Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Crematie en kindje

<<

Anoniem80

Bericht 03 Sep 2014 14:52

Re: Crematie en kindje

Allereerst heel veel sterkte. Ik zou als dat mogelihk is je moeder inderdaad cragen wat zij graag wil en ook kijken naar wat jijzelf wil. En als je besluit je kindje mee te nemen dan inderdaad voor backup zorgen.

Mijn moeder zou haar kleinkinderen er namelijk heel graag bij willen hebben mocht ze nu komen te overlijden.
<<

Anoniem119

Bericht 03 Sep 2014 14:54

Re: Crematie en kindje

Wat een moeilijke tijd voor je, veel sterkte, dat vooropgesteld.

Ik denk dat ik je kindje thuis zou laten, of in elk geval bij een vriendin van je ergens daar in de buurt die een stukje wandelt ofzo.

Ik denk dat je je op die manier meer op je eigen verdriet en de crematie van je moeder kunt richten, in plaats van bezig zijn met je kindje. Of je kindje nou stil zal zijn of zal gaan huilen, ik denk dat de crematie van je moeder een moment is om even voor jezelf het kind van je moeder te zijn, en het verdriet van jezelf te voelen, in plaats van te zorgen voor jouw kindje en misschien mooie momenten van de crematie daardoor te moeten missen, of afgeleid te zijn. Uiteindelijk is dat natuurlijk je eigen beslissing, maar voor je eigen rust zou ik op die dag proberen de nadruk te leggen op afscheid nemen van je moeder als haar kind zijnde, zonder je druk te hoeven maken over andere zaken.
<<

Anoniem125

Bericht 03 Sep 2014 14:55

Re: Crematie en kindje

Ik zou ook op mijn moeders crematie/begrafenis rekening houden met andere mensen. Denk aan broers en zussen van je moeder, je eigen broers en zussen en haar eventueel nog levende vader/moeder. Al die mensen hebben baat bij een rustige uitvaart, zonder onderbrekingen van een huilende baby, die zelf niets aan de plechtigheid heeft.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 03 Sep 2014 14:59

Re: Crematie en kindje

Nou, dan kan ze het tegen die tijd, als ze de uitvaart moeten regelen, toch ook met haar broers, zussen en vader bespreken? Daar hoeven ze niet een heel familieberaad voor te plannen, je kunt best vragen: 'Zouden jullie het storend vinden als ik X mee zou nemen?' Mits je er voor jezelf uit bent of je dat wil of niet, dat is dan wel weer iets tussen je man en jou, dat zou ik niet bij mijn gezinsleden neerleggen. Maar mocht je zelf om wat voor reden dan ook beslissen dat je kind erbij hoort, dan kun je altijd polsen of zij dat storend zouden vinden.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Patsy

Bericht 03 Sep 2014 15:07

Re: Crematie en kindje

Als mijn moeder M nog meegemaakt had weet ik zeker dat ze graag gewild zou hebben dat hij erbij zou zijn. Wij spraken zeker wel over zulke dingen in de laatste fase van haar leven, dit wilde zij zelf graag en was voor ons ook prettig.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 03 Sep 2014 15:30

Re: Crematie en kindje

Ik denk dat ik het af zou laten hangen van mijn moeder. Wat zou de wens van mijn moeder zijn? Ik weet zeker dat mijn moeder zou willen dat alle kleinkinderen er bij zouden zijn. Ze is verzot op ze allemaal en het zou voor haar niet compleet zijn.
Afhankelijk van de band met je moeder zou ik dit bespreken. Juist omdat je het nu nog kan bespreken. Er zijn ook genoeg mensen die hun afscheid niet kunnen plannen en bespreken.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 03 Sep 2014 16:05

Re: Crematie en kindje

Mijn tweeling was bijna 13 maanden toen mijn opa overleed, zij zijn meegeweest naar de begrafenis. Tijdens de dienst heeft de moeder van mijn schoonzus even opgepast, maar bij het condoleren, de stoet en het begraven zelf waren ze erbij. Mijn opa wilde dit zelf ook graag en mijn oma en de rest van de familie vonden ook dat ze erbij hoorden. Mijn oma kreeg achteraf ook van bijna iedereen te horen dat ze het zo mooi vonden dat ze erbij waten en het juist leuk vonden dat ze rondrenden tijdens het condoleren waardoor het niet zo zwaar beladen was allemaal, zo konden we ook nog lachen bij zijn graf.

