Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoe leg je uit wat cremeren is aan een 3jarige?

<<

Teddyaapje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 19 Jul 2014 13:37

Hoe leg je uit wat cremeren is aan een 3jarige?

9w geleden kreeg mn schoonvader de diagnose slokdarmkanker. Artsen konden niks meer voor hem doen en ook hij zelf en andere therapeuten konden hem niet meer helpen. Op dit moment ligt hij erg slecht en zal hij binnen enkele dagen overlijden. T. is ruim 3,5jr en vraagt van alles. Ik kan hem eigenlijk overal antwoord op geven maar mn schoonvader zal gecremeerd worden...hoe leg je uit aan een peuter wat dat is? T. is erg nieuwsgierig en wil vaak dingen tot in detail weten. Ook is hij erg gevoellig en moeten we sowieso oppassen met onze uitleg wat dit soort dingen aangaat.

Heeft er iemand tips?
Afbeelding Afbeelding

*20-7-2012*
<<

Anoniem124

Bericht 19 Jul 2014 14:23

Re: Hoe leg je uit wat cremeren is aan een 3jarige?

Ik zou daar echt grandioos omheen lullen of beter nog helemaal niet aan de orde laten komen. Ik vind de dood voor een 3 jarige al moeilijk genoeg te behappen. Hoe of wat dat is nog veel te veel voor zo'n kleintje.
<<

Anoniem275

Bericht 19 Jul 2014 15:15

Re: Hoe leg je uit wat cremeren is aan een 3jarige?

Mijn ervaring is dat een 3-jarige echt al best veel begrijpt. Vorige maand is mijn opa overleden, ik heb T. toen niet verteld wat er na de dood met opa gebeurde en hij vroeg er ook niet naar.
Wij hebben wel van de uitvaartondernemer een boekje gekregen, 'soms moet je even huilen'. Daar stond bij cremeren iets over een hele warme kamer waar het lichaam veranderd in as (ik weet het even niet letterlijk en ben nu niet thuis om het na te lezen), misschien kun je zoiets vertellen? Ik zou in ieder geval niet iets van vuur of verbranden noemen..
<<

Anoniem275

Bericht 19 Jul 2014 16:02

Re: Hoe leg je uit wat cremeren is aan een 3jarige?

Wat heftig trouwens, zo onverwacht..
Heel veel sterkte!
<<

Anoniem127

Bericht 19 Jul 2014 22:16

Re: Hoe leg je uit wat cremeren is aan een 3jarige?

Klinkt als een hele zware periode voor jullie allemaal.

Dit soort dingen leg ik eigenlijk niet gedetailleerd uit aan kinderen. Meestal praat ik er zo algemeen mogelijk omheen. Plastisch uitleggen wat cremeren is, zou denk ik best schokkend kunnen zijn voor kindjes die toch al niet helemaal kunnen bevatten wat de dood nu is.

Mijn oudste heeft veel vragen over de dood, maar ik geef alleen maar aan dat iemands aardse leven dan ophoudt en dat de meningen verschillen over wat er dan na die tijd is. Ze vraagt er vaak naar, maar in feite is dit ook alles wat ik weet.
<<

Anoniem 82

Bericht 19 Jul 2014 23:26

Re: Hoe leg je uit wat cremeren is aan een 3jarige?

Allereerst heel veel sterkte!!

Ik zou denk ik zelf hier niet over beginnen tenzij hij zelf expliciet zou vragen wat er dan precies gebeurt. En misschien kan hij zelf wel aangeven wat hij denkt dat er dan gebeurt? A heeft bijvoorbeeld zelf 'bedacht' wat er gebeurt als dieren of mensen (ze bedacht het nav de hond van mijn moeder die was overleden) dood zijn, volgens haar zijn ze dan 'gestopt' en wat haar betreft is het daarmee klaar.

Maar mocht hij het precies willen weten, of je wilt het hem sowieso graag uitleggen in kindertaal, dan vind ik de tip van Bubble wel een goede. Er zijn vaak wel boekjes over, en daar wordt waarschijnlijk wel op een begrijpelijke maar toch ook kindvriendelijke manier uitgelegd hoe zulke dingen werken.

Ik ben eerlijk gezegd blij dat A tot nu toe niet heel erg doorvraagt over dit soort dingen. Het lijkt me al moeilijk om te moeten uitleggen over de hond, laat staan wanneer het om een familielid gaat! Heel veel sterkte en hopelijk kunnen jullie het op een kindvriendelijke manier uitleggen.
<<

Toos

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 586

Geregistreerd: 12 Jun 2014 23:43

Bericht 20 Jul 2014 00:11

Re: Hoe leg je uit wat cremeren is aan een 3jarige?

Charles schreef:Ik zou daar echt grandioos omheen lullen of beter nog helemaal niet aan de orde laten komen. Ik vind de dood voor een 3 jarige al moeilijk genoeg te behappen. Hoe of wat dat is nog veel te veel voor zo'n kleintje.


Absoluut. Zelfs mijn oudste van 8 zou ik dit niet precies uitleggen. Sterkte met alles wat komen gaat.
Succes. It is being able to go te bed each night with your soul at peace.
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2382

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:09

Bericht 20 Jul 2014 00:31

Re: Hoe leg je uit wat cremeren is aan een 3jarige?

Moeilijk hoor, ik zat daar ook mee toen mijn vader overleed. De oudste (toen net 5 jaar) wil echt alles weten en ik wilde haar wel duidelijk maken dat er geen begrafenis zou komen en dus ook geen graf waar we achteraf naartoe konden gaan (want dat verwachtte ze min of meer, we brengen regelmatig een bezoekje aan het graf van mijn oma). Ik heb het woord gecremeerd wel gewoon gebruikt, ze vroeg er toen niet verder naar. Mijn vader lag thuis opgebaard, dat maakte het afscheid voor haar wel tastbaarder en ook gemakkelijker denk ik achteraf. Ik heb de dag van de crematie verteld dat het lichaam van opa naar het crematorium ging en dat we daar definitief afscheid gingen nemen. Ik heb ook verteld dat wat overbleef van opa, in een mooie pot weer mee terug naar huis zou komen, zodat opa toch nog altijd bij ons zou zijn. Daar nam ze genoegen mee.
Maar twee dagen later had een klasgenootje dus aan haar gevraagd of het waar was dat ze haar opa verbrand hadden... :palm: Daar sta je dan met je goede gedrag, een andere ouder had het dus blijkbaar wel heel 'duidelijk' uitgelegd en kinderen doen daar niet moeilijk over, maar ik had dit dus wel echt willen voorkomen. Toen heb ik wel over haar vragen heen gepraat, dat lukte gelukkig aardig en ze is er niet meer op teruggekomen. Maar je kunt ze dus niet altijd behoeden voor wat ze van anderen horen...
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Isolt

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2386

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:46

Bericht 20 Jul 2014 06:33

Re: Hoe leg je uit wat cremeren is aan een 3jarige?

Toos schreef:
Charles schreef:Ik zou daar echt grandioos omheen lullen of beter nog helemaal niet aan de orde laten komen. Ik vind de dood voor een 3 jarige al moeilijk genoeg te behappen. Hoe of wat dat is nog veel te veel voor zo'n kleintje.


Absoluut. Zelfs mijn oudste van 8 zou ik dit niet precies uitleggen. Sterkte met alles wat komen gaat.


Inderdaad dit. Heeft de uitvaartleider vorig jaar ook geadviseerd aan mijn zus en zwager om bij mijn neefje te doen toen mijn vader was overleden.


Heel veel sterkte de komende tijd! :hug:
10-08-2017 ♥
<<

Anoniem275

Bericht 20 Jul 2014 07:31

Re: Hoe leg je uit wat cremeren is aan een 3jarige?

Ik heb het even nagekeken, maar er staat 'crematorium, een gebouw waar je lichaam in as veranderd'.
Ik zou dat zelf iets anders benoemen, anders is het net alsof dat bij iedereen die daar naar binnen gaat gebeurd.

Ik heb toen mijn opa ziek was wel aan T. uitgelegd dat opi heel erg ziek was en oud en dat zijn hart zou stoppen met kloppen. Dat opi dan geen pijn meer kon voelen en niet meer kon spelen en praten. Daaruit trok T. de conclusie dat hij opi niet meer kon zien, maar omi nog wel en hiermee was het voor hem goed.
<<

Anoniem88

Bericht 20 Jul 2014 08:42

Re: Hoe leg je uit wat cremeren is aan een 3jarige?

Ik heb als kind altijd gedacht dat als iemand gecremeerd werd, hij helemaal ingesmeerd werd met een bepaald soort crème. Ik heb eigenlijk nooit verder gevraagd. Ik denk ook niet dat ik het uit zou leggen, en dan eerder zou zeggen dat cremeren een andere naam is voor een uitvaart, waar mensen afscheid kunnen nemen van opa. Weten jullie al wat er daarna met de as zal gebeuren? Als zijn wens is om uitgestrooid te worden en je zoontje vraagt vervolgens wat er met het lichaam gebeurt, dan kun je natuurlijk vertellen dat opa graag een speciaal graf wilde, niet op een begraafplaats. Als hij over de zee uitgestrooid zou willen noemen dan zou ik dat overigens weer niet zo specifiek benoemen, ik denk dat het voor je zoontje dan wel erg naar voelt als jullie een tijdje later ineens naar het strand zouden gaan en zouden gaan zwemmen in zee. Dan zou ik het bij dat speciale graf houden.

Sterkte..
<<

Teddyaapje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 20 Jul 2014 10:04

Re: Hoe leg je uit wat cremeren is aan een 3jarige?

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik de vragen aan T. terugkoppel zodat hij er zn eigen verhaal van maakt. Ik weet zeker dat ik anders vastloop. Hij wil altijd alles tot in detail weten. Misschien voelt hij aan dat dat in dit geval niet 'kan'.
Afbeelding Afbeelding

*20-7-2012*

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: MissBitchy, Salome