Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het leed dat avondeten heet......

<<

Fearie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1428

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 15 Sep 2014 19:15

Het leed dat avondeten heet......

Sinds dat D 2 jaar is is het avondeten hier al een drama. Inmiddels zijn we ruim een jaar verder en zit er amper verbetering in.
D weigert al bij het aankondigen aan tafel men want hij hoeft niet te eten. Nu gaat hij wel altijd bij ons zitten ook al eet hij niet.

We hebben al van alles geprobeerd, het toetje geven we niet meer want dat ziet hij als een gewonnen spel. Vliegtuigje of iets anders heeft tijdelijk geholpen, dwingen te eten werkt ook niet en staat me trouwens ook enorm tegen.
Tis sowieso bloedje irritant want als er anderen bij zijn schroeft hij zijn dramaact nog een tandje op en moet ik ook nog het gezwam van onze families aanhoren over wat we allemaal wel niet verkeerd doen.

Wie heeft de ultieme tip? Of moeten we dit gedrag maar gewoon uitzitten en is het een (wel heel erg lang durende) fase?
D. 16-8 en J. 27-11
<<

Anoniem113

Bericht 15 Sep 2014 19:18

Re: Het leed dat avondeten heet......

Als hij echt niets eet maar wel een toetje dan zou ik hem dat geven. Yogurt of pap. Dan krijgt hij wel iets binnen. Dat eten komt wel weer.
<<

Anoniem186

Bericht 15 Sep 2014 19:31

Re: Het leed dat avondeten heet......

Ik zou er geen aandacht aan schenken. Aan het negatieve gedrag tenminste. Als hij wel een keer eet dan zou ik het luchtig houden en iets zeggen in de trant van: toch wel lekker om te eten hè?!
En verder zou ik gewoon met je man praten en zo nu en dan iets over het eten laten vallen: "wat heb je lekker gekookt. Het smaakt me echt goed." Of iets in die slinger.
En verder gewoon laten voor wat het is. Het komt vanzelf wel. Bij de 1 wat sneller dan bij de ander, helaas.
Toetje zou ik idd ook niet geven.
<<

Mouette

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 536

Geregistreerd: 02 Sep 2013 21:07

Bericht 15 Sep 2014 19:33

Re: Het leed dat avondeten heet......

He, vervelend zeg Fearie. Snap dat je dat wel zat bent zo na een jaar. Helpt het als je hem betrekt bij het uitzoeken van het eten of het koken? Of misschien in de vorm van een monkey platter dat je er toch af en toe wat gezonds in krijgt?
Afbeelding
<<

SDL

Kletskop

Berichten: 906

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:27

Bericht 15 Sep 2014 19:36

Re: Het leed dat avondeten heet......

Wat bij ons hielp is normaal eetgedrag belonen met iets wat de kinderen leuk vinden, bijv. een filmpje. Eten ze niet voldoende of zitten ze te kwallen tijdens het eten dan na het eten geen filmpje. Verder maken we er dan geen drama van maar dan zeggen we dat ze morgen weer een kans hebben.

Zo doe ik dat sochtends ook. Ze eten eerst aan tafel, poetsen hun tanden etc. en maken zich klaar voor school en PSZ en als er dan nog tijd over is mogen ze een filmpje kijken, als er geen tijd meer is dan hebben ze pech.

Bij ons werkt dit goed.
<<

Anoniem121

Bericht 15 Sep 2014 19:42

Re: Het leed dat avondeten heet......

Hier eet de oudste ook zo beroerd. Wij geven er gewoon geen aandacht aan. Als je niet wil eten dan eet je niet maar er komt ook niets anders. Als iedereen klaar is met eten krijgt hij vla. Het wordt wel beter nu hij weet dat hij geen extra aandacht krijgt als ie niet wil eten.

Ik geef ook vaak een monkeyplatter zodat hij overdag even goed genoeg krijgt en het niet zo'n probleem is als hij niet eet.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5097

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 15 Sep 2014 19:44

Re: Het leed dat avondeten heet......

Herkenbaar..... heel herkenbaar.

Ze kunnen hier aan tafel gaan zitten, zien hun bord en roepen meteen "Lust ik niet" "wil ik niet".

Ik heb ze duidelijk gemaakt, dat lust ik niet, niet gezegd mag worden als je niet proeft. Dus dat is er wel weer een beetje uit. En verder negeer ik het gewoon. Ik doe er niks op uit, ik zeg niet dat ze moeten eten, ik zit het niet continue te stimuleren, ik doe niet aan vliegtuigjes of andere spelletjes. Ze kunnen gewoon eten.. en zo niet dan niet.
Nu is het gelukkig wel zo dat ze hier ook wel eens wel eten dus het is wel een iets andere situatie bij jullie. En ik kook dan wat vaker wat zij wel lusten. Zo lusten ze wel bami, met ei en kroepoek, dus eten we dat wat vaker. Zo probeer ik ook er in te houden dat wel eten ook gewoon positief kan zijn.
Wat betreft een toetje, we eten hier niet elke avond een toetje dus ik "straf" daar ook niet mee, of we hebben wel een toetje of niet. En soms hebben we fruit of niet.

Ik zou deze lange fase gewoon uitzitten....
:heart: :heart: 2011
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 15 Sep 2014 19:45

Re: Het leed dat avondeten heet......

Echt helemaal eens met Jans. Geen aandacht meer aanbesteden, komt vanzelf en anders maar niet. Je kunt ze toch niet dwingen.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 15 Sep 2014 20:13

Re: Het leed dat avondeten heet......

Geldt t geen aandacht geven ook aan 1,5 jarige krijsend kind?
Het gaat hier wisselend, de ene x eet ze wel, de andere x een beetje, en soms helemaal niet. Dan begint ze al te huilen als ze de lepel ziet. Ze at altijd zelf, nu ook al geprobeerd om haar eten te geven. Maar ze wordt in een weigerende bui enorm boos, begint hard te gillen en te huilen. Duwt haar bordje aan de kant, om er vervolgens meteen naar te wijzen, maar weer boos wordt als t bordje niet neergezet wordt.
Niet eten vind ik prima (mss praat ik ook wel anders als we 1,5jaar verder zijn), maar graag dan wel zonder gillen, dat vind ik niet gezellig
(Sorry voor t inbreken in dit topic).
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5097

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 15 Sep 2014 20:21

Re: Het leed dat avondeten heet......

Elsa, ik wil idd ook niet dat mijn kinderen gillen aan tafel. Zeker toen ze klein waren was ik daar wel strenger in om het duidelijk te maken. Ik gaf dat aan dat ik het niet wilde, legde uit waarom niet, deden ze het toch dan was de consequentie wel dat ik ze van de tafel afdraaide. Dit vonden ze niet leuk en dit hielp wel.
:heart: :heart: 2011
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 15 Sep 2014 20:25

Re: Het leed dat avondeten heet......

Ik kan er dan tegen praten als brugman, dringt niet door.. Ze wordt ook niet stil. (Zal ze dat nu eigenlijk al wel snappen?) En als ik haar van tafel haal dan huilt ze verder op de grond.. En niet zachtjes huilen
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Fearie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1428

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 15 Sep 2014 20:29

Re: Het leed dat avondeten heet......

Misschien dan toch maar weer geen aandacht aan besteden, bij vlagen lukt het ook wel.

Op zich dingen koken die D wel eet zijn ook zo makkelijk, patat/pannekoeken en poffertjes gaan er goed in. Bij vlagen ook wel krieltjes, maar om alle die dingen altijd te eten vind ik niet wat. Dus af en toe eten we dat.
D. 16-8 en J. 27-11
<<

Anoniem166

Bericht 15 Sep 2014 20:34

Re: Het leed dat avondeten heet......

Ik maak er af en toe een spelletje van, niet zo dat je zelf niet meer kan eten, maar gewoon tijdens het kletsen aan tafel af en toe een grapje. Momenteel vindt mijn dochter het geweldig om stiekem hapjes te doen. Ik zeg dan lekker overdreven dat ik haar zo een lekker hapje ga geven en dat ze niet stiekem, als ik uit het raam kijk, alvast een hapje mag doen. Dat zou wel heeeeel stiekem zijn, etc. En dan kijk ik uit het raam en gauw weer terug en dan zit er gegarandeerd een hapje in haar mond. Tegenwoordig vraagt ze erom, of ik even uit het raam wil kijken, zodat zij stiekem een hapje kan doen.

En verder niet al te veel aandacht aan besteden.
<<

Anoniem64

Bericht 15 Sep 2014 20:35

Re: Het leed dat avondeten heet......

Die fase duurt hier al jaren ;) De oudste is nu 7 en die eet al 6 jaar heel minimaal. Zoon is 5 dus hij al 4 jaar, hij is ook echt veel te mager. Gelukkig gaat het brood nu wel beter. En de jongste 2 zijn 3 en eten ook al 2 jaar vrijwel niks 's avonds. Ik heb al zo ontzettend veel geprobeerd. Negeer het meestal, maar omdat ik bijna altijd alleen eet met ze is het niet leuk meer, ik kook echt voor niks. En daar baal ik nu na al die jaren behoorlijk van.
Ik kan echt met jaloezie naar kinderen kijken die gewoon met smaak hun bord leeg eten. Dat ken ik gewoon niet. Frustrerend.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 15 Sep 2014 20:51

Re: Het leed dat avondeten heet......

Dubbel
Laatst gewijzigd door Chaos op 15 Sep 2014 20:53, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 15 Sep 2014 20:52

Re: Het leed dat avondeten heet......

Die fase heeft hier ook heeeel lang geduurt, begon zo rond de 14/15 maanden en duurde tot een paar maand terug. Meestal aten ze niks of alleen de kip. Dat proberen ze nog weleens hoor maar ze moeten nu gewoon eerst wat van de rest eten voordat ze kip krijgen, als het niet door het eten heen zit. Tenzij ik heel zeker weet dat ze de groente echt niet lusten en ik niks anders heb.
Maar sinds een paar maanden eten ze redelijk, nog lang niet alles maar proeven wel meer en komen dan tot de conclusie dat het zo goor nog niet is.

Als je altijd een toetje hebt na het eten zou ik het toetje wel alsnog geven, maar dan wel een gezond toetje en geen vla oid maar gewoon (griekse/turkse) yoghurt bijv.
Ik deed het nooit maar wij eten ook nooit een toetje na de maaltijd.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:18

Bericht 15 Sep 2014 20:53

Re: Het leed dat avondeten heet......

Vanavond ging er 1 hap zuurkool en 1 stukje rookworst in. Hij leek honger te hebben want kwam met plezier aan tafel, was echter ook snel weer vertrokken. Wij eten dan gewoon verder, laten zijn bord nog even staan. We kletsen wat en noemen dat het eten lekker is, ruimen de tafel af en gaan over tot de orde van de avond. Zoals studiebol zegt, we eten iets vaker dingen die hij zeker weten lekker vindt zoals macaroni, bami, wortel o.i.d. Dan zit hij wel aan tafel en eet lekker. Ik kan me goed voorstellen dat het frustrerend is als het elke avond bal is. Een toetje krijgt hij wel, hij eet kale yoghurt alsof het een feestje is en op de een of andere manier maakt hij ( of wij) geen strijd waar de yoghurt de trofee van is. Dan krijgt hij tenminste nog iets binnen, gemoedsrust...
<<

Fearie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1428

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 15 Sep 2014 21:00

Re: Het leed dat avondeten heet......

Das een bemoedigend uitzicht Sterrin haha ;)
Een toetje eten we eigenlijk vrijwel nooit, maar zijn we mee begonnen toen D nog fatsoenlijk avondeten at. Inmiddels eten we het dus alweer minder vaak een toetje.

Gelukkig eet D wel brood en fruit dus daarmee wordt het deels gecompenseerd. Ik zou alleen zo graag zien dat hij weer een keer zonder gedoe aan tafel zit.

Hoe doen jullie dat als je bij familie eet? Ga je uitleg geven of laat je het gewoon gaan?
D. 16-8 en J. 27-11
<<

SDL

Kletskop

Berichten: 906

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:27

Bericht 15 Sep 2014 21:02

Re: Het leed dat avondeten heet......

Belonen met een filmpje oid werkt echtt heel goed. Onze dochter was ook altijd een dramaqueen tijdens het eten maar belonen met iets leuks doet bij ons echt wonderen.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5097

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 15 Sep 2014 21:51

Re: Het leed dat avondeten heet......

Elsa schreef:Ik kan er dan tegen praten als brugman, dringt niet door.. Ze wordt ook niet stil. (Zal ze dat nu eigenlijk al wel snappen?) En als ik haar van tafel haal dan huilt ze verder op de grond.. En niet zachtjes huilen



Ik legde het uit voordat we aan tafel gingen. Dan vertelde ik dat ik niet wilde dat ze gingen gillen aan tafel. En als ze dat wel deden dat ik ze dan zou omdraaien.
En ja hier waren ze dan ook echt niet stil hoor, haha, maar ik zei dan als je weer gewoon praat/zachter praat zal ik je weer aan tafel draaien. Dat begrepen ze echt wel.
:heart: :heart: 2011
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5097

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 15 Sep 2014 21:52

Re: Het leed dat avondeten heet......

Sterrin heeeeel herkenbaar, dat alleen eten en het gevoel hebben dat je voor niks kookt. Ik merk ook dat als ik het soms druk heb ik ook makkelijk wordt met het eten, omdat ik dan denk, ja voor hun hoef ik toch niet te koken :palm:
:heart: :heart: 2011
<<

Nosa

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 885

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:47

Bericht 15 Sep 2014 21:55

Re: Het leed dat avondeten heet......

Mijn dochter eet ook zo slecht, sowieso al een jaar lang. Er zijn een paar dingen die wel lekker vindt, maar inderdaad, dat kunnen we niet altijd eten. Maar meestal is het bij voorbaat al, "ik hoef geen eten, niet lekker". Ze krijgt wel altijd een toetje.
Vindt hij het ook niet lekker met wat appelmoes erdoor bijv?

Bij familie zeg ik altijd al dat ze nooit goed eet, maar daar krijg ik inderdaad wel eens opmerkingen. Die negeer ik gewoon.
Mijn zoon is ook nooit een goede eter geweest, maar dat gaat sinds een jaar wel wat beter, maar hij is ook geen grote eter. Maar ik ben al blij dat hij in ieder geval proeft;-)
2010 2012 2015 2017
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5097

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 15 Sep 2014 22:02

Re: Het leed dat avondeten heet......

Ik krijg volgens mij nooit opmerkingen over het eten van mijn meiden. Het is me in ieder geval nog nooit zo opgevallen. Veel mensen weten toch ook wel dat kleine kinderen regelmatig slecht eten?

Mijn vader heeft wel eens een opmerking over een van mijn dochters gemaakt, maar die was ook terecht zij is ook gewoon heel dun, hij vroeg toen of ze eigenlijk wel iets at, haha maar dat was niet eens in een eet situatie gewoon toen ze bij hem op schoot ging zitten.
:heart: :heart: 2011
<<

Anoniem85

Bericht 15 Sep 2014 22:38

Re: Het leed dat avondeten heet......

Gelukkig eet mijn zoontje meestal wel goed, maar soms weigert hij. Duwt dan boos zijn bord weg. Dan zeg ik prima m dan eet je niet. En dan eten wij gewoon door, binnen een minuut wil hij dan ze bord terug. Maar dat zou je al wel geprobeerd hebben. (Laten blijken dat het je niets doet)

Ik denk dat niet teveel aandacht aan schenken het beste werkt. Of misschien bijvoorbeeld groente in de vorm van frietjes snijden en in een puntzakje doen, of een mooi bord laten uitkiezen in de winkel? Of belonen met als jij deze week elke avond een hapje proeft eten we zaterdag pannenkoeken/poffertjes etc.?
<<

Fiene

Bericht 15 Sep 2014 22:40

Re: Het leed dat avondeten heet......

Enorm herkenbaar. R is een erg erg erg slechte eter, al vanaf het moment dat hij 1.5 jaar is. We hebben echt alles al geprobeerd. Echter vind ik hem nu groot genoeg om gewoon te eten zonder gezeur. Hij weet dat hij het nodig heeft om groter te worden en het is nu klaar met het geflauwekul eromheen.
Geen trucjes en weet ik wat meer maar gewoon eten.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers