Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kunnen ze dit verplichten?

<<

Anoniem67

Bericht 16 Sep 2014 16:51

Kunnen ze dit verplichten?

Ik werk in een winkel en werk daar 20 uur op vaste dagen. Als er iemand ziek is kunnen ze mij bellen en vragen of ik dan kan invallen. Nu gebeurde dat vandaag maar ik zit met een doodziek kind thuis waar ik ook mee naar de huisarts moest. Mijn leidinggevende werd nogal geïrriteerd toen ik dus vertelde dat ik niet kon. Nu appte een collega dat ze had gehoord via via dat men je kan verplichten om te moeten komen ook al als je dus niet kan. Weet iemand of ze je dat kunnen verplichten? Ik ben net verhuisd en kan m'n cao boekje niet vinden maar ik zit er wel gruwelijk mee in m'n maag.
<<

Anoniem173

Bericht 16 Sep 2014 17:18

Re: Kunnen ze dit verplichten?

Onder welke cao val je?
<<

Angela

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 556

Geregistreerd: 02 Sep 2013 11:26

Bericht 16 Sep 2014 17:19

Re: Kunnen ze dit verplichten?

Ik ken de betreffende CAO niet en de afspraken die jij met je werkgever hebt maar het lijkt me sterk. Kun je de CAO niet opzoeken op internet?

Bij ons, maar dat is een andere CAO, wordt je niet verplicht om terug te komen op een vrije dag. Tenzij de nood echt heel erg hoog is en, vooraf, al bekend is dat diensten niet ingevuld kunnen worden, dan kunnen er door de manager "dienstopdrachten" gegeven worden en ben je verplicht om op je vrije dag te komen werken.

Als je een min/max-contract hebt van bijvoorbeeld 24/32 uur hebt en je deze week voor 28 uur ingeroosterd staat en morgen vrij bent dan moet je morgen wel tot 9.00 uur beschikbaar zijn voor die overige 4 uur. Althans, zo was het 8 jaar geleden bij ons en daarom heb ik toen een min/max-contract geweigerd. Maar daar is bij jou zoals ik begrijp geen sprake van.
Those we loved don't go away, they still walk beside us, every day. Unseen, unheard, but always there. Still loved, still missed, still very dear!
<<

Anoniem126

Bericht 16 Sep 2014 17:35

Re: Kunnen ze dit verplichten?

*
Laatst gewijzigd door Anoniem126 op 29 Sep 2015 22:37, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 16 Sep 2014 18:19

Re: Kunnen ze dit verplichten?

Maar dat is toch ongelofelijk raar, als ze dat kunnen verplichten? Dat zou betekenen dat je dus constant, meer dan fulltime, beschikbaar moet zijn voor je werk, nooit met zekerheid iets anders kunt afspreken in je vrije tijd, altijd oppas achter de hand moet hebben, altijd moet komen opdraven, in feite dus alles buiten je werk om onder voorbehoud moet plannen en bij alles rekening moeten houden met dat je werk kan bellen terwijl je het overgrote deel van de tijd maar 20 uur werkt en ook maar 20 uur betaald krijgt.

Er zullen vast beroepen zijn waar het zo werkt, maar om eerlijk te zijn vind ik het absurd. Je bent toch geen lijfeigene van je baas?
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 16 Sep 2014 18:22

Re: Kunnen ze dit verplichten?

Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem126

Bericht 16 Sep 2014 18:51

Re: Kunnen ze dit verplichten?

*
Laatst gewijzigd door Anoniem126 op 29 Sep 2015 22:38, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Angela

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 556

Geregistreerd: 02 Sep 2013 11:26

Bericht 16 Sep 2014 19:07

Re: Kunnen ze dit verplichten?

Ik werk ook in de zorg, zelfde CAO dus als May. En diensten moeten nu eenmaal ingevuld worden dus vandaar deze regels denk ik. Maar in de 10 jaar dat ik in de zorg werk heb ik het geven van een werkopdracht nog nooit meegemaakt! Er is vorig jaar wel eens mee gedreigd omdat een paar diensten niet ingevuld werden en veel collega's al extra diensten hadden gedraaid, hadden gewisseld, meerdere weekenden/feestdagen gewerkt enzovoorts. Een paar collega's geven nooit thuis in dergelijke gevallen en zij hadden dan waarschijnlijk de werkopdracht gekregen, gelukkig was dat niet noodzakelijk.

Wat betreft het min/max-contact, ja dan ben je dus continue rekening aan het houden met je werk. Ik kreeg toen een contract van 32 tot 36 uur aangeboden en zou structureel 32 uur ingeroosterd worden. Ik hield dan dus 1 vrije werkdag over (wij werken in principe alleen op werkdagen, inmiddels wel vaker weekenden maar toen was het incidenteel) en die dag moest ik komen als ze voor 9u belden. Zo niet dan werd dat ook als werkweigering gezien. Ik heb bijna wekelijks afspraken bij de fysio en als ik die niet 24u van te voren afzeg moet ik gewoon betalen, alleen daarom al wilde ik dat contract niet. Toen mocht ik kiezen tussen een 32 of 36uurs contract, waren nog betere tijden :wink:
Those we loved don't go away, they still walk beside us, every day. Unseen, unheard, but always there. Still loved, still missed, still very dear!
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3186

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:39

Bericht 16 Sep 2014 19:32

Re: Kunnen ze dit verplichten?

Ook ik ben werkzaam in de zorg en daar mag het cao technisch inderdaad. Ik heb zelf een keer zo een werkopdracht gehad. Moest dus komen werken.
D. 💙14-01-2019💙
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 16 Sep 2014 19:48

Re: Kunnen ze dit verplichten?

Susan schreef:Maar dat is toch ongelofelijk raar, als ze dat kunnen verplichten? Dat zou betekenen dat je dus constant, meer dan fulltime, beschikbaar moet zijn voor je werk, nooit met zekerheid iets anders kunt afspreken in je vrije tijd, altijd oppas achter de hand moet hebben, altijd moet komen opdraven, in feite dus alles buiten je werk om onder voorbehoud moet plannen en bij alles rekening moeten houden met dat je werk kan bellen terwijl je het overgrote deel van de tijd maar 20 uur werkt en ook maar 20 uur betaald krijgt.

Er zullen vast beroepen zijn waar het zo werkt, maar om eerlijk te zijn vind ik het absurd. Je bent toch geen lijfeigene van je baas?


Ik kan mij in sommige beroepen wel voorstellen dat het zo is, maar dat weet je natuurlijk eigenlijk al als je voor dat beroep kiest. Artsen, verpleging, politie, brandweer, ambulance, ze kunnen niet zeggen van we hebben niemand dus gooien de tent dicht. Dus dan moet je de mogelijkheid hebben om werknemers te verplichten. Lijkt mij alleen wel dat dit allen gebeurd als er echt nood aan de man is en zal er meestal ook gezorgd worden voor back-up, dus dat je weet dat je opgeroepen kan worden. Mijn moeder werkt in de zorg en heeft dagen dat ze op wacht staat. Dan krijg je zelfs een deel betaald en moet zorgen dat je bereikbaar bent dat als je gebeld wordt je aan het werk kan (maar kan je kan dus wel boodschappen doen of wat dan ook, als je maar binnen zoveel minuten ergens kan zijn). En bij de politie of zo hoor je ook wel eens dat alle verloven worden ingetrokken als er echt iets aan de hand is.
Maar het is dan wel ernstig en je hebt natuurlijk niet voor niets voor zo'n beroep gekozen.

Maar goed, TO werkt in een winkel, dus dat lijkt mij wel een ander geval.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 16 Sep 2014 19:52

Re: Kunnen ze dit verplichten?

Dat ken ik, maar dan heb je standby-dienst, dat weet je inderdaad dat je opgeroepen kan worden en dan hou je daar rekening mee. Dat vind ik totaal iets anders dan dat je in feite op elk willekeurig moment kunt worden opgeroepen en dan ook verplicht moet komen. Mijn man heeft ook ongeveer eens per maand een week standby-dienst, daar houdt hij dan rekening mee met zijn plannen, maar het zou niet reëel zijn als hij altijd klaar moet staan en dus nooit gewoon echt vrij is.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 16 Sep 2014 20:50

Re: Kunnen ze dit verplichten?

Nee maar door die stand by diensten voorkomen ze dat ze vaker mensen moeten terugroepen. Dus zal je alleen verplicht worden om te komen werken als er echt iets ernstigs aan de hand is (natinale ramp, ziekte uitbraak, groot ongeluk, extreem veel zieke collega's), dus in de praktijk zal je echt wel echt vrij zijn.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 16 Sep 2014 20:57

Re: Kunnen ze dit verplichten?

Ja goed, maar dit is een winkel, dan gaat het niet om grote rampen. Ze heeft voor zover ik lees ook nergens vastgelegde standby-diensten voor als collega's ziek zijn, ze valt gewoon in als het lukt om in te vallen. In dat geval lijkt het mij een onzinverhaal dat ze altijd en overal alles uit haar handen moet vallen om in de winkel te kunnen werken en lijkt het me het probleem van haar baas om vervanging te regelen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 16 Sep 2014 21:03

Re: Kunnen ze dit verplichten?

Dat lijkt mij ook Susan. Ik werk zelf ook in een (bloemen)winkel (momenteel nog op therapeutische basis, maar normaal gesproken), als ik gebeld word en ik kan dan kom ik werken. Kan ik niet dan is dat heel jammer en zal mijn baas wat anders moeten regelen. Volgens mij kunnen ze je niet verplichten om dan te komen hoor.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Anoniem67

Bericht 16 Sep 2014 21:39

Re: Kunnen ze dit verplichten?

Ik werk inderdaad in een winkel met meerdere mensen. We staan altijd met 2 op de vloer maar ik heb meerdere collega's. Ik was de laatste die hij belde want de rest had ook al nee gezegd. En ja dan hebben ze een probleem maar ik kon moeilijk mijn zieke baby alleen thuis laten. Ik moet al vaak nee zeggen door oppas gebrek maar als het me lukt ben ik er en zo ben ik stiekem toch al vaak geweest als er iets was. Bijvoorbeeld dat er door de drukte iets niet af was en dat ik dan 2 uurtjes kwam helpen. Maar goed dat zien ze dan niet en daar hoor je nooit meer iets van. Ik vond het vandaag gewoon niet eerlijk dat hij geïrriteerd raakte. Toch vind ik het dan raar dat mijn collega er via de app over begon.
<<

Anoniem287

Bericht 17 Sep 2014 00:06

Re: Kunnen ze dit verplichten?

En waarom zou jij wel verplicht zijn om te komen maar je andere collega's die nee hebben gezegd niet? Die vallen dan toch onder dezelfde CAO? Dus waarom zou jij degene zijn die moet komen werken? Ik werk ook in een winkel maar dit is bij ons gelukkig niet zo. Als je niet bent ingeroosterd en er is ineens een zieke, dan is dat een probleem van mijn werkgever, niet van de medewerkers.
<<

Anoniem86

Bericht 17 Sep 2014 08:37

Re: Kunnen ze dit verplichten?

Toch raar? Niet jouw probleem dat de rest ook nee heeft gezegd - dan zouden zij toch ook verplicht kunnen worden?
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3186

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:39

Bericht 17 Sep 2014 12:46

Re: Kunnen ze dit verplichten?

Ze kiezen ook random iemand uit die dan moet komen. Volgende keer is het dan weer een ander.
D. 💙14-01-2019💙
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 17 Sep 2014 12:59

Re: Kunnen ze dit verplichten?

Ja, maar als je kind ziek is dan vind ik het wel heel idioot dat ze in dat geval niet random de volgende kunnen kiezen, je hebt dan zelf een gegronde reden om niet te kunnen. Maar ik kan me dan ook echt niet voorstellen dat ze in dit geval daadwerkelijk verplicht is.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 17 Sep 2014 13:00

Re: Kunnen ze dit verplichten?

Sowieso was ze blijkbaar de laatste optie die hij had gebeld, dus zij zou die random persoon dan toch al niet zijn.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem255

Bericht 18 Sep 2014 09:50

Re: Kunnen ze dit verplichten?

Volgens mij kunnen ze je dit in de detailhandel niet verplichten...
Ik heb zelf jaren in een winkel gewerkt, ook als leidinggevende en ik heb nooit gehoord dat ik of een collega lg iemand kon verplichten om terug te komen op zijn/haar vrije dagen. Zeker niet als iemand gewoon een contract heeft voor een bepaald aantal uur op bepaalde dagen. Met een contract op oproepbasis zit het dan wel weer anders maar dat is, zoals ik het nu lees, niet aan de orde.

Als ik een ziek personeelslid had dan probeerde ik eerst iemand of iemand uit een ander filiaal mijn kant op kon komen en anders belde ik wat collega's. Als er dan iemand kon was dat superfijn, zo niet dan had ik pech en moesten we allemaal een stapje meer zetten. So be it.

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers