Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Visa USA en Canada

<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 21 Jul 2014 13:26

Visa USA en Canada

Ik ben een beetje een nitwit als het aankomt op Amerika. Ik vlieg met 2 Australiers naar New York vanuit Londen, hangen daar paar weken rond en willen dan de grens over naar Toronto, of direct naar Vancouver, want daar is waar we willen eindigen. Daar blijven we 4 maanden, waar de jongens mogen werken op een working holiday visum en ik, te oud, niet. Daarna gaan we terug naar de USA, waarschijnlijk de westkust en waarschijnlijk daarna naar Zuid Amerika. Allemaal afhankelijk van hoeveel we verdienen en kunnen sparen in Vancouver (ik ga zwart werken).

Ik zie door de bomen het bos niet meer intussen. Ik moet dus een visum voor Noord Amerika, dan hoef ik, als Nederlander met nog Nederlands paspoort geen visum voor Canada toch? Maar ik moet wel bewijzen dat ik Amerika verlaat en later weer Canada verlaat en ook daarna weer Amerika verlaat? Dus ik moet al mijn tickets al geregeld hebben vantevoren? Want stiekem weten we helemaal nog niet hoe lang we waar blijven.

Wie helpt me even uit de brand, zelfs al ik het typ duizelt het me al. Hopelijk snapt iemand het :)
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem173

Bericht 21 Jul 2014 13:29

Re: Visa USA en Canada

Volgens mij hoef je voor Canada idd geen visum te regelen, maar ik dacht wel weten wanneer je het land weer verlaat. Maar pin me er niet op vast.

Amerika is een esta invullen en idd verplicht een retourdatum invullen. Maar of die al geboekt moet zijn daar twijfel ik over, hoewel natuurlijk de uitrit naar Canada voldoende is.

Dus eigk weet ik ook niets :laughcry:
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 21 Jul 2014 13:48

Re: Visa USA en Canada

Bewijs dat je Amerika verlaat krijg je als je Canada in gaat, want dan stempelen ze je paspoort, net als je canada weer uitgaat en Amerika in.
Ik heb te vaak van die Border Security programma's gezien van mensen die weer werden teruggestuurd (na eeuwen gespaard te hebben voor een ticket) omdat ze het juiste visum niet hadden of omdat ze dachten dat je gaat werken of wat dan ook.
Ik zou als ik jou was contact opnemen met de ambassade van beide landen en de situatie voorleggen, zij zullen precies kunnen vertellen hoe en wat.
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 21 Jul 2014 13:49

Re: Visa USA en Canada

Oh en zorg dus voor een goed verhaal voor Canada, of genoeg geld op je rekening. Want als jij als enige geen werkvisum mag en de andere wel en je blijt een redelijke tijd (of kan niet aangeven wanneer je weer weggaat), dan heb je grote kans dat ze vermoeden dat jij illegaal gaat werken en je niet binnen laten.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 21 Jul 2014 14:01

Re: Visa USA en Canada

Thanks!

Jorja: ja, ik ga ook later het land in dan de jongens, dus reis alleen en zorg dat ik adres heb waar ik heen ga, dus net alsof ik iemand ga bezoeken (wat ik ws ook wel ga doen, maar eerst reuniten met m'n liefde). Genoeg geld op mijn rekening heb ik sowieso.

Maar... Ik verlaat Amerika de eerste keer wel en Canada uiteindelijk ook weer maar dan zitten we weer in Amerika. En ik vind het nogal wat om nu te moeten beslissen wanneer ik Canada weer uitga en wanneer ik daarna Amerika weer uitga, dat is veelste ver vooruitdenken.
Ik heb al contact opgenomen met beide ambassades maar... telefonisch niet te bereiken en bij beide op 2 keer emails geen reactie. Vandaar maar zo even..
Afbeelding
Afbeelding
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 21 Jul 2014 15:21

Re: Visa USA en Canada

Ah vandaar. Goed plan ja voor Canada, anders kunnen ze zeker moeilijk doen :D
Ik keek net even snel, maar zag niet dat je een exacte datum moet invullen voor je visum voor Amerika. Hij is gewoon 90 dagen geldig vanaf dat je aankomt in Amerika en je aanvraag is 2 jaar geldig (dus binnen twee jaar na aanvraag moet je er heen gaan, anders opnieuw aanvragen). Maar misschien handig om zelf nog even goed door te lezen (google op ESTA en dan gewoon de aanvraag al in gaan vullen, je kunt altijd deze nog niet voltooien en je kunt ook later gegevens weer aanpassen in je aanvraag).

Oh en ik las ook dit: (wel handig om te weten, ik wist het namelijk niet)
Per juli 2014 is het verplicht om bij uw vertrekgate op Schiphol aan te tonen dat uw electronica aan kunnen, een nieuwe regel van de Amerikaanse veiligheidsdienst NSA die bedoeld is om te voorkomen dat er bommen in telefoons en laptops vervoerd kunnen worden. Zorg er dus voor dat alle electronica die u in uw handbagage meeneemt makkelijk te vinden zijn, uit hun hoes gehaald kunnen worden en aangezet kunnen worden.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 22 Jul 2014 00:48

Re: Visa USA en Canada

Jorja, dank je wel! Dat laatste wist ik inderdaad niet, heel goed te weten!
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem88

Bericht 22 Jul 2014 07:46

Re: Visa USA en Canada

Hoe dat zit met visa weet ik niet, volgens mij heb je voor een verblijf langer dan een bepaalde tijd in Canada wel iets nodig. Ik zou inderdaad een goed verhaal verzinnen, je moet je verblijf ten allen tijden verantwoorden en puur op basis van wat je hier vertelt, zou je het land niet in mogen. Succes!
<<

Anoniem119

Bericht 22 Jul 2014 08:11

Re: Visa USA en Canada

Marsy, ja je moet je electronica dus goed aan kunnen zetten, dat is belangrijk. Dus niet alvast uit zetten voor de security, en een evt laptop op slaapstand zetten enzo. Lekker onhandig, ben benieuwd hoe dat in de praktijk gaat zijn.

De rest weet ik niet.
<<

Anoniem162

Bericht 22 Jul 2014 09:33

Re: Visa USA en Canada

Jorja schreef:Ah vandaar. Goed plan ja voor Canada, anders kunnen ze zeker moeilijk doen :D
Ik keek net even snel, maar zag niet dat je een exacte datum moet invullen voor je visum voor Amerika. Hij is gewoon 90 dagen geldig vanaf dat je aankomt in Amerika en je aanvraag is 2 jaar geldig (dus binnen twee jaar na aanvraag moet je er heen gaan, anders opnieuw aanvragen). Maar misschien handig om zelf nog even goed door te lezen (google op ESTA en dan gewoon de aanvraag al in gaan vullen, je kunt altijd deze nog niet voltooien en je kunt ook later gegevens weer aanpassen in je aanvraag).

Oh en ik las ook dit: (wel handig om te weten, ik wist het namelijk niet)
Per juli 2014 is het verplicht om bij uw vertrekgate op Schiphol aan te tonen dat uw electronica aan kunnen, een nieuwe regel van de Amerikaanse veiligheidsdienst NSA die bedoeld is om te voorkomen dat er bommen in telefoons en laptops vervoerd kunnen worden. Zorg er dus voor dat alle electronica die u in uw handbagage meeneemt makkelijk te vinden zijn, uit hun hoes gehaald kunnen worden en aangezet kunnen worden.


Je esta is wel paspoort gebonden. Dus verloopt je paspoort in de tussentijd moet je opnieuw betalen en een nieuwe aanvragen.
<<

Anoniem122

Bericht 22 Jul 2014 09:36

Re: Visa USA en Canada

Marin schreef:Marsy, ja je moet je electronica dus goed aan kunnen zetten, dat is belangrijk. Dus niet alvast uit zetten voor de security, en een evt laptop op slaapstand zetten enzo. Lekker onhandig, ben benieuwd hoe dat in de praktijk gaat zijn.

De rest weet ik niet.


Echt zo irritant die nieuwe maatregel. Ik heb bijvoorbeeld geen batterij in mijn laptop meer zitten, en zeker niet tijdens het reizen om gewicht te besparen. Wordt lastig aanzetten dus.
Gelukkig is het tot nu toe alleen naar Amerika en had ik er op mijn laatste vluchten geen problemen mee. Mijn oplader zat in mijn ruimbagage en mijn laptop in mijn handbagage. En mijn telefoon viel halverwege tijdens het wachten op de overstap uit omdat de batterij leeg was en ik niet de juiste stekker had om op te laden.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 22 Jul 2014 13:31

Re: Visa USA en Canada

Met de batterij komt het wel goed. Maar er is dus niemand hier vanuit Amerika naar Canada geweest voor onbepaalde tijd en toen weer Amerika in voor onbepaalde tijd? Verhaal in Canada komt wel goed, daar maak ik me niet druk om. Ik maak me druk om het feit of ze in Canada van me verwachten dat ik een exit ticket heb en later in Amerika of ze daar dan ook weer verwachten dat ik een exit ticket heb. Ik kan dit dus niet online vinden en de reisbureaus kunnen het me ook niet vertellen. :cry:
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem304

Bericht 22 Jul 2014 13:40

Re: Visa USA en Canada

Mijn broer moest alle keren dat hij naar Canada ging een bewijs hebben dat hij het land weer uit ging binnen 6 maanden (of was het nou 3???). Hij boekte dat ticket dan later om zodat hij langer kon blijven. Hij heeft ook een keer eeuwen op het vliegveld 'vast' gezeten omdat ze het niet vertrouwden dat hij echt een vriendin had daar waar hij ging verblijven. Zij moest toen komen bewijzen waar ze woonde en hoeveel inkomen ze had zodat ze zeker wisten dat hij daar ging verblijven.

Ik heb ook een half uur vragen beantwoord in Canada voordat ik mocht doorlopen. Verschrikkelijk.
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 22 Jul 2014 13:45

Re: Visa USA en Canada

Als je een toeristen visum hebt, zullen weinig landen je binnen laten voor onbepaalde tijd. Geen retourticket betekent voor hen dat je niet terug gaat, maar je mag niet onbepaald in dat land blijven. Helemaal omdat je geen werkvisum kunt krijgen. Als jij dan zegt 'ja ik blijf voor onbepaalde tijd', dan zullen ze denken dat je illegaal gaat werken en je de toegang uberhaupt weigeren.
Ik zou dan eerder naar een ticket kijken waarvan je de datum nog makkelijk kunt veranderen. Zo kan je het wel zelf bepalen, maar heb je wel dat retourticket voor je visum.
(Kijk ook even regelmatig naar Border Security, dan krijg je een idee hoe het er aan toe gaat, er zijn naast de Australische editie ook versies uit Canada, Amerika en UK)
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 22 Jul 2014 14:07

Re: Visa USA en Canada

Thanks Jorja, verdorie, dan moet ik dus toch tickets gaan boeken, ik vind het zo duur! Ticket vanuit Amerika naar Canada, dan binnen Canada, dan weer uit Canada in Amerika en daar weer ticket uit.. Zucht! Dacht dat dit land moeilijk was..
Afbeelding
Afbeelding
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 24 Jul 2014 08:06

Re: Visa USA en Canada

Haha nee, Amerika is best lastig! En de douane is scary, de manier waarop ze vragen stellen wordt je al zenuwachtig van, alsof je iets verkeerds doet terwijl je weet dat dat niet zo is.
Je zou natuurlijk ook kunnen kijken wat een buskaartje kost, daarmee kan je ook de grens over en is misschien makkelijker en goedkoper van datum te wisselen.

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers