Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


tijdens t eten van je kind

<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 14 Jul 2014 17:55

tijdens t eten van je kind

Wat doen jullie dan?
E eet bijna alles zelf, maar soms kost dit veel tijd (lees, stukjes gehakt tijdens roerbakken met de vingers, of veel knoeien met de lepel). Prima, lekker laten doen! Alleen merk ik dat ik zelf niet weet wat te doen. Ik heb mn eten al veel sneller op. Een echt gesprek zit er natuurlijk nog niet in. Ik.zeg af en toe wel eens iets, maar dat lukt me niet iedere dag een half uur. Tv staat niet aan, en eigenlijk is t ook niet echt netjes op met mn tel oid erbij te zitten.
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem124

Bericht 14 Jul 2014 17:56

Re: tijdens t eten van je kind

:smile:
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 14 Jul 2014 18:30

Re: tijdens t eten van je kind

Benoemen wat je kind doet en gedaan heeft, over eten praten, liedjes zingen. En zelf langzamer eten.
#teammaple🍁
<<

Anoniem331

Bericht 14 Jul 2014 18:33

Re: tijdens t eten van je kind

Oh dat lijkt me ook echt lastig wanneer je alle dagen alleen met zo'n klein kind aan tafel zit. Gespreksstof heb je dan niet echt.
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 14 Jul 2014 18:37

Re: tijdens t eten van je kind

Ik lees een boek. Ik eet dan ook meestal alleen met de meisjes.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 14 Jul 2014 18:42

Re: tijdens t eten van je kind

Slakje schreef:Ik lees een boek. Ik eet dan ook meestal alleen met de meisjes.

Oh dat zou ik niet zo snel doen, ik vind het wel belangrijk dat het avondeten (en ontbij en lunch btw) een sociale aangelegenheid is.
#teammaple🍁
<<

Anoniem88

Bericht 14 Jul 2014 18:49

Re: tijdens t eten van je kind

Ik werk één dag in de week alleen op de groep, dan heb ik een eetmomenten met drie of vier van die kleine kindjes in die leeftijd :) Ik benoem gewoon veel van wat ze doen, vraag of het lekker is, maak af en toe een grapje... Reuze gezellig aan tafel, maar soms herken ik het gevoel van doodse stilte aan tafel inderdaad ook wel een klein beetje :)
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 14 Jul 2014 18:51

Re: tijdens t eten van je kind

Urban Naked schreef:Benoemen wat je kind doet en gedaan heeft, over eten praten, liedjes zingen. En zelf langzamer eten.


Ik snap je tips, maar ik kan niet bij iedere hap zeggen 'hap'. Tuurlijk zeg ik dat wel eens, net als 'lekker he' of 'goed zo'. Maar natuurlijk speelt ze ook nog wat met het eten (niet knoeien, want dat kap ik wel af). Waardoor ik af en toe uitgebuurt ben. Door haar leeftijd krijg ik ook niet altijd contact (dan is ze zo met haar eigen eten bezig). Liedjes zingen vind ik zelf geen optie, omdat je haar dan nog afleid van het eten
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem88

Bericht 14 Jul 2014 18:53

Re: tijdens t eten van je kind

Maar dat bedoelt UN ook niet, bij iedere hap 'Hap' zeggen. Een eetmomenten is zoveel meer dan dat. Ze kijkt vast ook wel eens om zich heen, benoem maar wat je denkt dat ze ziet of hoort. Refereer maar aan iets wat jullie die dag gedaan hebben wat erg leuk was, of wat ze die dag bij de opvang/oppas gedaan heeft. Ze praat dan nog niet terug, maar zo maak je wel een eerste begin al van de dag doorspreken aan tafel. Dat soort dingen.
Laatst gewijzigd door Anoniem88 op 14 Jul 2014 18:55, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 14 Jul 2014 18:54

Re: tijdens t eten van je kind

Dundas schreef:Ik werk één dag in de week alleen op de groep, dan heb ik een eetmomenten met drie of vier van die kleine kindjes in die leeftijd :) Ik benoem gewoon veel van wat ze doen, vraag of het lekker is, maak af en toe een grapje... Reuze gezellig aan tafel, maar soms herken ik het gevoel van doodse stilte aan tafel inderdaad ook wel een klein beetje :)


En dan is dat nog maar 1 avond in de week ;)
Als ik zelf niet thuis eet maar aan het werk ben heb ik hetzelfde 'probleem' met mn bewoners haha. Maar dan zijn ze met net iets meer, geeft net iets meer mogelijkheden (dan kun je aan meerderen vragen of t smaakt :angel: )
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 14 Jul 2014 18:55

Re: tijdens t eten van je kind

Urban Naked schreef:
Slakje schreef:Ik lees een boek. Ik eet dan ook meestal alleen met de meisjes.

Oh dat zou ik niet zo snel doen, ik vind het wel belangrijk dat het avondeten (en ontbij en lunch btw) een sociale aangelegenheid is.

Dat kan heel goed zijn, maar 3 kwartiers aan tafel zitten en een hele tijd kijken hoe de kinderen eten is me teveel.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem88

Bericht 14 Jul 2014 18:55

Re: tijdens t eten van je kind

Haha, ik lunch met ze, geen avondeten :wink:
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 14 Jul 2014 18:55

Re: tijdens t eten van je kind

Elsa schreef:
Urban Naked schreef:Benoemen wat je kind doet en gedaan heeft, over eten praten, liedjes zingen. En zelf langzamer eten.


Ik snap je tips, maar ik kan niet bij iedere hap zeggen 'hap'. Tuurlijk zeg ik dat wel eens, net als 'lekker he' of 'goed zo'. Maar natuurlijk speelt ze ook nog wat met het eten (niet knoeien, want dat kap ik wel af). Waardoor ik af en toe uitgebuurt ben. Door haar leeftijd krijg ik ook niet altijd contact (dan is ze zo met haar eigen eten bezig). Liedjes zingen vind ik zelf geen optie, omdat je haar dan nog afleid van het eten

Oh nouja ik deed en doe dat wel zo. Genoeg te verzinnen over eten. Ik maak rijmpjes over wat hij eet, ik zing een zelfverzonnen liedje over eten.
Succes ermee.
#teammaple🍁
<<

Anoniem272

Bericht 14 Jul 2014 19:15

Re: tijdens t eten van je kind

Met T. klets ik een beetje, maar als ik alleen met I. aan tafel zit ga ik net als Slakje wat lezen intussen. De krant of een tijdschrift.
<<

Anoniem88

Bericht 14 Jul 2014 19:22

Re: tijdens t eten van je kind

Ik vind lezen tijdens een tafelmoment eigenlijk heel ongeïnteresseerd in je kinderen overkomen. Het is prima mogelijk om gezellige tafelmomenten te hebben als je alleen met een klein kindje eet. Het avondeten moet vaak juist hét gezamenlijke moment van een gezin worden als de kinderen later kunnen praten, waarop je als ouder juist de kans wilt aangrijpen om dingen te bespreken. En dan zou je dat nu gaan verwerpen door een boek te gaan lezen... Natuurlijk, je zult met kleine kinderen zelf het gesprek moeten voeren, maar kind communiceert non-verbaal heus wel mee. Gewoon de dag doorspreken, leuke dingen die ze gedaan hebben benoemen, en dat opgelaten gevoel proberen los te laten, grapjes maken, liedjes en rijmpjes inderdaad, dan wordt het echt leuk aan tafel.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 14 Jul 2014 19:24

Re: tijdens t eten van je kind

Ik snap best dat ze niet een half uur in haar eentje aan het woord kan zijn, dat zou ik ook lastig vinden. Ik vind je eerlijk gezegd ook wat terechtwijzerig overkomen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem88

Bericht 14 Jul 2014 19:29

Re: tijdens t eten van je kind

Het is niet zozeer als terechtwijzing bedoeld, ik zou het zelf alleen belangrijk vinden om juist tijdens een eetmomenten interesse in m'n kinderen te tonen. Ik voel me op m'n al schuldig als ik tussendoor even de overdracht lees of iets, of iets snel opschrijf voor m'n collega. Ik heb er niet zoveel problemen me om het een halfuurtje gezellig te maken aan tafel, natuurlijk hoef je geen halfuur non-stop te kletsen. Maar een boek is weer een ander uiterste, dan verlies je voor mijn gevoel de aandacht voor je kindje.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 14 Jul 2014 19:30

Re: tijdens t eten van je kind

Ik vind het nogal overdreven dat je meteen niet geïnteresseerd bent in je kind als je op een gegeven moment even een stukje leest.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem272

Bericht 14 Jul 2014 19:35

Re: tijdens t eten van je kind

Ach, die preek raakt mij niet hoor. Ik denk niet dat het mijn dochter van 8 maanden uitmaakt of ik even wat lees terwijl ze eet. Communiceren doen we genoeg: tijdens het verschonen, spelen, knuffelen. En als we met zn allen aan tafel zitten kletsen we ook allemaal (en betrekken we de jongste er ook bij).

Maar nee, als ik alleen met een baby aan tafel zit ga ik niet een half uur lang tegen haar praten.

Ze vindt die rust even ook best fijn hoor. Kan ze zich focussen op het eten. Een stukje komkommer naar je mond brengen is voor een baby nogal een klus haha.
<<

Anoniem272

Bericht 14 Jul 2014 19:48

Re: tijdens t eten van je kind

Als het over medewerkers in de kinderopvang gaat: het valt mij wel altijd op hoe druk die met elkaar zijn i.p.v. met de kinderen. Vanuit dat perspectief snap ik Dundas wel. Je werkt er voor de kinderen, niet voor je collega's of voor de administratie.

Maar een tafel met 4 kinderen eraan op een KDV, dat is een heel andere situatie dan thuis met 1 baby/dreumes. Het tafelen is dan niet perse een essentieel rust- of kletsmoment, als je vlak daarvoor nog met zn tweetjes hebt geknuffeld of samen een boekje gelezen hebt.
<<

Fiene

Bericht 14 Jul 2014 20:42

Re: tijdens t eten van je kind

Wij eten zelf of kletsen wat. Ik zou zelf niet gaan zitten lezen want dat vind ik niet zo gezellig maar bij mij mag ze, wanneer het me te lang duurt, niet meer zelf eten. Ik help dan ondertussen mee en ze eet wat hapjes zelf.
<<

Anoniem123

Bericht 14 Jul 2014 20:54

Re: tijdens t eten van je kind

Als ik alleen ben met S met het eten dan lees ik vaak wat voor, zingen we liedjes, kijken you tube filmpjes en soms speel ik een spelletje op de tablet. Of ik ruim ondertussen het aanrecht alvast op maar dat vind ik ongezellig.

Zitten we als gezin aan tafel, dat gebeurt niet vaak, dan zitten we samen wat te praten, gek doen met S etc.
<<

Anoniem162

Bericht 14 Jul 2014 21:26

Re: tijdens t eten van je kind

Ik zit ook de meeste avonden al 2.5 jaar alleen aan tafel met hem. Ik doe vaak ook nog wel wat tussendoor. Eerst keek ik af en toe wat op mijn telefoon (mail) of ging de reclamefolders langs voor de aanbiedingen.
Nu kan hij inmiddels goed praten maar een gesprek tijdens het avondeten gaat niet want dan eet hij niet meer.
Dus meestal zit ik gewoon te wachten tot hij klaar is.
Ik snap ook niet hoe ik liedjes zou moeten zingen of voorlezen tijdens het eten zoals sarahkey. Dat leid zoveel af dat hij helemaal niet meer eet. En het aanrecht opruimen heeft geen nut want zodra ik op sta is hij direct klaar met eten.
<<

Anoniem114

Bericht 14 Jul 2014 21:29

Re: tijdens t eten van je kind

Wat een domme titel voor een topic..
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 14 Jul 2014 21:31

Re: tijdens t eten van je kind

Gut, wat een constructieve reactie. Heel interessant ook, wat de titel van een topic is.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers