Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wanneer komt de juiste uitspraak?

<<

Anoniem166

Bericht 08 Sep 2014 20:32

Re: Wanneer komt de juiste uitspraak?

Mijn dochter spreekt zo'n beetje alle woorden die ze heeft geleerd gelijk goed uit en is goed verstaanbaar voor anderen, erg makkelijk haha. Een jongetje is wel een uitzondering trouwens, dat is hier ook een jommetje, grappig dat meerdere kinderen dat op die manier zeggen.
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:42

Bericht 08 Sep 2014 20:41

Re: Wanneer komt de juiste uitspraak?

Mijn neefje is nu 3, maar praat echt nauwelijks verstaanbaar. Pas als ik een uurtje met hem ben kan ik op zijn 'kanaal intunen' haha. Op de psz hadden ze ook al gezegd dat hij niet voldoende praat. Het heeft ook met aanmoediging te maken bij hem, zijn ouders begrijpen hem al na een half woord en daarom doet ie zijn best minder. Ik begrijp hem vaak niet goed, daarom doet hij bij mij meer moeite om duidelijker te praten.
Een oppaskindje van me zei met 16 maanden al hele duidelijke woordjes, haar begreep ik vaak beter dan mijn neefje nu, oeps.
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 08 Sep 2014 21:05

Re: Wanneer komt de juiste uitspraak?

Mijn oudste blijft eigenwijs 'pannestoel' zeggen terwijl hij prima weet dat het 'paddestoel' moet zijn. Hij is 8, haha.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Fiene

Bericht 08 Sep 2014 21:09

Re: Wanneer komt de juiste uitspraak?

Dit herinnert me wel aan een kleutertje van mij. Die kon geen juffrouw zeggen en heeft me echt bijna 1.5 jaar buurvrouw genoemd haha.
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:42

Bericht 08 Sep 2014 21:57

Re: Wanneer komt de juiste uitspraak?

Thunder schreef:Mijn oudste blijft eigenwijs 'pannestoel' zeggen terwijl hij prima weet dat het 'paddestoel' moet zijn. Hij is 8, haha.


Ik noem de prullenbak nog steeds een 'bahbak' als ik niet oplet, hahaha.
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 09 Sep 2014 08:35

Re: Wanneer komt de juiste uitspraak?

Poppy schreef:
Thunder schreef:Mijn oudste blijft eigenwijs 'pannestoel' zeggen terwijl hij prima weet dat het 'paddestoel' moet zijn. Hij is 8, haha.


Ik noem de prullenbak nog steeds een 'bahbak' als ik niet oplet, hahaha.


:hulde: hahaha
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:32

Bericht 09 Sep 2014 10:03

Re: Wanneer komt de juiste uitspraak?

Ik zou me daar nu echt nog niet mee bezig houden. Ze is nog geen anderhalf en kent al behoorlijk wat woorden zo te lezen. Die uitspraak komt vanzelf.

Wat wij altijd doen is bet woord op een positieve manier goed herhalen. Dus als ze bijvoorbeeld zeggen 'Foe' als ze poes bedoelen, zeggen we "Goed zo! Poes!"
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
<<

Anoniem147

Bericht 09 Sep 2014 10:09

Re: Wanneer komt de juiste uitspraak?

Ik heb dat ook met de kinderen van mijn zus. De oudste is 5 en kan ik gewoon helemaal verstaan. Maar de jongste is 3 en en ik kan zeker 30% van wat hij zegt nog niet thuisbrengen. Terwijl mijn zus dan precies weet wat hij bedoelt haha. Zo frustrerend als hij hele zinnen maakt en ik begrijp een gedeelte niet. Nu klets hij ook heel veel in zichzelf en maar wat in het rond. Mijn oudere neefje doet dan zelfs een handgebaar. Zo van 'Laat maar kletsen'.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 09 Sep 2014 10:12

Re: Wanneer komt de juiste uitspraak?

Mijn neefje is net twee geworden en ik weet zeker dat hij heel veel woorden wel KAN zeggen, maar hij vertikt het gewoon. Hij zegt bijvoorbeeld al maanden papa en mama, en oh-oh als iets fout gaat, maar opa en oma zegt hij pas sinds twee weken.
Ik heb zelf heel erg het idee dat hij mega traag is, maar volgens mij valt dat objectief gezien wel mee. Ik wil gewoon zo graag dat hij gaat praten :nerd:

Hij begrijpt overigens wel alles, als ik hem vraag dingen aan te wijzen (eend/koe/schaap/tante Elliot/hoofd etc.) dan doet hij dat altijd goed.

♥♥
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 11:19

Bericht 09 Sep 2014 11:28

Re: Wanneer komt de juiste uitspraak?

Elliot, heel herkenbaar bij mijn zoontje hoor. Hij is nu 21 maanden en zegt ook amper wat (hij praat heel veel zijn eigen peutertaal, maar weinig verstaanbaar). Wel mama/papa, auto, daag, dada, hey, aai etc maar echt praten nog niet, terwijl hij hele conversaties voert. Alhoewel hij gisteren ineens "thuis" zei toen we met de fiets aankwamen thuis. Ik dacht ook dat hij heel traag was, maar de kinderneuroloog stelde me gerust door te zeggen dat het veel en veel belangrijker is dat ze dingen begrijpen dan dat ze nu "al" kunnen praten. En dat begrijpen zit hier ook wel goed, hij snapt bijna alles wat ik zeg/vraag en dat vind ik ook wel heel belangrijk.
2012 & 2016
<<

Laced

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 956

Geregistreerd: 27 Mei 2014 11:18

Bericht 09 Sep 2014 11:45

Re: Wanneer komt de juiste uitspraak?

Levi zijn spraak kwam pas laat op gang. Sinds hij in oktober 2013 buisjes heeft gekregen, gaat zijn spraakontwikkeling als een speer. Hij heeft in de zomervakantie ook een enorme slag gemaakt in zijn ontwikkeling en sindsdien is hij ook voor anderen verstaanbaar. Er zitten af en toe zeker nog wat woorden tussen die moeilijk te verstaan zijn.
Liefde voor het leven; 27-08-2011 & 22-10-2015
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11204

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:38

Bericht 09 Sep 2014 12:01

Re: Wanneer komt de juiste uitspraak?

Urban Naked schreef:Mijn zoontje noemt mijn smoothie altijd een 'frooeetie', en als ik het dan duidelijk voordoe door te zeggen 'sssssssssssssssmoothie' dan denkt hij dat ik 'sssst' tegen hem zeg en dan moet hij huilen :)
Dus van die frootie komt hij nooit af denk ik.

Eigenlijk heel slim van hem, je stopt er toch fruit in :yes:
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:20

Bericht 09 Sep 2014 12:40

Re: Wanneer komt de juiste uitspraak?

Figaro schreef:Ik zou me daar nu echt nog niet mee bezig houden. Ze is nog geen anderhalf en kent al behoorlijk wat woorden zo te lezen. Die uitspraak komt vanzelf.

Wat wij altijd doen is bet woord op een positieve manier goed herhalen. Dus als ze bijvoorbeeld zeggen 'Foe' als ze poes bedoelen, zeggen we "Goed zo! Poes!"


Ik ben gewoon vooral benieuwd wanneer dit begint. Ik had echt geen enkel idee namelijk. Ik weet dat ze al best wel wat woordjes kent. Eigenlijk heeft ze dat echt in de laatste 2/3 weken geleerd, daarvoor zei ze eigenlijk niks.

Dat herhalen doe ik inderdaad ook.

R. begrijpt trouwens ook echt alles. Ik verbaas me er soms echt over wat ze allemaal al kunnen en weten.
<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:32

Bericht 09 Sep 2014 13:01

Re: Wanneer komt de juiste uitspraak?

Wanneer de uitspraak echt duidelijk is, is volgens mij echt per kind verschillend. Bij J. is het pas sinds een paar weken/maanden verstaanbaar. Hiervoor moest ik bijna alles vertalen, nu nog maar heel af en toe.
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3164

Geregistreerd: 13 Apr 2014 09:04

Bericht 09 Sep 2014 13:07

Re: Wanneer komt de juiste uitspraak?

Wij hebben dat heel lang gehad met Luuk die 'nisse'(nog één) en 'wasse'(vliegtuig) zei. Dan riep hij heel enthousiast de lucht in 'nisse wasse! nisse wasse!' en wij 'jaaaa, nog een vliegtuig!'. Zag je mensen echt kijken :wtf:

Wij zijn altijd gewoon de woorden blijven zeggen zoals ze horen en op een gegeven moment pikte hij het ineens op. Nu is hij inmiddels sinds een half jaartje beter verstaanbaar voor vreemden.
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 09 Sep 2014 13:16

Re: Wanneer komt de juiste uitspraak?

Ezra zegt ook sommige woorden verkeerd, maar hij heeft soms juist de neiging om woorden langer te maken dan ze zijn, dus 'gerood' en 'geroze' in plaats van rood en roze, 'weetecee' in plaats van WC, 'Semesamstraat' in plaats van Sesamstraat, 'limonadum' en 'oranjum' in plaats van limonade en oranje. Bij sommige woorden is het ook even puzzelen om te weten wat hij bedoelt.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:42

Bericht 09 Sep 2014 13:37

Re: Wanneer komt de juiste uitspraak?

Thunder schreef:
Poppy schreef:
Thunder schreef:Mijn oudste blijft eigenwijs 'pannestoel' zeggen terwijl hij prima weet dat het 'paddestoel' moet zijn. Hij is 8, haha.


Ik noem de prullenbak nog steeds een 'bahbak' als ik niet oplet, hahaha.


:hulde: hahaha


Zo waren er ook bahsnoepjes, van die verkoudheidsnoepjes. Ik denk echt dat ik al een jaar of 12 was toen het kwartje viel dat ze misschien toch niet zo heetten...en de bahbak ook een verzinsel was, haha. Het zat er zó ingebakken! En als je iets zo leert sta je ook niet echt bij de benaming ervan stil.
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 09 Sep 2014 13:44

Re: Wanneer komt de juiste uitspraak?

Haha, dat zou wel een heel slechte marketingstunt zijn van de fabrikant, om je snoepjes bahsnoepjes te noemen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

fashionmommy

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1141

Geregistreerd: 30 Mrt 2014 19:05

Bericht 09 Sep 2014 18:49

Re: Wanneer komt de juiste uitspraak?

Figaro schreef:Wanneer de uitspraak echt duidelijk is, is volgens mij echt per kind verschillend. Bij J. is het pas sinds een paar weken/maanden verstaanbaar. Hiervoor moest ik bijna alles vertalen, nu nog maar heel af en toe.


Hier hetzelfde. Maar ook mede dankzij de goede zorgen bij de peuterspeelzaal waar ze heen kon toen ze net 2 was geweest ivm de articulatie juist. Mijn oudste kreeg een VVE daarvoor. En nu sinds een aantal weken merken we echt heel duidelijk verschil.

De jongste moet hier nog 2 worden, maar bij haar, komt ook mede denk ik, doordat we met de oudste er zo mee bezig waren, dat zij sneller is en beter kan praten als haar zus op die leeftijd.
You'll be her first role model, her first friend, her first love. You're her mom and she's you're whole world. She's you're little girl. ❤





Afbeelding
<<

Anoniem134

Bericht 09 Sep 2014 19:25

Re: Wanneer komt de juiste uitspraak?

Sanne schreef:Mijn dochter spreekt zo'n beetje alle woorden die ze heeft geleerd gelijk goed uit en is goed verstaanbaar voor anderen, erg makkelijk haha. Een jongetje is wel een uitzondering trouwens, dat is hier ook een jommetje, grappig dat meerdere kinderen dat op die manier zeggen.


Dit is met T. hetzelfde. Zij is zeker al wel vanaf ze 2 jaar is erg goed verstaanbaar. Maar enkele woorden waar ze moeite mee heeft, maar als wij het woord opnieuw zeggen dan lukt het haar vaak wel om goed na te zeggen. Verder kletst ze hele zinnen/verhalen die ook voor anderen duidelijk zijn. Maar een enkele keer vraagt iemand wat ze nu aan het vertellen was. Ze zit ook hele dagen met haar poppen en een boek in een hoekje verhaaltjes te vertellen.
<<

Anoniem127

Bericht 09 Sep 2014 22:27

Re: Wanneer komt de juiste uitspraak?

Zowel mijn oudste als middelste hebben het ook over het buurjommetje. Mijn oudste zegt ook marcheren in plaats van logeren en ze heeft nog een of ander gek woordje, maar kom er nu niet op.

Jongste had in het begin haar eigen taaltje, net zoiets als bij een tweeling, alleen dan in haar eentje :) . We gebruiken allemaal nog steeds drie of vier woordjes uit die tijd die zij bedacht heeft.
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Lady