Ik denk dat het ook heel erg ligt aan het slag mensen wat er komt, maar ik vind dat jij als dochter van toch echt moet doen waar jij/jullie je prettig bij voelen als direct naaste familie en daarbij geen rekening hoeft te houden bij anderen die verderaf staan. Tenzij je moeder je kindje er niet bij wil hebben natuurlijk.

Nu ze 4 zijn zou ik ze overigens juist weer eerder meenemen naar de dienst en het condoleren ipv naar de begraafplaats omdat ik denk dat zoiets voor hun nu een veel enger idee is als ze een kist in de grond zien gaan dan toen ze 13 maanden waren.

Heel veel sterkte! Het zal nu al een zware periode voor je zijn, wetende dat je binnenkort definitief afscheid zult moeten nemen van je moeder.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Anoniem166

Bericht 03 Sep 2014 16:09

Re: Crematie en kindje

Wat verdrietig, Ingrid. Veel sterkte de komende tijd.
<<

Isolt

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2386

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:46

Bericht 03 Sep 2014 16:21

Re: Crematie en kindje

Heel veel sterkte in deze moeilijke tijd.

Cotton schreef:Ik ben het trouwens eens met Nougat. Mijn neefjes waren ook niet bij de begrafenis van mijn vader. De oudsten niet omdat zij heel gevoelig zijn en mijn broer vond dat niet geschikt. De jongste niet omdat het nog een baby was en dan weet je het gewoon niet. Om een back-up 'in de zaal' te hebben, klinkt goed. Maar in de praktijk is het ook gewoon een verstoring van de dienst.

Ik had het echt niet leuk gevonden als er een baby was gaan janken tijdens de dienst van m`n vader. En dan kan je zeggen; tsja het is nog maar een baby, die doen dat soms. Daarom juist, dan zoek je een andere oplossing.


Ik ben het heel erg eens met het bovenstaande. Ik heb het ook zo ervaren. Mijn neefjes zijn ook niet bij de dienst van mijn vader geweest. Het ene neefje was bijna drie de andere net zes weken. Ze zijn die dag gewoon naar de gastouder geweest.
10-08-2017 ♥
<<

Anoniem123

Bericht 03 Sep 2014 16:25

Re: Crematie en kindje

wat een verdrietige situatie, heel veel sterkte. Wat moeilijk om je moeder nu al te moeten gaan missen.

Vorig jaar overleed mijn man's bazin en zij had een kleinzoon wat net zo oud is als Siem. hij ging met het condoleren tijdens de kerkdienst mee tot voor in de kerk en daar nam een vriendin hem van zijn moeder over. Dus hij was er alleen even in het begin toen alle kinderen en kleinkinderen binnen kwamen lopen.

Zelf zou ik zo'n kleintje niet mee nemen tijdens de begrafenis. Ook al kunnen ze het luchtiger maken, het verdriet en de sfeer wat er hangt vind ik nog niet zo geschikt voor die kleintjes. Ze pikken meer op dan je denkt.
<<

Novalee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:28

Bericht 03 Sep 2014 16:36

Re: Crematie en kindje

:hug:

Ik zou kijken waar jij je het beste onder voelt, geen van beide opties is fout. Als je hem meeneemt zou ik er inderdaad wel voor zorgen dat er iemand bij is die hem mee kan nemen als het echt niet gaat of als je zelf toch het idee hebt dat je je aandacht teveel op hem moet richten. Ik weet niet of je moeder nog wakker genoeg is maar je zou inderdaad kunnen vragen wat zij graag zou willen. Als ik naar mijn eigen moeder en schoonouders kijk denk ik dat ze hun kleinkinderen er graag bij zouden willen hebben. Neemt je zus haar dochtertje ook mee, of is zij niet meegekomen naar Nederland?
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 03 Sep 2014 16:40

Re: Crematie en kindje

Nog even een kleine aanvulling: Mijn vader is overleden toen ik twee was (bijna 3) en ik ben niet meegeweest naar zijn uitvaart. Ik heb daar geen herinnering meer aan, ik heb het niet gemist ofzo. Wees dus niet bang dat je kindje het je later 'kwalijk neemt' (beetje groot woord, ik hoop dat je snapt wat ik bedoel) dat je hem niet hebt meegenomen, want dat lijkt me echt nog niet aan de orde. Ik weet niet of je hierover twijfelt hoor, maar mocht deze reden meespelen dan heb ik het maar vast gezegd.

♥♥
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 03 Sep 2014 18:38

Re: Crematie en kindje

Lieverd, ik denk dat je zelf wel weet wat je mams zou willen. Kijk of jij je daarin kan vinden.

Mocht je L. niet mee willen nemen of niet de gehele dienst en je hebt geen oppas wil ik met alle liefde vrij nemen en naar je toekomen.

Heel veel sterkte meis. :hug:
Afbeelding
<<

Anoniem234

Bericht 03 Sep 2014 19:35

Re: Crematie en kindje

Veel sterkte! Wat ontzettend verdrietig.

Als jij je er fijn bij voelt dan zou ik hem meenemen. Ik zou mijn dochter zelf wel mee nemen denk ik.
Maar das mijn persoonlijke gevoel.
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5683

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 03 Sep 2014 19:47

Re: Crematie en kindje

Wat lief van je Annie!

Je moet doen wat JÍJ (en je broers/zussen/vader) wilt.
Ooms en tantes (dus de broers en zussen van je vader en moeder) staan al weer een stuk verder weg.

Als je er voor kiest om je kleine mee te nemen is het mss wel handig (al is het voor je eigen gemoedsrust) om iemand achter in de kerk/crematorium/begraafplaats te hebben voor als het niet gaat.
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Anoniem88

Bericht 03 Sep 2014 19:48

Re: Crematie en kindje

We kunnen hier wel hele discussies over gaan voeren, maar.. Ingrid, wat zou je moeder zelf willen? Als je om maar enigszins het idee hebt dat je moeder het fijn zou vinden als iedereen op haar afscheid is, ook haar kleinkind, dan zou ik hem/haar meenemen. Wat Fiene zegt is ook waar, kinderen maken zo'n moeilijke plechtigheid vaak wat makkelijker. Halen de allerscherpste randjes van het verdriet af. Het is allemaal al verdrietig genoeg.
Laatst gewijzigd door Anoniem88 op 03 Sep 2014 20:08, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5683

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 03 Sep 2014 20:04

Re: Crematie en kindje

Dundas schreef:We kunnen hier wel hele discussies over gaan voeren, maar.. Ingrid, wat zou je moeder zelf willen? Als je om maar enigszins het idee hebt dat je moeder het fijn zou vinden als iedereen op haar afscheid is, ook hem/haar kleinkind, dan zou ik haar meenemen. Wat Fiene zegt is ook waar, kinderen maken zo'n moeilijke plechtigheid vaak wat makkelijker. Halen de allerscherpste randjes van het verdriet af. Het is allemaal al verdrietig genoeg.



Dit, absoluut!
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3403

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 03 Sep 2014 22:30

Re: Crematie en kindje

Wordt het een grote crematie? met bv heel veel mensen die ook jou nog willen condoleren, hand willen geven, even met je willen praten, omhelzen oid? Dan lijkt het me eigenlijk helemaal niet zo praktisch om dan zo'n jong kindje bij je te hebben. Je moet dan je aandacht zo verdelen lijkt me, vooral als je kindje bv ook nog onrustig wordt van al die aandacht, terwijl dit wel om het afscheid van je moeder gaat en je zelf al vol emoties zit. Ik zou dan inderdaad een vriendin, buurvrouw oid vragen om tijdens de plechtigheid en daarna voor je kindje te zorgen terwijl je haar dan bv de rest van de dag wel als een soort troost bij je kan houden.

Ik vind het er ook van afhangen wat jullie bv aan toespraken doen/verwachten. Ook al vinden mensen dan een kindje het wat luchtiger kan maken ik zou het zelf wel wat storend vinden als dit net door zo'n toespraak heen gaat. Misschien ook wel voor jezelf omdat je dan bv je kindje net rustig moet houden als iemand een toespraak houdt en mooie dingen zegt over je moeder en je daar dan niet je aandacht bij kunt houden omdat je die moet verdelen tussen luisteren en bv je kindje afleiden.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

M-G

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1158

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 04 Sep 2014 01:30

Re: Crematie en kindje

Allereerst heel veel sterkte!! Moeilijke tijd zal dat worden.

Ik zou hetgeen doen waar jij jezelf goed bij voelt, het zij een back-up voor je kindje of je kindje thuis laten.

Als het mijzelf zou overkomen en daar kan ik natuurlijk niet helemaal over meepraten want mijn zoontje zat nog in mijn buik tijdens het overlijden van mijn moeder maar ik weet bijna zeker dat ik zelf mijn kindje niet meegenomen zou hebben. Omdat hij dan (vind ik) nog niet de leeftijd heeft om er iets van te begrijpen, ja hij/zij hoort er uiteraard bij (bij de familie) maar hij kan op dat moment geen echte inbreng toevoegen (maar nogmaals als jij je prettiger voelt met je zoontje in de buurt dan zou ik hem meenemen, maar wel iets regelen voor als hij echt gaat huilen, aandacht wil hebben op het moment dat jij het eigenlijk niet kunt geven, dus de back-up waar hierover gesproken wordt.)

Ik denk dat het voor jezelf van belang is om op een juiste manier afscheid te nemen van je moeder en jou zoontje/dochtertje zal het je later echt niet kwalijk nemen als hij of zij er niet bij was want dat krijgen ze nog niet bewust mee op die leeftijd...

Ik zou dus ervoor kiezen om hem of haar thuis te laten, bij de opvang, oppas of wie dan ook omdat het voor hem/haar geen toegevoegde waarde heeft en jij op die manier al je aandacht kunt richten op het afscheid...
Afbeelding
<<

Anoniem125

Bericht 04 Sep 2014 11:00

Re: Crematie en kindje

Eens met bovenstaande. Natuurlijk hoort een baby net zo goed bij de familie, maar dat betekent niet dat hij/zij overal bij moet zijn. Als een babytje er niet bij is, is dat ook geen signaal dat hij/zij er dus niet bij hoort. Soms is de gelegenheid er gewoon niet naar. Dat zegt niks over hoe lief en belangrijk de hele familie (en de overledene) de baby vinden.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 04 Sep 2014 11:04

Re: Crematie en kindje

Daar ben ik het ook wel mee eens, dat het niks zegt over wel of niet erbij horen. Mijn zoon hoort er bijvoorbeeld ook absoluut bij, maar we nemen hem helemaal niet altijd mee naar alle familiegelegenheden, ook niet altijd naar verjaardagsfeestjes, omdat we dan weten dat het voor hem te druk en te onoverzichtelijk en we hem daar absoluut geen plezier mee doen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Leipe Loetje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:18

Bericht 04 Sep 2014 11:07

Re: Crematie en kindje

Dundas schreef:We kunnen hier wel hele discussies over gaan voeren, maar.. Ingrid, wat zou je moeder zelf willen? Als je om maar enigszins het idee hebt dat je moeder het fijn zou vinden als iedereen op haar afscheid is, ook haar kleinkind, dan zou ik hem/haar meenemen. Wat Fiene zegt is ook waar, kinderen maken zo'n moeilijke plechtigheid vaak wat makkelijker. Halen de allerscherpste randjes van het verdriet af. Het is allemaal al verdrietig genoeg.


Helemaal mee eens. Al zou ik denk ik wel een back-up regelen, voor je weet maar nooit. Heel veel sterkte de komende tijd Ingrid!
2010 & 2012

Afbeelding
<<

Anoniem103

Bericht 04 Sep 2014 12:06

Re: Crematie en kindje

Als mijn moeder zou overlijden zouden mijn kinderen wel meegaan. Wat andere mensen daar op dat moment van vinden is jammer. Het is mijn moeder en het zijn mijn kinderen. Mijn moeder zou absoluut willen dat ze erbij zouden zijn.

Als er nog broers en zussen zijn (ik ben enig kind) zou ik wel overleggen wat zij ervan vinden en eventueel regelen dat er iemand is die ze even mee naar buiten kan nemen.
<<

Anoniem126

Bericht 04 Sep 2014 13:00

Re: Crematie en kindje

*
Laatst gewijzigd door Anoniem126 op 29 Sep 2015 22:28, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem125

Bericht 04 Sep 2014 14:45

Re: Crematie en kindje

Dora schreef:Je moet doen wat JÍJ (en je broers/zussen/vader) wilt.
Ooms en tantes (dus de broers en zussen van je vader en moeder) staan al weer een stuk verder weg.

Wat een onzin. Een stuk verder weg? Als je uitgaat van de overledene dan staan de broers en zussen van de overledene juist heel dichtbij.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers