Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Reisrubriek #10: Parijs

<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9774

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 05 Aug 2014 21:00

Reisrubriek #10: Parijs

Parijs - de stad van de liefde, de mode, de Eiffeltoren en Quasimodo - is een stad om verliefd op te worden. De hoofdstad van Frankrijk kent een interessante geschiedenis die tot enkele duizenden jaren teruggaat, het heeft een unieke cultuur, prachtige bezienswaardigheden, enorm veel musea en een charmante sfeer die je zeker vlinders zal geven bij een wandeling langs de Seine. Parijs is niet voor niets de culturele hoofdstad van Frankrijk.

Voor mij gaat er geen jaar voorbij zonder een bezoekje aan deze stad. Ondanks dat ik dol ben op stedentrips, kunnen andere Europese steden voor mij niet tippen aan Parijs.

Ook hier kan je heerlijke pasta eten (sorry, Rome) en genieten van opera (sorry, Wenen)

Afbeelding

Dit is de stad waar ik gewoon verliefd op ben en me graag bevind. Dus dit keer niet een lijstje met alleen maar bezienswaardigheden, maar een top 10 van mijn favoriete dingen die ik niet over kan slaan bij een bezoekje aan 'mijn' stad.

1. Het bezoeken van de Notre Dame. Na het zien van ‘De Klokkenluider van de Notre Dame’ raakte ik als klein meisje gefascineerd door die grote getekende kathedraal met enorme klokken en pratende waterspuwers. De eerste keer dat ik daarna in Parijs was moest en zou ik die waterspuwers zien en aanraken. En dat kon door de kathedraal te beklimmen! Aan de zijkant vind je een klein deurtje die je brengt naar de trappengang. Niet zo’n klimmer? De pracht van de gotische architectuur is een bezoek aan het eilandje waar deze bezienswaardigheid staat, is het al meer dan waard.

Afbeelding

2. Het beklimmen van de Sacre Coeur. Een heel eind verderop vind je een geheel andere kerk. Waar de Notre Dame donker en mystiek is en omringt door water, is de Sacre Coeur heilig wit en staat hoog op een berg. Neem de metro naar Anvers en zie de prachtige basiliek statig in de horizon verschijnen. Je begint dan onderaan de brede lange trappen en geniet van een prachtig uitzicht van de Sacre Coeur. De trappen zijn altijd heel druk en ook ideaal om lekker op te chillen, net als vele locals en toeristen doen. Na dit meerdere keren gedaan te hebben, merk ik dat je na deze klim minder fut hebt om ook nog eens de kerk zelf te beklimmen. Maar dit is iets wat je gewoon niet mag missen! Neem daarom de metro naar Abbesses (of nog hoger Lamarck – Caulaincourt). Het is vanuit daar iets verder lopen, maar minder klimmen. Ook kan je het treintje naar boven nemen. Laat je daarna betoveren door het uitzicht vanuit het torentje van de Sacre Coeur, waar je echt heel Parijs en zijn bezienswaardigheden kan zien.

Afbeelding

3. De Moulin Rouge moet je een keer bezocht hebben. De beroemde cancan (erotische dans) is hier geboren en nog steeds staat er elke avond een mega lange rij voor de deur van deze rode molen om topless dames te zien dansen. Het is daarom handig om van te voren al kaarten te hebben. Ik vond het een super ervaring en elke cent waard (ondanks de krappe stoeltjes en weinig beenruimte). We hadden enorm veel lol met onze tafel en de fles champagne was ook zo op!

Afbeelding

4.Wanneer je een echte kunstliefhebber bent, kun je je lol niet op in Parijs. Alle musea zijn de moeite waard! Mijn favoriet blijft echter het Louvre. Niet alleen voor de Mona Lisa, maar ook voor de vele andere schilderijen en beelden, zoals de Venus de Milo. Dan Brown fan? Doe dan de Da Vince Code tour en zie zelfs het toilet waaruit de professor Landon ontsnapt.

Afbeelding

5.Andere musea, zoals Musea d’Orsay zijn ook zeker de moeite waard. Alleen al de architectuur van de gebouwen zijn prachtig om te zien en ik zelf kan uren kijken naar de waterlelies van Monet in het Orangerie Museum. Ook leuk om te weten, elke zondag zijn alle musea gratis te bezoeken. Houd dan wel rekening met lange rijen, dus wees er vroeg bij. Onder de 26? Dan kan je gewoon elke dag van de week gratis naar binnen!

Afbeelding

6. Misschien iets uit de route en luguber, maar de begraafplaats Père-Lachaise moet je zeker eens bezocht hebben. Bewonder de sierlijke details van de tombes en bezoek de graven van Edith Piaf, Chopin of Jim Morrison of één van de vele anderen bekenden die hier begraven zijn. Neem daarna een terrasje in de buurt en je zult versteld zijn dat een drankje hier al snel de helft kost dan op de Champs-Élysées.

Afbeelding

7. Ronddwalen in The Latin Quarter is geen straf. Deze studentenwijk kent vele leuke bakkertjes, bloemenzaken, restaurants en hotels. Geniet van lekkere pasta gerechten in sfeervolle restaurants of eet gewoon een lekkere crêpe op straat. (een crêpe is sowieso een must als je in Parijs bent!) Ik vind dit ook zeker één van de beste wijken om een hotel te boeken. Vooral als je ’s avonds ook nog lekker erop uit wilt, romantisch langs de Siene wilt wandelen of gewoon in een leuk wijkje wilt zitten. Nog een voordeel: dit allemaal tegen normale prijzen.

Afbeelding

8. Ben je er met zonnig weer? Luier dan in de tuinen van het Louvre. Ook de locals genieten in de Jardin du Tuileries op een stoeltje van de zon of kijk naar de hardlopers die hier doorheen komen. Of geniet in Jardin de Luxembourg (5th Arrondissement) Weer eens wat anders dan een terras op een druk plein en gewoon gratis.

Afbeelding

9. Winkelen! Dat kan echt uitstekend in Parijs. Bij de grote merken langs de Champs-Élysées of in de Honour. Ook altijd een aanrader: de Disney-winkel. Niet alleen de buitenkant valt op, maar ook binnen is de zaak prachtig. Dus ook als je niets wilt kopen, loop dan zeker even binnen. Vergeet ook niet Galeries Lafayette, welke enkel al prachtig is om zijn prachtige glazen koepel. Bij de Sacre-Coeur vind je enorme stoffenwinkels en ook kleine designzaakjes. Voor ieder wat wils dus!

Afbeelding

10.En dan als laatste favoriet: ik ben dol op Milkshakes. Altijd als ik in Parijs ben, ga ik heerlijk ergens terrassen (of eigenlijk elke dag meerdere keren ) en geniet ik van een milkshake. En nee, niet een milkshake als bij de McDonalds. Maar een milkshake die gemaakt wordt met melk en een bolletje ijs. Jamjam, dat is voor mij heerlijk genieten.

Afbeelding

Tip 1: nog onder de 26 of student? Dan kan je bijna overal gratis naar binnen. Bij alle grote musea en ook bij bijvoorbeeld de Arc de Triompf. Veel mensen beseffen dit niet en betalen gewoon, zonde natuurlijk, want van dat bedrag kan je ook een terrasje pakken.

Afbeelding

Als je na deze reistips en beelden verlang naar een bezoek aan het karakteristieke Parijs, dan kan je de auto, de bus, de trein of het vliegtuig nemen. De stad is uitermate goed bereikbaar! Vanaf Utrecht ben je in zo’n 5 uur in Parijs en je vind vaak leuke aanbiedingen voor het vliegtuig of de supersnelle TGV. Pak je de auto? Kies dan een hotel in de ring van Parijs. Dezen hebben vaak gratis parkeergelegenheid en je hoeft niet te navigeren op de drukke wegen langs de Arc de Triompf. Durf je deze uitdaging wel aan? Dan kan je vaak een parkeerplek goedkoper van te voren boeken via internet.

Tip 2: vind je de locals onbeleefd? Probeer dan eens in het Frans te bestellen in plaats van in het Engels. Al is het maar een paar woordjes, je zult zien dat ze dit zeer waarderen.

Afbeelding

Om vanuit je hotel naar het centrum te gaan of gewoon om door Parijs te reizen van de ene bezienswaardigheid naar de andere heeft Parijs een heel duidelijk en goedkoop metrostelsel. Dit werkt heel vaak veel beter dan de openbare bus en soms krijg je er ook een hele show bij.

Afbeelding

Wil je toch liever bovengronds blijven, dan kan je het beste een hop-on-hop-off bus pakken. Deze is echter relatief gezien duur, maar deze stoppen wel heel de dag door bij alle belangrijke plekken en hebben ook audio met toeristische informatie over deze plekken/bezienswaardigheden. Tussen de Sacre Coeur en Moulin Rouge rijdt ook een treintje. Deze 'le Petit Train' is een paar euro, geeft ook uitleg over de charmante wijk Montmartre en zorgt ervoor dat je niet hoeft te klimmen (scheelt je echt meer dan honderden traptreden).

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Tabbie op 06 Aug 2014 20:00, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Burgemeester Johanna

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 384

Geregistreerd: 01 Feb 2014 09:40

Bericht 06 Aug 2014 06:24

Re: Reisrubriek #10: Parijs

Alweer rubriek nummer10 :banaan: Dank voor je bijdrage :)
<<

Anoniem119

Bericht 06 Aug 2014 06:38

Re: Reisrubriek #10: Parijs

Leuk! Parijs is zo'n mooie stad! Alle dingen die je beschrijft heb ik wel eens bezocht (behalve de moulin rouge, dat trekt me niet), en inderdaad musea zoals het musee d'Orsay kan ik ook echt aanraden. Zo'n prachtig gebouw.
En Quartier Latin is ook een van mijn favoriete wijkjes, lekker levendig.

En Jardin du Luxembourg m'n favoriete park!

Weet niet of je de Velib had beschreven, maar fietsen door Parijs vind ik ook altijd super leuk om te doen.

Oh en toch even kleine opmerking: Ik neem aan dat de burgemeesters het zoals elk stuk wel hebben nagelezen maar het ene moment spreek je mensen met je aan en andere momenten met u. Ik zou dat nog even veranderen als ik jou was.

Maar erg leuke opzet zo met die tien dingen. Ik moet er nodig weer eens naar terug.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9774

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 06 Aug 2014 10:29

Re: Reisrubriek #10: Parijs

Thanks Marin. Heb die u/je even aangepast.

Moulin Rouge trekt mij in principe ook niet, maar het was zo'n geweldige avond dat ik toch vind dat iedereen een keertje heen moet :dance: Maar dat heb ik altijd met dingen waarbij ik zoveel gelachen heb.

Oh en ik bedacht me opeens wat echt te gek zou zijn: trouwfoto's in de muse d'Orsay! Met die klok dan en tegenlicht :love:

Ik moet ook nog dit jaar erheen. Loop al maanden te zeuren haha. Heb mijn Parijs-kick weer nodig. Misschien ga ik dan eens dat fietsen proberen. Nog nooit gedaan, maar ben dan ook geen fietser (leef zelfs in een mega stad zonder fiets :palm:)
<<

Anoniem119

Bericht 06 Aug 2014 10:43

Re: Reisrubriek #10: Parijs

Ja super gaaf. Ik heb ook hele gave foto's gemaakt met die klok met silhouetten. Was mijn eerste fototripje in m'n eentje, jaren geleden.
<<

Anoniem321

Bericht 06 Aug 2014 11:25

Re: Reisrubriek #10: Parijs

Leuk stukje Tabbie! Parijs heeft ook mijn hart gestolen. Ik ben er in maart een lang weekend geweest met mijn vriend.
Ik vind dat je de echte must sees en must do's omschrijft.
Ik kan Parijs ook aanraden!
<<

Anoniem147

Bericht 06 Aug 2014 12:08

Re: Reisrubriek #10: Parijs

Leuk geschreven. Wel heel anders dan hoe ik het ervaren heb haha. Misschien door je foto's en alle zon.

Wij waren er dit jaar begin februari het het was kouhoud! Ondanks dat ik het een leuke stad vond kan het voor mij dan weer niet tippen aan Londen of Stockholm.

En ik vond het er zo ontzettend duur qua drinken. Je kon bijna beter een fles wijn bestellen dat iets fris :drunken: Dus dan hebben we af en toe maar gedaan hahahaha.

Door jou stukje wil ik toch wel graag een keer met mooi weer naar Parijs. Heb het vermoeden dat ik het dan heel anders zal ervaren.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9774

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 06 Aug 2014 13:04

Re: Reisrubriek #10: Parijs

Is inderdaad heel anders Marni. Al kan je rond Kerst wel weer genieten van Gluhwein en een kerstmarkt rondom de Sacre Coeur. Ook leuk in de sneeuw (weer eens iets anders dan de Duitse Kerstmarkten).

En wijn hoort er gewoon bij in Parijs. Wat nou cola :p

Thanks Ragazza. Lijkt me ook heerlijk om met je vriend een weekend te vertoeven.
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:20

Bericht 06 Aug 2014 14:14

Re: Reisrubriek #10: Parijs

Ja die fietsen zijn ideaal inderdaad!
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12146

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 06 Aug 2014 19:21

Re: Reisrubriek #10: Parijs

leuk stukje ik hou van parijs
Afbeelding
<<

Anoniem141

Bericht 06 Aug 2014 19:40

Re: Reisrubriek #10: Parijs

Leuk stukje ! Alleen musea zijn gratis onder de 26, niet onder de 27!
<<

Verde

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:04

Bericht 07 Aug 2014 12:29

Re: Reisrubriek #10: Parijs

Leuk stukje en goede tips!

Doet me denken dat ik er ook weer eens heen wil, en dat ik nog gratis de musea in kan stimuleert alleen maar meer!
<<

Anoniem216

Bericht 08 Aug 2014 11:41

Re: Reisrubriek #10: Parijs

...
Laatst gewijzigd door Anoniem216 op 02 Okt 2017 09:22, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 09 Aug 2014 08:35

Re: Reisrubriek #10: Parijs

Jaa, leuk om te lezen. Ik moet er ook echt weer eens heen! Sinds ik verhuisd ben uit Parijs ben ik nog niet weer terug geweest. Hopelijk volgende zomer met man en kids.

Ik wil de Buddha Bar (Rue Boissy d'Anglas) nog meegeven als tip voor een leuke avond. Wij hadden daar echt altijd de gezelligste avonden.
En om te shoppen Val D'Europe Shopping Center in Marne la Vallee (ReR A 1 halte voor Disneyland). Er zit ook een designer oulet.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

ekiaam87

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1500

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:38

Bericht 09 Aug 2014 12:44

Re: Reisrubriek #10: Parijs

Je kan ook leuk shoppen in Quatre Temps, halte La Defense, andere kant van Parijs, ook veel leuke eettentjes! Kan je gelijk de Grande Arche bezoeken http://nl.wikipedia.org/wiki/Grande_Arche
<<

Vanya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3729

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:43

Bericht 10 Aug 2014 11:44

Re: Reisrubriek #10: Parijs

Leuk geschreven! Ik ben nog nooit in Parijs geweest en eerlijk gezegd stond Parijs ook nooit heel hoog op mijn lijstje, bij mijn vriend ook niet. We hadden het er wel al eens over dat Parijs voor ons niet ver is (wonen in België dus met de auto ben je er zo). Na het lezen van jouw reisrubriek ben ik alleen maar enthousiast geworden over deze stad en nu wil ik er zeker heen.
Handige tips ook een mooie foto's!
If you cannot do great things, do small things in a great way.
<<

Mezzoforte

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 469

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 10 Aug 2014 12:07

Re: Reisrubriek #10: Parijs

Leuk geschreven, is ook een van mijn favoriete steden. Is er trouwens ergens een overzicht van de andere reeds geschreven delen in deze rubriek?
<<

psv-forever

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 141

Geregistreerd: 04 Sep 2013 23:43

Woonplaats: Ile de france, departement 77

Bericht 12 Aug 2014 12:57

Re: Reisrubriek #10: Parijs

Vergeet de mur de je t aime niet, vlakbij d sacrecoeur. Metro 12, abbesses

http://www.montmartre-guide.com/histoires_montmartre/mur-des-je-t-aime/

En de grande mosque de paris, place monge metro 7. Daar is ook de rue mouffetard , ook leuk om door heen te lopen.
http://www.parissecret.fr/la-grande-mosquee-de-paris-symbole-de-paix-et-de-fraternite/




De catacombes, bij denfert rochereau, rer B
<<

Anoniem168

Bericht 12 Aug 2014 13:12

Re: Reisrubriek #10: Parijs

Leuk stukje! Ben nog nooit in Parijs geweest, misschien toch maar eens doen. :)
<<

Chocoholic

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 290

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:52

Bericht 15 Aug 2014 09:05

Re: Reisrubriek #10: Parijs

Leuk geschreven Tabbie! Parijs is echt mijn lievelingsstad, ik ga gelukkig in januari weer :love:
Look past the end
It's a dream, as it's always been
All life lives on if we've ever loved it
<<

Anoniem193

Bericht 15 Aug 2014 09:11

Re: Reisrubriek #10: Parijs

Tabbie en andere parijs liefhebbers. Kijk eens op www.parijsmijnstad.nl Is een super mooie site, van een parijs liefhebber.

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers