Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Pizza met bloemkoolbodem

<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 16 Aug 2014 15:23

Pizza met bloemkoolbodem

I :heart: pizza. Maar het is zo ongezond en ik wil wat afvallen. Normaal is mijn idee van zelf pizza maken zo'n pakje gebruiken:
Afbeelding
Maar ik las veel goede verhalen over de bloemkoolbodempizza, dus dat wilde ik proberen. Ik heb vanmorgen alvast het voorbereidend werk getroffen; bloemkool geraspt, bloemkool 25 minuten in de oven en vocht eruit gehaald. Maar jeetje hey... Mijn rasp is gebroken, er liggen bloemkoolkorrels overal en die stank!! Gatver de gatver, mijn hele huis ruikt naar bloemkool. Ik moet het nog mengen met een ei, kruiden en kaas en dan de bodem er van maken, maar ik heb er door die lucht echt geen trek meer in.
Wat doe ik verkeerd? En als dit er allemaal bij hoort, is het zo lekker dat je dit allemaal voor lief neemt?
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 16 Aug 2014 15:33

Re: Pizza met bloemkoolbodem

Haha, ik ben zeer benieuwd.
Je eerste twee regels zijn namelijk ook op mij van toepassing.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Kiek

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 562

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:21

Bericht 16 Aug 2014 15:38

Re: Pizza met bloemkoolbodem

Ik heb het 1 keer gemaakt en daar is het bij gebleven haha! Het was niet vies ofzo, best te eten maar ik vond het niet al dat werk waard. Mocht je een gezondere variant willen, kun je ook een turksbrood gebruiken. Deze doormidden snijden en dan beleggen. Stuk minder wek haha!
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 16 Aug 2014 15:53

Re: Pizza met bloemkoolbodem

Hmmm misschien had ik hier eerder een topic over moeten openen Kiek, haha. Een turksbroodbodem had ik waarschijnlijk mijn vriend ook gelukkiger mee gemaakt... Nou ja, we gaan het beleven!
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Kiek

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 562

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:21

Bericht 16 Aug 2014 15:56

Re: Pizza met bloemkoolbodem

Ach, smaken verschillen. Misschien vind jij het wel helemaal geweldig :D
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6130

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 16 Aug 2014 16:45

Re: Pizza met bloemkoolbodem

Is zo'n japanse pizza niks voor jou? Niet helemaal hetzelfde maar wel lekker.
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 16 Aug 2014 17:06

Re: Pizza met bloemkoolbodem

Het lijkt me dat bij een pizza de topping en kaas ongezond is, niet per se de bodem. Ik maak vaak zo'n hele dunne Italiaanse bodem en dat kun je ook prima van volkorenmeel of speltmeel maken als je het wat gezonder wil maken. Maar je zult de topping gezond moeten maken als je een gezonde pizza wilt. Dus veel groente, een salade erbij eten (en dan het liefste maar een halve pizza) en niet te veel kaas.
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 16 Aug 2014 17:39

Re: Pizza met bloemkoolbodem

Als we zelf pizza maken is het altijd met veel groenten op en sla erop.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem273

Bericht 16 Aug 2014 17:44

Re: Pizza met bloemkoolbodem

Turks brood is nou ook niet echt super gezond natuurlijk, verschilt denk ik niet veel met een witte bodem van een diepsvriespizza.

Je kunt ook heel makkelijk pizzabodems maken van speltmeel of volkoren tarwebloem, maakt het al gezonder dan een witte bodem. En het ligt voornamelijk aan het beleg wat een pizza ongezond/vet maakt; al die kaas met name. Dus volledig eens met Jente :)

Ik ga zo twee ongezonde, vette mini pizza's eten van dr Oetker formaggi zónder groenten erop, moge dat duidelijk zijn :P
<<

Anoniem130

Bericht 16 Aug 2014 19:50

Re: Pizza met bloemkoolbodem

Hmm, de stank is wel een beetje waar inderdaad. Maar dat heb ik ook als ik gewoon bloemkool kook, kool stinkt gewoon. Verder heb ik een combimixer met zo'n hakmesje, dus daarmee bloemkool fijn gemaakt voor bodem altijd. Dan geen gedoe met rasp en kruimels. Heb je geen hakmes/keukenmachine? Oh en ik deed het in de magnetron ipv oven, werkt ook en veel sneller (het garen voor je het vocht eruit haalt he, de pizza moet wel in de oven natuurlijk).

Het is als je echt koolhydraatarm wilt eten wel ideaal, heb het met vriendinnen wel vaker gemaakt. Maar wel veel werk, vooral weer het afkoelen en zorgen dat echt al het vocht er goed uit is.
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 17 Aug 2014 14:08

Re: Pizza met bloemkoolbodem

Ik vond het niet echt een succes. De bodem was heel sompig en de smaak van bloemkool heel overheersend. Jammer, want dat koolhydraatarme sprak me wel aan :)
Volgende keer ga ik een speltbodem uitproberen!
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Anoniem130

Bericht 17 Aug 2014 14:18

Re: Pizza met bloemkoolbodem

Gijs. schreef:Ik vond het niet echt een succes. De bodem was heel sompig en de smaak van bloemkool heel overheersend. Jammer, want dat koolhydraatarme sprak me wel aan :)
Volgende keer ga ik een speltbodem uitproberen!


Denk dat je het vocht er dan niet goed uitgekregen hebt, maar dat is ook echt een eindeloze rotklus. ;) Als je dat er echt uit krijgt, kun je een knapperige bodem krijgen zelfs en ik proef eigenlijk nauwelijks bloemkool (maar doe er wel vaak tonijn op, dus kan zijn dat dat het wellicht ook meer maskeert).
<<

Anoniem156

Bericht 17 Aug 2014 17:40

Re: Pizza met bloemkoolbodem

Whatever schreef:
Gijs. schreef:Ik vond het niet echt een succes. De bodem was heel sompig en de smaak van bloemkool heel overheersend. Jammer, want dat koolhydraatarme sprak me wel aan :)
Volgende keer ga ik een speltbodem uitproberen!


Denk dat je het vocht er dan niet goed uitgekregen hebt, maar dat is ook echt een eindeloze rotklus. ;) Als je dat er echt uit krijgt, kun je een knapperige bodem krijgen zelfs en ik proef eigenlijk nauwelijks bloemkool (maar doe er wel vaak tonijn op, dus kan zijn dat dat het wellicht ook meer maskeert).


Ik wil het volgende week ook proberen. Wat bedoelde je met ´m in de magnetron doen en hem je tips om goed het vocht eruit te krijgen?
<<

Liz

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 436

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:52

Bericht 17 Aug 2014 17:42

Re: Pizza met bloemkoolbodem

Hmm ik ga zo maken. Ben nu wel wat minder enthousiast ;)
Afbeelding
<<

Anoniem130

Bericht 17 Aug 2014 17:51

Re: Pizza met bloemkoolbodem

Ik doe rauwe bloemkool dus in de keukenmachine en dan paar minuten in de magnetron en dan vocht eruit (in een theedoek, punten bij elkaar en dan draaien/wringen - qua tips: goed laten afkoelen, halverwege paar keer loswoelen en verder wringen en echt blijven wringen tot er niks meer uitkomt). Dan heb je uiteindelijk echt een soort van meel en kun je er weer ei en kruiden en evt. wat mozzarella eraan toevoegen om deeg te maken. Niet te dun uitrollen (maar ook niet te dik, halve cm ongeveer).

http://www.dancyfood.nl/nutrition/bloem ... nder-kaas/

Dit recept werkte prima bij mij (hoewel ik andere kruiden enzo gebruikt heb), maar daar klagen ook mensen over zompigheid. Merkte wel echt dat er echt lang vocht uit blijft komen en dat je best lamme handen kunt krijgen, dus wellicht niet echt een recept voor mensen met weinig kracht in hun handen.. ;) En dus echt geduld hebben en goed af laten koelen, heet bloemkoolvocht uitknijpen/wringen gaat je helemaal niet lukken..
<<

Anoniem186

Bericht 17 Aug 2014 21:36

Re: Pizza met bloemkoolbodem

Wij hebben geen magnetron. Zou het ook op een andere manier kunnen? Alleen koken zeker?
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 17 Aug 2014 22:36

Re: Pizza met bloemkoolbodem

In mijn recept moest ik de rauwe geraspte bloemkool 20 minuten in de oven doen Jans. En daarna uitwringen in een theedoek. Geen magnetron aan te pas gekomen! Maar was dus ook geen succes, haha. Of misschien heb ik idd niet genoeg kracht in mijn handen ;)
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Liz

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 436

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:52

Bericht 17 Aug 2014 22:43

Re: Pizza met bloemkoolbodem

Ik vond het lekker! En vriend ook. Ga het zeker nog een keer maken, had de bloemkool nu alleen maar 8 min in de magnetron gezet en niet uitgewrongen dus de bodem was wat zompig maar desondanks smaakte het heerlijk :).
Afbeelding
<<

Anoniem97

Bericht 18 Aug 2014 17:11

Re: Pizza met bloemkoolbodem

Kan je het niet roerbakken om het vocht er uit te krijgen?
<<

Fiene

Bericht 20 Aug 2014 21:25

Re: Pizza met bloemkoolbodem

Ow jakkes hahaha dan maar minder gezond denk ik dan;) Ik zou er ook echt niet mee hoeven aankomen bij man denk ik, die bestelt meteen kebab;)

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers