Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 01 Sep 2014 19:56

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

Ik ben het er ook niet mee eens. Ik vind het belangrijk dat iedereen keuzevrijheid heeft. Daarnaast is het precies de leeftijd dat je vaak midden in een opleiding zit. Dat is ook ontzettend belangrijk. En dan hebben we het nog niet gehad over de schade die iemand kan oplopen in een oorlog of dergelijke situatie.
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

Anoniem125

Bericht 01 Sep 2014 20:01

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

Wat is dan een doorsnee meisje en wat een doorsnee jongen, volgens jou? Als ik bijvoorbeeld mijn middelbare schoolklas naga, dan zaten daar waarschijnlijk iets meer jongens in die het wel hadden gewild, maar zeker ook een hoop meisjes die stoer genoeg waren en het ook als een uitdaging hadden gezien. Ik denk dat een stuk of 10 jongens geschikt waren geweest en iets van 8 meisjes. De rest was in het geheel niet sterk/sportief.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 01 Sep 2014 20:05

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

Ik denk dat er in mijn klas helemaal niet veel jongens en meisjes waren die dat leuk hadden gevonden, maar dat wil niet zeggen dat ze niet sportief of sterk waren. Mijn neef vond de dienstplicht best leuk volgens mij, heeft in die tijd zelf ook opleidingen gegeven en heeft toen nog een prijs gewonnen voor beste sergeant. Overigens is hij niet eens zo'n uitgesproken sportief iemand, volgens mij heeft dat er helemaal niks mee te maken. De meeste mensen die ik ken hadden er denk ik niet op zitten wachten. Het is niet zozeer of je sportief bent, meer of je belangstelling daar ligt.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem125

Bericht 01 Sep 2014 20:09

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

We hebben het er nu over dat het verplicht zou zijn he? Mijn vader zou anders ook absoluut niet het leger in zijn gegaan, maar hij had nu eenmaal dienstplicht en als je geen goede reden had om te weigeren, dan ging je gewoon. Alleen denk ik, dat je tegenwoordig dus echt zit met al die jongeren die al een heel slechte conditie hebben, die alleen maar achter hun computer zitten en niks gewend zijn.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 01 Sep 2014 20:12

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

Ik heb het ook over verplicht. Mijn neef ging ook in het kader van de dienstplicht, hij is geen beroepsmilitair of zo, nadien is hij ook weer gewoon iets anders gaan doen. Maar ik denk dat er in mijn vroegere middelbare schoolklas weinig jongens én meisjes waren die op een dienstplicht zaten te wachten, niet omdat ze niet sportief waren of niks gewend waren, die toer wil jij dan weer op, maar gewoon omdat dat niet hun eerstekeus tijdsbesteding was.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Fiene

Bericht 01 Sep 2014 20:15

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

Ik zou het zelf overigens nooit gedaan hebben hahaha, zou me er op eea manier proberen uit te praten. Lijkt me vreselijk zoiets.
<<

Anoniem125

Bericht 01 Sep 2014 20:24

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

Maar Susan, denk je dat dit in de jaren '70 anders was dan? Mijn vader en zijn vrienden hadden ook echt wel een andere nummer 1 tijdsbesteding, maar ze hadden nu eenmaal dienstplicht, dus gingen dat een jaartje doen.
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:55

Bericht 01 Sep 2014 20:25

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

Nougat schreef:Mijn vader vertelt wel eens over zijn jaar dat hij in dienst zat. Dat was echt niet veel meer dan wat training op de Drentse hei hoor. Hij heeft een geweldige tijd gehad, maar meer in de zin van gezellig jongens onder elkaar, dan dat hij erdoor gevormd is, ofzo. Het was nou niet bepaald zwaar.
Laatst gewijzigd door Jorja op 31 Mei 2020 10:34, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 01 Sep 2014 20:34

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

Nougat schreef:Maar Susan, denk je dat dit in de jaren '70 anders was dan? Mijn vader en zijn vrienden hadden ook echt wel een andere nummer 1 tijdsbesteding, maar ze hadden nu eenmaal dienstplicht, dus gingen dat een jaartje doen.


Als het nu verplicht wordt zullen mensen het ook gewoon gaan doen, want het is verplicht dus het is niet anders, maar we hadden het er toch over of er mensen zijn die het leuk zouden vinden?

Overigens was de dienstplicht van mijn neef begin jaren '90, niet in de jaren '70. Hij is maar twaalf jaar ouder dan ik.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem125

Bericht 01 Sep 2014 20:51

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

Ik denk dat als het verplicht was geweest, ik het best leuk had gevonden op mijn 18e. Ik zou er nooit zelf voor kiezen, uit idealistisch oogpunt, maar ik had me best vermaakt. Was zeer sterk en sportief op die leeftijd, dus het was me waarschijnlijk vrij gemakkelijk afgegaan. En zo ken ik dus veel meer mensen. Niet dat ze ervoor zouden kiezen, maar uiteindelijk zouden ze er wel de uitdaging van zien.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 01 Sep 2014 20:53

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

Natuurlijk.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Fiene

Bericht 01 Sep 2014 21:03

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

Nougat schreef:Ik denk dat als het verplicht was geweest, ik het best leuk had gevonden op mijn 18e. Ik zou er nooit zelf voor kiezen, uit idealistisch oogpunt, maar ik had me best vermaakt. Was zeer sterk en sportief op die leeftijd, dus het was me waarschijnlijk vrij gemakkelijk afgegaan. En zo ken ik dus veel meer mensen. Niet dat ze ervoor zouden kiezen, maar uiteindelijk zouden ze er wel de uitdaging van zien.


nou jij liever als ik dan.. hahaha ik haat sport, ben niet sterk en vind in de modder rollen vreselijk. Ik zou echt niet meedoen hahaha. Bij gym op de middelbare was ik ook altijd 'ongesteld' :angel:
<<

Anoniem140

Bericht 01 Sep 2014 21:15

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

Nougat schreef:Ik denk dat als het verplicht was geweest, ik het best leuk had gevonden op mijn 18e. Ik zou er nooit zelf voor kiezen, uit idealistisch oogpunt, maar ik had me best vermaakt. Was zeer sterk en sportief op die leeftijd, dus het was me waarschijnlijk vrij gemakkelijk afgegaan. En zo ken ik dus veel meer mensen. Niet dat ze ervoor zouden kiezen, maar uiteindelijk zouden ze er wel de uitdaging van zien.


Ik dacht dat je rond die leeftijd aan de drugs was, lijkt me niet dat je dan sterk bent, en dat het je makkelijk afgaat.
Sowieso is de keuring die je door moet al zwaar, genoeg mensen die ik ken die echt sportief zijn die de eerste fiets test al niet halen en voor een herkansing moeten gaan.
Overigens ben ik tegen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 01 Sep 2014 21:19

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

Miley schreef:
Nougat schreef:Ik denk dat als het verplicht was geweest, ik het best leuk had gevonden op mijn 18e. Ik zou er nooit zelf voor kiezen, uit idealistisch oogpunt, maar ik had me best vermaakt. Was zeer sterk en sportief op die leeftijd, dus het was me waarschijnlijk vrij gemakkelijk afgegaan. En zo ken ik dus veel meer mensen. Niet dat ze ervoor zouden kiezen, maar uiteindelijk zouden ze er wel de uitdaging van zien.


Ik dacht dat je rond die leeftijd aan de drugs was, lijkt me niet dat je dan sterk bent, en dat het je makkelijk afgaat.
Sowieso is de keuring die je door moet al zwaar, genoeg mensen die ik ken die echt sportief zijn die de eerste fiets test al niet halen en voor een herkansing moeten gaan.
Overigens ben ik tegen.


Misschien is ze begonnen met anabolen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3397

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:35

Bericht 01 Sep 2014 21:20

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

Maar toen de dienstplicht er nog was waren de testen volgens mij ook niet zo hoog. Het gros van de jongens werd gewoon goedgekeurd en moest wel. En inderdaad, volgens mij vonden velen het uiteindelijk ook wel leuk, want het had ook weinig zin om het niet leuk te vinden, je kon er maar beter het beste van maken omdat je toch niet veel keus had.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Anoniem125

Bericht 01 Sep 2014 21:21

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

God, hoe vaak moet ik mijn geschiedenis nog uitleggen. Weet je wat, never mind.
<<

Fiene

Bericht 01 Sep 2014 21:24

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

Nougat schreef:God, hoe vaak moet ik mijn geschiedenis nog uitleggen. Weet je wat, never mind.



aangezien het steeds veranderd mag je het van mij nog wel eens uitleggen.
<<

Anoniem125

Bericht 01 Sep 2014 21:45

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

Haha, het verandert niet hoor, dat zou fijn zijn, maar nee. Jullie zijn keer op keer weer verbaasd en het waren inderdaad heftige jaren, het volgde elkaar in sneltempo op, was ook wel een kettingreactie. Maar goed, ik heb geen zin meer om mezelf voortdurend te moeten verklaren/verdedigen. Heeft toch niet zoveel zin, het geeft jullie alleen aanleiding om weer cynische opmerkingen te maken. Dus nee, heeft toch geen zin.
<<

Stanley

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1313

Geregistreerd: 25 Jan 2014 17:24

Bericht 01 Sep 2014 22:44

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

rapa nui schreef:Maar toen de dienstplicht er nog was waren de testen volgens mij ook niet zo hoog. Het gros van de jongens werd gewoon goedgekeurd en moest wel. En inderdaad, volgens mij vonden velen het uiteindelijk ook wel leuk, want het had ook weinig zin om het niet leuk te vinden, je kon er maar beter het beste van maken omdat je toch niet veel keus had.


Mijn broer zat nog bij de laatste verplichte groep. Hij is afgekeurd omdat hij 1 arm niet helemaal kan strekken. Vond hij niet ertg, maar komt op mij nog redelijk streng over.

Overigens denk ik dat het helemaal niet verkeerd zou zijn om een verplichte maatschappelijke stage of iets vergelijkbaars in te voeren. Het kan je helpen een betere opleiding te kiezen. Denk ik.

Maar goed dienstplicht lijkt me dan weer niet zo'n briljant plan. Hoe sportief ik op m'n 18e ook was, het had me vreselijk geleken.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 02 Sep 2014 00:52

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

ik sta er heel dubbel in. Aan de ene kant vind ik het geldverspilling, aan de andere kant vind ik dat 'de jeugd van tegenwoordig' eigenlijk heel weinig weet wat betreft oorlog. Helaas is oorlog iets wat niet uitsterft en ik vind de dreiging echt wel voelbaar in de wereld. Ik vind niet dat mensen die de dienstplicht moeten doen, meteen naar Irak moeten worden gestuurd, maar beetje kennis, discipline etc. vind ik niet heel verkeerd. Er werd ergens genoemd dat mensen zelf hun toekomst kunnen moeten bepalen en eventueel wilen reizen, maar ach, we hebben ook leerplicht in Nederland tot een bepaalde leeftijd, dan kan dit half jaar er ook nog wel bij. Maar ik vind ook dat als je studeert of een hele goede baan hebt op die leeftijd, dat je dan uitzondering mag. In Oostenrijk is dit ook het geval: je doet je dienstplicht of je doet half jaar vrijwilligerswerk. Makkelijk aan te tonen of jij op je 18e een goede baan hebt (contract) of een studie (inschrijfformulier en aan het einde diploma).
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem97

Bericht 02 Sep 2014 08:35

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

Een slecht idee en ook niet iedereen is geschrikt voor t leger.
Nee ik vind dat iedereen die keus zelf moet kunnen maken.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 02 Sep 2014 08:40

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

Een half jaar vrijwilligerswerk als alternatief zou ik nog een idee vinden, al ligt het er dan wel aan wat voor vrijwilligerswerk. Misschien is het sowieso goed als er meerdere keuzes zijn, dat kan dan mede als oriëntatie op de arbeidsmarkt. Maar dan inderdaad alleen als je niet weet wat je wil.
Voor mensen die willen reizen zou er misschien vrijwilligerswerk in het buitenland kunnen zijn zodat dat gecombineerd kan worden.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem125

Bericht 02 Sep 2014 08:42

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

Ja, want we moeten natuurlijk wel ten alle tijden iets nuttigs doen, effectief met onze tijd om gaan en een bijdrage leveren aan de maatschappij. Rot toch op. We zijn vrije mensen en niemand iets verplicht.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 02 Sep 2014 08:45

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

Nee, voor mij hoeft het ook helemaal niet ingevoerd te worden, maar als er iets dergelijks wordt ingevoerd vind ik wel dat er meer opties moeten zijn dan het leger.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem130

Bericht 02 Sep 2014 09:04

Re: Opnieuw dienstplicht invoeren, wat vinden jullie?

Susan schreef:
Miley schreef:
Nougat schreef:Ik denk dat als het verplicht was geweest, ik het best leuk had gevonden op mijn 18e. Ik zou er nooit zelf voor kiezen, uit idealistisch oogpunt, maar ik had me best vermaakt. Was zeer sterk en sportief op die leeftijd, dus het was me waarschijnlijk vrij gemakkelijk afgegaan. En zo ken ik dus veel meer mensen. Niet dat ze ervoor zouden kiezen, maar uiteindelijk zouden ze er wel de uitdaging van zien.


Ik dacht dat je rond die leeftijd aan de drugs was, lijkt me niet dat je dan sterk bent, en dat het je makkelijk afgaat.
Sowieso is de keuring die je door moet al zwaar, genoeg mensen die ik ken die echt sportief zijn die de eerste fiets test al niet halen en voor een herkansing moeten gaan.
Overigens ben ik tegen.


Misschien is ze begonnen met anabolen.


:good:
Hahahhaa
VorigeVolgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers