Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Groente

<<

Anoniem186

Bericht 26 Jul 2014 17:50

Groente

Hoeveel en welke soorten groente eten jullie gedurende de week?

Eten jullie ook wel eens aparte groentes of kiezen jullie vaak voor dezelfde soorten?

Hoeveel soorten groente eten jullie bij 1 avondmaaltijd? En hoeveel is dat qua gewicht?

Dit is een groentetopic. Als je nog meer wilt vertellen of vragen over groente, vertel het gerust. :)
<<

Dropveter

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1919

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 26 Jul 2014 17:55

Re: Groente

Ik weeg nooit groente af eigenlijk. maar zoals bijv vanavond heb ik 3 uien (kleinere) en 1 prei gepakt en gewokt met worstjes en daarbij rijst. Daar hebben vriend en ik samen de helft van gegeten denk ik. Morgen de rest.

Gisteren had ik voor mijzelf (vriend lust dat niet) een kwart chinese kool, met 2 champignons (die waren nog over) en even denken ..o ja een ui (grotere).

Andere keer eet ik bijv weer een grote bak met salade. Ik probeer elke dag wel groente te eten.

Oow en vaak nemen we paprika, ui, prei ...maar nu heb ik ook rabarber gekregen dus die gaan we eten van de week, sla eet ik, courgettes, wortels ja eigenlijk van alles wel ... ik probeer steeds meer uit. Maar ik wil nog meer dingen proberen zoals bijv venkel...maar daar moet ik dan nog even bij bedenken waar ik dat bij doe.
<<

Anoniem186

Bericht 26 Jul 2014 18:02

Re: Groente

Venkel is echt heel lekker door de risotto! Ipv of icm een uitje.

Ik sta half te koken, half te forummen, dus ik reageer later uitgebreider.
<<

Dropveter

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1919

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 26 Jul 2014 18:08

Re: Groente

Waar is het nog meer lekker bij?

En kook ze ;)
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 26 Jul 2014 18:16

Re: Groente

Ik kan je vragen niet zo goed beantwoorden Jans, want het verschilt per dag! Meestal wel minimaal 2 soorten groente (want ui zit overal bijna wel door/bij), ook altijd minimaal 200 gram per persoon vaak zelfs meer. We eten veel verschillende soorten groente, maar nooit echt nieuwe soorten.
Wat we vaak eten: alle soorten ui, paprika, broccoli, sperziebonen, snijbonen, alle sla soorten, wortels, prei, spinazie, (diepvries) doperwten, alle koolsoorten, champignons/paddenstoelen, taugé, tomaat en komkommer.

Wat is jullie beste recept met een niet 'standaard' groente?
<<

Anoniem186

Bericht 27 Jul 2014 08:00

Re: Groente

Ibbel, je kan het ook rauw eten door een salade. Of in een ovenschotel. Ik vond beide niet zo lekker, terwijl ik het door de risotto echt heerlijk vind.

Dat is ook een leuke vraag, green pepper. Daar ga ik even over nadenken.
Ik zal zelf m'n eigen vragen ook even beantwoorden.
<<

Anoniem166

Bericht 27 Jul 2014 08:08

Re: Groente

Ibbel, ik vind deze gerechten met venkel heel erg lekker:

http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1 ... omatensaus

http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R8 ... ppelpitjes

Laatst had ik soep met venkel gemaakt, maar dat rook naar kots, dus heb ik het weggegooid. Brrr, ik zag het niet eens meer zitten om het op smaak te maken.
<<

Anoniem186

Bericht 27 Jul 2014 08:14

Re: Groente

Ik probeer wel zoveel mogelijk verschillende soorten groente te eten, maar er zijn wel een paar soorten die we regelmatig eten.
Broccoli, zuurkool, pompoen, sperziebonen, wortel, doperwtjes, courgette, bietjes, witlof het meest. En dan uiteraard ook veel ui, paprika en prei. En vaak wat rauwkost zoals komkommer en tomaat (hoewel we tegenwoordig wat vaker de nachtschade groentes beperken).

Ik heb regelmatig abonnementen gehad op van die groentepakketten. Dan krijg je ook wel eens de wat apartere groentes, dat is wel erg leuk. Nadeel van zo'n pakket is alleen dat je zo gebonden bent aan wat je eet.

We eten meestal wel zo'n 200-300 gram groente per persoon (volwassene dan). Het liefst eet ik minimaal 2 a 3 soorten groente per maaltijd. Maar soms komt het ook wel eens voor dat we maar 1 soort eten (zoals bij zuurkool). Alleen vind ik 200 gram van 1 groente best saai.

Nog een vraag:
Wat eet je weinig, maar zou je meer van willen eten?
We eten weinig kolen, dat zou ik wel meer willen eten (in de winter dan), receptjes daarvoor zijn welkom.
Sla eten we weinig, maar dat vind ik niet erg, ik ben niet zo'n sla mens.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8475

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 27 Jul 2014 09:10

Re: Groente

We eten elke dag wel groente, meestal zitten we met het diner tussen de 150 en 250 gram pp, en vaak eet ik tussendoor nog wel tomaatjes, worteltjes of stukjes paprika.

Wat we vaak eten: ui, paprika, courgette, aubergine, sperziebonen, tomaat, broccoli, worteltjes, doperwten, sla, taugé, komkommer, pompoen, mais en paksoi.

We eten niet zo vaak bloemkool, dat kook je al snel wat te lang en dan vind ik het niet lekker. Ook eten we bijna nooit champignons helaas, daar houdt mijn vriend niet van. Prei zouden we eigenlijk ook vaker kunnen eten, die vergeet ik vaak maar dat vind ik wel lekker!
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Anoniem186

Bericht 27 Jul 2014 09:42

Re: Groente

Bloemkool is hier ook geen favoriet. Van de week had ik nasi gemaakt van bloemkool ipv rijst. En dat was echt super lekker!

Ik zal het recept even opzoeken.

Komt tie:

Een hele bloemkool in de keukenmachine klein maken.

Stukje gember, 3 tenen knoflook, lepeltje citroengras (ik had geen verse meer) lepel sambal, zwarte peper in de vijzel stampen.

2 uien, 1 paprika en wat champignons snijden.

Kipfilet in stukjes knippen.

Bakje (biologische) spekjes bakken.

200 ml bouillon opwarmen (ik heb bakjes zelfgetrokken kippenbouillon in de vriezer staan)

Uitjes samen met het prutje uit de vijzel in een grote wok met kokosolie fruiten.
Daarna de paprika erbij. Eventjes bakken en dan de champignons erbij.
Vervolgens de kip toevoegen en dan de bloemkool.
Giet de bouillon erbij en laat dat ruim een kwartiertje zachtjes bakken.
Flinke scheut Japanse zoute sojasaus erbij.
Als laatst de uitgebakken spekjes er doorheen.
<<

Dropveter

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1919

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 27 Jul 2014 09:58

Re: Groente

We eten weinig broccoli of bloemkool of andere kool omdat vriend er niet van houdt. Ik haal soms gewoon wel en vries een deel in of zo. Ik zou dat toch nog wel meer willen eten. En meer onbekendere groentes...de vergeten groentes of bijvoorbeeld zoete aardappel of zo, dat soort dingen. Vaak pak ik toch dezelfde dingen.
Wat ik eerder noemde in andere reactie is niet enige wat we eten overigens. We eten nog wel meer ;)
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 27 Jul 2014 10:17

Re: Groente

Wij kiezen vaak voor wortel, courgette, ui, paprika, sla, broccoli, prei, bloemkool, tomaat, chinese kool, taugé en mais (uit blik). We eten ook zuurkool, aubergine, spinazie, pompoen en witlof, maar niet zo vaak. Andere groente eten we eigenlijk niet of is hier niet te krijgen (sperziebonen bijvoorbeeld, dat hebben ze hier niet). Mijn vriend lust geen champignons en ik geen komkommer en bleekselderij, dus dat eten we niet.

Wij eten veel groente, maar in gewicht weet ik niet hoeveel het is. Gisteren hadden we 1 grote en 3 mini-courgettes en een ui en dat was voor ons doen weinig groente. Bij broccoli eten we bijvoorbeeld 1 hele broccoli per persoon. Vaak maken we een mix van groente; ui, paprika, wortel en courgette. Dat doen we door pasta, taco, couscous, etc, vaak nog met andere groente erbij.
Soms eten we een dagje zonder groente, als we even snel een tosti maken ofzo. Maar daarentegen eten we wel vaak salade of soep voor lunch.

Laatst ging er trouwens iemand voor ons koken (4 personen totaal) en ze koos een wereldgerecht. Dat eet ik al niet, maar prima. Toen deed ze er een courgette, een ui en wat bosuitjes door en toen zei ze; nou, er moet nog een paprika door, maar die bewaar ik wel voor de volgende keer, want anders wordt het wel heel veel groente. Haha, ik vond dat zo raar. Toen kwam ik dus nog niet eens aan 100 gram denk ik!
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 27 Jul 2014 15:13

Re: Groente

Wij eten elke dag groente. Ik heb geen idee van de precieze hoeveelheden, want ik weeg nooit dingen af, maar over het algemeen wel genoeg volgens mij. Als we bijvoorbeeld pasta of een rijstgerecht eten doe ik er ook altijd extra groente bij in. Helemaal geen groente komt bij ons alleen voor als we patat halen en dat is misschien 1 keer per drie maanden.
Groentes die wij regelmatig eten zijn: broccoli, paprika, ui, champignons, prei, sperzieboontjes, sla, tomaat, sugar snaps, peulen, courgette, aubergine, witlof, spinazie (soms vers, soms diepvries, ligt aan het gerecht wat we er mee maken), erwtjes (diepvries of pot). Ook eten we weleens worteltjes, snijbonen, zo'n potje bruine bonenschotel van hak ofzo, of bietjes. Groene asperges zijn ook heerlijk, maar eten we niet zo vaak. Ik probeer in ieder geval wel veel af te wisselen, zowel qua soorten als bereidingwijze.
We eten nooit bloemkool, dat lust ik echt niet. Wat we ook nooit eten is boerenkool, andijvie (we houden beide totaal niet van stamppotten enzo), kapucijners (mijn man eet dat heel soms als ik er niet ben) en rode kool.
Laatst gewijzigd door Mizz_S op 27 Jul 2014 23:27, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:49

Bericht 27 Jul 2014 18:07

Re: Groente

Hoeveel en welke soorten groente eten jullie gedurende de week?
Wij eten bij iedere avondmaaltijd groente, meestal 200 gram pp, mijn man soms wat minder, ik soms wat meer. We eten vaak ui, paprika, champignons, prei, courgette, sperziebonen, snijbonen, bloemkool, rode kool, sla, komkommer, tomaat, avocado, spinazie en wortels. In het seizoen regelmatig asperges. Af en toe andijvie, witte kool, boerenkool, Chinese kool, rabarber, peultjes, bieten en vast nog meer groentes die ik nu vergeet.

Eten jullie ook wel eens aparte groentes of kiezen jullie vaak voor dezelfde soorten?
Ik probeer zoveel mogelijk te varieren, maar ik kom toch regelmatig op dezelfde groentes uit.

Hoeveel soorten groente eten jullie bij 1 avondmaaltijd? En hoeveel is dat qua gewicht?
Als we aardappels/vlees of vis/groenten eten dan eten we één soort groenten, soms nog een komkommersalade of zo erbij. Als we wokken, pasta, rijst, wraps of zo eten, dan gaan er minstens twee of drie verschillend soorten groenten in.
<<

Anoniem125

Bericht 27 Jul 2014 18:28

Re: Groente

Ik eet 's ochtends vaak een green smoothie waar (100g) verse spinazie ingaat. Met de lunch vaak iets met avocado, tomaten, of verse soep op mijn werk. 's Avonds ook nog groente, vaak ui, paprika, champignons, sperziebonen, edamame, andere soorten bonen, courgette, aubergine, witlof, bloemkool. Gewoon de normale dingen eigenlijk, tenminste voor ons is dat normaal. Ik begrijp dat er ook mensen zijn voor wie groenten echt iets is wat ze nauwelijks eten, voor mij is het met fruit het belangrijkste element uit mijn voeding.
Laatst gewijzigd door Anoniem125 op 27 Jul 2014 18:36, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 27 Jul 2014 18:31

Re: Groente

Wij eten elke dag groente behalve als we frietjes eten, zoals vandaag :smile:

We eten bij het avondeten meestal 1 soort warme groente en daarnaast nog een salade. Dit is dan als we aardappels, groente en vlees eten. Naast pastagerechten eten we ook altijd een rauwkost salade, maar bij nasi bijvoorbeeld weer niet. Ik ga uit van 200 gram warme groente per persoon dus de salade is extra. Daarnaast eet ik bij de lunch vaak ook nog worteltjes, cherrytomaatjes of komkommer.

Ik zou meer variatie willen in de warme groente. Het is nu vaak sperzieboontjes, erwten, bloemkool of spinazie. Daar zou ik wel meer in willen variëren. Ik probeer dan wel elke week minstens eenmaal te kiezen voor een groentesoort die we niet vaak eten maar ik merk dat ik bij het boodschappen doen vaak grijp naar de vertrouwde groentes. Zeker voor doordeweeks.
<<

Anoniem125

Bericht 27 Jul 2014 18:36

Re: Groente

Jente schreef:
Laatst ging er trouwens iemand voor ons koken (4 personen totaal) en ze koos een wereldgerecht. Dat eet ik al niet, maar prima. Toen deed ze er een courgette, een ui en wat bosuitjes door en toen zei ze; nou, er moet nog een paprika door, maar die bewaar ik wel voor de volgende keer, want anders wordt het wel heel veel groente. Haha, ik vond dat zo raar. Toen kwam ik dus nog niet eens aan 100 gram denk ik!

Dat is inderdaad gek. Wij eten hier een courgette per persoon en dan gooi ik er meestal ook nog een ui en nog een andere groente door. En dan nog knoflook en verse kruiden.
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 27 Jul 2014 20:53

Re: Groente

Dat vind ik ook erg weinig Jente. Maar ik zie het ook vaker als ik bij andere mensen eet.

Wij eten bloemkool, broccoli, sperzieboontjes, erwtjes, courgette, aubergine, tomaat, prei, boerenkool, rode kool, spitskool, witlof, spinazie, bietjes, wortels, mais, komkommer, sla, ui, bruine bonen, paprika, pompoen, rabarber..
Ik wissel veel af. Boontjes en broccoli eten wij denk ik het meeste, en tomaten, ui en courgette (dat vaak bij de pasta). Ik koop meestal groenten van het seizoen en probeer ook af te wisselen in het toepassen van de groente. Zo maak ik de ene keer wortelsoep, dan weer eens hutspot, of gewoon lekker gekookt met wat peterselie. Of met prei: lekker door de macaroni of oosterse gerechten, maar ook in preitaart of preisla (daarvoor snij je de prei in ringen, kookt ze heel kort en dan mengen met stukjes appel en evt blokjes ham, en een frisse yoghurtdressing.
Ik probeer minimaal 200 gram per persoon te nemen en dat gaat dan ook wel op.
'Vergeten groenten' zoals schorseneren lijkt me ook weleens leuk om te proberen maar tot nu toe nog niet gedaan omdat ik dan weer niet weet wat ik ermee moet (idee voor nieuw topic :-) ) Eten jullie zoiets weleens?
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5453

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:30

Bericht 27 Jul 2014 21:05

Re: Groente

Er was al een (oud) topic over de vergeten groente, Lookie. Heb hem voor je opgezocht: vergeten-groente-t6130.html?hilit=Vergeten%20groente

Oa een recept van Jans zag ik staan. Misschien heb je er nog iets aan.
<<

Anoniem119

Bericht 27 Jul 2014 21:13

Re: Groente

ik ben gek op groente! Ik eet heel veel stoofpotje, curries en salades dus eigenlijk vrijwel altijd minstens vier soorten groenten. Altijd wel minstens 200 gram. Heerlijk.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 27 Jul 2014 21:19

Re: Groente

Ik eet best wel veel verschillende groenten, maar ik zie hier ook meerdere dingen voorbij komen die ik nog nooit heb gehad (venkel, chinese kool, witte kool)
Witlof, bruine bonen, pompoen, boerenkool (en vast nog wel iets) eten we zelden.
Als ik gewoon los aardappelen/vlees/groenten eet eten we 1 soort groenten. Bij de rest (pasta, wok, rijst) verschillende groenten.
Vaak probeer ik de 200 pp te halen, maar soms is t lastig te schatten, of soms niet goed haalbaar (bijv bij mij plaattaart).

Toch kan de variatie beter, en dan met name in de 1soort groenten. Ik eet relatief weinig aardappelen (die eet ik vaker op mn werk, of in een ovengercht, waardoor ik de andere dagen kies voor gerecht met pasta, rijst, brood en er dus 1 dag overblijft voor 'simpel' aardappel,vlees,groenten.

Bij mijn ouders thuis eten ze ook weinig groenten. Daar kunnen ze met zn 3en of 4en van 1 zak andijvie eten. Maar ook losse groenten of in een gerecht gaat er veel minder in dan dat ik doe.
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem119

Bericht 27 Jul 2014 21:26

Re: Groente

Ik vind het trouwens zo leuk om te zien dat de gewone supermarkten steeds meer verschillende groenten krijgen! Een paar jaar geleden kon ik echt op de markt speuren naar pastinaak en flespompoen of moest ik wachten tot ik weer in Engeland was (waar t wel gewoon te koop was) en nu ligt t zelfs bij de kleine supermarkten af en toe en de grote sowieso standaard in assortiment. Hoewel het ook heel leuk was om t op te speuren, daar niet van. Maar de diversiteit is zó veel groter geworden in de afgelopen vijf jaar. Ik liep laatst door een AH XL echt blij rond, wilde het liefst alle groente kopen, zo veel leuks en lekkers hadden ze. Ik loop dan echt rond als een kind in een snoepwinkel haha. Al die mooie kleuren en vormen van de groente, werd er echt blij van. Beetje gestoort maar ach t is gezond. Zo liep ik overigens ook bij t vlees. Ik ben gewoon gek op mooi, lekker eten!
<<

Anoniem222

Bericht 27 Jul 2014 21:31

Re: Groente

Ik eet elke dag groenten. Sowieso op m'n werk elke dag salade en thuis ook altijd minstens 200 gram met avondeten. Dus aan mijn aanbevolen hoeveelheid groenten kom ik ruim haha.

Ik maak veel curry's, soepen, Marokkaanse gerechten, nou echt van alles eigenlijk. Gebruik dan ook altijd meer dan 1 soort groente. Ik heb niet echt een groente die ik het meest gebruik denk ik. Hangt van het seizoen af en ik maak altijd gewoon iets waar ik zin in heb. Maar de laatste tijd komt de courgette over all het meest aan bod denk ik. En sowieso eet ik echt mega veel tomaat. Zou dat slecht zijn? Haha.
<<

Jente

Kletskop

Berichten: 984

Geregistreerd: 02 Mei 2014 14:43

Bericht 27 Jul 2014 21:36

Re: Groente

Marin, dat heb ik ook! Eerst woonde ik in een kleine stad waar echt bijna niks te krijgen was. Nu woon ik in een grote stad met een hele grote toko met groente en fruit. Ze hebben er gewoon boerenkool! Dat is echt een hele hippe groente hier. En pastinaak, zoete aardappel, pompoen en weet ik veel wat. Dat hadden ze niet in de stad waar ik eerst woonde, dus t is echt een feest om hier boodschappen te doen!
<<

Anoniem119

Bericht 27 Jul 2014 21:42

Re: Groente

Ik heb ook een hele tijd een tomaat verslaving gehad, Harrison. Vooral toen ik in Bulgarije woonde. Daar waren ze zo lekker! Alleen krijg ik spontaan maagzuur als ik ook maar één cherry tomaatje eet dus dat is heel erg balen. Ben echt super super gek op geroosterde tomaten uit de oven.

Ik word ook helemaal blij van die gekleurde tomaatjes. Zo vrolijk.

Haha jente wat leuk dat jij dat ook hebt.
Volgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers