Wat vind jij echt belangrijk voor een school?
Een geweldige cito score, prestatiegericht dus, of juist ook het verwerven van andere vaardigheden? En waarom?
Maple schreef:Ik geloof trouwens dat ik een gemiddeld middelbare schooladvies (verspreid over meerdere jaren, dus niet alleen van het afgelopen jaar ofzo) wel belangrijk zou vinden. Ik zou echt sneller voor een school kiezen waar het advies havo is, dan een school waar 80% van de leerlingen vmbo krijgt. Natuurlijk is dat van meerdere factoren afhankelijk, maar zowel mijn broertje als ik hadden veel meer in onze mars dan vmbo (mavo destijds). Dat bleek op de middelbare en het mbo. Mijn broertje heeft zich echt opgewerkt naar het hbo, ik had dat ook prima aangekund maar had daar geen zin meer in, na twee mbo-opleidingen. Ergens toch zonde, als we al direct op havo waren begonnen had dat mijn broertje een paar studiejaren gescheeld en was ik na de middelbare ook direct hbo gaan doen.
Nu vlak ik in de toekomst niets uit hoor. Maar ik denk dat wij op de basisschool, een school in een 'arbeiderswijk', gewoon te veel zijn meegetrokken door klasgenootjes, vriendjes en vriendinnetjes die een hoger niveau dan minder goed aankonden.
Held op Sokken schreef:Ik denk dat er geen ouder hier te vinden is die wil dat zijn kind naar de universiteit gaat als blijkt dat de intelligentie daartoe niet aansluit. Dan maak je een kind ongelukkig.
Maar ik wil wel dat mijn kind gestimuleerd wordt zich ergens voor in te zetten. En hoe bepaal je eigenlijk of een kind een A, een B of een C is? Volgens mij worden jongens stelselmatig onderschat in het basisonderwijs bijvoorbeeld. Ze scoren minder dan meisjes door de bank genomen. Maar zijn jongens dan vaker een C dan een A? Ik denk het niet. Ik denk dat veel van die jongens met de juiste motivatie en begeleiding ook een A of een B kunnen zijn. En dat is wat ik van een school verwacht: dat ze eruit halen wat er in zit.
Rejoy schreef:En wat nou als je kind per ongeluk faalangstig is en structureel te laag scoort op Cito-toetsen? Of een hele slechte concentratie heeft, maar wel heel intelligent is?
Lejow schreef:Rejoy schreef:En wat nou als je kind per ongeluk faalangstig is en structureel te laag scoort op Cito-toetsen? Of een hele slechte concentratie heeft, maar wel heel intelligent is?
Een beetje leerkracht kent het kind goed genoeg om daar dus door heen te prikken. Daarom zei ik ook dat het oa bepaald wordt door de cito.
Doet een kind altijd zijn best met werkjes in de klas, en komt het lekker mee, maar scoort het op de cito ineens laag, ja dan weet je dat dat niet klopt.
En je wordt door de inspectie ook verplicht, zij willen de cito scores hebben en hangen daar van alles aan.
Rejoy schreef:Het belangrijkst voor ons is dat ze opgenomen wordt in de maatschappij en dat betekent naar de enige school in het dorp. Uitstroomprofiel is hier niet denderend en de CITO-score ook niet, maar we hebben praktisch gezien eigenlijk geen keuze. Theoretisch gezien zouden we haar best in een buurtdorp naar school kunnen doen, maar dan woont ze te ver weg om daar opgenomen te worden en is ze te weinig betrokken in ons eigen dorp om hier opgenomen te worden.
Terug naar Zwangerschap & kinderen
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers