Nu we de kansen voor vrouwen die verminderd vruchtbaar zijn, kunstmatig kunnen vergroten is dat natuurlijk alleen maar mooi.

Toch schrok ik ervan dat ook vrouwen die bijvoorbeeld roken en daarmee hun vruchtbaarheid aanzienlijk verlagen, toch in aanmerking komen voor IVF. Ook vrouwen die veel drinken en zwaar overgewicht hebben zijn een stuk minder vruchtbaar. Het lijkt mij dan logisch om eerst aan je gezondheid te gaan werken, te stoppen met roken, met drinken, overgewicht kwijt te raken en pas als het dan nog niet lukt, uiteindelijk te beginnen met IVF. Waarom zou ik dure behandelingen moeten betalen voor iemand die door eigen toedoen verminderd vruchtbaar is? Als je echt zo graag een kindje wil, dan is stoppen met roken/drinken/ongezond eten, toch een kleine moeite?

Wat vinden jullie hiervan?
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:06

Bericht 23 Sep 2014 14:59

Re: IVF niet langer vergoeden bij ongezonde levensstijl?

Eens, zo denk ik er ook over. Al denk ik dat sommige dingen, overgewicht bijvoorbeeld, niet altijd je eigen schuld zijn. Door medicatie bijv kan je ook aankomen. Maar roken en drinken is wel iets waarvan algemeen bekend is dat het de vruchtbaarheid beïnvloed en ik ben van mening dat daar eerst mee gestopt moet zijn voor je in aanmerking komt voor ivf.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6220

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 23 Sep 2014 15:01

Re: IVF niet langer vergoeden bij ongezonde levensstijl?

Ayla schreef:Eens, zo denk ik er ook over. Al denk ik dat sommige dingen, overgewicht bijvoorbeeld, niet altijd je eigen schuld zijn. Door medicatie bijv kan je ook aankomen. Maar roken en drinken is wel iets waarvan algemeen bekend is dat het de vruchtbaarheid beïnvloed en ik ben van mening dat daar eerst mee gestopt moet zijn voor je in aanmerking komt voor ivf.


Eens.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem112

Bericht 23 Sep 2014 15:17

Re: IVF niet langer vergoeden bij ongezonde levensstijl?

Ook eens met ayla
<<

Anoniem328

Bericht 23 Sep 2014 15:17

Re: IVF niet langer vergoeden bij ongezonde levensstijl?

Zijn jullie dan van mening dat iemand die met ivf begint helemaal geen druppel alcohol meer mag drinken of moet matigen? En dan alleen tijdens een ivf behandeling, of ook in de tussenliggende pauze maanden?

Ik ben namelijk net met onze eerste ivf poging begonnen. Ik rook niet, ik eet gezond, ik sport en vanaf het moment van de eerste hormonen drink ik geen alcohol meer. Maar daarvoor nog wel af een toe en wijntje en mocht deze eerste poging mislukken, dan ben ik eigenlijk niet van plan om in de pauzemaanden geen druppel te drinken.
Laatst gewijzigd door Anoniem328 op 23 Sep 2014 15:20, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6220

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 23 Sep 2014 15:19

Re: IVF niet langer vergoeden bij ongezonde levensstijl?

Olijfje schreef:Zijn jullie dan van mening dat iemand die met ivf begint helemaal geen druppel alcohol meer mag drinken of moet matigen? En dan alleen tijdens een ivf behandeling, of ook in de tussenliggende pauze maanden?


Sowieso matigen, maar dat een ieder voor zichzelf moet bepalen of zij het risico van weinig alcohol neemt in die periode voorafgaand/tijdens behandeling.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem125

Bericht 23 Sep 2014 15:21

Re: IVF niet langer vergoeden bij ongezonde levensstijl?

Uit onderzoek is gebleken dat 1 alcoholische consumptie per dag de vruchtbaarheid niet minder maakt, maar alles daarboven wel. Die richtlijn zou ik dan ook aanhouden.
<<

Anoniem328

Bericht 23 Sep 2014 15:22

Re: IVF niet langer vergoeden bij ongezonde levensstijl?

Ik had mijn antwoord al aangepast, maar in dit geval ben ik het wel met je eens.
<<

Anoniem199

Bericht 23 Sep 2014 15:31

Re: IVF niet langer vergoeden bij ongezonde levensstijl?

Ben het hier ook wel mee eens, vooral over het roken en drinken. Kennissen van mij zijn verminderd vruchtbaar en móeten nu eerst stoppen met roken en drinken. Daarna wordt er pas weer verder gekeken. Dus lijkt me dat de meeste mensen die IVF nodig hebben, dan al wel gestopt zijn!?
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:06

Bericht 23 Sep 2014 15:34

Re: IVF niet langer vergoeden bij ongezonde levensstijl?

Indd een gewone manier van alcohol drinken, in het weekend een paar wijntjes zal geen invloed hebben denk ik, of je moet dan net een terugplaatsing gehad hebben maar ik neem aan dat je er dan zelf ook alles doet om het te laten slagen en dus niet drinkt.
<<

3Musketiers

Noob

Berichten: 56

Geregistreerd: 03 Sep 2013 16:13

Bericht 23 Sep 2014 15:38

Re: IVF niet langer vergoeden bij ongezonde levensstijl?

Ik ben het er ook mee eens.
Afbeelding

Zoon 2008, Dochter 2010, Dochter 2013
<<

Anoniem85

Bericht 23 Sep 2014 15:51

Re: IVF niet langer vergoeden bij ongezonde levensstijl?

Eens.

Alleen mijn nicht moest eerst stoppen met roken alvorens zij aan ivf konden beginnen. Dus eigenlijk dacht ik dat dat al een regel was.
<<

Anoniem97

Bericht 23 Sep 2014 16:02

Re: IVF niet langer vergoeden bij ongezonde levensstijl?

Ook eens.
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 13:43

Bericht 23 Sep 2014 16:15

Re: IVF niet langer vergoeden bij ongezonde levensstijl?

Iedereen is het met Nougat eens :hulde:
<<

Anoniem125

Bericht 23 Sep 2014 16:16

Re: IVF niet langer vergoeden bij ongezonde levensstijl?

Haha, ja hoe bestaat het he?!
<<

Anoniem121

Bericht 23 Sep 2014 16:23

Re: IVF niet langer vergoeden bij ongezonde levensstijl?

Maar volgens mij is het al zo dat je eerst af moet vallen bij overgewicht en roken/drinken. Mijn collega werd zo weer naar huis gestuurd omdat zij eerst 25kg kwijt moest en hij moest stoppen met roken voordat de gyn iets wilde gaan doen. Toen ze dat hadden gedaan hadden ze ivf niet meer nodig want toen werd ze spontaan zwanger.
<<

Anoniem125

Bericht 23 Sep 2014 16:30

Re: IVF niet langer vergoeden bij ongezonde levensstijl?

Ik wist niet dat ze er zo streng in waren! Wat goed zeg. En inderdaad: ik denk dat heel veel vrouwen die moeite hebben met zwanger worden, wel zwanger zouden worden wanneer zij hun levensstijl aanpasten.
<<

Anoniem122

Bericht 23 Sep 2014 16:34

Re: IVF niet langer vergoeden bij ongezonde levensstijl?

Eens! De broer van mijn ex en zijn vriendin willen ook graag kinderen, maar het lukt niet. Beide roken ze zwaar en zij heeft overgewicht ondanks een maagband. En iedere keer weer treuren en klagen dat ze niet zwanger kunnen worden, maar stoppen met roken, ho maar..
Ze lopen nu ook al tijd in het ziekenhuis en moesten dus stoppen met roken, ze hebben het een uurtje of 3 volgehouden. Tja dan denk ik ook "Als je echt zo graag kinderen wilt, kan je het toch wel opbrengen om te stoppen?".
<<

Anoniem125

Bericht 23 Sep 2014 16:38

Re: IVF niet langer vergoeden bij ongezonde levensstijl?

Als stoppen met roken niet lukt, dan kun je beter niet aan kinderen beginnen. Als je zwanger bent zul je toch ook tenminste 9 maanden niet moeten roken. En mijns inziens zul je nog wel meer moeten leren incasseren/inleveren als je een kind hebt, dus als stoppen met roken je al niet lukt, hoe zit het dan met de rest... Lijkt me een slecht begin. Ik zou er trouwens ook niet goed tegen kunnen als mensen dan zo bleven zeuren. Is zwanger worden met zo'n maagband trouwens niet gevaarlijk?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 23 Sep 2014 16:48

Re: IVF niet langer vergoeden bij ongezonde levensstijl?

Volgens mij wordt een maagband niet meer gedaan. Iemand in mijn familie heeft een Gastric Bypass en is daar ook echt heel veel mee afgevallen en zij mag gewoon zwanger raken.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem122

Bericht 23 Sep 2014 16:52

Re: IVF niet langer vergoeden bij ongezonde levensstijl?

Susan schreef:Volgens mij wordt een maagband niet meer gedaan. Iemand in mijn familie heeft een Gastric Bypass en is daar ook echt heel veel mee afgevallen en zij mag gewoon zwanger raken.


Geen idee, zij had het iig altijd over een maagband.
<<

Anoniem162

Bericht 23 Sep 2014 16:57

Re: IVF niet langer vergoeden bij ongezonde levensstijl?

ไม่เป็นไร schreef:
Susan schreef:Volgens mij wordt een maagband niet meer gedaan. Iemand in mijn familie heeft een Gastric Bypass en is daar ook echt heel veel mee afgevallen en zij mag gewoon zwanger raken.


Geen idee, zij had het iig altijd over een maagband.


1.5 jaar geleden werd mijn vriendin geopereerd, zij heeft een gastric bypass, maar toen was inderdaad ook de mogelijkheid voor een maagband. Er waren diverse opties, er werd gekeken wat het beste voor de persoon in kwestie was.

Over het zwanger zijn met maagband, dat kan wel, als je gewicht stabiel is, dan kan je de maagband 'leeg' laten maken zodat je voldoende kunt eten voor het kindje.
<<

Anoniem122

Bericht 23 Sep 2014 16:57

Re: IVF niet langer vergoeden bij ongezonde levensstijl?

Zij heeft het volgens mij iets van 4 jaar geleden laten doen.
<<

Anoniem255

Bericht 23 Sep 2014 17:08

Re: IVF niet langer vergoeden bij ongezonde levensstijl?

Eens.

Een maagband wordt nog wel gedaan maar in de meeste ziekenhuizen niet meer i.v.m. de hoeveelheid risico's die hier aan vast zitten.
Je bent ook niet verplicht bij overgewicht om eerst af te vallen als je het IVF traject in gaat.
Mijn zusje heeft enorm veel overgewicht gehad maar al wel 2 IVF pogingen gehad.
In november heeft ze een GB gehad en is nu spontaan zwanger geraakt.
<<

Anoniem127

Bericht 23 Sep 2014 17:56

Re: IVF niet langer vergoeden bij ongezonde levensstijl?

Tsja, dat geldt toch net zo voor alle behandelingen die de verzekeraar betaalt en waar wij indirect aan meebetalen. Roken is slecht voor van alles, niet alleen voor zwanger worden. Het zal ook vaak genoeg een rol spelen bij longkanker of COPD. Overgewicht en drinken zijn ook de oorzaak van tal van gezondheidsklachten.

Dat iemand met overgewicht sowieso aan IVF kan beginnen is niet waar. Er moet soms al afgevallen worden voordat een vrouw iets simpels als Clomid krijgt van een gyneacoloog.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Marin, Tom, Urban Naked