Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Begrijpelijk of stel ik me aan?

<<

Zonnebloem3

Noob

Berichten: 2

Geregistreerd: 11 Aug 2014 20:43

Bericht 11 Aug 2014 21:18

Begrijpelijk of stel ik me aan?

Hoi forummers,

Ik ben nieuw hier. Ben een jonge vrouw en zit met iets in mijn maag en ben benieuwd wat jullie mening hierover is.

Het gaat over mijn familie. In directe zin, zoals m'n ouders en broers, maar ook vooral degenen die wat verder staan: ooms en tantes en nichten en neven. Ik merk al een tijd dat ik bij familie nieuwtjes altijd de laatste ben die iets te horen krijgt. Onze oma is wel de bindende factor, dus veel wordt ook tijdens bezoekjes aan haar besproken. Daarnaast ook veel via social media (facebook en whatsapp).
O.k, ik geef toe dat ik de laatste tijd niet veel bij m'n oma langs geweest ben. Heeft ook te maken met o.a. dat ik sinds een tijdje heel slecht slaap (vooral bij m'n vriend) en gewoonweg geen energie heb. Zit ook niet zo lekker in mijn vel en wil daarnaast tijd samen met mijn vriend. Verder doe ik weinig met social media, maar tegenwoordig moet je haast wel meedoen om geen dingen te missen.

Ik mis hierdoor dus veel blijkbaar. Dat werd me onlangs weer erg duidelijk toen ik bij mijn oma was en hoorde dat een nicht en een neef allebei binnenkort een baby krijgen. Al heel snel nota bene. Ik baalde ervan dat niemand dit mij eerder verteld had. Ik heb geen sterke band met hen ofzo, maar ze wonen wel in de buurt en het is toch familie. Toen ik zei dat ik dit helemaal nog niet wist, werd er nauwelijks gereageerd. Kennelijk word je gewoon overgeslagen als je niet op facebook staat of aan whatsapp doet. En als je dan ook niet vaak genoeg bij oma komt, hoor je niets. Maar ik hoef vast ook niet te verwachten dat ze me persoonlijk gaan bellen om te zeggen dat er een baby op komst is. Of wel?

Misschien zie ik het verkeerd en is het m'n eigen schuld door mezelf niet veel te laten zien. Maar ik heb vaak het idee dat ik overal zelf steeds achteraan moet rennen om contact met iemand te krijgen. Nooit is er iemand in de familie die eens vraagt hoe het met mij gaat of nodigt me eens uit om iets te gaan doen. M'n broers hebben onderling vaker contact en ook spreken ze af en toe nichten en neven. Niet allemaal, maar wel een paar waar ze een klik mee hebben.
Ik heb altijd het gevoel er in m'n eentje een soort van buiten te staan en heb echt geen idee meer hoe ik meer een band met ze kan krijgen en overal bij betrokken ga worden. Eigenlijk spreek ik ze alleen met verjaardagen, verder nooit, lijkt het wel.

Wat vinden jullie hiervan? Hopelijk is dit geen klaagverhaal geworden. Ik wil het even kwijt, omdat ik er erg van baal en het steeds vaker lijkt te gebeuren dat ik als enige iets heel laat pas te weten kom. Vinden jullie mijn gevoel hierover begrijpelijk of stel ik me aan? En zijn er forummers die dit herkennen? Gelukkig heb ik genoeg vrienden / vriendinnen en natuurlijk mijn vriend, maar anders zou ik me behoorlijk eenzaam voelen.

Ben benieuwd naar jullie reacties.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9786

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 11 Aug 2014 21:24

Re: Begrijpelijk of stel ik me aan?

Bel jij zelf die neven/nichten/familie? Of nodig je ze zelf weleens uit? Het komt natuurlijk van twee kanten.

Verder herken ik het wel. Zelf hoor ik ook amper iets, maar tja dat vind ik inderdaad m'n eigen schuld..
<<

Anoniem287

Bericht 11 Aug 2014 21:34

Re: Begrijpelijk of stel ik me aan?

Tja, als jij geen Facebook hebt, niet aan Whatsapp doet en ook niet vaak bij je oma komt, is het niet zo raar dat jij nieuwtjes als laatste te horen krijgt. En de band met je neven/nichten is blijkbaar ook niet close genoeg om jou speciaal op te bellen om te melden dat ze een kindje krijgen. Ik heb tig neven en nichten, maar er zou er maar 1 zijn die mij het persoonlijk (via telefoon) zou vertellen als ze zwanger is. Dat nichtje is tevens ook een goede vriendin Van de rest lees ik het allemaal op Facebook of hoor ik het van m'n ouders ofzo. Ik zou hen ook allemaal niet persoonlijk benaderen, daar is de band gewoon niet close genoeg voor. Er zijn er maar een paar die ik het zelf via whatsapp zou vertellen als ik zwanger zou zijn, de rest leest het wel via Facebook of hoort het van andere familieleden.

En over contact hebben/elkaar zien: nodig jij ze zelf weleens uit dan voor je verjaardag of gewoon om op bezoek te komen? Of bel je ze zelf weleens om te kletsen? Ook niet waarschijnlijk. Contact moet van twee kanten komen hè….
<<

Lenthe

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1277

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:10

Bericht 11 Aug 2014 21:38

Re: Begrijpelijk of stel ik me aan?

Wat is nu precies wat je wil? Wil je een betere band met je neven en nichten of wil je gewoon overal van op de hoogte gehouden worden en baal je dat je niet alles meekrijgt?
Als het om het laatste gaat, tja, dan is het jammer, maar moet je misschien toch iets vaker op facebook of whatsapp. Of zelf mensen even bellen.

Als je een betere band wil, moet je misschien zelf eens afspreken met neven of nichten.

Ja, ik vind dat het wel van 2 kanten moet komen. Je geeft zelf aan dat je weinig bij je oma komt en weinig contact hebt met iedereen, dan kun je niet verwachten dat ze jou op gaan bellen om de nieuwtjes te vertellen.
<<

Anoniem88

Bericht 11 Aug 2014 21:39

Re: Begrijpelijk of stel ik me aan?

Mwah, hier gaat het eigenlijk net zo. De hele familie is close met mijn oma, ik kom er te weinig. Maar daardoor mis ik ook de nieuwtjes. Ik ben zelf dan weer actief op Facebook waardoor ik uiteindelijk toch wel op de hoogte ben van alle nieuwtjes, en anders hoor ik het wel van m'n moeder, maar los daarvan: de band met de rest van de familie is er ook niet naar dat we elkaar bellen.

Ik vind familiebanden wel een kwestie van investeren trouwens. Als jij niet vaak bij je oma langs gaat, hoe vaak zie je die andere familie dan? Weinig, heb ik het idee? Waarom zouden ze je dan wel op de hoogte moeten houden, als jij zelf het signaal afgeeft dat familie bij jou op een laag pitje staat?

Overigens, je geeft aan moe te zijn en tijd met je vriend te willen, maar je vriend kan natuurlijk ook méé naar oma :wink:
<<

Lenthe

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1277

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:10

Bericht 11 Aug 2014 21:41

Re: Begrijpelijk of stel ik me aan?

Siamsa schreef: Ik heb tig neven en nichten, maar er zou er maar 1 zijn die mij het persoonlijk (via telefoon) zou vertellen als ze zwanger is. Dat nichtje is tevens ook een goede vriendin Van de rest lees ik het allemaal op Facebook of hoor ik het van m'n ouders ofzo. Ik zou hen ook allemaal niet persoonlijk benaderen, daar is de band gewoon niet close genoeg voor.

+1. Al heb ik niet tig neven en nichten, maar aan beide kanten 2, dus 4 totaal.
En van die 4, heb ik er maar met 1 echt contact en, hoewel we 150 km van elkaar vandaan wonen, appen we beiden af en toe hoe het met de ander is en spreken we meestal 1x per maand of per 2 maand af. Dat komt dan van beide kanten.
Van de rest hoorde ik van mijn ouders toen ze een kind kregen. No hard feelings. Ik zou ze zelf ook niet persoonlijk bericht hebben
<<

Anoniem126

Bericht 11 Aug 2014 21:42

Re: Begrijpelijk of stel ik me aan?

*
Laatst gewijzigd door Anoniem126 op 29 Sep 2015 22:17, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem88

Bericht 11 Aug 2014 21:43

Re: Begrijpelijk of stel ik me aan?

Ik val trouwens over dit zinnetje: "Gelukkig heb ik genoeg vrienden / vriendinnen en natuurlijk mijn vriend, maar anders zou ik me behoorlijk eenzaam voelen."

Waarom? Jij maakt zelf de keuze om minder vaak bij je oma langs te gaan en daardoor een mindere band met je familie te hebben. Ik vind dat je jezelf best in een grote slachtofferrol plaatst, terwijl je prima wat kan veranderen. Moe zijn is geen reden om zelden meer bij je oma langs te gaan. Veel bij je vriend willen zijn al helemaal niet. Dat je liever niet teveel met social media doet, dát kan ik begrijpen. Dat zal ook niemand je verwijten. Wel dat je je neus niet regelmatig eventjes laat zien. In mijn ogen stel je wat dit betreft verkeerde prioriteiten.
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 11 Aug 2014 22:17

Re: Begrijpelijk of stel ik me aan?

Ik heb een heleboel neven en nichten en heb met eigenlijk geen 1 contact. Ik volg ze wel een beetje op Facebook, maar verder niet echt. Nieuwtjes hoor ik van mijn moeder, maar soms ook heel erg laat. Tja, zou ik er maar meer energie in moeten steken.
Overigens besef ik me nu enorm hoe belangrijk het is om regelmatig bij je opa en oma op bezoek te gaan zo lang het nog kan. Ik zie ze maar 1 keer per jaar, en we bellen nog iets van 1 of 2 keer per jaar. Verder gaat al het contact via mijn ouders. Zo jammer! Ik vind moe zijn ook een slecht excuus aangezien je zegt wel genoeg vrienden te hebben. Dus het komt op mij over alsof je er zelf gewoon niet veel energie in wil steken. Dat is prima natuurlijk, maar dan moet je ook niet 'zeuren' dat je de nieuwtjes zo laat te horen krijgt.
<<

Zero

Bericht 11 Aug 2014 23:01

Re: Begrijpelijk of stel ik me aan?

Ik heb juist door Facebook een betere band gekregen met nichten en neven. Ik kan ze zo véél makkelijker tegelijk op de hoogte stellen, want als ik ze allemaal zou moeten afbellen voor het laatste nieuws, dan zou ik gek worden.
Ik heb dan 1 neef die het niet heeft, en eerlijk gezegd weet ik ook bij god niet wat hij uitspookt in het dagelijks leven.
Hij zal ook degene zijn die alles het laatst hoort of via zijn broer/ouders, maar ja... als 99% van de mensen aan wie ik het nieuws wil verspreiden zich op 1 front bevind, dan ben ik snel geneigd die 1% gewoon te vergeten.

Dus dat even van het andere perspectief.
Ik whats app overigens ook weinig, ik ben niet handig in typen op een telefoon en ik word er gek van als er teveel berichten komen.

PS: welkom op het forum trouwens :)
<<

Anoniem108

Bericht 11 Aug 2014 23:50

Re: Begrijpelijk of stel ik me aan?

Er zijn hier reacties gegeven waarbij ik me aansluit. Als jij het vervelend vindt, omdat het jou een gepasseerd en/of eenzaam gevoel geeft, ben jij ook degene die hier iets aan zal moeten veranderen. Je hebt nu gemerkt dat het omgekeerd niet het geval is.

Ik begrijp wel dat je het fijn vindt om bij je vriend te zijn, maar hij kan toch gewoon met je mee naar je oma, of je kan toch wel een paar uurtjes zonder hem eens per x-aantal dagen/weken...?

Mensen komen over het algemeen niet naar je toe; dat blijkt uit jouw verhaal ook maar weer. Het is je goed recht op niet actief te zijn op FB of WhatsApp. Maar als je dan toch graag op de hoogte wil blijven, zal je erin moeten investeren op een andere manier.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2089

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:04

Bericht 12 Aug 2014 11:47

Re: Begrijpelijk of stel ik me aan?

Ik sluit me ook aan bij de gegeven reacties. Natuurlijk is het niet leuk om het gevoel te hebben ergens buiten gehouden te worden. Ik heb zelf geen whatsapp en daardoor mis is ook weleens dingen, baal ik ook van. Maar zolang je zelf op andere manieren ook weinig moeite doet, kun je niet van anderen verwachten dat ze wel altijd actie richting jou ondernemen"
<<

Anoniem304

Bericht 12 Aug 2014 11:48

Re: Begrijpelijk of stel ik me aan?

Zero schreef:Ik heb juist door Facebook een betere band gekregen met nichten en neven. Ik kan ze zo véél makkelijker tegelijk op de hoogte stellen, want als ik ze allemaal zou moeten afbellen voor het laatste nieuws, dan zou ik gek worden.
Ik heb dan 1 neef die het niet heeft, en eerlijk gezegd weet ik ook bij god niet wat hij uitspookt in het dagelijks leven.
Hij zal ook degene zijn die alles het laatst hoort of via zijn broer/ouders, maar ja... als 99% van de mensen aan wie ik het nieuws wil verspreiden zich op 1 front bevind, dan ben ik snel geneigd die 1% gewoon te vergeten.

Dit!
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 12 Aug 2014 11:51

Re: Begrijpelijk of stel ik me aan?

Als veel van deze informatie via Facebook wordt verspreid en je baalt ervan dat je vaak niet op de hoogte bent, waarom dan niet gewoon Facebook nemen? Dat is dan toch een kleine moeite? Het komt op mij een beetje principieel over als je baalt dat je dingen niet weet maar tegelijk geen Facebook wil. Het werkt nou eenmaal zo dat als in een groep iedereen Facebook heeft, je dingen mist als je dat niet hebt, dat is ook als je als enige geen mobiel hebt of nooit je mail checkt.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem122

Bericht 12 Aug 2014 12:27

Re: Begrijpelijk of stel ik me aan?

Eens me Susan, desnoods dat je alleen je familie toevoegt als je echt geen Facebook wilt.
Maar ik vind dat principiële ook een beetje raar.. Er is een platform waarop je direct updates kan krijgen, iedereen in je familie gebruikt dat, het is je goed recht geen FB te willen maar dan zou je toch zelf ook gewoon even wekelijks de telefoon moeten oppakken om te vragen om te updates. Daar is jouw familie niet verantwoordelijk voor.. JIJ kiest er voor om geen gebruik te maken van de manier waarop ze elkaar op de hoogte houden. Als je dan wel die updates wilt, zal je er zelf achteraan moeten.
<<

Anoniem88

Bericht 12 Aug 2014 20:24

Re: Begrijpelijk of stel ik me aan?

Ik hoop niet dat onze reacties je meteen afgescchrokken hebben, zonnebloem :)

Ik herken het trouwens wel deels hoor. Mijn oma is bij ons in de familie ook de bindende factor. Iedereen gaat regelmatig even bij haar langs en iedereen weet daardoor ook alles van elkaar. Ikzelf ga te weinig langs, eigenlijk bijna nooit, terwijl ze 10 minuten verderop woont. Met als gevolg dat ik de rest van de familie ook weinig zie, zij inderdaad veel met elkaar optrekken en zij dus ook veel van elkaar weten, en ik daar inderdaad een beetje achteraan hobbel. Ik voel me alleen niet buitengesloten, want hoe erg ik het weinig bij m'n oma langsgaan ook goed probeer te praten (moe, druk op werk, fijn om even een dagje samen te hebben, plannen in het weekend, oma is tóch vaak naar de zang of de gym of naar familie in Limburg), feit is wel dat ik elke maand makkelijk, zelfs elke week makkelijk even een uurtje kan vinden om even bij oma op de koffie te gaan. Ik kies er alleen voor het niet te doen, dan vind ik ook niet dat ik het recht heb te klagen dat ik nieuwtjes zo laat hoor.

Wel voel ik me regelmatig een slechte kleindochter, oma heeft weleens bij m'n tante aangegeven zich verschrikkelijk alleen te voelen nu mijn opa dood is en al haar broers en zussen ook overleden zijn, en haar vriendinnen ook één voor één overlijden. Ze geniet er ook zo van als ik er ben, sowieso als er visite is. Maar toch kies ik ervoor niet te gaan en eigenlijk vind ik dat oliedom van mezelf. Straks is ze er niet meer, en dan? Door dit topic ben ik hier wel weer meer over na gaan denken. Misschien dat ik even kijk of oma dit weekend even tijd heeft.

Ik denk dat het voor jou misschien ook helpt om even anders te kijken. Jij vindt het vervelend dat je nieuwtjes later te horen krijgt, maar hoe denk je dat het voor de rest van je familie voelt, met name voor je oma, als ze jou zelden tot nooit zien? Je oma is natuurlijk ook niet zomaar iemand, waarschijnlijk al een vrouw op leeftijd die vroeg of laat zal komen te overlijden. Alleen dat zal al reden moeten zijn om af en toe eens langs te gaan, voor je het weet, kunnen we het niet meer.

Over dat van Facebook ben ik het eigenlijk wel eens met Susan. Ik heb sinds kort ook al mijn ooms, tantes, neefjes en nichtjes op Facebook en ondanks dat we absoluut niet close zijn, merk ik wel dat ik wat meer binding met ze begin te krijgen. Je kunt je vasthouden aan je principes, maar de consequentie daarvan is het gevoel wat je nu hebt.
Maargoed, dan nog: ookal heb je Facebook, zou ik nog naar je oma gaan. Het moet niet zo zijn dat je alleen naar je oma gaat voor de nieuwtjes, natuurlijk :)
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 12 Aug 2014 20:40

Re: Begrijpelijk of stel ik me aan?

Ja, Dundas, echt doen hoor! Ik voel me er ook wel schuldig over dat ik weinig bij mijn oma langs kan gaan, maar ik kan gewoon echt niet vaker. Ik probeer wel af en toe een kaartje te sturen, die schrijf ik dan ook helemaal vol. Een paar jaar geleden kreeg ik dan ook een kaartje terug, maar tegenwoordig niet meer. Laat wel zien dat het alsmaar slechter gaat :( Ik heb mijn oma een keer mee uit eten genomen naar een tapas-restaurant. Als ik dan zie hoe leuk ze dat vindt en iedereen vertelt dat ze allemaal verschillende hapjes gegeten heeft, dan is t echt stom dat ik en andere kleinkinderen dat niet vaker doen.
<<

Anoniem216

Bericht 13 Aug 2014 08:35

Re: Begrijpelijk of stel ik me aan?

...
Laatst gewijzigd door Anoniem216 op 11 Okt 2017 16:03, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9786

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 13 Aug 2014 12:00

Re: Begrijpelijk of stel ik me aan?

Echt meiden, ga gewoon naar je oma en opa toe! Inderdaad, straks zijn ze er niet meer. Ik heb al 10 jaar geen opa's en oma's meer en ik mis ze nog steeds. Dus geniet ervan nu het nog kan.

Oke, dat even tussendoor :)
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 13 Aug 2014 12:35

Re: Begrijpelijk of stel ik me aan?

Ja, eens met Tabbie! Echt.. we worden zo snel opgeslokt door je vriend, vrienden, werk, andere leuke dingen. Maar als ze er niet meer zijn is het toch echt een ander verhaal. Ik heb ook geen opa's en oma's meer.. en ik mis ze! Hoezeer ik soms ook vond dat ze zeurden, of het niet zo geweldig was langs te gaan want ik had wel andere dingen te doen.

Ok. Ik word oud. Ik ga dit soort dingen zeggen.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:25

Bericht 13 Aug 2014 12:37

Re: Begrijpelijk of stel ik me aan?

Ook eens met Tabbie en Caro die van mij zijn allemaal op jonge leeftijd overleden en mijn laatste oma toen ik 12 was en ik ben nog steeds 'jaloers' op mensen die nog wel hun opa/oma hebben en die er nog bij zijn als ze gaan trouwen etc.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 13 Aug 2014 13:22

Re: Begrijpelijk of stel ik me aan?

Tabbie schreef:Echt meiden, ga gewoon naar je oma en opa toe! Inderdaad, straks zijn ze er niet meer. Ik heb al 10 jaar geen opa's en oma's meer en ik mis ze nog steeds. Dus geniet ervan nu het nog kan.

Oke, dat even tussendoor :)


Helemaal mee eens. Ik ging redelijk vaak bij mijn Opa en Oma's langs, maar nu vorige week mijn Oma is overleden voelt het toch alsof het niet vaak genoeg was.
<<

Anoniem301

Bericht 13 Aug 2014 14:37

Re: Begrijpelijk of stel ik me aan?

Ik heb echt heel weinig met mijn oma, dus voor mij gaan bovenstaande niet echt op. Is maar net hoe de band met opa en oma is, of je vaker langs moet gaan omdat ze al oud zijn lijkt me :)
<<

Anoniem122

Bericht 13 Aug 2014 14:45

Re: Begrijpelijk of stel ik me aan?

Eens.. Ik zie mijn opa en oma ook nauwelijks nog.. Ze wonen hier sowieso ver vandaan, 1,5 uur rijden, dus je gaat niet even voor een uurtje op bezoek.
Zie ze gemiddeld 1x per jaar nu nog maar, sinds ik op mezelf woon.
<<

Anoniem304

Bericht 13 Aug 2014 15:07

Re: Begrijpelijk of stel ik me aan?

Ga je nog reageren TO?>
Volgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers