Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Tweedehands vs nieuw en je kind

<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 15 Aug 2014 19:55

Tweedehands vs nieuw en je kind

Vanuit idealistisch oogpunt kopen we zoveel mogelijk tweedehands. Zelf doen we jaren met kleding, maar voor zoon kopen we best wel wat tweedehands. Ook wel nieuw hoor. Maar zo ook het fietsstoeltje, net een buggy en de inrichting voor zijn kamer. Nu is hij zich er natuurlijk ook niet van bewust, maar er komt een moment dat hij er wel 'achter' komt.

Sommige spullen kun je echt voor nieuw-kwaliteit aanschaffen natuurlijk, maar voldoet dat op een gegeven moment aan de wensen van je kind? En hoe ga je er dan mee om? Is het 'zielig' om een tweedehands fiets (ook al als nieuw) te geven terwijl alle vriendjes en vriendinnetjes nieuwe fietsen hebben?

Hoe gaan jullie met zulke dingen om?
L2014 & H2017
<<

Anoniem112

Bericht 15 Aug 2014 19:58

Re: Tweedehands vs nieuw en je kind

Eigenlijk kopen wij ontzettend veel nieuw.... Gemakzucht denk ik.
Op een rommelmarkt wel eens speelgoed tweedehands en daar zijn ze net zo blij mee als nieuw.

We hebben voor mijn zoontje eerst een tweedehands fietsje gekocht en later pas een nieuw, het maakte hem niets uit, hij was met beide net zo blij.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 15 Aug 2014 20:02

Re: Tweedehands vs nieuw en je kind

De fiets was trouwens een voorbeeld, gaat natuurlijk net zo goed op voor andere spullen. :smile:
L2014 & H2017
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 15 Aug 2014 20:04

Re: Tweedehands vs nieuw en je kind

Ik vind er niks mis mee. Wij kopen wel veel dingen nieuw, maar ook wel dingen tweedehands. Het bed van Yrsa is bijvoorbeeld tweedehands, maar ze is er dolblij mee. Ik koop soms ook kleren tweedehands, ik weet een paar heel leuke tweedehands boetiekjes.

Fietsen had ik als kind ook heel vaak tweedehands, heb ik nooit mee gezeten.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 15 Aug 2014 20:17

Re: Tweedehands vs nieuw en je kind

Wij hebben er veel tweedehands. Nu is ons kindje pas drie maanden, dus die krijgt er niets van mee. Hoe we dit in de toekomst gaan doen weet ik nog niet.
De kledingstukken die ik zelf, nieuw, gekocht hebt voor ons kindje zijn op 1 hand te tellen.
Ik kan het sterker vertellen, ik heb een aantal grote kraamcadeautjes bewaard om te kunnen geven met zijn eerste verjaardag. Ook voor mijn schoonouders.
Ik ben ook wel benieuwd hoe andere dit doen.

Edit: ik loog, heb van de week een 5-pack rompertjes gekocht
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 15 Aug 2014 20:40

Re: Tweedehands vs nieuw en je kind

Hier ook veel tweedehands.
Zijn fiets is een vrij oude tweedehands, maar daar is hij helemaal dolblij.
De achterband was helemaal doorgesleten. Daar heeft mijn vader een nieuwe band opgezet en hij kan weer een paar jaar mee.
Het is een politiefiets met sirenes. (Waarvan het knopje met ductape vast zit)
Kleding koop ik vaak wel nieuw voor hem, maar hij draagt het inmiddels ook een langere tijd (wel regelmatig wibra, zeeman, H&M, ik geef er geen grote bedragen aan uit)

Voor dochter koop ik meer tweedehands, ook kleding en allerlei andere spullen. Tot nu toe is van de grotere dingen alleen het badje nieuw geloof ik.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 15 Aug 2014 20:47

Re: Tweedehands vs nieuw en je kind

Babykamer, kinderwagen e.d. waren allemaal nieuw. Kleding kocht ik vroeger wel 2ehands. Nu niet meer. Hij draagt kleding van de H&M, WE, Wibra e.d. en dat vind ik wbt prijs gewoon netjes.
Het enige wat ik nu wel eens 2ehands koop is speelgoed. Toevallig vandaag nog een op afstand bestuurbare Bliksem McQueen gekocht voor 3 euro. Y. is hem met papa gaan halen omdat ik moest werken en heeft bijna de hele dag met dat ding gespeeld :love:

Soleil; Hoe moet ik me dat voorstellen? Ik zie nu namelijk voor me dat je bv een loopfietsje gehad hebt van iemand en dat je die dan inpakt om met zijn 1e verjaardag te geven. Vervolgens komen de mensen op visite van wie je dat loopfietsje heb gehad en zien dat fietsje daar staan tussen de verjaardagscadeaus :laughcry:
Afbeelding
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 15 Aug 2014 20:53

Re: Tweedehands vs nieuw en je kind

Ik koop ook veel tweedehands. Zowel voor onszelf als voor de kinderen. Draagdoeken/zakken, luiers, speelgoed, huishoudartikelen, ... kopen we regelmatig tweedehands. Maar kleding koop ik enkel voor mezelf tweedehands.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 15 Aug 2014 20:59

Re: Tweedehands vs nieuw en je kind

Wij kopen erg veel tweedehands. Via Marktplaats (kleding voor zoontje, maar ook de box, z'n ledikant, de kinderwagen) en uit de kringloop vlakbij ons huis. Ik ben niet bang voor dat moment dat hij 'er achter komt'. Ik ga er van uit dat als wij er geen andere waarde aan geven dat hij dat ook niet snel zal doen. En mocht hij het toch lastig vinden dan kan ik hem prima uitleggen wat de voor- en nadelen van nieuw en tweedehands zijn, en waarom wij soms voor tweedehands kiezen.
#teammaple🍁
<<

Anoniem127

Bericht 15 Aug 2014 21:00

Re: Tweedehands vs nieuw en je kind

@Soleil: waarom doe je dat dan, cadeautjes achterhouden en bewaren? Het komt zo op het eerste gezicht wat knijperig over op me. Omdat andere mensen gewoon wat geven aan je kindje op dit moment, ze vragen niet om het een jaar achter te houden en dan uit je eigen naam te geven.
Laatst gewijzigd door Anoniem127 op 15 Aug 2014 21:04, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem127

Bericht 15 Aug 2014 21:03

Re: Tweedehands vs nieuw en je kind

Ik koop ook veel tweedehands speelgoed. Laatst nog een mooie houten kinderstoel en een oud poppenwagentje gehaald voor de middelste. Ik verkoop ook weer spullen en haal dan weer ander speelgoed etcetera.

Kleding koop ik meestal nieuw omdat ik het moeilijk vind tweedehands leuke kleding te vinden. Maar ook wel eens tweedehands als ik dus wel wat leuks zie.

Een van de babykamers was ook tweedehands, de andere hebben we wel nieuw gekocht.
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:47

Bericht 15 Aug 2014 21:21

Re: Tweedehands vs nieuw en je kind

ik koop beide. Kleding zoek ik ook op marktplaats maar nu ze wat groter word en dingen langer draagt koop ik ook wel wat duurdere dingen die ik echt leuk vind. haar meubels zijn tweedehands en ook een deel van haar speelgoed.
<<

Annemie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1380

Geregistreerd: 03 Sep 2013 17:01

Woonplaats: Achterhoek

Bericht 15 Aug 2014 21:21

Re: Tweedehands vs nieuw en je kind

Ik koop bijna alles tweedehands, ook voor de verjaardagen. Het enige wat ik niet tweedehands koop is ondergoed en verzorgingsproducten.
Tegenwoordig veel op facebook en van weggeefhoeken.
Zoon: 26-06-2010
Zoon: 25-08-2013
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11149

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 15 Aug 2014 21:24

Re: Tweedehands vs nieuw en je kind

Ik probeer altijd zoveel mogelijk tweedehands te kopen. Ik wil nu graag een bepaald tafeltje met stoeltjes van de Ikea, ik kijk meerdere keren per week op marktplaats of er iets wordt aangeboden. Duurt het me te lang dan koop ik het alsnog zelf.

Kleding voor R koop ik ook vaak tweedehands, hij heeft een heel mooi zomerjasje van z8, niet te zien dat het niet nieuw is en toch hartstikke goedkoop. Dat vind ik leuker dan een jasje van de Zeeman die wel nieuw is.

Mocht hij op een gegeven moment dit niet meer willen, wat ik ook wel snap, dan krijgt hij gewoon nieuwe kleding. Maar dan geen dure kleding, gewoon h&m etc.
R. 2013
D. 2016
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 15 Aug 2014 21:25

Re: Tweedehands vs nieuw en je kind

Ik denk dat wij de helft nieuw kopen en de helft tweedehands voor de kinderen. Toevallig nu een nieuwe fiets gekocht voor onze dochter, maar dat was omdat we er 2ehands geen konden vinden die aan onze eisen voldeed of die waren (bijna) net zo duur als de fiets die we nu gekocht hebben. Haar vorige fiets was 2ehands.
Kleding voor mijn zoon is 75% 2ehands (overgenomen van een collega) en voor mijn dochter maak ik deels zelf en de rest is nieuw.
Veel speelgoed koop ik via marktplaats, boeken en spelletjes vaak bij de kringloop.
Ik vind het niet zielig voor mijn kinderen om 2ehands spullen te kopen, ik merk dat ouders van vriendjes en vriendinnetjes van hen ook vaak spullen 2ehands kopen. Voor mijn kinderen is iets wat we 2ehands gekocht hebben net zo 'nieuw' als dat het uit de winkel komt.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 15 Aug 2014 22:17

Re: Tweedehands vs nieuw en je kind

Urban Naked schreef:Wij kopen erg veel tweedehands. Via Marktplaats (kleding voor zoontje, maar ook de box, z'n ledikant, de kinderwagen) en uit de kringloop vlakbij ons huis. Ik ben niet bang voor dat moment dat hij 'er achter komt'. Ik ga er van uit dat als wij er geen andere waarde aan geven dat hij dat ook niet snel zal doen. En mocht hij het toch lastig vinden dan kan ik hem prima uitleggen wat de voor- en nadelen van nieuw en tweedehands zijn, en waarom wij soms voor tweedehands kiezen.


Goed punt. Ik wil hem dat ook graag meegeven. We kopen dingen niet tweedehands omdat hij nieuw niet waard zou zijn, maar om andere redenen. Maar ik kan me ook wel voorstellen dat hij op een leeftijd zal komen dat die uitleg voor hem niets waard is. Ik heb zelf ooit een Aussie gehad omdat iedereen die had, en Nike schoenen. Met name wat betreft de schoenen konden mijn ouders me echt niet vertellen dat een ander paar net zo goed waren. Oh ja en Eastpak. Ik vroeg mij dus af of dat met tweedehands spullen vs nieuw ook zo zou zijn.
L2014 & H2017
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 15 Aug 2014 22:31

Re: Tweedehands vs nieuw en je kind

Twellie schreef:@Soleil: waarom doe je dat dan, cadeautjes achterhouden en bewaren? Het komt zo op het eerste gezicht wat knijperig over op me. Omdat andere mensen gewoon wat geven aan je kindje op dit moment, ze vragen niet om het een jaar achter te houden en dan uit je eigen naam te geven.


Eens, dat zou ik ook niet doen. Ik zou het ook erg raar vinden als ik iets koop voor een kind en de ouders houden het achter om het zelf op een ander moment te geven. Dat vind ik ook totaal iets anders dan dat je iets tweedehands koopt.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem198

Bericht 15 Aug 2014 22:33

Re: Tweedehands vs nieuw en je kind

Ik heb niks tegen 2ehands spullen maar ik zal niet snel 2e handkleding voor mijn zoontje kopen via marktplaats ofzo.
Voor mijzelf koop ik ook niet snel 2ehandskleding ed. Ik vind het ergens ook een beetje een vies idee.

Mijn zoontje heeft wel veel kleding dat van mijn neefje is geweest. Dit is in feite ook 2e hands maar hiervan weet ik van wie het is geweest en hoe ermee om gegaan is. Dat vind ik een fijner idee dan van een vreemde. Ook heb ik wat babyspullen in bruikleen wat van mijn nichtje en neefje is geweest. Mijn schoonzusje en ik hebben dezelfde smaak dat scheelt!

Ik sluit niet uit dat we in de toekomst niks tweedehands gaan kopen maar ik weet wel dat ik niet snel tweedehandskleding van een vreemde voor hem zal kopen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 15 Aug 2014 22:40

Re: Tweedehands vs nieuw en je kind

Oh, ik vind dat helemaal geen vies idee, ik koop ook rustig tweedehands kleding voor mezelf. Voor de kinderen gooi ik het wel altijd even in de wasmachine, voor mezelf vaak niet eens, dat trek ik zo aan.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem168

Bericht 15 Aug 2014 22:41

Re: Tweedehands vs nieuw en je kind

Toen we alles voor de babyuitzet gingen aanschaffen, heb ik wel alles nieuw gekocht zowel spullen, speelgoed als kleding.
Nu ben ik sinds een tijdje "om" en probeer ik juist zo goedkoop mogelijk wat aan te schaffen. Maak er echt een sport van. Ik snuffel alles af tot ik het goedkoopste en de in-mijn-ogen beste deal heb gevonden.

Heb net een zo-goed-als-nieuw winterjas gekocht van marktplaats voor J. voor maar 13 euro incl. verzenden en is een heel leuk jasje. Merk toch wel dat alles nieuw vrij prijzig is. Waarom duur doen als het goedkoper kan en veel dingen kunnen vaak nog wel prima een ronde mee, dus zonde om weg te gooien. Ook komt de 1e verjaardag van J. dichterbij en misschien ben ik wel zeikerig erin, maar vind nieuw speelgoed echt duur. Als ik soms de prijzen zie wat je betaald voor een klein speeltje pfff.

Ik schaam me er niet voor dat ik nu veel tweedehands koop en als J. erachter komt ooit leg ik uit waarom we dat doen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 15 Aug 2014 22:44

Re: Tweedehands vs nieuw en je kind

Speelgoed heb ik ook al heel vaak tweedehands gekocht, bijvoorbeeld een poppenhuis dat nieuw 240 euro kostte en tweedehands 75 en nog helemaal als nieuw. Ik doe het ook wel met speelgoed dat nieuw niet meer te krijgen is, zoals het circus van Playmobil.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 15 Aug 2014 22:52

Re: Tweedehands vs nieuw en je kind

Op deze leeftijd begrijp ik het onderscheid tussen tweedehandskleding en -speelgoed niet zo goed, dat (in het algemeen) door sommige mensen wordt gemaakt. Mijn zoon stopt momenteel alles in zijn mond, maar alles wordt regelmatig gewassen. Hetzelfde geldt voor kleding. Kleding waar vlekken of gaten inzitten zou ik niet verder verkopen, ik ga ervan uit dat iedereen zo denkt.
L2014 & H2017
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 15 Aug 2014 22:55

Re: Tweedehands vs nieuw en je kind

Als het ranzig is dan zie je dat toch ook gewoon? De tweedehandskleding die ik koop ziet er gewoon nog helemaal goed uit, ik zou geen dingen kopen die vies, kapot of verwassen zijn.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 15 Aug 2014 23:20

Re: Tweedehands vs nieuw en je kind

Wat ik vroeger wel zielig vond (en nu nog vind) is als een jonger kindje álles krijgt wat van het oudere kindje is geweest. Mijn buurjongetje had een broer die 2 jaar ouder was. Oudere broer kreeg dus álles nieuw: kleding, fietsen, scooter en noem maar op. Jongere broertje kreeg dus álles wat van zijn broer was geweest en dan durfde zijn ouders het ook nog in te pakken voor zijn verjaardag.
Ik vond dat zo zielig altijd. Ik snap best dat je dingen doorschuift als je meerdere kindjes hebt van hetzelfde geslacht, maar voor het jongere kind is het toch ook wel eens leuk om iets (nieuws) te krijgen wat niet van zijn broer geweest is?
Het was dus niet 1 ding bij hun, maar serieus alles. Ik kan me zelfs nog voorstellen dat het ondergoed ook door schoof.
Afbeelding
<<

M-G

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1158

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 15 Aug 2014 23:34

Re: Tweedehands vs nieuw en je kind

Wij kopen ook veel tweedehands. Het meubilair in zijn kamer, de kinderwagen, buggy en het badje heb ik allemaal overgenomen van een collega van mij. Verder koop ik kleding tweedehands en nieuw (meestal wel in de opruiming). Speelgoed net zo, dat is nieuw en tweedehands, soms ziet het er tweedehands bijna als nieuw uit. Ik vind het niet zielig, ook niet op latere leeftijd. Een kind moet ook leren dat er verschillen zijn in de wereld en dat wij niet alles nieuw aan kunnen schaffen. Ik vind bijvoorbeeld een tweedehands fiets of spelcomputer of wat dan ook niets minder dan een nieuwe. Natuurlijk probeer ik er wel rekening mee te houden met wat het is en waarvoor het is. Zo zou ik bijvoorbeeld best een nieuwe fiets voor hem willen kopen, als hij op de leeftijd is, dat deze ook een hele tijd mee kan. Zelf vind ik dat momenteel spullen veel te snel "erdoor" gaan, het zijn allemaal maar "tijdelijke" artikelen en die schaf ik het liefst tweedehands aan. Het is inderdaad niet dat hij het niet waard is maar het kan gewoon niet altijd uit om het allemaal nieuw aan te schaffen. Ik denk dat ik, als hij op die leeftijd komt, hem prima uit kan leggen dat hij meer dan de wereld verdient maar dat wij dat niet allemaal voor hem kunnen kopen en om hem toch hetgeen te geven dat hij graag wil/nodig heeft, dat er ook tweedehandse artikelen zijn aangeschaft.
Afbeelding
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers