Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Studieschuld

<<

Moira

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 314

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:25

Bericht 14 Sep 2013 13:52

Studieschuld

Wie van jullie heeft er een studieschuld? Hoeveel per maand betalen jullie nu om het terug te betalen en valt het mee of tegen? Heb je er spijt van dat je hebt geleend of vind je het nog steeds de juiste keuze?

Zelf overweeg ik om te gaan lenen, maar voel mij er niet goed bij. Aan de ene kant houd ik het op deze manier ook niet vol (fulltime studie + helft vd week werken + huishouden). Ik hoor van vriendinnen zo veel verschillende verhalen en meningen, nu ben ik benieuwd hoe jullie het ervaren.
<<

Chocoholic

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 290

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:52

Bericht 14 Sep 2013 14:38

Re: Studieschuld

Ja, ik heb een studieschuld. Ik ben begonnen met lenen tijdens mijn MBO opleiding, en pas stopgezet een paar maanden voor het afstuderen van mijn HBO studie, dus hier zitten flink wat jaartjes in. Ik ben nog niet bezig met terug betalen omdat ik er financieel nog niet goed voor sta, gelukkig hoeft dat de eerste 2 jaar ook niet. Ik heb er spijt van als in dat ik niet zoveel had moeten lenen. Ik had wel geld nodig naast mijn bijbaan, maar het was voor mij destijds te verleidelijk om extra bij te lenen om bv op mijzelf te gaan, mijn rijbewijs te halen, een tweedehands auto te kopen (die ik nu niet meer heb), en op vakanties te gaan. Ik had er destijds veel beter bij moeten stilstaan op hoeveel ik uiteindelijk qua bedrag zou komen, en nagaan of ik wel echt die extra's nodig had, waarvan ik nu besef dat dat ook kon wachten. Dus als je overweegt om te lenen zou ik echt je financiële plaatje bekijken en bedenken of je het echt nodig hebt, en zo ja, niet te veel gaan lenen. Hoe verleidelijk ook.
Look past the end
It's a dream, as it's always been
All life lives on if we've ever loved it
<<

Anoniem286

Bericht 14 Sep 2013 15:56

Re: Studieschuld

Ik heb wel een studieschuld, ik betaal zo'n 120 euro per maand af. Dit is alleen op mijn salaris gebaseerd. Volgens mij doen ze dat tegenwoordig ook op salaris van me partner, heb je daar geen keus meer in. As je het nodig hebt zou ik het doen, kun je ook zonder dan is het zonde van het geld. Je betaalt natuurlijk ook rente. Als je het niet volhoudt, zoals ik lees, dan zou ik wel gaan lenen.
<<

Anoniem66

Bericht 14 Sep 2013 16:10

Re: Studieschuld

Ik heb ook een studieschuld, ook geen kleintje ook en betaal rond de €80 per maand af. Het is alleen gebaseerd op mijn salaris. Ik zie het gewoon als vaste last en denk er niet teveel over na. Als het niet anders kan, dan moet het wel. Zie het als investering in je toekomst.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 14 Sep 2013 17:46

Re: Studieschuld

Ik heb geen studieschuld. Voor mij was het gelukkig niet nodig om te gaan lenen.
Het is wel handig dat het kan, maar persoonlijk zou ik er alleen voor kiezen als het echt nodig is. Niet voor luxe dingen als shoppen en stappen, maar wel om van rond te komen.

Highway: Of je partner verplicht meetelt, hangt af van of je op de oude of nieuwe manier terug betaald. Bij de nieuwe manier is het inderdaad verplicht om het inkomen van je partner mee te laten tellen, maar bij de oude manier niet.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Mouse10

Noob

Berichten: 25

Geregistreerd: 03 Sep 2013 19:54

Bericht 14 Sep 2013 18:07

Re: Studieschuld

Ik heb ook een studieschuld, heb twee jaar maximaal geleend. Begin volgend jaar moet ik gaan afbetalen. Ik heb de lening voornamelijk gebruikt voor de huurkosten. Ik woonde op mezelf, had op zaterdag een bijbaantje, kreeg volgens mij 200 'gewone' studiefinanciering, dat is gewoon niet genoeg. Mijn ouders betaalden mijn studie.
Laatst gewijzigd door Mouse10 op 14 Sep 2013 18:21, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Lenthe

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1277

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:10

Bericht 14 Sep 2013 18:11

Re: Studieschuld

lalala
Laatst gewijzigd door Lenthe op 25 Sep 2013 18:46, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem173

Bericht 14 Sep 2013 19:20

Re: Studieschuld

Ik had 1000 euro na mijn afstuderen, die heb ik gelijk terug betaald van mijn vakantiebaantje. Was alleen van bijlenen tijdens stage lopen.
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:00

Bericht 14 Sep 2013 19:29

Re: Studieschuld

Ik leen nu ook bij. Tijdens mijn Mbo heb ik dat nooit gedaan, toen ik Hbo ging studeren en op kamers ging heb ik het eerst zonder lenen geprobeerd, dat was gewoon echt niet te doen. Ik betaal alles zelf, eerst al mijn auto verkocht om te kijken of ik het dan zou redden maar dat lukte nog steeds niet. Nu leen ik 150 euro per maand bij. Ik weet niet of ik er spijt van ga krijgen, ik besef me dat het gewoon niet anders kan óf ik moet mijn levensstijl flink aanpassen en daar heb ik geen zin in. Ik werd hard naast m'n studie, op zich zou ik nog wel iets meer kunnen werken maar ik kan geen bijbaan vinden die zó flexibel is dus ik werk nu tussen de 10 en 20 uur per week naast m'n studie, afhankelijk van hoe druk ik het heb en hoeveel ik kan werken.
<<

Anoniem19

Bericht 14 Sep 2013 20:19

Re: Studieschuld

Ik heb een studieschuld. Ik los het minimale bedrag af per maand. Net als Luce zie ik het als een gewone vaste last maar ik heb er wel een beetje spijt van. Ik gaf het niet uit aan kleding ofzo maar op zich had ik niet per se hoeven lenen (had met mijn woonruimte te maken). Mijn vriend had een minimale schuld en heeft het al afbetaald, had ik ook wel gewild.
<<

Anoniem9

Bericht 14 Sep 2013 20:23

Re: Studieschuld

Ik heb een schuld en die loopt nog steeds op. Ik werd werkloos tijdens het studeren en het lukte me niet om een andere baan te krijgen. Ik had wel mijn vaste lasten, dus ik moest wel.. Ik leen nu alleen nog het collegekrediet, omdat we anders niet rondkomen.
<<

Anoniem16

Bericht 14 Sep 2013 21:22

Re: Studieschuld

Ik heb ook een studieschuld maar heb er geen spijt van. Ik moest alles zelf betalen en wilde nog wel wat leefruimte hebben en niet alleen maar werken voor studie. Ik betaal ongeveer 45 euro per maand. Ik meende trouwens dat het gebaseerd is op je leenbedrag zeg maar. Ik heb niet zo'n grote schuld en betaal daarom niet zoveel.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 14 Sep 2013 22:09

Re: Studieschuld

Ik heb best een hoge studieschuld, die niet echt nodig was geweest. Ik los nu rond de 150e per maand af en kan dat nu prima betalen, maar erg zonde is het wel. Aan de andere kant, ik zie het idd ook gewoon als een vaste last. Jammer alleen dat mijn vriend een nog hogere schuld heeft...
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 14 Sep 2013 22:46

Re: Studieschuld

Printje: Hangt ervan af op welke manier je terug betaald, maar als je al een tijdje bezig bent val je nog onder de oude regels denk ik. Dan wordt er eerst een bedrag vastgesteld op basis van je totale schuld, maar als dat bedrag te hoog is, kun je een nieuwe laten berekenen op basis van je inkomen.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Anoniem16

Bericht 14 Sep 2013 22:51

Re: Studieschuld

Ik los inmiddels... 8-9 jaar af denk ik. ZOals ik het idd altijd begrepen heb waren er categorieën, leende je tussen xxx en xxx moet je zoveel aflossen, tussen xxx en xxx zoveel etc.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 14 Sep 2013 22:57

Re: Studieschuld

Nee, dat zijn geen vaste bedragen.
Voor jou is het denk ik zo dat je totale schuld wordt gedeeld door het aantal maanden dat je nog terug moet betalen en wat daar uit komt, moet je per maand betalen. Daar zit een minimum aan van iets van 45,- dus ook al komt het uit op 20,-, dan alsnog moet je per maand die 45,- betalen. Als je erboven zit, verschilt het per persoon wat je moet betalen.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Moira

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 314

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:25

Bericht 15 Sep 2013 00:13

Re: Studieschuld

Bedankt voor alle ervaringen! Het liefst zou ik 1 dag in de week minder willen werken en dat compenseren met een lening. Ik heb er nu al 6 jaar op zitten en moet nog twee jaar. Waarvan ik het 1,5 jaar echt nodig zou hebben. Valt denk ik best mee. Het is niet dat ik geld over de balk smijt, ik leef al heel zuinig. Dus eigenlijk best verantwoord als ik het zo lees.
<<

Anoniem124

Bericht 15 Sep 2013 09:14

Re: Studieschuld

Ik betaal 212 af per maand! Echt veel! Heb er ook spijt van.
<<

Rouxxxe

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 649

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:06

Bericht 15 Sep 2013 11:29

Re: Studieschuld

Ik heb ook een studieschuld. Die had ik nodig om mijn collegegeld van te kunnen betalen. Anders had ik niet kunnen studeren, en dit is ook het enige waar ik het voor geleend heb. Het bedrag is dus nog te overzien, en betaal het laagste bedrag per maand terug.
<<

Esperanza

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 476

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:42

Bericht 15 Sep 2013 12:18

Re: Studieschuld

Ik heb ook een studieschuld en zal in februari moeten beginnen met af te betalen. Volgens mij 45 euro per maand.

Ik heb alleen het laatste half jaar maximaal bij geleend omdat ik echt niet meer rond kwam. Ook heb ik een deel daarvan gebruikt voor m'n reis direct na m'n afstuderen.
Dat laatste is echt niets voor mij, maar ik had toen de gelegenheid om langer weg te gaan en een goedkope studentenkamer die makkelijk onder te verhuren was.
<<

Anoniem119

Bericht 15 Sep 2013 16:47

Re: Studieschuld

Ik betaal 140 euro per maand terug. Heb ook een mega schuld.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 15 Sep 2013 16:50

Re: Studieschuld

Ik heb ook een flinke studieschuld en ik betaal ook een flink bedrag per maand af. Ik maak me er niet heel druk om, leuk is anders, maar het is nou eenmaal zo. Mijn studieschuld is ontstaan doordat ik in het laatste jaar van mijn eerste studie heb bij geleend omdat ik toen door stage en scriptie geen tijd meer had voor een bijbaan, ik wilde heel graag binnen vier jaar afstuderen. Daarna is die schuld nog groter geworden doordat ik geen baan kon vinden en daarom een extra master ben gaan doen - en eerst nog een keer de verkeerde keuze heb gemaakt. Achteraf heb ik ook wel spijt van de master die ik wel heb gedaan, want het heeft mijn kansen op de arbeidsmarkt nou niet echt vergroot, ik had het net zo goed niet kunnen doen. Maar gedane zaken nemen geen keer.
Laatst gewijzigd door Susan op 15 Sep 2013 16:52, in totaal 1 keer gewijzigd.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25121

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 15 Sep 2013 16:52

Re: Studieschuld

Marin schreef:Ik betaal 140 euro per maand terug. Heb ook een mega schuld.


Same here, heb er nu best spijt van, want ik kan dit geld eigenlijk absoluut niet missen. Maar ja, het is niet anders, dus we doen het er maar mee.
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem119

Bericht 15 Sep 2013 16:59

Re: Studieschuld

Bliss schreef:
Marin schreef:Ik betaal 140 euro per maand terug. Heb ook een mega schuld.


Same here, heb er nu best spijt van, want ik kan dit geld eigenlijk absoluut niet missen. Maar ja, het is niet anders, dus we doen het er maar mee.


Ja ik kan het op zich wel missen, maar ben wel blij dat het verlaagd is naar dat bedrag. Eerst was het 250 per maand, en dat was wel echt te veel. Maar ja, ik heb het zelf gedaan, denk ik dan maar.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25121

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 15 Sep 2013 17:02

Re: Studieschuld

Wow dat is helemaal veel! Hoe hoog is jouw schuld (hoef je niet te zeggen als je niet wil hoor)?
❤ 7 juni 2018
Volgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers