Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Welke moeders met schoolgaande kinderen..mening gevraagd.

<<

Fiene

Bericht 02 Sep 2014 19:59

Welke moeders met schoolgaande kinderen..mening gevraagd.

Binnenkort zijn onze stamgroepavonden weer, dat zijn een soort van informatie-avonden waarin de juf/meester vd klas verteld over de manier van werken etc.

Ik gebruik hiervoor een film die ik momenteel in de klas aan het maken ben. Zo krijgen ouders dus een beeld van hoe een dagje in de klas eruit ziet. Dit vinden ouders natuurlijk erg leuk en dat wil ik zo behouden.

Maar ik twijfel over het volgende;
Ik vertel adhv een soort powerpoint presentatie maar nu wil ik eigenlijk eens beginnen met wat spelletjes waarbij ouders ervaren hoe moeilijk het eigenlijk is voor een kleuter om goed te leren tellen.
Wij tellen in een tientallig stelsel, ik wil ouders bijv laten tellen in een vijftallig stelsel..dan wordt het dus bijv. 1 4 6 8 10 en daarna 11 14 16 18 40

Zouden jullie dit leuk vinden? Dus dat er wat activiteiten aan bod komen zoals deze in de klas 'echt' gebeuren? Ik werk bijv ook met Miertje Maniertje en daar wil ik ook een stukje over laten zien.

Zou dit voor jou meerwaarde hebben? Zou jij dit een leuke aanvulling vinden/

Even ter extra informatie; veel ouders heb ik al jaren in de klas ( kind zit nu in groep 2 en heeft oudere broertjes/zusjes bij mij gehad etc) een verhaal over hoe ik werk, dat weten ze inmiddels wel. Ook al heb ik natuurlijk dit jaar weer dingetjes anders de grote lijn is bekend.
<<

Anoniem127

Bericht 02 Sep 2014 20:02

Re: Welke moeders met schoolgaande kinderen..mening gevraagd

Ja, klinkt heel leuk. Ook dat tellen in een vijftallig stelsel, dat kun je echt ervaren hoe moeilijk en onlogisch rekenen en tellen is als het niet helemaal in je systeem gebakken zit. Dus dat de ouder zich echt even in de positie van hun kind kunnen verplaatsen.

Andere praktijkvoorbeelden klinken ook leuk!
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:18

Bericht 02 Sep 2014 20:02

Re: Welke moeders met schoolgaande kinderen..mening gevraagd

Die film klinkt echt leuk! Ik zou het leren tellen niet benaderen als moeilijk aan te leren door de leerkracht maar moeilijk om te leren voor de kinderen. Google eens op het land van okt, dat is een uitgewerkt systeem voor tellen wat gebruikt kan worden als plusdifferentiatie in gr 8. Dat zou op zich leuk passen. Succes met de avond.

edit. Ik begreep je verkeerd, wat je zei stemt overeen met wat ik hierboven al zeg.
Laatst gewijzigd door Pleun op 02 Sep 2014 20:04, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Annemie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1380

Geregistreerd: 03 Sep 2013 16:01

Woonplaats: Achterhoek

Bericht 02 Sep 2014 20:03

Re: Welke moeders met schoolgaande kinderen..mening gevraagd

Ja, lijkt me erg leuk.
Zoon: 26-06-2010
Zoon: 25-08-2013
<<

Fiene

Bericht 02 Sep 2014 20:05

Re: Welke moeders met schoolgaande kinderen..mening gevraagd

Die film vinden ouders geweldig. Ze krijgen hem na afloop ook mee op een eigen dvd. Ik laat de kinderen ook altijd allemaal iets zeggen tegen de papa's en mama's...dat is natuurlijk helemaal genieten.

Ik ben overigens wel een erg enthousiaste filmster haha mijn film duurt eigenlijk enorm lang ( 45min ruim) maar het is gewoon leuk om te zien.
Pleun; ik bedoel ook moeilijk voor de kinderen, het is niet moeilijk voor mij maar voor het kind.
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:18

Bericht 02 Sep 2014 20:12

Re: Welke moeders met schoolgaande kinderen..mening gevraagd

Dat was wat ik al zei, ik had je verkeerd gelezen.
<<

Fiene

Bericht 02 Sep 2014 20:13

Re: Welke moeders met schoolgaande kinderen..mening gevraagd

Ja toen had ik dit al gepost maar ik had het gezien idd.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 02 Sep 2014 20:21

Re: Welke moeders met schoolgaande kinderen..mening gevraagd

Ja leuk! En zo'n film zou ik ook heel leuk vinden.
<<

Pinkel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1555

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:25

Bericht 02 Sep 2014 20:23

Re: Welke moeders met schoolgaande kinderen..mening gevraagd

Ik zou zo'n film erg leuk vinden om mee te krijgen voor mijn dochter, en zal zoiets zeker bewaren voor later! :love: Echt superleuk dat je dat voor je kindjes doet!
Afbeelding

Afbeelding
<<

Fiene

Bericht 02 Sep 2014 20:23

Re: Welke moeders met schoolgaande kinderen..mening gevraagd

De film doe ik sowieso, al jaaaaaaren maar dat blijft gewoon te leuk om niet meer te doen.

Het gaat me vooral om die spelletjes, wat vinden jullie daarvan?
<<

Anoniem193

Bericht 02 Sep 2014 20:28

Re: Welke moeders met schoolgaande kinderen..mening gevraagd

Lijkt mij leuk zon spelletje. Wij hebben toevallig vanavond info avondje gehad en deden zoiets maar dan met letters. Alle letters hadden andere tekens. Zodat ze voor ons onherkenbaar waren, zo zien veel kinderen letters in de eerste weken in groep 3.
<<

Fiene

Bericht 02 Sep 2014 20:31

Re: Welke moeders met schoolgaande kinderen..mening gevraagd

Klinkt ook erg leuk Alibi, heb jij daar toevallig een voorbeeldje van of waren het gewoon willekeurige tekens?
<<

Anoniem156

Bericht 02 Sep 2014 20:35

Re: Welke moeders met schoolgaande kinderen..mening gevraagd

Je kan ook het spelletje 'het land van Okt' doen. Ook met tellen maar dan een achttallig stelsel volgens mij. Moet je maar eens op googlen.
<<

Anoniem119

Bericht 02 Sep 2014 20:38

Re: Welke moeders met schoolgaande kinderen..mening gevraagd

Klinkt leuk! Tip: kijk ook eens naar Prezi, een hele leuke manier om presentaties te maken. Veeel leuker dan die saaie PowerPoints.. Leuk voor de ouders en wie weet kan je er in de klas ook nog wel eens iets mee.
<<

Fiene

Bericht 02 Sep 2014 20:38

Re: Welke moeders met schoolgaande kinderen..mening gevraagd

Dank je wel voor de tip, ga ik eens op googlen.

Ow ja, bedankt Marin. Prezi ken ik idd ook! Daar had ik nog niet aan gedacht.
<<

Anoniem193

Bericht 02 Sep 2014 21:08

Re: Welke moeders met schoolgaande kinderen..mening gevraagd

Uhm ze deed het op het digi bord, de methode is veilig leren lezen en daar zat dan bij voor de ouders/leraren.
<<

Fiene

Bericht 02 Sep 2014 21:09

Re: Welke moeders met schoolgaande kinderen..mening gevraagd

Wij hebben die methode niet haha dus ik vrees dat ik daar niet aan kan komen, maar ik richt me nu eerst op het rekenstukje, maar het idee was erg leuk.
<<

Anoniem73

Bericht 02 Sep 2014 21:10

Re: Welke moeders met schoolgaande kinderen..mening gevraagd

Lijkt mij erg leuk! Maar ook een film.
<<

Anoniem193

Bericht 02 Sep 2014 21:10

Re: Welke moeders met schoolgaande kinderen..mening gevraagd

<<

Fiene

Bericht 02 Sep 2014 21:11

Re: Welke moeders met schoolgaande kinderen..mening gevraagd

Dank je wel Alibi! ik ga even kijken.
<<

Anoniem193

Bericht 02 Sep 2014 21:12

Re: Welke moeders met schoolgaande kinderen..mening gevraagd

Hier staan wel wat gratis PDF files op.
http://www.veiliglerenlezen.nl/Voor-geb ... hannel=ios
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8837

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:17

Bericht 03 Sep 2014 08:33

Re: Welke moeders met schoolgaande kinderen..mening gevraagd

Wat leuk dat je een film maakt in de klas. Lijkt mij als ouder erg leuk om te zien. Zo krijg je een goed beeld van hoe het gaat in de klas.
Dat tellen vind ik ook een leuk idee!
Dat lezen wat alibi zegt hebben wij op het spw ook eens gedaan. Op die manier snap je veel beter hoe moeilijk het is om te lerenlezen. Dus als je op een andere manier gaat tellen denk ik dat je daar ook een goed idee van krijgt.
2012
2016
2020

Instagram
<<

Merai

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 157

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:36

Bericht 03 Sep 2014 10:51

Re: Welke moeders met schoolgaande kinderen..mening gevraagd

Leuk idee! Op de Pabo hebben wij leren tellen in het land van okt, inderdaad om te ervaren hoe moeilijk het voor de kinderen is. Ik denk dat er best wel wat materiaal daarover te vinden is online, hoef je zelf niet aan de slag ;)
"Worry is a misuse of imagination"
<<

Anoniem287

Bericht 03 Sep 2014 11:41

Re: Welke moeders met schoolgaande kinderen..mening gevraagd

Poubelle schreef:Je kan ook het spelletje 'het land van Okt' doen. Ook met tellen maar dan een achttallig stelsel volgens mij. Moet je maar eens op googlen.


Dit spel heb ik ook gedaan toen ik op de pabo zat! Werkt inderdaad erg goed om ouders te laten ervaren hoe hun kinderen het ervaren om te leren tellen.
<<

Fiene

Bericht 03 Sep 2014 11:42

Re: Welke moeders met schoolgaande kinderen..mening gevraagd

Bedankt voor jullie tips. Ik ken het idd ook vd Pabo haha volgens mij is het een standaardles daar;)
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Marsy31