Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


"Zorgkindjes" in het reguliere onderwijs

<<

Anoniem272

Bericht 19 Aug 2014 07:39

Re: "Zorgkindjes" in het reguliere onderwijs

Als je niet voldoende uitgedaagd wordt kan dat leiden tot psychische problemen, helaas weet ik daar alles van. Als hoogbegaafd meisje tussen een boel asielzoekers in de klas (vlakbij mijn school was een asielzoekerscentrum) was ik best wel ongelukkig. Alle extra aandacht van de leerkrachten ging naar hen en niet naar mij, want ik redde me toch wel (dachten ze). Ik ben de schade nog steeds aan het inhalen.

Dus nee, je kunt bij het verdelen van je aandacht de slimsten niet links laten liggen omdat die er toch wel komen.
Laatst gewijzigd door Anoniem272 op 19 Aug 2014 11:53, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem125

Bericht 19 Aug 2014 07:50

Re: "Zorgkindjes" in het reguliere onderwijs

Tegenwoordig hebben zoveel kinderen een label, dat er weinig tijd overblijft voor de normale kinderen. Ook hoogbegaafde leerlingen hebben een label, krijgen meer aandacht, ik maak me het meeste zorgen om de kinderen die gewoon leuk meekomen, die krigen nauwelijks aandacht in het huidige systeem.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6231

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 19 Aug 2014 08:06

Re: "Zorgkindjes" in het reguliere onderwijs

Jeetje Toos, wat een heftig verhaal! Ik hoop voor jullie dat de indicatie er uiteindelijk wel komt, zodat de mogelijkheid er wel is haar naar het SO te laten gaan.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem193

Bericht 19 Aug 2014 10:15

Re: "Zorgkindjes" in het reguliere onderwijs

Bedankt Miss Energy.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 19 Aug 2014 10:37

Re: "Zorgkindjes" in het reguliere onderwijs

Nougat schreef:Tegenwoordig hebben zoveel kinderen een label, dat er weinig tijd overblijft voor de normale kinderen. Ook hoogbegaafde leerlingen hebben een label, krijgen meer aandacht, ik maak me het meeste zorgen om de kinderen die gewoon leuk meekomen, die krigen nauwelijks aandacht in het huidige systeem.


Dat is absoluut niet waar.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11843

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 19 Aug 2014 10:49

Re: "Zorgkindjes" in het reguliere onderwijs

Lejow schreef:
Nougat schreef:Tegenwoordig hebben zoveel kinderen een label, dat er weinig tijd overblijft voor de normale kinderen. Ook hoogbegaafde leerlingen hebben een label, krijgen meer aandacht, ik maak me het meeste zorgen om de kinderen die gewoon leuk meekomen, die krigen nauwelijks aandacht in het huidige systeem.


Dat is absoluut niet waar.


Inderdaad, ik merk van dichtbij mee ( familie) dat er geen aandacht is voor een kind wat halverwege groep 2 al te weinig wordt uitgedaagd. Wat is de oplossing, hij moet zelf komen vragen voor extra uitdaging. Hij wil alles weten van Egypte en de farao's maar die informatie wordt hem niet gegeven. Er is geen tijd om met zo een kind te gaan werken. Want alle andere kinderen hebben ook hun aandacht nodig. Wat heel logische is, maar meneertje heeft nu wel een half jaar lang zich verveeld in de kleuterklas.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem193

Bericht 19 Aug 2014 10:54

Re: "Zorgkindjes" in het reguliere onderwijs

Die ervaring heb ik bij onze basisschool echt niet. Voor alle kindjes is evenveel aandacht. Voor het buitenlandse jongetje die amper Nederlands kan, voor de middenmoot en voor de slimmerikken. Ook al hebben de kleuterjuffen 32 kinderen in de klas, er wordt geen kind vergeten.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 19 Aug 2014 12:37

Re: "Zorgkindjes" in het reguliere onderwijs

Wij hebben gekozen (i.o.m. ib-er en directie) voor een proefjaar in groep 1, puur om te kijken of hij mee kon komen met de 'normale' kinderen. De juffen hebben hem gewoon behandeld zoals ieder ander. Voor nu merkten ze geen verschil met de anderen en gaat hij 'officieel' naar groep 1. Hij is bijna 5 nu. Mocht er meer begeleiding nodig zijn dan krijgt hij die. Mijn zoon heeft een chromosoom afwijking en zal daardoor ook naar s.o. kunnen. Heel anders als bij jouw, Toos. Wat een lastige situatie.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 19 Aug 2014 12:43

Re: "Zorgkindjes" in het reguliere onderwijs

Thunder schreef:Wij hebben gekozen (i.o.m. ib-er en directie) voor een proefjaar in groep 1, puur om te kijken of hij mee kon komen met de 'normale' kinderen. De juffen hebben hem gewoon behandeld zoals ieder ander. Voor nu merkten ze geen verschil met de anderen en gaat hij 'officieel' naar groep 1. Hij is bijna 5 nu. Mocht er meer begeleiding nodig zijn dan krijgt hij die. Mijn zoon heeft een chromosoom afwijking en zal daardoor ook naar s.o. kunnen. Heel anders als bij jouw, Toos. Wat een lastige situatie.


Ik kan me die keuze goed voorstellen, hoor.
Ik verwacht niet dat mijn zoon op het regulier onderwijs terecht zal komen, ik hoop heel, heel hard dat zijn taakgerichtheid dusdanig zal verbeteren dat hij kan doorstromen naar het speciaal onderwijs. Voor mij is de keuze dus niet aan de orde. Maar toen hij nog op een gewone peuterspeelzaal zat merkte ik wel dat dat hem ook op een bepaalde manier goed deed. Als het wel tot de mogelijkheden zou behoren, zou ik dus ook die afweging maken, in overleg met hulpverleners en de school. Als het niet gaat gaat het niet, als ik het idee zou hebben dat hij het niet zou redden dan zou ik het niet doen. Maar als je het gevoel hebt dat het wel zou kunnen gaan snap ik goed dat je het wel doet.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem193

Bericht 19 Aug 2014 13:46

Re: "Zorgkindjes" in het reguliere onderwijs

Wat fijn Thunder dat het zo kon en kan.

Hier is het vooralsnog vanmorgen redelijk goed gegaan. Als in, hij heeft niks door de klas gegooid en geen kinderen pijn gedaan. Wel had hij moeite met in de kring zitten en doen wat de juf zei, maar dat is niet zo gek dat hadden we verwacht.
Hij is te snel afgeleid. Bijvoorbeeld, hij mocht zijn jas gaan ophalen in de gang. Vervolgens ziet hij op de gang het speellokaal en gaat daar spelen.
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:47

Bericht 19 Aug 2014 14:06

Re: "Zorgkindjes" in het reguliere onderwijs

ik werk op een kliniekschool waarbij kinderen naar opname naar de plaatsingscommissie gaan,Deze beslist dan naar welke vorm onderwijs de kinderen gaan. Ik schrijf dan ,met een team, een rapport waarin de onderwijsbehoeftes van het kind beschreven staan en dat beoordeeld dan de commissie. Met het nieuwe systeem heb je als ouders en als leerkracht eigenlijk geen inspraak meer. Als de plaatsingscommissie nee zegt dan gaat je kind dus gewoon naar het reguliere onderwijs. Ik maak me dan ook wel echt zorgen over een aantal leerlingen van mij die nu weer naar de 'gewone'school gaan maar ook om hun klasgenootjes. Ik denk dat de juffen en meesters in het regulier onderwijs ongeacht wel of geen diagnoses,hoogbegaafd of gemiddeld e.d. er alles aan doen om alle kinderen onderwijs te geven wat ze verdienen maar dat dat wel heel moeilijk word.

Bijv een prikkelarme werkomgeving is gewoon niet haalbaar met 30 kinderen in je lokaal,al ben je nog zo gestructureerd en hang je zo min mogelijk dingen op.
<<

Anoniem193

Bericht 19 Aug 2014 14:58

Re: "Zorgkindjes" in het reguliere onderwijs

Ik snap je helemaal Bolus. Ons is geadviseerd: Een reguliere school met weinig kinderen (max 15) in de klas.
Die zijn hier niet.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 19 Aug 2014 15:24

Re: "Zorgkindjes" in het reguliere onderwijs

Nee, en als je al zo'n school vindt dan bestaat de kans dat die school wegens bezuinigingen niet kan blijven bestaan en dat er gefuseerd wordt met een andere school, of klassen worden samengevoegd omdat er personeel uit moet.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:47

Bericht 19 Aug 2014 16:02

Re: "Zorgkindjes" in het reguliere onderwijs

Ja dat is zo jammer!

In het beginzou bij passend onderwijs er geld vrij komen voor kleinere klassen, extra ondersteuning en deskundigen in het reguliere onderwijs. Dan was het een goed idee geweest. Maar dat essentiële onderdeel om van deze wet een succes te maken is wegbezuinigd.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6231

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 19 Aug 2014 16:09

Re: "Zorgkindjes" in het reguliere onderwijs

En dat dat soort bezuinigingen funest zijn voor het (basis)onderwijs snappen ze in Den Haag niet.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem315

Bericht 19 Aug 2014 18:58

Re: "Zorgkindjes" in het reguliere onderwijs

Wij hebben een Plusklas voor slimme kinderen (met A+ scores en een hoger IQ) en een heleboel aansluitende uitdagende boekjes voor bijna alle vakken, dus bij ons wordt de aandacht aan de 'bovenkant' wel gegeven, gelukkig :ja:
<<

Fiene

Bericht 20 Aug 2014 21:27

Re: "Zorgkindjes" in het reguliere onderwijs

Alibi schreef:Ik snap je helemaal Bolus. Ons is geadviseerd: Een reguliere school met weinig kinderen (max 15) in de klas.
Die zijn hier niet.


Ik ben bang dat dit vrijwel nergens voorkomt.

De beste stuurlui staan aan wal zullen we maar zeggen.. en wij kunnen het zo goed mogelijk oplossen.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3232

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 20 Aug 2014 21:35

Re: "Zorgkindjes" in het reguliere onderwijs

Fiene schreef:
Alibi schreef:Ik snap je helemaal Bolus. Ons is geadviseerd: Een reguliere school met weinig kinderen (max 15) in de klas.
Die zijn hier niet.


Ik ben bang dat dit vrijwel nergens voorkomt.

De beste stuurlui staan aan wal zullen we maar zeggen.. en wij kunnen het zo goed mogelijk oplossen.


In de dunbevolkte regio's (oa. Friesland / Groningen) zijn er wel kleine schoolklassen, maar dit zijn vaak scholen die bijna met sluiting bedreigd worden.
08/2018
05/2021
<<

Anoniem193

Bericht 20 Aug 2014 22:09

Re: "Zorgkindjes" in het reguliere onderwijs

Inderdaad. Dus hebben we aan dat advies geen bal. Daarvoor laat je dan allerlei onderzoeken doen.
Hier is 1 school die had vorig jaar 2 klassen van 15 kleuters. Alleen kreeg de directrice daar dit jaar geen goedkeuring voor
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3232

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 21 Aug 2014 07:14

Re: "Zorgkindjes" in het reguliere onderwijs

Alibi schreef:Inderdaad. Dus hebben we aan dat advies geen bal. Daarvoor laat je dan allerlei onderzoeken doen.
Hier is 1 school die had vorig jaar 2 klassen van 15 kleuters. Alleen kreeg de directrice daar dit jaar geen goedkeuring voor


Volgens mij zijn in de randstad zulke kleine klassen echt een uitzondering. Het is natuurlijk goedkoper een om 1 juf voor 30 te zetten dan er 2 van 15 te maken... Basisscholen lijken soms meer financiële instellingen (geldgedreven) dan overheidsinstellingen die goed onderwijs voor iedereen bieden.
08/2018
05/2021
<<

Anoniem193

Bericht 21 Aug 2014 09:46

Re: "Zorgkindjes" in het reguliere onderwijs

Ik woon niet in de randstad. Woon in Overijssel. Maar ja het is niet anders.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6231

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 21 Aug 2014 10:02

Re: "Zorgkindjes" in het reguliere onderwijs

MissEnergy schreef:
Alibi schreef:Inderdaad. Dus hebben we aan dat advies geen bal. Daarvoor laat je dan allerlei onderzoeken doen.
Hier is 1 school die had vorig jaar 2 klassen van 15 kleuters. Alleen kreeg de directrice daar dit jaar geen goedkeuring voor


Volgens mij zijn in de randstad zulke kleine klassen echt een uitzondering. Het is natuurlijk goedkoper een om 1 juf voor 30 te zetten dan er 2 van 15 te maken... Basisscholen lijken soms meer financiële instellingen (geldgedreven) dan overheidsinstellingen die goed onderwijs voor iedereen bieden.


Ze kunnen vaak niet anders. Scholen willen het liefst klassen die zo klein mogelijk zijn, maar als daar gewoon geen ruimte voor gegeven wordt, dan zit er weinig anders op dan grote klassen.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem315

Bericht 21 Aug 2014 12:30

Re: "Zorgkindjes" in het reguliere onderwijs

MissEnergy schreef:
Volgens mij zijn in de randstad zulke kleine klassen echt een uitzondering. Het is natuurlijk goedkoper een om 1 juf voor 30 te zetten dan er 2 van 15 te maken... Basisscholen lijken soms meer financiële instellingen (geldgedreven) dan overheidsinstellingen die goed onderwijs voor iedereen bieden.


Laat dat 'soms' maar weg.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 21 Aug 2014 12:54

Re: "Zorgkindjes" in het reguliere onderwijs

Je hebt als school geen keuze, dat is ook gewoon het hele probleem.
Steeds meer, met steeds minder geld. Dus ieder kind dat er binnen komt, en ieder kind dat er binnen gehouden kan worden is er 1.

Er gaan bij ons aankomend jaar 48 schoolverlaters weg, er staan nog maar 27 nieuwe leerlingen ingeschreven. Dat is gewoon een gat van 21 kinderen..
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 21 Aug 2014 12:58

Re: "Zorgkindjes" in het reguliere onderwijs

Een school moet natuurlijk wel (mede) een financiële instelling zijn als je het met een beperkt budget moet doen en je daardoor gewoon geen geld hebt voor klassen van vijftien. De schooldirectie kan het moeilijk uit eigen zak gaan bijpassen. Evengoed is het rot, al die bezuinigingen zijn rot, in het onderwijs, maar ook in zorginstellingen. Het is vervelend als dingen niet meer kunnen zoals voorheen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
VorigeVolgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers