Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


De lekkerste gerechten uit de oven!

<<

Anoniem140

Bericht 18 Sep 2014 12:47

De lekkerste gerechten uit de oven!

Ik behoorde tot vanmorgen tot de enige levende mens zonder oven, en nu heb ik er eindelijk een! :banaan:
En nu ben ik dus op zoek naar de lekkerste ovengerechten. Vanavond word het simpel een pizza, maar ik wil de oven geregeld gaan gebruiken en zoek dus lekkere dingen om te bereiden. :smile:
Aangezien hier heel veel keukenprinsessen zitten, hoop ik veel lekkere recepten.
Wie kan mij helpen mijn receptenboek te vullen? :angel:
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 18 Sep 2014 13:09

Re: De lekkerste gerechten uit de oven!

Hollandse ovenschotel (Boerenschotel noemt mijn vriend het, haha)
nodig:
Aardappelen of een zakje aardappelpuree
Roerbakgroente
Kipfiletblokjes of een varkenshaas in stukjes
Evt. kaas of paneermeel om een krokant laagje te maken.

bereidingswijze:
bak het vlees aan tot het bruin is, voeg de roerbakgroente toe en bak deze kort mee. Voeg kruiden of evt. jus naar smaak toe.
Maak aardappelpuree van de aardappels of van het zakje aardappelpuree.

Verdeel het vlees/groentemengsel over de bodem van een ovenschaal en verdeel de puree hier overheen. Evt. bestrooien met wat paneermeel of geraspte kaas.

30 minuutjes in de oven op 180 graden. Lekker simpel!

♥♥
<<

Anoniem114

Bericht 18 Sep 2014 13:46

Re: De lekkerste gerechten uit de oven!

Roseval aardappeltjes in vieren snijden en 10 minuutjes voorkoken, gewoon in de schil! 2 sjalotten in kwarten snijden, 2 knoflooktenen halveren en dat alles bij elkaar op een bakblik met wat olie en 2 takjes rozemarijn.

Een varkenshaasje dichtschroeien en daarna opensnijden en vullen met een roomkaas of brie. Daar een lekkere spek omheen en tussen de aardappeltjes en sjalotten leggen. Het geheel in de oven voor een minuut of 25 op 200 graden en dan is 't heeeel erg lekker!

Of een soor gelijke schotel als Elliot;

Onderop geruld gehakt met een uitje. Dan verse bladspinazie (even kort bakken tot 't slinkt) en bovenop aardappelpuree (is vooral lekker met Boursin quisine (ofzo) er doorheen) bovenop beetje kaas en kwartiertje in de oven op 200 graden.

OH! Ik vind de braadzakken ook ideaal. Je kan ze natuurlijk in de supermarkt kopen met 't kruidenbundeltje erbij, maar je kan de zakken ook los kopen bij de Action en dan gewoon 't vlees en kruiden in mieteren die je zelf wilt. Zo makkelijk en heel lekker!
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 18 Sep 2014 13:54

Re: De lekkerste gerechten uit de oven!

Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem140

Bericht 18 Sep 2014 14:02

Re: De lekkerste gerechten uit de oven!

Oh dankjulliewel!! Elliot, die ga ik zeker eens proberen!
Snooki, omg ik wil die gerechten NU uitproberen, bakblik is zo'n cake ding? (Ik ben echt een oven leek).
Susan, ik ga nu checken!
<<

Anoniem114

Bericht 18 Sep 2014 14:12

Re: De lekkerste gerechten uit de oven!

Oh zei ik bakblik? Ik bedoel een plaat, of een .. ding. Je hebt hier geen reet aan.

Ehh ik kom vandaag slecht op m'n woorden :D Ik bedoel zo'n schaal, maar dan.. Minder schalerig. En zwart.
<<

Anoniem140

Bericht 18 Sep 2014 14:22

Re: De lekkerste gerechten uit de oven!

Ovenschaal? Oh, of bedoel je zo'n groot zwart ding waar je dingen op kunt leggen? Met zo'n kleine opstaande rand?
<<

Anoniem140

Bericht 18 Sep 2014 14:24

Re: De lekkerste gerechten uit de oven!

Ohh die allerhande gerechten zijn allemaal lekker!
Ik ben zo blij met mijn oven, er stond heel lang een afwasmachine op die plek en die ging kapot vandaar dat ik eindelijk plaats had voor een oven.
Taarten ga ik ook bakken, begin binnenkort denk ik met een appeltaart!
<<

Anoniem114

Bericht 18 Sep 2014 14:33

Re: De lekkerste gerechten uit de oven!

Oh ze noemen het een braadslee! Ik leer :nerd:

Bij m'n moeder hadden we trouwens ook weinig plek (of niet echt goede prioriteiten) maar we hadden gewoon zo'n klein oventje gekocht! Ging ook als een tiet!
<<

Anoniem140

Bericht 18 Sep 2014 14:35

Re: De lekkerste gerechten uit de oven!

Braadslee, ff googlen zometeen.
Ja dat pastte bij mij nergens helaas.

Ooooh zo'n ding! Ja die heb ik nog niet, die moet ik dus binnenkort maar even aanschaffen :cheers:
<<

Anoniem114

Bericht 18 Sep 2014 14:38

Re: De lekkerste gerechten uit de oven!

Die van ons stond bovenop de kast. (Met als gevolg dat ik steeds de lul was om 'm te pakken omdat ik de grootste was. Alleen doen dus als je er ook nog bij kan, tenzij je een heel leuke buurman hebt of zo. Maar dan kan je ook gewoon een spijkerbroek gooien natuurlijk.)
<<

Anoniem140

Bericht 18 Sep 2014 14:42

Re: De lekkerste gerechten uit de oven!

Hahaha snooki! Ik krijg binnenkort nieuwe buren, eens kijken of ik daar wat heen kan gooien.
<<

Anoniem187

Bericht 18 Sep 2014 21:11

Re: De lekkerste gerechten uit de oven!

Geen recepten, maar jouw enthousiasme over je oven is zooo leuk om te lezen!
<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:49

Bericht 18 Sep 2014 21:44

Re: De lekkerste gerechten uit de oven!

Mijn favoriete ovengerechten is een nacho-ovenschotel. In de pan bak je gehakt, fruit je een ui met knoflook en paprika. Vervolgens doe je er kidneybonen bij en een blik tomatenblokjes. Dit doe je in een ovenschotel. Je legt er tortillachips overheen en geraspte kaas en doet dit 15 minuten in de oven.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 18 Sep 2014 22:18

Re: De lekkerste gerechten uit de oven!

Sperziebonen ovenschotel:

Nodig:
- pakje aardappelpurree ovenschotel (of je maakt het zelf)
- sperziebonen
- gehakt (maar kan ook met ham, of kip)
- uitje
- paprika
- zakje taco kruiden (of zelf lekkere kruiden er door doen)


Gehakt rullen in de pan, paprika en ui erbij.
Sperziebonen (beet)gaar koken (maar net wat je lekker vindt).
Gehaktmengsel kruiden naar wens, en de sperziebonen erbij doen.

Dit in een ingevette ovenschaal, aardappelpurree er overheen.
En volgens mij moet het 45 min op 160 graden oid..

Lekkkerrrr
<<

Anoniem110

Bericht 19 Sep 2014 19:05

Re: De lekkerste gerechten uit de oven!

Zelf lasagne maken!!!! Wanneer mag ik komen eten?!?
<<

Anoniem123

Bericht 19 Sep 2014 19:10

Re: De lekkerste gerechten uit de oven!

Wij vinden een stoom braadzak erg handig. Je doet er kip/gehaktballen/karbonades/suddervlees etc in met kruiden en groenten naar keuze en je doet het in de oven. Ook doe ik er vaak nog wat olie bij.

Of kleine gehaktballetjes, tomatenpuree, olie, groente en Italiaanse kruiden in de braadzak. Lekker bij de spaghetti.

quiche maak ik ook geregeld, zowel een grote variant als in kleine potjes. Meestal is dat een gerecht waar ik restjes groenten in verwerk.

Een van de ovenschotels die wij vaker eten (maar dan met rijst):
http://www.smulweb.nl/recepten/1363085/ ... el-met-kip

en een toetje wat ik geregeld maak als er mensen blijven eten:
http://www.maaikevankessel.nl/2007/12/0 ... etaartjes/
<<

Fayebella

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 774

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:57

Bericht 19 Sep 2014 20:12

Re: De lekkerste gerechten uit de oven!

Ik vind de braadzak ook erg handig, alleen heb ik in het begin een beetje lopen klooien met hoe lang alles in de oven moest.
Dit eten wij ook vaak uit de oven:

Siciliaanse visschotel

Ingrediënten
- 1 eetlepel oregano
- 2 eetlepels kappertjes
- 4 stukken kabeljauwfilet a 125 gram
- 75 gram Parmezaanse kaas
- 3 eetlepels gehakte peterselie
- 1 teen geperste knoflook
- 400 gram tortellini, gevuld met ham of champignons
- 1 uitje gesnipperd
- 1 pot pastasuas basilicum (kun je ook zelf maken)
- 10 zwarte olijven zonder pit

Bereidingswijze:
Verwarm de oven voor op 180 graden C. Snipper de ui, snijd de olijven in schijfjes en pers de knoflook uit. Rasp de kaas.

Verhit wat olijfolie en fruit hierin de uisnippers tot ze lichtbruin beginnen te kleuren. Roer de helft van de kappertjes, de helft van de olijven en de helft van de peterselie erdoor en laat dit even meebakken.

Voeg nu de knoflook, de pastasaus en de oregano toe, roer het even door en laat het dan 10 minuten op zacht vuur pruttelen.

Kook intussen de tortellini volgens de aanwijzingen op de verpakking net niet helemaal gaar. Dit omdat ze nog even in de oven moeten en dan ook nog wat zullen doorgaren. Schep de tortellini uit de pan, laat ze even uitlekken en roer ze dan door de tomatensaus.

Vet een ovenschaal in en schep de tortellini met saus erin. Strooi de helft van de Parmezaanse kaas erover. Leg de vis erop en verdeel de achtergehouden kappertjes, olijven en Parmezaanse kaas over de vis. Zet het gerecht 10 - 15 minuten in de oven.

Strooi vlak voor het serveren de rest van de peterselie over deze visschotel
<<

M-G

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1158

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 20 Sep 2014 02:00

Re: De lekkerste gerechten uit de oven!

Ik heb de rest niet gelezen maar hier zijn aardappel anders, pizza met een verse deegbodem (shoarma met uit en paprika erop) en een rodekool schotel (rodekool, gerulde gehakt en daarna aardappelpuree met een beetje boter en paneermeel) favoriet. Ow ja en lasagne.... ow en eigenlijk ook wel een schotel macaroni met ham en kaas van honig :)
Afbeelding
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 20 Sep 2014 19:00

Re: De lekkerste gerechten uit de oven!

Kip bakken met flink wat kipkruiden. (Roerbak) groenten erbij.
Gekookte spagetti in ovenschaal, daarover kip/groentenmengsel. Cremefraiche er over heen en daarop wat geraspte kaas. Ongeveer kwartiertje in de oven
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem140

Bericht 22 Sep 2014 07:42

Re: De lekkerste gerechten uit de oven!

Bedankt voor alle tips en recepten, die spasghettie klinkt ook erg lekker!
Zaterdag hebben mijn zoon en ik zelf pizza gemaakt, een bodem gehaald en zelf belegd, was erg lekker! Vanavond is een schotel met broccoli aan de beurt, heb ik nog in huis. Iemand nog speciale tips daarvoor?

Oh en Stuit, als jij mij dan uitlegt hoe ik die lasagna moet maken, mag je komen eten!
<<

Milady

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3109

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 22 Sep 2014 09:23

Re: De lekkerste gerechten uit de oven!

<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7550

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 22 Sep 2014 15:03

Re: De lekkerste gerechten uit de oven!

Wij doen eigenlijk bijna alles in de oven hier, ook als we 'gewoon' aardappels, vlees/vis/vega eten doen we dat in de oven (of een deel). Gemakkelijk en minder vet, alleen moet je soms wat langer wachten tot het gaar is, maar dan kun je wel ondertussen op de bank gaan hangen. Ik zou echt niet zonder (grote) oven kunnen!
Andere recepten die we hier wel eens maken:
- vispakketje, het recept vind je in de keukenprinses wedstrijd van deze maand
- ovenpasta ham/prei: http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R6 ... am-en-kaas
- Grieks rundvlees uit de oven, echt een aanrader deze! http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R2 ... it-de-oven
- gevulde courgette, bijvoorbeeld dit recept, maar ik maak het ook wel eens met tonijn: http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R3 ... omatensaus
- omelet uit de oven: http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R3 ... -krieltjes
- eimuffins: geklutst ei met groente (bijvoorbeeld courgette en paprika) en geraspte kaas in muffin vormpjes bakken in de oven
- shoarmaschotel (ik had toen vega shoarma gebruikt): http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R2 ... rditrecept
- gevulde paprika's: paprika's halveren en uithollen, vullen met gesnipperde ui, fijngesneden champignons en cashewnoten, geraspte kaas erover en bakken in de oven, ik denk ongeveer 20 minuten

- Canneloni met tonijn:
Ingrediënten
•1 teentje knoflook, geperst
•1 blikje tonijn naturel, in kleine stukjes
•1 blikje tomaatstukjes (nettogewicht 400 g)
•1 sjalotje, gesnipperd
•1 eetlepel kappertjes, fijngehakt
•½ eetlepel tijmblaadjes
•8 cannelloni
•1 bekertje zure room
•100 ml melk
•50 g Parmezaanse kaas


Voorbereiden
Verwarm de oven voor op 200 °C.

Bereiden
Voeg de knoflook toe aan de tonijnstukjes en schep er de helft van de tomaatstukjes, het sjalotje, de kappertjes en de tijm door. Voeg zout en peper naar smaak toe. Verdeel de rest van de tomaatstukjes met vocht over de bodem van een kleine lage ovenschaal. Vul de cannelloni met het tonijnmengsel en leg ze naast elkaar in de ovenschaal. Roer de zure room, de melk en de Parmezaanse kaas door elkaar. Strijk dit mengsel over de cannelloni. Bak de cannelloni in de oven in ca. 30 minuten goudbruin en gaar.
Het recept 'Cannelloni gevuld met tonijn' wordt je aangeboden door okoko recepten.

En vanavond ga ik een ovenschotel eten met aubergine, dit recept: http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R6 ... -aubergine. Maar daarvan weet ik natuurlijk nog niet of het lekker is!
<<

Anoniem140

Bericht 23 Sep 2014 17:21

Re: De lekkerste gerechten uit de oven!

Miss S, hoe doe je dat dan als je aardappels, vlees en groenten hebt? Mijn zoon eet geen aubergine dus die laatste valt helaas af. Dat Griekse rundvlees ga ik misschien zondag uit proberen als mijn ouders komen eten.
Ik ben zo blij ermee, heb dus de pizza al gemaakt en gisteren een broccoli schotel, alleen met het sausje uit een pakje. Hoe maken jullie pakjesloze sausjes?
Morgen is de spaghettie met kip en roerbakgroenten uit de oven aan de beurt!
Volgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers