Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wel of niet dopen

<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 01 Sep 2014 16:46

Wel of niet dopen

E is niet gedoopt, ik heb niet veel met de kerk (ben zelf wel gedoopt, en communie gedaan, maar was bijv niet getrouwd voor de kerk). Nu twijfel ik of ik E toch niet moet laten dopen. Wat nu als ze straks haar communie zou kunnen doen, meerdere kindjes de communie doen en zij erbuiten valt omdat ze niet gedoopt is. En om haar dan nog te laten dopen..
Ik weet dat toen Ik zo jong was bijna iedereen de communie deed. Hoe is dat nu?
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem125

Bericht 01 Sep 2014 16:56

Re: Wel of niet dopen

Als je niet verbonden bent aan een kerk, niet bent getrouwd voor de kerk en verder niet zoveel hebt met de kerk, dan zou ik haar zeker niet laten dopen. Je bent bang dat ze er buiten valt? Ja, en? Dan valt ze buiten een groep die wel de commune doet, maar in een groep die niet de commune doet.
<<

Anoniem147

Bericht 01 Sep 2014 17:06

Re: Wel of niet dopen

Ik zou dat ook geen doorslaggevende reden vinden om te dopen.

Bij mij in de klas waren er toen 10 kinderen die hun communie deden en de rest niet. En inderdaad ook een aantal vriendinnetjes van mij. Ik heb wel eens gevraagd hoe dat zat, maar er nooit moeite mee gehad (als in 'ik hoor er niet bij').
<<

Anoniem147

Bericht 01 Sep 2014 17:06

Re: Wel of niet dopen

Volgens mij ligt het er ook nog aan in welk deel van Nederland je woont en op wat voor een soort school je dochter straks zit. Dan zijn natuurlijk allemaal invloeden op de hoeveelheid kinderen die de communie doet.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 01 Sep 2014 17:07

Re: Wel of niet dopen

In mijn tijd deden er van de 36 maar 3 de communie niet, dus dan vind ik wel dat ze er buiten zou vallen
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem125

Bericht 01 Sep 2014 17:09

Re: Wel of niet dopen

Maar het gaat toch niet om erbuiten vallen. Ik vind het eerlijk gezegd heel vreemd om je kind te dopen, terwijl je verder niks met het geloof of de kerk hebt. Alleen maar omdat je kind er anders misschien buiten valt. Je kind zal er nog wel eens vaker buiten vallen. Als alle kindjes naar Italië op vakantie gaan, of een oorring hebben, of nike air gympies hebben, moet jouw kind dat dan ook allemaal perse?
<<

Patsy

Bericht 01 Sep 2014 17:18

Re: Wel of niet dopen

Als je zelf niet veel met de kerk hebt zou ik E zeker niet laten dopen. Ik kan die dingen niet los van elkaar zien.
<<

Patsy

Bericht 01 Sep 2014 17:22

Re: Wel of niet dopen

Trouwens, toen ik op de basisschool zat zaten er maar 2 kinderen in mijn klas die gedoopt waren, die vielen niet buiten de boot.
<<

Muppetje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2714

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:32

Bericht 01 Sep 2014 17:23

Re: Wel of niet dopen

Voor de verandering heel erg eens met Nougat.

Ik ben gedoopt heb communie en vormsel gedaan , maar heb helemaal niets (meer) met kerk en geloof. Onze kinderen worden niet gedoopt. Als ze in de toekomst besluiten ergens in te geloven is dat ze uiteraard goed recht. Verhalen zal ik ze bijbrengen en feestdagen uitleggen maar daar houdt het op
Lars 11-09-2012 & Thomas 17-10-2014
www.facebook.com/MyPolarMonkey
<<

Anoniem123

Bericht 01 Sep 2014 17:32

Re: Wel of niet dopen

Ik zou ons kind alleen laten dopen als we ook echt gelovig en kerkelijk waren. Anders vind ik het ergens 'schijnheilig'' want tijdens een doop beloof je dan iets wat je dan al niet waar kan maken.

Siem is dan ook niet gedoopt. Wij bidden ook niet voor het eten, staan niet ingeschreven in een kerk en meneer gaat straks niet naar een gelovige school. Wij zijn ook niet in de kerk getrouwd.

Zelf ben ik opgegroeid in een heel reformatorische gemeente en heb gezeten op een zeer strenge christelijke school. Heb er nu niets meer mee, teveel dingen gezien en meegemaakt.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 01 Sep 2014 17:35

Re: Wel of niet dopen

Ik zou niet weten waarom je zou dopen als je er zelf niets mee hebt, vind dat ook wel een beetje raar eigenlijk.
#teammaple🍁
<<

Anoniem123

Bericht 01 Sep 2014 17:38

Re: Wel of niet dopen

Ik denk trouwens niet dat je kind tegenwoordig buiten de boot valt als ze niet gedoopt zijn en geen communie ofzo gaan doen. Ik werk naast een rooms katholieke basisschool en nog niet de helft van de kinderen doen daar communie.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:25

Bericht 01 Sep 2014 18:20

Re: Wel of niet dopen

Elsa schreef:In mijn tijd deden er van de 36 maar 3 de communie niet, dus dan vind ik wel dat ze er buiten zou vallen


Dit was in mijn tijd ook maar tegenwoordig is dat echt niet meer zo hoor. Ik weet dat 'mijn' basisschool zelfs het katholieke deel van de naam heeft laten vallen en tegenwoordig doen zij met 3 andere basisscholen tegelijk de communie om nog wat kinderen bij elkaar te krijgen als het ware.

Daarnaast vind ik het echt onzin om iemand te dopen als jezelf niets met de kerk hebt en er verder ook niets mee doet.
<<

Anoniem75

Bericht 01 Sep 2014 20:54

Re: Wel of niet dopen

Onze kinderen zijn ook niet gedoopt. Ik en mijn man wel maar verder hebben we helemaal niks met de kerk, God enz. En als je enigste reden is dat je het sneu vind dat ze haar communie niet kan doen zou ik het niet doen hoor. Ik denk dat er straks bij E. in de klas wel meerdere zijn die niet gedoopt zijn en geen communie doen enieder jaar wordt dat toch minder.
<<

Anoniem181

Bericht 01 Sep 2014 21:04

Re: Wel of niet dopen

Urban Naked schreef:Ik zou niet weten waarom je zou dopen als je er zelf niets mee hebt, vind dat ook wel een beetje raar eigenlijk.


Eens.
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5688

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 01 Sep 2014 21:27

Re: Wel of niet dopen

Als E. zich later als nog bij het katholieke geloof wilt voegen kan ze zich altijd nog laten dopen.
Ik zou het niet doen.

Hier was het ook een discussiepunt, uiteindelijk zijn ze wel gedoopt (maar ik kan er nog steeds niet achterstaan).
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3406

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 01 Sep 2014 21:31

Re: Wel of niet dopen

In veel kerken in mijn omgeving mag je ook pas je kind laten dopen als jezelf ook kerkelijk meelevend bent. Vind ik op zich niet zo verkeerd dat ze die regel hebben omdat je te vaak zag dat ouders alleen een kind wilden laten dopen en verder nooit meer in de kerk kwamen. Ik vind dat eigenlijk wel bij de doop horen omdat je wel beloofd je kind ook zo op te voeden dus zou het niet doen als je van te voren al weet dat je dat toch niet gaat doen. Dan zou ik mijn kind later zelf de keus laten.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Anoniem73

Bericht 01 Sep 2014 21:38

Re: Wel of niet dopen

Wij gaan (bijna) nooit naar de kerk, zijn niet getrouwd maar toch is onze dochter gedoopt. Er zijn meerdere redenen om een kind te dopen en niet alleen maar of je wel of niet veel naar de kerk gaat of getrouwd bent enz.

Ze zit trouwens wel op een katholieke school. En af en toe gaan we naar de peuterviering in de kerk.
Dopen is hier heel normaal. Ze is gedoopt en ze kan later zelf bepalen wat ze ermee gaat doen.
<<

Anoniem88

Bericht 01 Sep 2014 21:40

Re: Wel of niet dopen

Ik zou E niet laten dopen als je niets met het geloof hebt en haar ook niet gelovig op wilt voeden. Stel dát ze dan straks even buiten de boot valt, dat is dan maar even zo. Stel dat ze op latere leeftijd gaat vragen waarom ze eigenlijk gedoopt is en communie heeft gedaan terwijl jullie thuis eigenlijk nooit wat met het geloof gedaan hebben, wat zeg je dan? Ik bedoel, ze zal misschien met de tijd, naarmate ze ouder wordt, ook wel gaan begrijpen dat jij niet heel veel met het geloof hebt. Een doop waar je niet achter staat kan niet ongedaan gemaakt worden. De beslissing om nu niet te laten dopen, als ze daar niet achter zou staan, wel.
<<

Anoniem140

Bericht 01 Sep 2014 21:45

Re: Wel of niet dopen

Mijn zoon is ook niet gedoopt en in zijn klas waren er vorig jaar twee die de communie deden.
<<

Jelin

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 916

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:05

Bericht 01 Sep 2014 21:50

Re: Wel of niet dopen

Muppetje schreef:Ik ben gedoopt heb communie en vormsel gedaan , maar heb helemaal niets (meer) met kerk en geloof. Onze kinderen worden niet gedoopt. Als ze in de toekomst besluiten ergens in te geloven is dat ze uiteraard goed recht. Verhalen zal ik ze bijbrengen en feestdagen uitleggen maar daar houdt het op


Dit dus. Ik ben ook gedoopt en heb mijn communie gedaan, maar ik kom nooit meer in een kerk. Geloof er ook niet in. Vind het wel belangrijk dat onze dochters dingen van verschillende geloven mee krijgen. Als ze in de toekomst zich tot een geloof willen bekeren, moeten ze dat vooral doen. Ik zal ze niet tegenhouden.
J: 2 maart 2008
A: 5 maart 2013
<<

Anoniem127

Bericht 01 Sep 2014 21:55

Re: Wel of niet dopen

Urban Naked schreef:Ik zou niet weten waarom je zou dopen als je er zelf niets mee hebt, vind dat ook wel een beetje raar eigenlijk.


Kan het me wel een beetje voorstellen. Ik heb op zich ook weinig meer met de kerk, maar kom uit een gelovige familie. Als mijn oma het heel erg had gevonden dat mijn kinderen niet gedoopt zouden worden, had ik het wel gedaan. Maar gelukkig bleek dat mee te vallen en nu zijn ze dus niet gedoopt.

Kan me dus wat voorstellen bij andere redenen. In dit geval zou ik het niet doen, denk dat een kindje in deze tijd niet meer echt buiten de boot valt door geen commune te doen.
<<

Fiene

Bericht 01 Sep 2014 22:12

Re: Wel of niet dopen

Ik zou het niet doen dan, wij hebben ook niets met een kerk.
<<

Anoniem287

Bericht 01 Sep 2014 22:19

Re: Wel of niet dopen

Alex schreef:
Urban Naked schreef:Ik zou niet weten waarom je zou dopen als je er zelf niets mee hebt, vind dat ook wel een beetje raar eigenlijk.


Eens.


Ook eens. Ik vind dit geen reden om je kind te laten dopen, dan doe je het om de verkeerde redenen. Als je een kind doopt moet je ook beloven dat je het kind gelovig op zult voeden etc. (ten minste, bij het protestante geloof, maar dat zal denk ik niet heel anders zijn bij het katholieke geloof?), en je weet nu al dat je daar niet aan gaat voldoen, en dus zul je tegen de kerk liegen.
Laatst gewijzigd door Anoniem287 op 01 Sep 2014 22:36, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem125

Bericht 01 Sep 2014 22:27

Re: Wel of niet dopen

Ik ben zelf gelovig opgevoed en zou mezelf heel schijnheilig voelen. Je liegt inderdaad eigenlijk gewoon glashard.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers