Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

<<

Anoniem75

Bericht 01 Sep 2014 14:05

Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

Voor jongen én meisjes vanaf 18 jaar

Good idea or bad idea? Wat vinden jullie?

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2302 ... cebookpage
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2383

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:09

Bericht 01 Sep 2014 14:09

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

Als ik zie wat het zou gaan kosten, zou ik zeggen 'nee', want ik zie er weinig tot geen voordelen in... misschien in een andere vorm, dat je kan kiezen of je het leger in gaat of een soort van stage gaat lopen bij bijvoorbeeld een zorginstelling of maatschappelijke instantie. Maar verplicht in dienst van het leger voor iedereen, nee, daar zie ik de meerwaarde niet zo van in.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Anoniem130

Bericht 01 Sep 2014 14:10

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

Complete geldverspilling.
<<

Leipe Loetje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:18

Bericht 01 Sep 2014 14:14

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

Dit gaat toch helemaal nergens over. Wat een geldverspilling! En dan daarbij, laat een ieder lekker zelf bepalen of hij/zij "in dienst" wil.
2010 & 2012

Afbeelding
<<

Anoniem125

Bericht 01 Sep 2014 14:50

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

Ik ben tegen geweld en tegen oorlog, dus zou niet graag gedwongen willen worden, nee. Nu ben ik daar ook te oud voor, maar ik vind niet dat je mensen kunt dwingen te vechten voor hun land. De belangen die ik dan dien, staan lijnrecht tegenover mijn eigen principes.
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 01 Sep 2014 16:37

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

.
Laatst gewijzigd door Jorja op 31 Mei 2020 11:36, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem125

Bericht 01 Sep 2014 16:42

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

18 jaar is de leeftijd waarop veel jongeren gaan studeren. Het lijkt me belangrijker om een studie te volgen en daarmee uiteindelijk een bijdrage te leveren aan de maatschappij, dan om gezellig met een groepje lichamelijke oefeningen te doen op de hei.
<<

Anoniem185

Bericht 01 Sep 2014 18:04

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

Jorja schreef:Op zich vind ik het wel een goed punt als je kijkt vanuit het oogpunt om (sommige) jongeren op het rechte pad te houden en (ook in sommige gevallen) wat opvoeding bij te brengen. Een hoop zullen er baat bij hebben.
Maar als ik naar mijzelf kijk, op mijn 18 zat ik in mijn 2e jaar HBO, moet ik dat dan een half jaar onderbreken? Lijkt mij ook niet wenselijk om dat te verplichten.
Ik zou dan eerder denken aan een constructie waarbij je wel die dienstplicht hebt, maar je die mag weigeren als je niet wilt en aan kunt tonen dat je 'goed' bezig bent, als in je volgt een opleiding of werkt full time.
Daar ben ik ook wel voor. Dus dat je als je niet werkt/leert op die leeftijd verplicht wordt op een andere manier discipline te leren tonen. Kromme zin en ik krijgt hem niet recht.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 01 Sep 2014 18:13

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

Maar ja, wie bepaalt er nou wanneer je goed bezig bent, dat is ook nog zoiets. Stel dat je na het behalen van je diploma een jaartje wil lanterfanten en je ouders hebben geld zat en zijn bereid dat te faciliteren, wie is een ander dan om te bepalen dat je discipline moet tonen? Het is niet gezegd dat je daarmee op het verkeerde pad raakt.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Zero

Bericht 01 Sep 2014 18:20

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

Neh, lijkt me niet zo'n tof idee.
<<

Anoniem122

Bericht 01 Sep 2014 18:23

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

Susan schreef:Maar ja, wie bepaalt er nou wanneer je goed bezig bent, dat is ook nog zoiets. Stel dat je na het behalen van je diploma een jaartje wil lanterfanten en je ouders hebben geld zat en zijn bereid dat te faciliteren, wie is een ander dan om te bepalen dat je discipline moet tonen? Het is niet gezegd dat je daarmee op het verkeerde pad raakt.


Eens, of als je een jaar wilt reizen bijvoorbeeld.

Daarnaast lijkt het me ook niet zo heel verstandig om ongemotiveerde jongeren verplichten in dienst te gaan, die zullen zich echt er niet ineens voor inzetten ofzo.
<<

Anoniem88

Bericht 01 Sep 2014 18:45

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

Nougat schreef:Ik ben tegen geweld en tegen oorlog, dus zou niet graag gedwongen willen worden, nee. Nu ben ik daar ook te oud voor, maar ik vind niet dat je mensen kunt dwingen te vechten voor hun land. De belangen die ik dan dien, staan lijnrecht tegenover mijn eigen principes.

Maar als je in dienst bent, doe je zoveel meer dan alleen maar oorlogje voeren. Dat is echt de grootste misvatting doe maar bestaat. Vandaar ook dat reclamespotje van de landmacht destijds die de verschillende kanten van het werk uitlicht.

Ik heb het artikel nog niet gelezen maar ik weet wel dat mijn vriend heel graag bij de luchtmacht aan de slag zou willen, maar hij is te oud.
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 01 Sep 2014 19:44

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

Tja, ik denk dat het niet slecht zou zijn, maar ik heb geen idee van de financiële gevolgen. Ik zou liever investeren in beter materiaal voor de beroepsmilitairen dan in een groep 18-jarigen die maar 1 jaar in hun functie blijven, dus in dat opzicht lijt het me niet zo slim. Wel nuttig als er daarna opgevolgd wordt met bijvoorbeeld 1 maand per 3-5 jaar, zoals ook in andere landen gebeurt.
Overigens doen militairen echt wel meer dan wat oefeningetjes op de hei, dus dat vind ik onzin. En als je pacifist bent kun je in andere landen ook om vrijstelling vragen, dus dat lijkt me in Nederland dan ook logisch.
<<

Anoniem110

Bericht 01 Sep 2014 19:48

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

Mm ik vind het dubbel. Als ik kijk en vergelijk met de discipline van vroeger en van nu, schort het behoorlijk eraan.
Daarmee wil ik niet zeggen dat het door de afgeschafte dienstplicht komt trouwens maar ik denk dat het helemaal niet zo gek is. Wel zou ik het niet prettig vinden als men echt verplicht wordt. Ik zou dan eerder graag willen zien dat die verplichting er komt voor de jongeren die er een zooitje van maken en b.v. in de jeugdgevangenis zitten.
En dan voor de jeugd die gewoon studeert enz, de vrije wil erin laten.
<<

Anoniem315

Bericht 01 Sep 2014 19:56

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

Tegen. Ik vind dat iedereen zijn eigen toekomst moet kunnen invullen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 01 Sep 2014 19:56

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

Jente schreef:Overigens doen militairen echt wel meer dan wat oefeningetjes op de hei, dus dat vind ik onzin. En als je pacifist bent kun je in andere landen ook om vrijstelling vragen, dus dat lijkt me in Nederland dan ook logisch.


Het is een dienstplicht van een half jaar en je kunt neem ik aan niet zo snel de dingen doen die een beroepsmilitair kan doen, het draait blijkbaar grotendeels om het krijgen van discipline en dienstplichtigen worden sowieso niet uitgezonden, dus het zal voor een groot deel wel uit oefeningen bestaan, lijkt mij.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem173

Bericht 01 Sep 2014 20:06

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

Moeilijk. Sowieso nogal een verschil of je 16 bent en klaar met het vmbo dan heb je toch 2 jaar nog over ten opzichte van iemand die vwo heeft gedaan. Maar daarin kun je weinig onderscheid maken denk ik.
<<

Zwilling

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 596

Geregistreerd: 03 Sep 2013 10:49

Bericht 01 Sep 2014 20:11

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

Interessante documentaire over Nederlandse veteranen die erg jong zijn uitgezonden en de gevolgen die zij er ondervinden PTSS.
http://www.npo.nl/2doc/31-08-2014/KN_1661104
Afbeelding
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 01 Sep 2014 20:14

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

Susan schreef:
Jente schreef:Overigens doen militairen echt wel meer dan wat oefeningetjes op de hei, dus dat vind ik onzin. En als je pacifist bent kun je in andere landen ook om vrijstelling vragen, dus dat lijkt me in Nederland dan ook logisch.

Het is een dienstplicht van een half jaar en je kunt neem ik aan niet zo snel de dingen doen die een beroepsmilitair kan doen, het draait blijkbaar grotendeels om het krijgen van discipline en dienstplichtigen worden sowieso niet uitgezonden, dus het zal voor een groot deel wel uit oefeningen bestaan, lijkt mij.

Ok, als de discussie specifiek over dit idee gaat vind ik het ook onzinnig. Het lijkt meer een half jaartje discipline bijbrengen dan echt dienstplicht. Ik weet er ook echt te weinig van om er verder iets heel nuttigs over te kunnen zeggen. In Noorwegen is nog wel een jaar dienstplicht (maar niet iedereen wordt opgeroepen) en die jongens staan bijvoorbeeld voor het koninklijk paleis in zo'n hokje. Hebben we dat in Nederland eigenlijk nog? Er is ook mogelijkheid tot ontelbaar veel cursussen, rijbewijs, alvast ECTS halen voor latere studie, etc. Lijkt me wel heel goed voor jongeren die een zooitje van hun leven maken als alternatief voor bijvoorbeeld gevangenis, maar niet om in te voeren als dienstplicht.
<<

Anoniem125

Bericht 01 Sep 2014 20:16

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

Mijn vader vertelt wel eens over zijn jaar dat hij in dienst zat. Dat was echt niet veel meer dan wat training op de Drentse hei hoor. Hij heeft een geweldige tijd gehad, maar meer in de zin van gezellig jongens onder elkaar, dan dat hij erdoor gevormd is, ofzo. Het was nou niet bepaald zwaar.
<<

Anoniem304

Bericht 01 Sep 2014 20:27

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

Ik ben het niet eens.

Of militair zijn zwaar is, weet ik niet. Mijn ex had echt veel oefeningen die ook regelmatig echt wel zwaar waren. Hij ervaarde dat alles ook wel als zwaar.
Een vriend van ons daarentegen zat zijn laatste 2 jaar in dienst alleen maar thuis. €1800 netto per maand opstrijken om stand by te staan voor als er eens een dijk doorbreekt. Zijn peloton had echt niks meer te doen. Hij is inmiddels ook uit dienst, de lol is er na een paar maanden wel vanaf.
<<

Fiene

Bericht 01 Sep 2014 20:46

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

Slecht idee, vooral voor meisjes haha. ik zou echt niet op zoiets zitten te wachten. Ik vind wel dat ze jongeren moeten verplichten om of te werken of te studeren (en dat goedkoper maken) dan dat ze rondhangen en niets doen. Iedereen die kan werken moet werken, dat vind ik dan weer wel.
<<

Anoniem125

Bericht 01 Sep 2014 20:49

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

Hoezo, vooral een slecht idee voor meisjes? Je hebt heel sterke/sportieve meisjes en heel sterke/sportieve jongens, maar je hebt ook jongens en meisjes die niet vooruit te branden zijn, te dik zijn, weinig beweging krijgen, ongezond zijn. Als ik een sterk leger zou moeten bouwen in 2014, dan zou ik liever een vrouw hebben die sterk is en in goede conditie, dan een man die overgewicht heeft en al jaren geen beweging meer heeft gehad.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6229

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 01 Sep 2014 20:52

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

Nougat schreef:Hoezo, vooral een slecht idee voor meisjes? Je hebt heel sterke/sportieve meisjes en heel sterke/sportieve jongens, maar je hebt ook jongens en meisjes die niet vooruit te branden zijn, te dik zijn, weinig beweging krijgen, ongezond zijn. Als ik een sterk leger zou moeten bouwen in 2014, dan zou ik liever een vrouw hebben die sterk is en in goede conditie, dan een man die overgewicht heeft en al jaren geen beweging meer heeft gehad.


Waarom dit nou weer bij elkaar? Lekker generaliserend...

OT: Op zich (ik heb het stuk niet gelezen) vind ik het best een aardig idee, alleen niet in de zin van fulltime militair zijn, maar meer van een soort oproepdienst. Op die manier blijven opleidingen en werk gegarandeerd maar is er wel een strijdmacht in tijde van problemen.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Fiene

Bericht 01 Sep 2014 20:53

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

Ik zeg ook niet dat meisjes niet in het leger moeten maar verplicht vind ik het niets voor meisjes. Een doorsnee meisje zit daar echt niet op de wachten denk ik zo. Jongens vinden zoiets misschien nog stoer of weet ik het maar een meisje denk ik niet zo snel.
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers