Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wat vind jij echt belangrijk voor een school?

<<

Anoniem16

Bericht 15 Sep 2013 10:12

Wat vind jij echt belangrijk voor een school?

Even nav het cito score topic vraag ik me af wat jij het belangrijkste vindt voor een school.

Een geweldige cito score, prestatiegericht dus, of juist ook het verwerven van andere vaardigheden? En waarom?
<<

Anoniem8

Bericht 15 Sep 2013 10:33

Re: Wat vind jij echt belangrijk voor een school?

Ik word hier een beetje recalcitrant van merk ik. Je geeft heel vaak aan dat de school waar je werkt niet prestatiegericht is en dat het gaat om andere dingen en vaardigheden.

Maar waarom zo zwart/wit? Ik vind de citoscores belangrijk, ik vind het belangrijk dat ze bij ons Engels krijgen vanaf groep 1 en dat er goede uitstroomprofielen zijn. Maar wat net zo belangrijk is, is dat de kinderen het naar hun zin hebben, sociale vaardigheden aan bod komen en ze passend onderwijs krijgen.

Ik heb het idee dat jij alleen wil horen dat prestatiegerichtheid slecht is en dat het veel meer gaat om andere dingen.
<<

Anoniem7

Bericht 15 Sep 2013 10:34

Re: Wat vind jij echt belangrijk voor een school?

Ik vind dat prestaties en vaardigheden eigenlijk heel erg samen hangen.
<<

Anoniem7

Bericht 15 Sep 2013 10:39

Re: Wat vind jij echt belangrijk voor een school?

Ik quote mezelf trouwens nog even uit het andere topic:

Maple schreef:Ik geloof trouwens dat ik een gemiddeld middelbare schooladvies (verspreid over meerdere jaren, dus niet alleen van het afgelopen jaar ofzo) wel belangrijk zou vinden. Ik zou echt sneller voor een school kiezen waar het advies havo is, dan een school waar 80% van de leerlingen vmbo krijgt. Natuurlijk is dat van meerdere factoren afhankelijk, maar zowel mijn broertje als ik hadden veel meer in onze mars dan vmbo (mavo destijds). Dat bleek op de middelbare en het mbo. Mijn broertje heeft zich echt opgewerkt naar het hbo, ik had dat ook prima aangekund maar had daar geen zin meer in, na twee mbo-opleidingen. Ergens toch zonde, als we al direct op havo waren begonnen had dat mijn broertje een paar studiejaren gescheeld en was ik na de middelbare ook direct hbo gaan doen.

Nu vlak ik in de toekomst niets uit hoor. Maar ik denk dat wij op de basisschool, een school in een 'arbeiderswijk', gewoon te veel zijn meegetrokken door klasgenootjes, vriendjes en vriendinnetjes die een hoger niveau dan minder goed aankonden.


Ik vind prestatiegerichtheid dus zeker wel belangrijk. Het hoeft niet allemaal streberig te zijn, prestatiegericht werken kan ook op een speelse manier, mét het aanleren van vaardigheden als samenwerken, je inleven in een ander, etc etc. Ik denk wel dat je een kind te kort doet als het aan het eind van die 8 jaar op een lager middelbaar schoolniveau uitkomt, en in de jaren daarna blijkt dat het één of twee niveaus hoger ook perfect had aangekund.
<<

Anoniem16

Bericht 15 Sep 2013 10:39

Re: Wat vind jij echt belangrijk voor een school?

Ik vind die prestatiegerichte houding inderdaad zeer slecht. Als je ziet wat een kleuter allemaal moet tegenwoordig, het gaat nergens meer over. Het moet allemaal maar meer en meer en ze moeten allemaal maar professor worden. Dat hoeft in mijn ogen niet, ik bied de kinderen passend onderwijs maar een C ( = gemiddeld) kind kan en hoeft gewoon niet altijd een B of een A te worden.

Ik wil gewoon mensen laten inzien dat een cito niet heel veel zeggend is. Het is en blijft een moment opname, hoe je het ook wend of keert. Kinderen zijn zenuwachtig etc etc en ook al roep je dat dat niet hoeft ze zijn natuurlijk toch wat zenuwachtig.
<<

Anoniem7

Bericht 15 Sep 2013 10:42

Re: Wat vind jij echt belangrijk voor een school?

Dan zou ik mijn kind niet bij jou op school willen hebben, Printje. Mijn kind hoeft niet ten koste wat het kost A's en B's, maar ik wil ook niet dat er opgehouden wordt met leren en stimuleren als een kind eenmaal C bereikt heeft.
<<

Anoniem16

Bericht 15 Sep 2013 10:44

Re: Wat vind jij echt belangrijk voor een school?

Dat zeg ik ook niet, zoals ik al zei wij werken met passend onderwijs. Een A kind krijgt verrijking op zijn niveau maar je kunt niet van alle C kinderen verwachten dat ze een A of B worden, dat is wat ik zeg.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 15 Sep 2013 10:54

Re: Wat vind jij echt belangrijk voor een school?

Ik ben het wel eens met Held op Sokken.

Ik heb voor Y. naar school ging ook gekeken naar uitstroomprofielen en het inspectierapport. Er was een school hier in de buurt die daar beter op scoorde, maar die school vond ik niet passen bij onze dochter en bij ons.
Ik vond het wel op de eerste plaats belangrijk dat de school past bij onze dochter, de manier van lesgeven kunnen wij ons erg in vinden en past bij ons en het gevoel bij deze school was en is heel goed.
Maar daarnaast vind ik de prestaties van de school toch ook wel belangrijk.
<<

Anoniem57

Bericht 15 Sep 2013 10:55

Re: Wat vind jij echt belangrijk voor een school?

Ik ga hier vast problemen mee kijken, als ik het zo zwart/wit zeg, maar wij hebben bewust gekozen voor een woning in een goede wijk, dus ook een school in een goede wijk, met overwegend autochtone kinderen, en een grote 'ons kent ons'-mentaliteit.

Ik vind het sociale aspect heel belangrijk, de algemene ontwikkeling en het samenzijn. Ik wil dat mijn kind in een teamverband leert functioneren, waarin ook de mogelijkheid is haar eigen pad te volgen. Er moet wel voldoende uitdaging zijn (zoals Engels vanaf groep 1 bijv), maar bovenal moet ze kind kunnen zijn. Al het 'moeten' moet ze inderdaad leren, maar ze moet niet 'moeten' moeten.

We hebben ook bewust gekozen voor een openbare school, omdat wij haar zelf haar pad en geloof willen laten bepalen en we haar niks op willen (laten) dringen. Het zal me worst wezen als ze later boeddhist of Jehova wordt, maar voor nu willen we haar zo vrij mogelijk op laten groeien en haar eigen pad laten bepalen (met dan weer wel de structuur en saamhorigheid van een vast dagritme in het klassikale onderwijs).
<<

Anoniem16

Bericht 15 Sep 2013 11:01

Re: Wat vind jij echt belangrijk voor een school?

Ik snap wat je bedoelt Parel, zo sta ik er zelf ook helemaal in. Ik wil ze beiden zelf laten bepalen hoe en wat ze willen. Ik stimuleer ze maar wordt R vuilnisman of weet ik wat en is hij daar gelukkig mee, prima! Hij hoeft van mij echt niet naar de universiteit.

Zoals ik net ook al zei, ik probeer uit al mijn kleuters te halen wat er bij ze in zit. Maar mijn allereerste doel is daarnaast ook, veiligheid bieden, de ruimte geven om zichzelf te kunnen ontwikkelen.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 15 Sep 2013 11:05

Re: Wat vind jij echt belangrijk voor een school?

Van mij mogen mijn kinderen ook worden wat ze zelf willen, maar ik zou het wel fijn vinden als ze gaan studeren (en dan uiteraard op het niveau dat bij ze past).
<<

Anoniem57

Bericht 15 Sep 2013 11:07

Re: Wat vind jij echt belangrijk voor een school?

Wij hebben wel echt bewust gekeken naar klassikaal onderwijs, sommige dingen 'moeten' nu eenmaal gewoon, en als ze dan ziet dat iedereen het moet doen (op dat moment) dan kan dat naar mijn idee alleen stimuleren. Ik zie het (voor L, ieder kind is anders) echt niet zitten dat L zelf mag bepalen wat ze wel en niet doet bijv, en de nadruk nu al ligt op competentiegericht leren. Ze moeten al zoveel, ik wil haar zo graag zo lang mogelijk kind laten blijven.
<<

Anoniem57

Bericht 15 Sep 2013 11:08

Re: Wat vind jij echt belangrijk voor een school?

L. stopt ook niet na de middelbare school als het aan ons ligt, maar of ze nu mbo gaat doen of universiteit, dat maakt me niet zoveel uit. Zolang ze maar doet wat ze leuk vindt en waar haar kwaliteiten liggen. Ik wil haar een zo goed mogelijke stabiele ondergrond geven 'later', waar ze echt wat mee kan.
<<

Anoniem28

Bericht 15 Sep 2013 11:14

Re: Wat vind jij echt belangrijk voor een school?

Het belangrijkst voor ons is dat ze opgenomen wordt in de maatschappij en dat betekent naar de enige school in het dorp. Uitstroomprofiel is hier niet denderend en de CITO-score ook niet, maar we hebben praktisch gezien eigenlijk geen keuze. Theoretisch gezien zouden we haar best in een buurtdorp naar school kunnen doen, maar dan woont ze te ver weg om daar opgenomen te worden en is ze te weinig betrokken in ons eigen dorp om hier opgenomen te worden.
<<

Anoniem8

Bericht 15 Sep 2013 11:18

Re: Wat vind jij echt belangrijk voor een school?

Ik denk dat er geen ouder hier te vinden is die wil dat zijn kind naar de universiteit gaat als blijkt dat de intelligentie daartoe niet aansluit. Dan maak je een kind ongelukkig.

Maar ik wil wel dat mijn kind gestimuleerd wordt zich ergens voor in te zetten. En hoe bepaal je eigenlijk of een kind een A, een B of een C is? Volgens mij worden jongens stelselmatig onderschat in het basisonderwijs bijvoorbeeld. Ze scoren minder dan meisjes door de bank genomen. Maar zijn jongens dan vaker een C dan een A? Ik denk het niet. Ik denk dat veel van die jongens met de juiste motivatie en begeleiding ook een A of een B kunnen zijn. En dat is wat ik van een school verwacht: dat ze eruit halen wat er in zit.
<<

Anoniem57

Bericht 15 Sep 2013 11:19

Re: Wat vind jij echt belangrijk voor een school?

Mooi gezegd, zowel rejoy als held op sokken.
<<

Anoniem28

Bericht 15 Sep 2013 11:21

Re: Wat vind jij echt belangrijk voor een school?

Ik vind sociaal-emotionele ontwikkeling ook een hele belangrijke. Niet alleen eruit halen wat er op cognitief niveau in zit, maar dat er ook aandacht is om weerbaar te worden, een benadering vinden die bij het kind past. Ik denk dat als je veel aandacht besteedt aan de sociaal-emotionele kant, dit de cognitieve prestaties ook goed doet.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 15 Sep 2013 11:25

Re: Wat vind jij echt belangrijk voor een school?

Held op Sokken schreef:Ik denk dat er geen ouder hier te vinden is die wil dat zijn kind naar de universiteit gaat als blijkt dat de intelligentie daartoe niet aansluit. Dan maak je een kind ongelukkig.

Maar ik wil wel dat mijn kind gestimuleerd wordt zich ergens voor in te zetten. En hoe bepaal je eigenlijk of een kind een A, een B of een C is? Volgens mij worden jongens stelselmatig onderschat in het basisonderwijs bijvoorbeeld. Ze scoren minder dan meisjes door de bank genomen. Maar zijn jongens dan vaker een C dan een A? Ik denk het niet. Ik denk dat veel van die jongens met de juiste motivatie en begeleiding ook een A of een B kunnen zijn. En dat is wat ik van een school verwacht: dat ze eruit halen wat er in zit.


Dat bepaal je door oa de cito scores, die lopen van A t/m E. A is dus A, B is dus B, en C, D en E zijn C (of eventueel in de zwakste gevallen een individueel leerpad).
A kinderen zijn (even kort en simpel gezegd) kinderen die met weinig tot geen instructie aan de gang kunnen, B kinderen hebben hier en daar wat sturing en instructie nodig, bijv een paar sommetjes samen doen. De C kinderen hebben vaak flinke sturing en hulp nodig. Meerdere sommetjes samen doen, uitgebreidere instructie. Maar waar van een A kind bijv gevraagd wordt om 3 rijtjes sommen te maken, hoeven de C kinderen er maar 1.
Zo werken ze dus op hun eigen niveau.
<<

Anoniem28

Bericht 15 Sep 2013 11:27

Re: Wat vind jij echt belangrijk voor een school?

En wat nou als je kind per ongeluk faalangstig is en structureel te laag scoort op Cito-toetsen? Of een hele slechte concentratie heeft, maar wel heel intelligent is?
<<

Anoniem8

Bericht 15 Sep 2013 11:30

Re: Wat vind jij echt belangrijk voor een school?

Ja Lejow, dat begrijp ik. Maar dan redeneer je dus in een kringetje als je zegt dat de Cito toets geen goed mechanisme is om het niveau te bepalen. Want je gebruikt het als school blijkbaar wel om te bepalen wat voor vlees je in de kuip hebt. Als je begrijpt wat ik bedoel.
<<

Anoniem 42

Bericht 15 Sep 2013 11:35

Re: Wat vind jij echt belangrijk voor een school?

Beide vind ik belangrijk. Ik heb lang getwijfeld tussen de vrije school en regulier onderwijs, maar uiteindelijk toch voor de laatste gekozen omdat ik twijfelde of wel het onderste uit de kan gehaald zou worden bij mijn dochter als ze daar heen ging. Ik heb wel gekozen voor een reguliere school met veel vrijheden en ruimte voor eigen interesses en ruimte om zelf verantwoordelijkheid te nemen.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 15 Sep 2013 11:45

Re: Wat vind jij echt belangrijk voor een school?

Rejoy schreef:En wat nou als je kind per ongeluk faalangstig is en structureel te laag scoort op Cito-toetsen? Of een hele slechte concentratie heeft, maar wel heel intelligent is?


Een beetje leerkracht kent het kind goed genoeg om daar dus door heen te prikken. Daarom zei ik ook dat het oa bepaald wordt door de cito.
Doet een kind altijd zijn best met werkjes in de klas, en komt het lekker mee, maar scoort het op de cito ineens laag, ja dan weet je dat dat niet klopt.

En je wordt door de inspectie ook verplicht, zij willen de cito scores hebben en hangen daar van alles aan.
<<

Isolt

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2386

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:46

Bericht 15 Sep 2013 11:59

Re: Wat vind jij echt belangrijk voor een school?

Lejow schreef:
Rejoy schreef:En wat nou als je kind per ongeluk faalangstig is en structureel te laag scoort op Cito-toetsen? Of een hele slechte concentratie heeft, maar wel heel intelligent is?


Een beetje leerkracht kent het kind goed genoeg om daar dus door heen te prikken. Daarom zei ik ook dat het oa bepaald wordt door de cito.
Doet een kind altijd zijn best met werkjes in de klas, en komt het lekker mee, maar scoort het op de cito ineens laag, ja dan weet je dat dat niet klopt.

En je wordt door de inspectie ook verplicht, zij willen de cito scores hebben en hangen daar van alles aan.


Ja en dan krijg je kinderen van een andere school die daar E scoren. Bij ons scoren ze C maar dan nog wordt jouw school als zwak bestempeld. Dan kijken ze alleen naar die score in niet naar de groei van het kind.
10-08-2017 ♥
<<

meisje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 750

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:09

Bericht 15 Sep 2013 12:40

Re: Wat vind jij echt belangrijk voor een school?

Wij hebben ook gekeken naar zowel de uitstoom, inspectie rapport en de wijk.
Hier gaan ze naar een openbare school. Staat goed aangeschreven en verder ken ik de school (zelf stage gelopen)

Ondanks dat Cito scores niet altijd alles zeggen hangt er wel veel van af als ze naar de middelbare school gaan. Daar kijken ze ook naar je Cito 'verleden'
Verder vind ik een C niet altijd gemiddeld. Een lage C is toch echt matig/onvoldoende
💜💜💙💙
<<

Yindy

Kwebbel

Berichten: 406

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:34

Bericht 15 Sep 2013 13:12

Re: Wat vind jij echt belangrijk voor een school?

Rejoy schreef:Het belangrijkst voor ons is dat ze opgenomen wordt in de maatschappij en dat betekent naar de enige school in het dorp. Uitstroomprofiel is hier niet denderend en de CITO-score ook niet, maar we hebben praktisch gezien eigenlijk geen keuze. Theoretisch gezien zouden we haar best in een buurtdorp naar school kunnen doen, maar dan woont ze te ver weg om daar opgenomen te worden en is ze te weinig betrokken in ons eigen dorp om hier opgenomen te worden.


Hier geldt eigenlijk hetzelfde. Ook maar 1 school in net dorp.
Afbeelding
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers