Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Basilicum

<<

Anoniem186

Bericht 04 Aug 2014 15:29

Basilicum

Hebben jullie nog ideeën wat ik daarmee kan doen? M'n basilicumplantje is nogal op dreef, ik heb zoveel.

Ik gooi het door de soep, de pastasaus, eet het met mozzarella en tomaatjes. En verder weet ik het eigenlijk niet.
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 04 Aug 2014 15:32

Re: Basilicum

Pesto van maken! Als je die goed onder de olie zet is t lang houdbaar.
Leuk is dat trouwens, wij hadden echt een hele grote basilicumplant die het goed deed. Jammer genoeg is ie gestolen :nopompom: Nu zijn we weer opnieuw begonnen, maar t duurt wel even voordat ie groot genoeg is.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 04 Aug 2014 15:40

Re: Basilicum

Ja pesto idd, of een kruidenboter! Vet lekker, roomboter smelten, wat zout en gehakte kruiden (in jouw geval basilicum) erdoor roeren en weer laten stollen.
#teammaple🍁
<<

Anoniem313

Bericht 04 Aug 2014 15:54

Re: Basilicum

Basilicum is ook lekker met aardbeien.
<<

Anoniem119

Bericht 04 Aug 2014 15:56

Re: Basilicum

Ik heb laatst heerlijke citroen pesto gemaakt met ene lading basilicum, citroen rasp, citroen sap, olijfolie, pijnboompitten en parmezaanse kaas. Kip in gemarineerd en gebakken. Was heerlijk.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 04 Aug 2014 16:59

Re: Basilicum

Urban Naked schreef:Ja pesto idd, of een kruidenboter! Vet lekker, roomboter smelten, wat zout en gehakte kruiden (in jouw geval basilicum) erdoor roeren en weer laten stollen.


Dit kan je vervolgens in ijsblokjes vormpjes bedekt met huishoudfolie invriezen, dan heb je er lekker lang plezier van! Overigens laat ik de boter altijd gewoon op kamertemperatuur komen en prak dan met een vork de kruiden er door.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem125

Bericht 04 Aug 2014 17:34

Re: Basilicum

Je kan ook basilicumwater maken, gewoon wat basilicum in het water leggen, laten intrekken en dan smaakt je water ernaar, ik vind het heel lekker fris in de zomer.
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2383

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:09

Bericht 04 Aug 2014 19:37

Re: Basilicum

Dat basilicumwater en de combinatie met aardbeien ga ik eens proberen, ik kende eigenlijk ook alleen de combinaties die Jans in haar openingspost beschrijft.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Anoniem186

Bericht 06 Sep 2015 17:20

Re: Basilicum

Het is weer zo ver. M'n basilicumplant is ontploft. Nog meer leuke recepten?

Zou je pesto eigenlijk in kunnen vriezen?
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5683

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 06 Sep 2015 20:23

Re: Basilicum

Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

anoniem203

Bericht 06 Sep 2015 20:27

Re: Basilicum

Ja pesto kan je invriezen. Handig in bijv. zo'n rubbere ijsblokjes ding. Hoef je iedere keer maar 1 zo'n dingetje uit te drukken als je maar een beetje nodig hebt.
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:55

Bericht 07 Sep 2015 03:16

Re: Basilicum

Aardbeien jam met basilicum, lekker!
<<

Anoniem123

Bericht 07 Sep 2015 08:59

Re: Basilicum

ik vries basilicum ook in. Al is vers wat lekkerder maar vind het altijd wel handig om wat achter de hand te hebben.
<<

Anoniem186

Bericht 07 Sep 2015 09:45

Re: Basilicum

Vries je dan gewoon de blaadjes zo los in?

Ik ga de pesto maar gewoon eens proberen in te vriezen. Zo zonde om al die basilicum weg te gooien.
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 07 Sep 2015 11:26

Re: Basilicum

Ik heb ook aardig wat basilicum en heb van het weekend dit recept gemaakt: http://www.boodschappen.nl/recepten/kip ... okte-zalm/ Heb meer basilicum gebruikt dan voorgeschreven wordt en we vonden het beiden een lekker gerecht. 't is natuurlijk niet zoals de authentieke saltimbocca is of wordt gemaakt, maar een keer wat anders is ook niet erg :wink:
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Anoniem123

Bericht 07 Sep 2015 11:58

Re: Basilicum

Jans schreef:Vries je dan gewoon de blaadjes zo los in?

Ik ga de pesto maar gewoon eens proberen in te vriezen. Zo zonde om al die basilicum weg te gooien.


ja gewoon hele blaadjes. Ik doe ze in zo'n zakje met zo'n rits. Dan kan ik het zakje zo weer goed dicht doen als ik er wat uitgehaald hebt.
<<

Emmeve

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 512

Geregistreerd: 22 Sep 2014 15:00

Bericht 07 Sep 2015 14:50

Re: Basilicum

Op de pizza, zowel lekker op een gewone pizza als bloemkoolpizza.

In hartige muffins, bijvoorbeeld zoals: http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R9 ... cummuffins
Misschien is het ook lekker in eimuffins.
If only wishes could be dreams and all my dreams could come true..
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 07 Sep 2015 15:15

Re: Basilicum

Ik heb zo'n hamburger pers, daar had ik laatst gehakt in gedaan op smaak gebracht met peper, zout en een geraspte ui in een dun laagje, vervolgens mozzarella en basilicum ( en de randen iets vrij gelaten) en dan weer een dun laagje gehakt en dat goed aanduwen. Dat kan natuurlijk ook prima zonder die pers.
Daarbij hadden wij nog gebakken uienringen en uitgebakken spek en dat op een Italiaanse bol ingesmeerd met een beetje groene pesto ( kan je dan ook vers maken van de basilicum), sla en plakjes tomaat. Daarbij een salade caprese. Misschien niet de meest verantwoorde/ gezonde maaltijd, maar wel echt super lekker! Als je in de hamburger bijt komt de gesmolten mozzarella tevoorschijn.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem237

Bericht 10 Sep 2015 09:26

Re: Basilicum

Even een vraagje aangezien jullie allemaal een basilicum plantje hebben.
Mijn plantje heb ik in het voorjaar buiten gezaaid en is nu dus een flinke plant maar vorig jaar heb ik de plant naar binnen gehaald toen het kouder werd en kort daarna was tie dood. :(
Zou ik het plantje buiten moeten laten in de winter of hoe zorg ik er anders voor dat tie het verschil in temperatuur aan kan? Eerst een paar dagen in de schuur is geen optie want daar is het verschil in temperatuur echt heel minimaal met in huis.

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers