Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Dat (niet) eten..

<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11149

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 22 Sep 2014 15:43

Dat (niet) eten..

R is te dun, hij is het afgelopen jaar amper aangekomen en is van een klein bolletje naar een sprietje gegaan.

We bieden gezond eten aan, voldoende afwisseling, dwingen niet, maken er nooit gekke spelletjes van.. Maar ik kan mijn vriend niet lang meer tegenhouden om toch te gaan dwingen.

Ik ben bij het cb geweest en die hebben mij doorverwezen naar de ha, daar moet ik nog heen.

Nu weet ik echt niet wat te doen, op mijn manier werkt het dus duidelijk niet. Moet ik hem dan toch gewoon maar gaan voeren terwijl ik hem vasthoud? Net zo lang aan tafel laten tot hij zijn bord leeg heeft? Slechter eten dan nu kan bijna niet en het is geen fase, het duurt echt al heel erg lang.
R. 2013
D. 2016
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 22:40

Bericht 22 Sep 2014 15:46

Re: Dat (niet) eten..

Wat vindt hij lekker? Kun je dat niet vaker aanbieden?
Misschien kun je op slinkse wijze zijn calorie-inname verhogen: roomboter op brood, slagroom door de melk, volvette kaas geven, veel bananen laten eten, koekjes met veel suiker, vruchtensappen van Coolbest.
Erg vervelend voor je!

Je geeft toch ook nog bv? Hoe vaak doe je dat? Bedoel het niet lullig, maar misschien kun je hier beter mee stoppen en dat hij dan meer gaat eten? Dat een drinkmoment bij jou een eetmoment wordt met een koekje/banaan en een glas vruchtensap?
04-2014
10-2015
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 22:40

Bericht 22 Sep 2014 15:47

Re: Dat (niet) eten..

En smoothies aanbieden? Met een leuk rietje erin?
04-2014
10-2015
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 22 Sep 2014 15:48

Re: Dat (niet) eten..

Ik heb natuurlijk nog niet echt ervaring. Maar mijn gevoel zegt altijd dat dwingen ook niet helpt.
Mijn man was vroeger ook altijd een slechte echter (sinds zijn geboorte al licht). Mijn schoonmoeder dwong hem nooit tot eten. Hij is uiteindelijk ook groot en "dikker" geworden.
2014 2016
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11149

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 22 Sep 2014 15:53

Re: Dat (niet) eten..

Smoothie's drinkt hij wel, maar alles met fruit is geen probleem, dat is samen met pap het enige wat hij wel zo eet.
Snoep ben ik wat huiverig voor, ook mbt zijn tandjes. Hij eet wel koekjes, dat lust hij dan ook wel, meestal mini koekemannetjes van Goodies.
Hij drinkt 0 tot 2 keer per dag bv en ik gok dat het slechts zo'n 40cc per keer is.
R. 2013
D. 2016
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 22:40

Bericht 22 Sep 2014 15:54

Re: Dat (niet) eten..

Hoe zit het met brood, aardappelen, vlees, groenten en zuivel?
04-2014
10-2015
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 22:40

Bericht 22 Sep 2014 15:55

Re: Dat (niet) eten..

Vindt hij een prak met jus erdoorheen niet heel lekker?
Mijn broertje at tot zijn 12de alles gepureerd of geprakt, en alleen met een hoop jus erdoorheen.
04-2014
10-2015
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11149

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 22 Sep 2014 15:56

Re: Dat (niet) eten..

Broodd miet, aardappelen niet, vlees amper, groente niet, alleen yoghurt. Rijst en pasta eet hij wel.

Geprakt eet hij niet, ovenschotels at hij eerder wel maar nu ook niet meer.
R. 2013
D. 2016
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 22:40

Bericht 22 Sep 2014 15:58

Re: Dat (niet) eten..

En als je alles nou heel lekker maakt voor hem, brood met hagelslag en roomboter, of brood met kaas of ei, pasta met kaas, rijst met kip?
04-2014
10-2015
<<

Anoniem74

Bericht 22 Sep 2014 15:58

Re: Dat (niet) eten..

Kunje geen verse tomatensaus maken door de pasta of rijst? En dan groente heel fijn snijden en door de saus doen?
<<

Anoniem186

Bericht 22 Sep 2014 16:04

Re: Dat (niet) eten..

Lastig hoor. Op zich is weinig eten niet zo'n ramp, maar te dun worden wel.

Ik zou me niet concentreren op dingen met suiker, dat zet geen zoden aan de dijk (iig geen gezonde).
Dwingen zou ik ook niet doen. Ik weet heel zeker dat je HA dat ook zal zeggen. Dwingen werkt averechts, die strijd ga je verliezen, echt waar.

Ik zou idd meer gezonde vetten toevoegen. Flinke scheut room, een lepel crème fraiche, lepel roomboter door z'n pap. Sowieso volle melk gebruiken.
En lust hij opgeklopte slagroom (zonder suiker, hooguit met wat honing ofzo)? Dat is heerlijk bij fruit. Zeker als hij dat wel eet.
<<

Anoniem186

Bericht 22 Sep 2014 16:04

Re: Dat (niet) eten..

****
Laatst gewijzigd door Anoniem186 op 22 Sep 2014 16:05, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem186

Bericht 22 Sep 2014 16:04

Re: Dat (niet) eten..

Sorry, dubbel, iPad flipte.
Laatst gewijzigd door Anoniem186 op 22 Sep 2014 16:05, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem97

Bericht 22 Sep 2014 16:04

Re: Dat (niet) eten..

Ik zou niet gaan dwingen, dat werkt alleen maar averechts en krijgt hij nog grotere afkeer voor eten.

Wat je kan doen is volle producten gaan aanbieden, lekkere laag roomboter op brood, volle melk, griekse yoghurt met 10% vet en dat lekker als tussendoortje geven.
Overdag een monkeyplatter met verschillende dingen erop aanbieden.
Smoothies maken met volle melk/yoghurt en wat fruit bijvoorbeeld.
Avond eten, wat vaker dingen maken die hij lekker vindt? Kleine porties op t bord uitnodigend neerleggen ( in een boom, auto/poppetje vorm maken) en dingen uit proberen, misschien werkt stukjes voor hem of juist alles prakken of vind hij het rauw lekkerder dan gekookt.
Vind hij pasta lekker? Door de pasta saus kan je heel veel groente doen en dan pureren.
En natuurlijk gewoon een toetje geven, lekker volle kwark met een beetje diksap ofzo.
Proberen meer bv naar binnen te krijgen door hem smorgen en savonds de borst aan te bieden?
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11149

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 22 Sep 2014 16:13

Re: Dat (niet) eten..

We maken alles vers, zonder pakjes/zakjes. De saus eet hij niet, de pasta wel. Als er saus over de pasta zit eet hij dat ook niet meer.

Eten bieden we vaak in (vind ik dan) leuke vormen aan, bijvoorbeeld een boterham met vier soorten beleg, in een mooi ontwerp op zijn bord, grote mensen bestek erbij..

Monkeyplatter krijgt hij vrijwel dagelijks en die dingen eet hij wel. Vandaag had hij Druiven, rozijnen, paar goodie koekjes, soepstengel, cracotte met roomboter, plakje kaas en een plakje kipfilet.

Hij krijgt altijd een toetje, voornamelijk Griekse yoghurt, soms een danoontje of een soft/schepijsje.

Kleinere porties/groter bord ga ik vanavond eens proberen, hij eet nu nog geen kwart van wat we altijd voor hem opscheppen.

De bv krijgt hij in principe 's ochtends en 's avonds maar ik werk 2 avonden en 3 ochtenden en dan dus niet.

Ik wil zelf ook echt niet gaan dwingen maar we doen het nu een jaar op mijn manier en dat werkt dus niet. Ik heb echt l vaak hulp gevraagd hier, op het cb en in mijn omgeving, ik heb programma's gekeken, boeken gelezen.. Ik probeer alles op te volgen maar zonder resultaat.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem255

Bericht 22 Sep 2014 16:17

Re: Dat (niet) eten..

Wat is te dun?
Wat weegt hij bij welke lengte?
Vind hij bepaalde groente misschien rauw lekkerder?Hier gaan er denk ik zo'n 6 paprika's doorheen (die door het eten gaan nog niet meegeteld)
Wat voor ovenschotels maak je? Al eens met bladerdeeg geprobeerd en wat kaas er overheen?
Witlif met ham en kaas?
Stamppot?
<<

Anoniem127

Bericht 22 Sep 2014 16:21

Re: Dat (niet) eten..

Kun je het aantal monkeyplatters dan gewoon uitbreiden? Ik heb ook altijd een monkeyplatter (eigenlijk gewoon een schap in een keukenkastje waar ze zelf eten uitpakken) en dat is ook de hoofdmoot van wat mijn middelste eet. De andere twee houden ook echt van warm eten, maar zij eet daar denk ik 90% van haar eten af.

Als hij gewoon vlees, fruit en groente via een platter binnen krijgt, is het toch ook goed?
<<

Anoniem97

Bericht 22 Sep 2014 16:23

Re: Dat (niet) eten..

Als hij die monkeyplatter wel eet zou ik dat 2 keer per dag lekker doen, en gewoon verschillende dingen proberen die hij nog niet heeft gehad om te ontdekken wat hij lekker vindt.
Hier eten ze de pasta ook altijd zonder saus maar willen dan kaas erbij en soms ketchup.
Nog meer de volle producten aanbieden, dat kan ook prima als tussendoor!
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11149

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 22 Sep 2014 16:26

Re: Dat (niet) eten..

Mien schreef:Wat is te dun? Zie curve
Wat weegt hij bij welke lengte? Hij is 9620 bij 79 cm
Vind hij bepaalde groente misschien rauw lekkerder?Hier gaan er denk ik zo'n 6 paprika's doorheen (die door het eten gaan nog niet meegeteld) Nope, alleen cherrytomaat, die krijgt hij dan ook geregeld op zijn monkey platter
Wat voor ovenschotels maak je? Al eens met bladerdeeg geprobeerd en wat kaas er overheen? Vanalles. Wij zijn gek op bladerdeeg en kaas :D Maar ook andere dingen, we eten heel gevarieerd
Witlif met ham en kaas? Nope, alleen de kaas eet hij er af
Stamppot? Wat voor stamppot ook, hij raakt het niet aan


Afbeelding
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem127

Bericht 22 Sep 2014 16:29

Re: Dat (niet) eten..

Dat is toch netjes gemiddeld? Al mijn dochters zijn ruim boven de gemiddelde lijn begonnen (zwaar bij geboorte) om vervolgens langzaam af te zakken. Heb de grafiekjes niet digitaal maar ze zien er echt ongeveer zo uit. Bij mij is er op het CB nog nooit iemand over begonnen dat dat niet goed zou zijn. Wel een opmerking dat ze niet bepaald dik zijn maar verder niks.
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 22:40

Bericht 22 Sep 2014 16:29

Re: Dat (niet) eten..

Wat vervelend!

Misschien pedagogisch niet verantwoord, maar misschien kun je hem belonen met iets? Bijvoorbeeld een stickervel op de koelkast hangen en als hij dan op een dag dingen heeft gegeten een sticker krijgt en na een maand stickeren een autootje mag uitzoeken?
Lijkt m.i. beter dan straffen of dwingen.
04-2014
10-2015
<<

Anoniem127

Bericht 22 Sep 2014 16:30

Re: Dat (niet) eten..

Alleen bij jouw zoon is het natuurlijk in combinatie met slecht eten, dat deden ze niet. Denk dat dan het verschil is.
<<

Anoniem97

Bericht 22 Sep 2014 16:31

Re: Dat (niet) eten..

Vindt hij soep lekker?
Sinds ik de soep zelf maak eten ze hier dat heel goed, dan kan je voor hem er een flinke schep room erdoor heen doen en lekker met een soepstengel of een stuk brood laten dippen?
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 22 Sep 2014 16:33

Re: Dat (niet) eten..

Ik las van de week ergens dat R. 's middags na zijn slaapje zjjn monkeyplatter krijgt en daar goed van eet.
1. Zit hij dan niet al (te) vol, wanneer het tijd is voor avondeten?
2. Kun je niet eens proberen zijn warme maaltijd 's middags ook aan te bieden op de monkeyplatter? Misschien dat hij het dan niet associeert met het avondeten en hij het dan wel zonder problemen opeet.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11149

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 22 Sep 2014 16:35

Re: Dat (niet) eten..

Ik moet zeggen dat deze grafiek wel mooier is dan die van het cb, daar gaat hij van +1 naar bijna -2.

Milou, ik denk niet dat hij dat al snapt, helaas
Gaia, hij heeft 1 keer soep gehad en dat was een potje van olvarit, dat bliefte hij niet. Maar hij kan nu zelf met een lepel eten dus dat is wel goed om te proberen! Met zo'n kaasstengel zou hij het vast helemaal lekker vinden! Tijd voor snert :ja:


Lady, tussen de mp en het avondeten zit nog een beste tijd maar ik kan die eens naar de ochtend verplaatsten of inderdaad het avondeten daar op. Goede tip!
R. 2013
D. 2016
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers