Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Geen snoep meer bij de kassa

<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 29 Aug 2014 22:02

Re: Geen snoep meer bij de kassa

Ik doe nu ook niet vaak meer boodschappen met de kinderen, maar toen Yrsa nog niet naar school ging, ging ze wel mee.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem287

Bericht 29 Aug 2014 23:12

Re: Geen snoep meer bij de kassa

Fiene schreef:Ik vind het echt flauwekul. Je bepaalt toch zelf zeker wel wat je wel/niet koopt. Ik koop er geen snoepje minder om haha en dan niet voor de kinderen maar lekker voor mezelf;)


Ik vind het grappig dat juist jij dit dan flauwekul vindt. Of ben je het niet eens met de regel van de school waar je werkt? Dat kan natuurlijk ook.
<<

Fiene

Bericht 30 Aug 2014 00:11

Re: Geen snoep meer bij de kassa

Dat heeft echt 0,0 met elkaar te maken maar goed.
<<

Fiene

Bericht 30 Aug 2014 00:12

Re: Geen snoep meer bij de kassa

Siamsa schreef:
Fiene schreef:Ik vind het echt flauwekul. Je bepaalt toch zelf zeker wel wat je wel/niet koopt. Ik koop er geen snoepje minder om haha en dan niet voor de kinderen maar lekker voor mezelf;)


Ik vind het grappig dat juist jij dit dan flauwekul vindt. Of ben je het niet eens met de regel van de school waar je werkt? Dat kan natuurlijk ook.


En ja ik ben het zeer zeker met die regel eens. Bepaalde dingen vind ik niet bij een gezonde lunch op de SCHOOL horen ja.
<<

Anoniem86

Bericht 30 Aug 2014 07:38

Re: Geen snoep meer bij de kassa

Ik stond hier gisteren aan te denken bij de Albert Heijn aan de kassa, maar er liggen maar 6 soorten chocolade en staan tijdschriften, niet eens op kinderhoogte.
<<

Anoniem88

Bericht 30 Aug 2014 08:34

Re: Geen snoep meer bij de kassa

Fiene schreef:
Siamsa schreef:
Fiene schreef:Ik vind het echt flauwekul. Je bepaalt toch zelf zeker wel wat je wel/niet koopt. Ik koop er geen snoepje minder om haha en dan niet voor de kinderen maar lekker voor mezelf;)


Ik vind het grappig dat juist jij dit dan flauwekul vindt. Of ben je het niet eens met de regel van de school waar je werkt? Dat kan natuurlijk ook.


En ja ik ben het zeer zeker met die regel eens. Bepaalde dingen vind ik niet bij een gezonde lunch op de SCHOOL horen ja.
nouja, net zoals jij zelf bepaald wat je koopt vind ik dat een ouder prima in staat is om zelf te bepalen wat hun kinderen eten. Ik vind die regeling bij jullie ook heel betuttelend. Betuttelender dan geen snoep bij de kassa bij de supermarkt. De intentie is vast niet zo hoor, maar ik ervaar het wel zo. En ik vind het ook niet iets totaal anders dan geen snoep meer bij de kassa.
<<

Anoniem125

Bericht 30 Aug 2014 08:38

Re: Geen snoep meer bij de kassa

Kennelijk zijn ouders dus NIET in staat te bepalen wat hun kinderen eten:

Percentage kinderen met overgewicht blijft stijgen
De Vijfde Landelijke Groeistudie van TNO laat zien dat de prevalentie van overgewicht bij kinderen en jongeren blijft stijgen (zie figuur 3). In 1980 had 6% van de jongens en meisjes van 2 tot 21 jaar overgewicht, in 1997 was dit gestegen naar bijna 11%. In 2010 is gebleken dat 14% van onze jeugd te zwaar is. Daarvan zijn ook steeds meer kinderen en jongeren veel te zwaar (obees). Alhoewel meisjes nog altijd vaker (ernstig) overgewicht hebben dan jongens, wordt dit verschil steeds kleiner (Schönbeck et al., 2012).

Afbeelding

Figuur 3: Percentage kinderen en jongeren (2 tot 21 jaar) met overgewicht en ernstig overgewicht in 1980, 1997 en 2010 (Bron: TNO, 2010a).

Percentage kinderen en jongeren met overgewicht en ernstig overgewicht in 1980, 1997 en 2010
<<

Anoniem88

Bericht 30 Aug 2014 08:53

Re: Geen snoep meer bij de kassa

Ik weet niet waar die 14% rondhangt hoor. Maar ik heb veel, heel veel kinderen en heel veel basisschool in m'n omgeving en ik ken er welgeteld eentje.

Máár: dat model wat je laat zien is voor kinderen van 3-21 jaar. Ik denk dat een meet gedetailleerde meting beter is. Ik geloof namelijk dat kinderen pas rond de middelbare te zwaar worden, want daar zijn op veel scholen de roze koeken en chips nog voor handen in de kantine. En wat dacht van van de tussenuren enzo. Dan gaan kinderen zelf hu keuzes maken, en die zijn lang niet altijd gezond. Volgens mij zit daar het meeste overgewicht. Dat is ook de periode waarin ik te zwaar werd als kind, basisschoolkind, was ik zelfs namelijk te licht.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 30 Aug 2014 08:56

Re: Geen snoep meer bij de kassa

In Amsterdam lopen er wel een paar! Maar daar zie ik sochtends om 8h ook moeders rondlopen met een peuter die een flesje AAdrink wegtikt. Of een 2-jarige met een zak paprikachips. Komt vast overal wel voor, maar ik sta soms echt met m'n ogen te klapperen :)
#teammaple🍁
<<

Anoniem125

Bericht 30 Aug 2014 08:59

Re: Geen snoep meer bij de kassa

Haha, ja. Ik ken die gezinnen ook wel. Een zakje paprikachips als lunch, want dat is gezond er zit immers paprika in. En dan van die mierzoete, chemische limonade, want daar zit toch citroen in en dat is ook fruit. En het dan echt, oprecht niet snappen waarom ze te dik worden.
<<

Fiene

Bericht 30 Aug 2014 09:00

Re: Geen snoep meer bij de kassa

nouja, net zoals jij zelf bepaald wat je koopt vind ik dat een ouder prima in staat is om zelf te bepalen wat hun kinderen eten. Ik vind die regeling bij jullie ook heel betuttelend. Betuttelender dan geen snoep bij de kassa bij de supermarkt. De intentie is vast niet zo hoor, maar ik ervaar het wel zo. En ik vind het ook niet iets totaal anders dan geen snoep meer bij de kassa.[/quote]

Ik denk idd dat jij het heel anders leest/ oppakt dan dat het is. Er is werkelijk geen enkele ouder geweest die dit beleid niet snapt oid. En kom op zeg, zo raar is het toch niet om te vragen om brood mee te geven?
<<

Anoniem88

Bericht 30 Aug 2014 09:11

Re: Geen snoep meer bij de kassa

Nougat schreef:Haha, ja. Ik ken die gezinnen ook wel. Een zakje paprikachips als lunch, want dat is gezond er zit immers paprika in. En dan van die mierzoete, chemische limonade, want daar zit toch citroen in en dat is ook fruit. En het dan echt, oprecht niet snappen waarom ze te dik worden.

Ik zie ze hier echt niet. Ik heb vier basisscholen om mijn werk heen zitten, val met enige regelmaat in op diverse bso's door mijn woonplaats en ik zie ze gewoon echt niet. Kinderen die op het randje balanceren vam te zwaar zijn, ja. Maar kinderen die obese zijn, nee. Chips en AA als ontbijt herken ik hier ook niet, wellicht dat dat gewoon iets van de stad is (niet dat het niet een plattelandsleven is, maargoed).

Fiene: jullie beleid ging veel verder dan brood toch? Ook het beleg en het drinken bij het brood, meen ik me te herinneren. En daarbij, brood is in principe nog ongezond ook.
<<

Fiene

Bericht 30 Aug 2014 09:13

Re: Geen snoep meer bij de kassa

Dundas; nee hoor niets over het beleg. Drinken idd geen fris maar goed dat lijkt me niet zo raar. Ze mogen naast brood geen snoepjes/koekjes/ etc erbij mee maar dat lijkt me allemaal niet zo'n drama.

Overigens hier ook echt geen enkel kind dat echt veel te zwaar is hoor. Idd o het randje van te zwaar wel maar echt enorm overgewicht zie ik hier echt niet.
<<

Anoniem125

Bericht 30 Aug 2014 09:23

Re: Geen snoep meer bij de kassa

Ik vind het juist goed van scholen dat ze daar een duidelijk beleid in hebben. We hoeven echt niet allemaal aan het speltbrood met avocado, maar gewoon normale volkorenboterhammen mee naar school, in plaats van chips en koekjes, dat vind ik wel ok.
<<

Anoniem170

Bericht 30 Aug 2014 09:26

Re: Geen snoep meer bij de kassa

Ja maar dat overgewicht, dat is zeker een groot probleem maar ik geloof nooit dat dat komt door dat ene extra chocolaatje bij de kassa.
Ik vind wel goede maatregel, je moet ergens beginnen maar heb niet echt het idee dat het weghalen van snoep daar echt het verschil gaat maken tov overgewicht.
<<

Anoniem140

Bericht 30 Aug 2014 09:26

Re: Geen snoep meer bij de kassa

Ik zie hier geregeld kinderen met zakken chips buiten rond lopen, ook om 8u 's ochtends. Ik snap dat ook echt niet, dat druist tegen al mijn principes in. Maar mijn zoon krijgt wel een koekje mee naar school, ik kan prima bepalen voor hem dat hij dat mag. Wij eten genoeg groente, genoeg fruit en mijn zoon lust alles, dus mag hij ook een koekje mee naar school. Ik zou het echt niet fijn vinden als dat niet zou mogen.
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:43

Bericht 30 Aug 2014 10:37

Re: Geen snoep meer bij de kassa

Het geen snoep meer bij de kassa vind ik een goede ontwikkeling. Mocht je snoep willen hebben dan kan je toch het betreffende pad inlopen. Ik vind het geen betutteling, het ligt nog steeds in dezelfde winkel. Alleen niet dat je continue er meer wordt geconfronteerd.
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:47

Bericht 30 Aug 2014 13:18

Re: Geen snoep meer bij de kassa

Siep schreef:Het geen snoep meer bij de kassa vind ik een goede ontwikkeling. Mocht je snoep willen hebben dan kan je toch het betreffende pad inlopen. Ik vind het geen betutteling, het ligt nog steeds in dezelfde winkel. Alleen niet dat je continue er meer wordt geconfronteerd.


grotendeels mee eens, het is wel een beetje betuttelend vind ik maar niet belemmerend. Daarbij is het toch prima als de overhead gezond eten stimuleerd en ongezond eten moeilijker maakt. Niet iedereen kan weestand bieden en zo wordt het de consument makkelijker gemaakt om de gezonde keuze te maken.
<<

Anoniem287

Bericht 30 Aug 2014 13:27

Re: Geen snoep meer bij de kassa

Fiene schreef: denk idd dat jij het heel anders leest/ oppakt dan dat het is. Er is werkelijk geen enkele ouder geweest die dit beleid niet snapt oid. En kom op zeg, zo raar is het toch niet om te vragen om brood mee te geven?


Een witte boterham met chocoladepasta is inderdaad een erg gezonde en verantwoorde lunch :confused: Scholen als die van jou moeten zich eerst maar eens echt verdiepen in gezonde voeding, desnoods met behulp van deskundigen als ze zelf niet in staat zijn te bepalen wat gezond is en wat niet, voordat ze zulke regels gaan stellen.

Te belachelijk, bizar en fout dat een witte boterham met chocoladepasta wel mag, maar een wrap met groentes en kip bijvoorbeeld niet.
<<

Vanya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3729

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:43

Bericht 30 Aug 2014 13:31

Re: Geen snoep meer bij de kassa

Siep schreef:Het geen snoep meer bij de kassa vind ik een goede ontwikkeling. Mocht je snoep willen hebben dan kan je toch het betreffende pad inlopen. Ik vind het geen betutteling, het ligt nog steeds in dezelfde winkel. Alleen niet dat je continue er meer wordt geconfronteerd.


Eens! Gezond voedsel mag van mij sowieso wel meer onder de aandacht komen.
Laatst gewijzigd door Vanya op 30 Aug 2014 13:34, in totaal 1 keer gewijzigd.
If you cannot do great things, do small things in a great way.
<<

Anoniem287

Bericht 30 Aug 2014 13:32

Re: Geen snoep meer bij de kassa

Peyton schreef:
Siep schreef:Het geen snoep meer bij de kassa vind ik een goede ontwikkeling. Mocht je snoep willen hebben dan kan je toch het betreffende pad inlopen. Ik vind het geen betutteling, het ligt nog steeds in dezelfde winkel. Alleen niet dat je continue er meer wordt geconfronteerd.


Eens!


Ook eens.
<<

Anoniem86

Bericht 30 Aug 2014 17:52

Re: Geen snoep meer bij de kassa

Nou ik zie juist continu dikke obesitas kinderen lopen! Weet er in mijn buurt wel 10 denk ik, twee in de straat. Een meisje van 10 en een jongetje van 5.
<<

Isolt

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2386

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:46

Bericht 30 Aug 2014 18:04

Re: Geen snoep meer bij de kassa

Siamsa schreef:
Fiene schreef: denk idd dat jij het heel anders leest/ oppakt dan dat het is. Er is werkelijk geen enkele ouder geweest die dit beleid niet snapt oid. En kom op zeg, zo raar is het toch niet om te vragen om brood mee te geven?


Een witte boterham met chocoladepasta is inderdaad een erg gezonde en verantwoorde lunch :confused: Scholen als die van jou moeten zich eerst maar eens echt verdiepen in gezonde voeding, desnoods met behulp van deskundigen als ze zelf niet in staat zijn te bepalen wat gezond is en wat niet, voordat ze zulke regels gaan stellen.

Te belachelijk, bizar en fout dat een witte boterham met chocoladepasta wel mag, maar een wrap met groentes en kip bijvoorbeeld niet.


En dan wil je dat en dan krijg je iemand die alles aanhoudt wat het voedingscentrum voorschrijft. Daar moet je dan in mee omdat je met een bepaald project mee doet. Daarvan gaan mijn haren overeind staan omdat ik het totaal niet eens ben met het voedingscentrum. Maar ja, daar zijn niet alle collega's het weer mee eens. Ik snap je frustratie overigens wel hoor. Maar ik ben wel van mening dat ik het heel goed vind dat scholen alleen nog maar fruit en water mee willen in de pauze.

Ik ben vorige week zondag in een wijk in onze stad naar een rommelmarkt geweest. Hoeveel dikke kinderen daar niet rond liepen. Ik schrok er echt van.
10-08-2017 ♥
<<

Anoniem315

Bericht 30 Aug 2014 19:31

Re: Geen snoep meer bij de kassa

Ik vind het een goede regel. Niet alleen voor zwaardere mensen, maar voor iedereen. Snoep is voor elk mens ongezond. Helaas ben ik er zelf ook vrij vatbaar voor. Dus wat mij betreft: stop dat suikerspul maar mooi in een eigen gangpad en leg bij de kassa wat gezondere producten of gewoon lectuur of kauwgom.
<<

Fiene

Bericht 30 Aug 2014 19:56

Re: Geen snoep meer bij de kassa

Nogmaals zo raar is onze regel niet. En ik snap je punt van het wit brood vs een wrap maar als we een lijst moeten gaan maken wat wel/niet mag dat is niet haalbaar. En omdat we dus zagen dat er meer en meer pizza oid werd meegenomen is de regel nu kort, krachtig en duidelijk. Alleen maar brood.

Blijf het typisch vinden dat het hier als een enorm punt ervaren wordt en de ouders het allemaal goed en prima vinden.
Vorige

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers