Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Gaan samenwonen: direct kopen of eerst huren?

<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:20

Bericht 15 Aug 2014 11:03

Gaan samenwonen: direct kopen of eerst huren?

Hi, mijn vriend en ik hebben serieuze plannen om te gaan samenwonen. We gaan dan waarschijnlijk eerst een tijdje huren en daarna pas kopen. Nu ben ik benieuwd hoe dat bij jullie ging? Ook eerst huren of direct kopen? Of misschien wel kopen maar wel rekeninghoudend met de hypotheeklast zodat één van beiden erin kon blijven wonen mocht de relatie uit gaan?
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 15 Aug 2014 11:12

Re: Gaan samenwonen: direct kopen of eerst huren?

Wij hebben direct gekocht, maar door de verbouwing nog wel 4 maanden in zijn huurhuis gewoond. De hypotheek is gebaseerd op het inkomen van vriend (ik ga dan ook pas per september werken, dus ik had niet eens inkomen).
<<

Anoniem87

Bericht 15 Aug 2014 11:16

Re: Gaan samenwonen: direct kopen of eerst huren?

Mijn vriend is eerst bij mij ingetrokken in mijn koophuis, na een paar maanden zijn huurhuis opgezegd. Na een jaar heb ik dat verkocht en nu huren we, ook voor een jaar. Over ongeveer een jaar is ons nieuwbouwhuis (koop) klaar als het goed is.
Ik zou altijd gaan huren of het andere huis aanhouden in het begin, ik vond samenwonen best wennen en anders kan je moeilijk weer terug.
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:20

Bericht 15 Aug 2014 11:24

Re: Gaan samenwonen: direct kopen of eerst huren?

Het lastige bij ons is dat we aan de andere kant van het land wonen van elkaar (ik in het westen, hij in het oosten), met zo'n 1 uur 40 reistijd. We werken ook allebei in onze eigen regio en willen graag in het midden van het land gaan samenwonen zodat de reistijd naar werk voor beiden acceptabel is. Ik heb een huurwoning dus kan die zo opzeggen, hij heeft zijn huis gekocht destijds. Hij vindt het niet nodig om dat huis aan te houden in het begin, ook vanwege de dubbele kosten, maar zelf vind ik dat toch beetje eng. Al zegt hij dat hij hoe dan ook niet in het huis wil blijven wonen, omdat het veel te groot voor hem is (ooit gekocht met ex-vriendin, maar voordat huis klaar was is relatie al uitgegaan).
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 15 Aug 2014 11:26

Re: Gaan samenwonen: direct kopen of eerst huren?

Wij hebben direct gekocht. We stonden allebei niet ingeschreven bij Woningnet en hadden geen zin om zo lang te wachten. Daarbij vind ik huren ook altijd een beetje geld weggooien (zit tussen mijn oren hoor).

♥♥
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6229

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 15 Aug 2014 11:39

Re: Gaan samenwonen: direct kopen of eerst huren?

Wij hebben ook direct gekocht, wel op 1 salaris. Vriend was voor onze relatie al op zoek en dit huis kwam op ons pad.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 15 Aug 2014 12:22

Re: Gaan samenwonen: direct kopen of eerst huren?

Ik heb tijdelijk bij hem en zijn moeder ingewoond vanwege de afstand tussen mijn en zijn woonplaats. In die tussentijd heb ik werk gezocht en daarna hebben we een huis gekocht.
08/2018
05/2021
<<

Anoniem64

Bericht 15 Aug 2014 12:38

Re: Gaan samenwonen: direct kopen of eerst huren?

Direct gekocht en ook nog eerst getrouwd voordat we er gingen wonen samen.
<<

Anoniem178

Bericht 15 Aug 2014 13:06

Re: Gaan samenwonen: direct kopen of eerst huren?

Wij huren eerst samen, maar daarvoor moet hij wel zijn appartement voor verkopen, dat is dus vrij definitief al. Hij komt in mijn regio wonen, dus eerst verkoopt hij zijn appartement. Dan gaan we vanuit mijn huurwoning op zoek naar een koophuis voor ons samen. We hebben deze constructie gekozen omdat we zo vrij flexibel zijn met opzegtermijnen en verhuisdata.
Wel overwegen we te kijken of zijn appartement en het nieuwe huis kunnen overlappen. Zo heel groot is het bij mij niet, dus we weten niet of alle spullen passen. Maar dat zien we wel tegen de tijd dat er een koper voor zijn appartement is en hoe dat uitkomt.

Oefenen doen we in elk geval al genoeg, hij is vrijwel bij mij ingetrokken en slaapt op het moment vooral thuis zodat hij nog wat kan klussen voor het definitief in de verkoop kan.
<<

Anoniem125

Bericht 15 Aug 2014 13:17

Re: Gaan samenwonen: direct kopen of eerst huren?

We hebben eerst een huis gehuurd. We verdienden teveel voor sociale huur, dus we hebben particulier gehuurd, dat is echt ontzettend duur, maar we hadden het er wel voor over. Het was gewoon een compleet huis met tuin. Op dat moment vonden we het fijner om te huren, omdat de woningmarkt zo onstabiel was. We hadden geen zin om een huis voor teveel geld te kopen en dan later met een restschuld te zitten, in die situatie zaten veel van onze vrienden/bekenden. Dan liever 'geld weggooien aan huur' dan met enorme schulden komen te zitten.
<<

Anoniem151

Bericht 15 Aug 2014 13:20

Re: Gaan samenwonen: direct kopen of eerst huren?

Wij hebben eerst gehuurd, voelde toch wat 'veiliger'. Niet dat we twijfels hadden over onze relatie, maar toch.
Bovendien wisten we nog niet precies waar we willen gaan wonen.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 15 Aug 2014 13:22

Re: Gaan samenwonen: direct kopen of eerst huren?

Nougat schreef:We hebben eerst een huis gehuurd. We verdienden teveel voor sociale huur, dus we hebben particulier gehuurd, dat is echt ontzettend duur, maar we hadden het er wel voor over. Het was gewoon een compleet huis met tuin. Op dat moment vonden we het fijner om te huren, omdat de woningmarkt zo onstabiel was. We hadden geen zin om een huis voor teveel geld te kopen en dan later met een restschuld te zitten, in die situatie zaten veel van onze vrienden/bekenden. Dan liever 'geld weggooien aan huur' dan met enorme schulden komen te zitten.


Die situatie gaat nu niet helemaal op, het lijkt (zeker weten doe je het nooit..) nu een heel slim moment om een huis te kopen!
<<

Anoniem125

Bericht 15 Aug 2014 13:24

Re: Gaan samenwonen: direct kopen of eerst huren?

Ja, die situatie was 5 jaar geleden.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 15 Aug 2014 13:44

Re: Gaan samenwonen: direct kopen of eerst huren?

Wij hebben wel naar koopwoningen gekeken, maar toch maar eerst gehuurd omdat we voor ons gevoel niet echt waar voor ons geld kregen. En gelukkig maar, een jaar later stortte de huizenmarkt in. Als we toen hadden gekocht wat we hadden bekeken, hadden we nu zeker 30.000 restschuld overgehouden bij verkoop.
<<

yes1984

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 537

Geregistreerd: 14 Nov 2013 09:56

Bericht 15 Aug 2014 13:49

Re: Gaan samenwonen: direct kopen of eerst huren?

Mijn vriend woonde in een huurhuis. Hier ben ik bij ingetrokken. Ging ook nog naar school. Dus dat was het meest logisch. Toen ik ging werken hebben we een huis gekocht. En deze staat nu weer te koop. Inmiddels zijn er twee kindjes bij. Dus zouden we graag wat groter gaan wonen met een grotere tuin.
Afbeelding
Afbeelding
* 3-1-2009* en * 26-11-2012*
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12145

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 15 Aug 2014 14:57

Re: Gaan samenwonen: direct kopen of eerst huren?

wij zijn eerst gaan samenwonen in een huurhuis maar we kregen meteen de optie om het huis te kopen. Maar omdat dat lang duurde hebben we eerst 3 maanden gehuurd zodat we er al woonden en toen was alles geregeld met de hypotheek hebben we het gekocht. We waren toen minder hypotheek kwijt dan de huur
Afbeelding
<<

Anoniem100

Bericht 15 Aug 2014 15:08

Re: Gaan samenwonen: direct kopen of eerst huren?

Ik ben vanuit huis bij hem gaan wonen, hij had net een huur-appartement vlak voor wij iets samen kregen. Nu zijn we wel aan het rondkijken voor een koophuis.
<<

Romee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 538

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:21

Bericht 15 Aug 2014 17:12

Re: Gaan samenwonen: direct kopen of eerst huren?

Mijn vriend en ik wonen niet samen en daar is voorlopig ook nog geen sprake van, maar ik denk dat mijn voorkeur uit zou gaan naar eerst een tijdje huren.
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 15 Aug 2014 17:39

Re: Gaan samenwonen: direct kopen of eerst huren?

Wij hebben eerst gehuurd en dat doen we nu nog steeds. Omdat we eerst wilden samenwonen zonder gelijk aan elkaar vast te zitten, maar ook omdat we nog niet weten waar we willen wonen en dus een huis willen kopen. We zijn inmiddels al 3 keer verhuisd in de afgelopen 2 jaar en eind van dit jaar moeten we weer ons huis uit. Als we volgend jaar echt willen gaan settelen denk ik wel dat we gaan kopen.
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 15 Aug 2014 18:38

Re: Gaan samenwonen: direct kopen of eerst huren?

Wij wilden eerst ook gaan huren omdat kopen toch een hele stap is.
We waren nog niet heel erg lang bij elkaar toen we besloten samen te wonen (anderhalf jaar), we zijn uit huis gaan samenwonen, we gingen beiden aan de andere kant van het land wonen, ik studeerde nog en mijn vriend was net begonnen aan zijn eerste echte baan.

Huren leek echter niet voor ons weggelegd. We hebben best wel wat huizen gezien. Maar voor de sociale huur verdiende we vaak weer net teveel of werden we niet uitgekozen en voor de particuliere huur verdienden we weer te weinig.

We hebben uiteindelijk wel besloten om te gaan kopen, omdat we (mijn vriend dan) echt een huis nodig had. Dit hebben we echter op 1 salaris gedaan en daar nog altijd blij mee.

Vijf jaar geleden zaten we al in de crisis, Nougat. Wij hebben vijf jaar geleden dit huis ook gekocht en dat was toen al een best gunstige tijd, waardoor wij er ook voordeliger uit zijn gekomen dan als we toch zouden huren.
<<

Anoniem234

Bericht 15 Aug 2014 18:49

Re: Gaan samenwonen: direct kopen of eerst huren?

Wij zijn eerst gaan huren. Doen we nu overigens nog maar in een ander huis.
<<

Anoniem117

Bericht 15 Aug 2014 20:08

Re: Gaan samenwonen: direct kopen of eerst huren?

Ik ben bij hem ingetrokken en heb nog een jaar mijn eigen huis aangehouden. Ik had het denk ik niet aangedurfd om meteen te kopen, maar ik heb er ook niet over na hoeven denken, want we hadden allebei al een huis. Dus het was een logische stap dat de een bij de ander zou intrekken. Mijn zusje heeft wel meteen een huis met haar vriend gekocht, omdat huren in particuliere sector niet te doen duur was en zij hebben het heel goed samen.
<<

Anoniem162

Bericht 15 Aug 2014 20:31

Re: Gaan samenwonen: direct kopen of eerst huren?

Wij hebben direct gekocht. Woonden allebei nog thuis, waren net klaar met school (20 jaar). We kochten het huis op 1, 5 salaris.
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 15 Aug 2014 21:19

Re: Gaan samenwonen: direct kopen of eerst huren?

Wij hebben eerst ander half jaar gehuurd. We konden niet een geschikte koopwoning vinden. Maar we wouden wel graag samenwonen naar 8 jaar samen zijn.
2014 2016
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 16 Aug 2014 00:17

Re: Gaan samenwonen: direct kopen of eerst huren?

Eerst huur, we studeerden namelijk beide nog dus kopen had niet eens gekund al hadden we het gewild. Overigens huren we nu nog steeds, en dat bevalt prima. Lage maandlasten (we hebben echt geluk met onze woning wat dat betreft) dus we kunnen vaak op vakantie, leuke dingen doen, uit eten etc, en ook nog veel sparen. Als we zouden gaan kopen zouden onze maandlasten echt fors omhoog gaan, dus dat zouden we alleen overwegen als we echt een geweldig huis voor een mooie prijs tegen zouden komen en dat is nog niet gebeurd. En we zijn erg blij met waar we nu wonen dus we zijn ook helemaal niet op zoek. Bovendien leg je je heel erg vast met een koophuis (en dan bedoel ik niet aan elkaar, maar meer dat je dan niet even hup kunt verhuizen als je het huis niet meer fijn vindt of als je ander werk hebt ofzo) en dat vinden we geen fijn idee. Dus wie weet gaan we wel nooit kopen.
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers