Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Cito-score

<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 14 Sep 2013 23:33

Cito-score

Op de site van RTL kan je de Cito score van jouw school bekijken.

Hechten jullie hier waarde aan?

De score van R zijn school (hij zit daar op de opvang) is niet zo goed, 6,1. Dat vind ik eigenlijk niet zo leuk :nopompom:
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem8

Bericht 14 Sep 2013 23:39

Re: Cito-score

De basisschool van onze oudste scoort een 9.2, super goed dus. Ik had eigenlijk niet anders verwacht want we hebben de school geselecteerd op basis van het inspectie rapport en de uitstroomprofielen. Ik vind het dus best belangrijk.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 14 Sep 2013 23:45

Re: Cito-score

Een 8,4.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem186

Bericht 14 Sep 2013 23:47

Re: Cito-score

Ik hecht er niet super veel waarde aan, maar ik vind het wel leuk dat onze school het hoogste scoort van deze stad. Een 8.6.
Maar dat wist ik niet voordat we deze school kozen. We wilden graag een jenaplan en bij deze school hadden we een goed gevoel.
<<

Roodkapje

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 363

Geregistreerd: 14 Sep 2013 22:05

Bericht 14 Sep 2013 23:50

Re: Cito-score

Een 8,8 hier. Ze zitten op een montessori-school en die scoren landelijk gewoon heel goed.


Cijfer Openbare Montessorischool ******:
8,8
cito toets: gemiddelde cito-score: 542,2
Deelnamepercentage: 100%
cito-score vergelijkbare scholen: 535,3
Travel is the only thing you buy that makes you richer.
<<

Anoniem57

Bericht 15 Sep 2013 00:28

Re: Cito-score

Caroow, zou dat niet gewoon komen doordat er meer allochtone kindjes zitten? Niet dat zij niet slim zijn, maar hun worden thuis dikwijls niet volledig Nederlands opgevoed, waardoor ze dus, hoe slim ze ook zijn in hun eigen taal, wel een achterstand kúnnen hebben? Het zegt misschien niet zoveel over het onderwijs.

Onze school scoort een 7,7. Meer dan voldoende, ze moet het uiteindelijk toch allemaal zelf doen!
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 15 Sep 2013 00:32

Re: Cito-score

Ja, ik denk het wel hoor Parel. Het is ook geen zwakke school volgens de inspectie.
R. 2013
D. 2016
<<

Nina

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 653

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:13

Bericht 15 Sep 2013 00:36

Re: Cito-score

Parel schreef:Caroow, zou dat niet gewoon komen doordat er meer allochtone kindjes zitten? Niet dat zij niet slim zijn, maar hun worden thuis dikwijls niet volledig Nederlands opgevoed, waardoor ze dus, hoe slim ze ook zijn in hun eigen taal, wel een achterstand kúnnen hebben? Het zegt misschien niet zoveel over het onderwijs.

Onze school scoort een 7,7. Meer dan voldoende, ze moet het uiteindelijk toch allemaal zelf doen!

Ik wil niet heel flauw doen, maar volgens mij hebben ze met soort dingen wel rekening gehouden.

Toch zou ik er niet te veel waarde aan hechten denk ik....
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3232

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 15 Sep 2013 08:43

Re: Cito-score

Mijn oude school scoort een 6.9 (christelijk onderwijs, nauwelijks buitenlanders). De best scorende school in het dorp is een openbare school, waar juist veel buitenlandse kinderen opzitten.

Toen ik op die basisschool zat scoorden wij met de klas trouwens enorm hoog. Van de 18 mensen hebben er uiteindelijk slechts 2 VMBO-TL gedaan, de rest heeft HAVO/VWO afgerond. Volgens mij er 1 iemand geen hoger onderwijs uiteindelijk afgerond... dus ja wat zegt deze score nu? Of was mijn klas heel goed?
08/2018
05/2021
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Bericht 15 Sep 2013 10:01

Re: Cito-score

Ik hecht er wel waarde aan. Het zegt toch iets over het niveau van de kinderen die er getest zijn. En natuuuurrrlijk ligt het ook aan de kinderen (zegt misschien ook wat over bv de wijk waar de school staat), en kan het volgend jaar heel anders zijn, maar ik vind toch dat het ook iets zegt over het onderwijs.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Anoniem16

Bericht 15 Sep 2013 10:04

Re: Cito-score

Wij hechten daar gelukkig geen waarde aan. Het is een momentopname en wij kijken liever zelf goed naar de kinderen en op basis daarvan krijgen ze een advies.
Ik zal eens kijken wat onze school scoort.
<<

Anoniem331

Bericht 15 Sep 2013 10:06

Re: Cito-score

Ik heb zelfs nog nooit een cito toets gemaakt! Onze leraren op de basisschool vonden ook dat ze wel een passend advies konden geven zonder. Het is alleen nu verplicht toch? Ik zal eens kijken wat onze school gescoord heeft.
<<

Anoniem8

Bericht 15 Sep 2013 10:08

Re: Cito-score

Uit de site begrijp ik dat er gecorrigeerd wordt aan de hand van de populatie van de school. Dus daar wordt wel naar gekeken.

De school waar onze kinderen heen gaan is een van de weinige openbare scholen in de buurt. Er zitten daardoor meer allochtone kinderen dan op de christelijke buurscholen. Al is het nog bepaald geen zwarte school hoor. Maar desondanks is de cito score van onze school een stuk hoger dan die van de buurscholen, de rest komt niet boven de 7.5 uit. Dus het kan best, goed scoren met relatief veel allochtone kinderen.

Ik vond het trouwens juist een pre, een openbare school met veel culturen.
<<

Anoniem16

Bericht 15 Sep 2013 10:08

Re: Cito-score

Tangerine schreef:Ik heb zelfs nog nooit een cito toets gemaakt! Onze leraren op de basisschool vonden ook dat ze wel een passend advies konden geven zonder. Het is alleen nu verplicht toch? Ik zal eens kijken wat onze school gescoord heeft.



Helaas is het inderdaad verplicht! Mocht dat veranderen zou onze school er ook niet aan meedoen?

En ik kan het niet vinden, via http://www.rtl4.nl gewoon?


Ik vraag me daarnaast af, geweldig een hoge citoscore en hoe zit het met de zelfstandigheid vd kinderen? Of het welbevinden? Of anders het samenwerken? Het probleemoplossend denken? Dat wordt allemaal niet getest en is ow zo belangrijk.
<<

Anoniem331

Bericht 15 Sep 2013 10:10

Re: Cito-score

Printje schreef:
Tangerine schreef:Ik heb zelfs nog nooit een cito toets gemaakt! Onze leraren op de basisschool vonden ook dat ze wel een passend advies konden geven zonder. Het is alleen nu verplicht toch? Ik zal eens kijken wat onze school gescoord heeft.



Helaas is het inderdaad verplicht! Mocht dat veranderen zou onze school er ook niet aan meedoen?

En ik kan het niet vinden, via http://www.rtl4.nl gewoon?


Ik vraag me daarnaast af, geweldig een hoge citoscore en hoe zit het met de zelfstandigheid vd kinderen? Of het welbevinden? Of anders het samenwerken? Het probleemoplossend denken? Dat wordt allemaal niet getest en is ow zo belangrijk.



http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/special/ ... ool-scoort
<<

Anoniem16

Bericht 15 Sep 2013 10:11

Re: Cito-score

Dank je, had het idd al gevonden!
<<

Anoniem331

Bericht 15 Sep 2013 10:11

Re: Cito-score

6,9
verschillend toets: gemiddelde 'cito'-score: 531,5
Deelnamepercentage: 100%

'cito'-score vergelijkbare scholen: 535,6

Oordeel inspectie: voldoende, bekijk alle rapporten

Die van onze school.
<<

Anoniem331

Bericht 15 Sep 2013 10:13

Re: Cito-score

Hmmm... maar wat zegt het eigenlijk vraag ik me dan af? Het ene kind kan heel hoog scoren. Terwijl een andere beneden maat presteert. Dan word je gemiddelde uiteindelijk ook lager natuurlijk.
Zegt het per se iets over de lesstof? Ik bedoel, een 6.9 is bij lange na geen 8.5 natuurlijk.
<<

Anoniem7

Bericht 15 Sep 2013 10:14

Re: Cito-score

Wat ik zo mooi vind, hier steekt de islamitische school met kop en schouders boven alles uit. Een 8,6. Nummer 2 is een katholieke school met een 8.
<<

Anoniem16

Bericht 15 Sep 2013 10:16

Re: Cito-score

Tangerine schreef:Hmmm... maar wat zegt het eigenlijk vraag ik me dan af? Het ene kind kan heel hoog scoren. Terwijl een andere beneden maat presteert. Dan word je gemiddelde uiteindelijk ook lager natuurlijk.
Zegt het per se iets over de lesstof? Ik bedoel, een 6.9 is bij lange na geen 8.5 natuurlijk.


Het zegt mij niets omdat ik andere vaardigheden ook zeer hoog in het vaandel heb staan, welbevinden test dat maar eens op die scholen.
Het zegt ook veel over het type kind natuurlijk. Waar meer gewicht leerlingen zitten ( dat zijn kinderen met bijv. ouders met een laag opleidingsniveau, allochtonen kinderen ) is het vanzelfsprekend minder hoog.

Bovendien kun je enorm veel aanbieden etc etc maar een roos wordt nooit een zonnebloem. Je kunt eraan trekken wat je wilt maar het blijft gewoon zichzelf. Niet alle kinderen kunnen, en hoeven!! een bovengemiddeld kind te worden.
<<

Anoniem7

Bericht 15 Sep 2013 10:25

Re: Cito-score

Ik geloof trouwens dat ik een gemiddeld middelbare schooladvies (verspreid over meerdere jaren, dus niet alleen van het afgelopen jaar ofzo) wel belangrijk zou vinden. Ik zou echt sneller voor een school kiezen waar het advies havo is, dan een school waar 80% van de leerlingen vmbo krijgt. Natuurlijk is dat van meerdere factoren afhankelijk, maar zowel mijn broertje als ik hadden veel meer in onze mars dan vmbo (mavo destijds). Dat bleek op de middelbare en het mbo. Mijn broertje heeft zich echt opgewerkt naar het hbo, ik had dat ook prima aangekund maar had daar geen zin meer in, na twee mbo-opleidingen. Ergens toch zonde, als we al direct op havo waren begonnen had dat mijn broertje een paar studiejaren gescheeld en was ik na de middelbare ook direct hbo gaan doen.

Nu vlak ik in de toekomst niets uit hoor. Maar ik denk dat wij op de basisschool, een school in een 'arbeiderswijk', gewoon te veel zijn meegetrokken door klasgenootjes, vriendjes en vriendinnetjes die een hoger niveau dan minder goed aankonden.
<<

Anoniem8

Bericht 15 Sep 2013 10:27

Re: Cito-score

Maar Printje, dat doet toch allemaal niks af aan het feit dat de cito-score mede afhankelijk is van of en hoe een school de lesstof behandelt?

Op elke school zitten hoogvliegers en laagvliegers, er wordt een gemiddelde genomen over meerdere jaren en gecorrigeerd voor de populatie. Niemand zegt dat de cito-score alleszeggend is, maar het is een meetinstrument. Daarnaast kijk je naar een inspectierapport waarin ook andere punten relevant zijn.

Ik vind het een dooddoener om net te doen alsof de hele score nietszeggend is. Bovendien: bij aanmelding op een middelbare school wordt gekeken en geselcteerd op basis van oa de cito. Het is dus wel degelijk van belang.
<<

Anoniem16

Bericht 15 Sep 2013 10:31

Re: Cito-score

Helaas kijkt een middelbare school naar de cito ja, terwijl wij 8 jaar met een kind werken. Denk dat wij het toch echt wel beter kunnen inschatten dan zo'n momentopname toets.
Ik vind dat een trieste ontwikkeling en onze directeur, eigenlijk ons hele team, net zo.

En uiteraard behandelen wij ook de lesstof.

Overigens gaat er het eea veranderen in de normering vd cito. Weet niet of het ook naar ouders etc toe zo wordt maar er wordt voortaan gesproken van een 1S en een 1 F lijn. 1 S staat voor streef aanbod ( eind groep 6 niveau), 1 F staat voor fundamenteel aanbod. Sommige kinderen halen alleen de 1S lijn en daarin gaan dingen misschien veranderen wanneer je naar de cito kijkt, die test t/m groep 8 niveau en dat is voor die groep kinderen dus niet eerlijk.
<<

Anoniem73

Bericht 15 Sep 2013 10:38

Re: Cito-score

7,0. Ik bekijk altijd wat de uittroom is naar de verschillende niveau's, staat altijd in de schoolgids.
<<

Anoniem16

Bericht 15 Sep 2013 10:40

Re: Cito-score

Magenta schreef:7,0. Ik bekijk altijd wat de uittroom is naar de verschillende niveau's, staat altijd in de schoolgids.


je kunt beter kijken naar het percentage kinderen dat na, ik meen 2 jaar, nog steeds op dat niveau zit. Je kunt dan beter zien of de uitstroom wel klopt. Als het goed is staat dit ook in de schoolgids aangegeven.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers