Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Samenlevingscontract

<<

Anoniem87

Bericht 27 Aug 2014 18:57

Samenlevingscontract

Wat hebben jullie daar in vast laten leggen? Waar moeten we op letten? Vrijdag moeten we naar de notaris ivm ons nieuwbouwhuis, we hebben dan meteen een afspraak voor een samenlevingscontract (alleen overleg, nog niet tekenen).
Of wijst het zich vanzelf wel?
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 27 Aug 2014 19:06

Re: Samenlevingscontract

De notaris heeft een soort standaard samenlevingscontract in principe. Wij hebben geregeld dat als we uit elkaar gaan we geen aanspraak meer mogen maken op elkaars pensioen, we de woonkosten naar rato delen, extra geïnvesteerd geld in het huis van diegene blijft en specifieke goederen die je erop aangeeft.
08/2018
05/2021
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 27 Aug 2014 19:45

Re: Samenlevingscontract

Ja het hangt af van wat je wilt. Wij hebben alles gewoon gedeeld, dus dan volstaat het 'standaard' contract.
De notaris stelde bij ons trouwens gewoon goede vragen, dus ook over dingen waar je misschien zelf niet nadenkt. Zo weet je na het gesprek zeker wat je wel en niet wilt.
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 29 Aug 2014 07:02

Re: Samenlevingscontract

Wij hebben ook een standaard contract. De notaris stelde bij ons ook fijne vragen waar we niet afwijkend op hadden geantwoord maar wat wel had gekund natuurlijk.
Nemen jullie ook een testament? Dat hebben wij toen direct erbij gedaan ivm overlijden van een van ons. Anders mag je je huis delen met je schoonfamilie. Lijkt me ook geen prettige constructie.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 29 Aug 2014 07:36

Re: Samenlevingscontract

Toevallig hebben wij dit net woensdag ook laten opstellen, over paar weken tekenen :) Wij hebben geen testament laten opmaken. Dit zou alleen handig zijn voor het deel zakelijk geld dat mijn vriend heeft, maar dat gaan we de komende weken/maanden in het nieuwe huis stoppen, waarna het dus voor de helft van mij is. Dat is dus een mini-risico wat we nemen. Ik vond het zonde iig ook nog een testament erbij te doen!

Wij hebben ons eigenlijk ook niet echt voorbereid, maar ze vroeg heel uitgebreid door dus ik denk dat alles vanzelf wel naar voren komt in het gesprek.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 29 Aug 2014 07:40

Re: Samenlevingscontract

Maar mocht jij of je vriend nu of in de toekomst overlijden, dan is jullie huis en al zijn persoonlijke bezittingen niet van jou maar van zijn ouders en eventuele broers en zussen. Andersom net zo als met jouw gezin.

En hopelijk kom je er dan uit dat er afstand wordt gedaan van de spullen, maar dat zal helaas lang niet altijd zo zijn. Zeker als er (veel) geld bij komt kijken worden mensen opeens anders dan je vooraf had ingeschat.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 29 Aug 2014 07:46

Re: Samenlevingscontract

Winegum schreef:Maar mocht jij of je vriend nu of in de toekomst overlijden, dan is jullie huis en al zijn persoonlijke bezittingen niet van jou maar van zijn ouders en eventuele broers en zussen. Andersom net zo als met jouw gezin.

En hopelijk kom je er dan uit dat er afstand wordt gedaan van de spullen, maar dat zal helaas lang niet altijd zo zijn. Zeker als er (veel) geld bij komt kijken worden mensen opeens anders dan je vooraf had ingeschat.


Het huis etc is door het samenlevingscontract van ons beide en gaat naar de andere partner als de ene overlijdt.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 29 Aug 2014 08:14

Re: Samenlevingscontract

Dat kan ook! Je hebt er in ieder geval goed over na gedacht :)
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 30 Aug 2014 10:30

Re: Samenlevingscontract

Winegum schreef:Dat kan ook! Je hebt er in ieder geval goed over na gedacht :)


De notaris heeft het ons goed uitgelegd haha :D
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 30 Aug 2014 10:41

Re: Samenlevingscontract

Zo hebben wij het ook Zora!

Wij zouden nog niet eens weten wat we in testament zouden moeten opnemen. Momenteel zijn er ook nog geen kinderen en die zouden we dan ook willen benoemen in testament (voogdij). Dit zou betekenen dat we het binnen korte tijd misschien al wel weer moeten laten veranderen.
08/2018
05/2021
<<

Anoniem321

Bericht 30 Aug 2014 11:15

Re: Samenlevingscontract

Zora schreef:
Winegum schreef:Maar mocht jij of je vriend nu of in de toekomst overlijden, dan is jullie huis en al zijn persoonlijke bezittingen niet van jou maar van zijn ouders en eventuele broers en zussen. Andersom net zo als met jouw gezin.

En hopelijk kom je er dan uit dat er afstand wordt gedaan van de spullen, maar dat zal helaas lang niet altijd zo zijn. Zeker als er (veel) geld bij komt kijken worden mensen opeens anders dan je vooraf had ingeschat.


Het huis etc is door het samenlevingscontract van ons beide en gaat naar de andere partner als de ene overlijdt.


Wij hebben dat ook, volgens mij heet dat een verblijvingsbeding.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 30 Aug 2014 11:36

Re: Samenlevingscontract

Bij ons staat de hypotheek op 2 namen, waardoor er bij het wegvallen van 1 automatisch de andere persoon schulddrager wordt.
08/2018
05/2021
<<

Anoniem87

Bericht 30 Aug 2014 11:44

Re: Samenlevingscontract

Ben een stuk wijzer geworden gisteren :) We moeten iig voor mn vriend ook een testament laten maken omdat hij geen pensioenfonds heeft maar zelf spaart, anders zou dat geld niet naar mij gaan. Voor mij is dat niet nodig want ik kan mn vriend wel gewoon bijschrijven als partner bij mijn pensioenfonds.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 30 Aug 2014 15:37

Re: Samenlevingscontract

Ragazza schreef:
Zora schreef:
Winegum schreef:Maar mocht jij of je vriend nu of in de toekomst overlijden, dan is jullie huis en al zijn persoonlijke bezittingen niet van jou maar van zijn ouders en eventuele broers en zussen. Andersom net zo als met jouw gezin.

En hopelijk kom je er dan uit dat er afstand wordt gedaan van de spullen, maar dat zal helaas lang niet altijd zo zijn. Zeker als er (veel) geld bij komt kijken worden mensen opeens anders dan je vooraf had ingeschat.


Het huis etc is door het samenlevingscontract van ons beide en gaat naar de andere partner als de ene overlijdt.


Wij hebben dat ook, volgens mij heet dat een verblijvingsbeding.


Klopt idd! Daarnaast staat ook idd de hypotheek op beider namen :)
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem301

Bericht 18 Sep 2014 19:52

Re: Samenlevingscontract

Maar hoe zit dat dan? Toen wij een samenlevingscontract opstelden waren wij niet getrouwd. Omdat we daar niet heel lang meer mee wilden wachten besloten geen testament op te laten maken. De notaris zei toen inderdaad dat mocht mijn vriend overlijden, zijn moeder aanspraak kon maken op de helft van het huis en andersom. De hypotheek staat op onze beiden namen.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 18 Sep 2014 21:05

Re: Samenlevingscontract

Nou, voor zover onze notaris ons contract heeft uitgelegd kan dat dus niet. Wij hebben toevallig ons huis 16 sept gekocht, maar pas 17 sept samenl contract getekend. Gedurende 1 dag kon dus het huis voor de helft naar 1 van onze ouders gaan mocht er iets gebeuren. Wellicht hebben jullie iets anders dan standaard afgesproken? Als jullie gaan trouwen vervalt jullie contract natuurlijk sowieso :)
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:49

Bericht 18 Sep 2014 21:18

Re: Samenlevingscontract

Toen wij een samenlevingscontract afsloten, werd er ook expliciet door de notaris bij gezegd dat we ook twee testamenten nodig hadden om ervoor te zorgen dat de een in het huis kon blijven wonen en de andere helft van het huis erfde van de ander i.p.v. de ouders. Volgens mij is het dus standaard dat dit niet in een samenlevingscontract zit opgenomen, maar dat je hiervoor een testament laat opmaken.
<<

Anoniem301

Bericht 18 Sep 2014 21:21

Re: Samenlevingscontract

Zora schreef:Nou, voor zover onze notaris ons contract heeft uitgelegd kan dat dus niet. Wij hebben toevallig ons huis 16 sept gekocht, maar pas 17 sept samenl contract getekend. Gedurende 1 dag kon dus het huis voor de helft naar 1 van onze ouders gaan mocht er iets gebeuren. Wellicht hebben jullie iets anders dan standaard afgesproken? Als jullie gaan trouwen vervalt jullie contract natuurlijk sowieso :)


Wat apart zeg! Volgens mij hebben wij ook de standaard. Inderdaad vervalt het vanaf volgende week maar ik ben nu zo venieuwd hoe het zit! Hmmm...
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 18 Sep 2014 21:35

Re: Samenlevingscontract

Zonnetje schreef:Toen wij een samenlevingscontract afsloten, werd er ook expliciet door de notaris bij gezegd dat we ook twee testamenten nodig hadden om ervoor te zorgen dat de een in het huis kon blijven wonen en de andere helft van het huis erfde van de ander i.p.v. de ouders. Volgens mij is het dus standaard dat dit niet in een samenlevingscontract zit opgenomen, maar dat je hiervoor een testament laat opmaken.


Nee, wij hebben ook echt het simpelste van het simpelste, geen eigen dingen toegevoegd etc. Testament zou in ons geval toegevoegd moeten worden bij kids. Gek!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 18 Sep 2014 21:36

Re: Samenlevingscontract

Ik weet het antwoord! Denk ik.
In ons (standaard) samenlevingscontract staat een 'beding'. Wat inhoudt dat alle goederen die van ons gezamenlijk zijn bij overlijden van een van ons toegewezen worden aan de langstlevende partij. Dit betekent dat je geen erfgenaam bent, maar wel dat bij overlijden automatisch alle gezamenlijke spullen voor de achterblijver worden. Eventuele persoonlijke eigendommen kunnen dus worden opgeëist door de erfgenamen (vaak de ouders).

Wij hebben dus ook niks speciaals toegevoegd aan ons samenlevingscontract, de notaris zei dat dit gewoon standaard en het meest praktisch was. (Zeker bij het ontbreken van persoonlijke eigendommen; wij hebben alles gewoon op 1 hoop)
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 18 Sep 2014 21:36

Re: Samenlevingscontract

Precies, zo heb ik het ook begrepen. Gelukkig maar, immers pas gisteren ondertekend :D
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 18 Sep 2014 21:42

Re: Samenlevingscontract

Zora schreef:Precies, zo heb ik het ook begrepen. Gelukkig maar, immers pas gisteren ondertekend :D


:good: Leuk zeg!
<<

Anoniem301

Bericht 18 Sep 2014 22:32

Re: Samenlevingscontract

Ja dat bedoel ik GP! Dus zijn moeder zóu aanspraak kunnen maken op de helft van ons huis. Vreselijk!

Terug naar Liefde, seks & relaties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers