Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Auto kiezen en afwegingen

<<

Anoniem173

Bericht 13 Jul 2014 19:56

Re: Auto kiezen en afwegingen

Ik heb op vakantie in een 107 gereden, prima boodschappenkarretje maar veel kilometers op de snelweg zou ik er niet mee willen maken.
<<

Anoniem222

Bericht 13 Jul 2014 21:02

Re: Auto kiezen en afwegingen

Haha! Mijn ouders rijden al jaren Renault en hebben nooit problemen gehad. Maar ze kopen wel elke 6 jaar ongeveer een nieuwe auto, dat scheelt misschien. Ze hebben nu allebei een nieuwe Clio, super leuke auto! Mijn vader heeft een gti en hij is nu net dat jongetje uit de vw reclame haha!

Maar on topic. Gaan je ouders sowieso een nieuwe auto kopen? Dan zou ik het voorlopig even met de Mazda doen!
En als ze helemaal een nieuwe auto gaan kopen zodat jij de Mazda over kunt kopen zou ik op het aanbod in gaan om geld te lenen. Hoe lang zou het duren voor je dat af kunt betalen?
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5492

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 13 Jul 2014 21:12

Re: Auto kiezen en afwegingen

Ik heb geen verstand van auto's maar ik zou ook niet meteen teveel investeren. Eerst eens kijken of het bevalt, of je moet echt een dikke spaarrekening hebben, dan zou ik het wel meteen doen.
<<

Anoniem99

Bericht 13 Jul 2014 22:28

Re: Auto kiezen en afwegingen

Een nieuwere auto betekent niet per definitie minder onderhoud hoor? Je kent immers de geschiedenis van het ding niet. Voor hetzelfde geld zit hij vol storingen. Ik zou eerst eens de auto van je ouders proberen, daar val je niet direct een buil aan.
<<

Anoniem287

Bericht 13 Jul 2014 22:32

Re: Auto kiezen en afwegingen

Ik weet niet of het al gezegd is want ik heb geen zin om alle reacties te lezen, maar dit kan ik je adviseren: GEEN Ford Ka. Ik herhaal: GEEN Ford Ka. En al helemaal niet zo'n oude. Het was echt al-tijd wat met dat ding van mij.

Mijn vriendin heeft een Aygo en die is er echt super blij mee! Rijdt inderdaad heel zuinig ook (die oudere Ford Ka zuipt ook nog eens als een malle, trouwens).
Laatst gewijzigd door Anoniem287 op 13 Jul 2014 23:50, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem99

Bericht 13 Jul 2014 22:38

Re: Auto kiezen en afwegingen

Wat wil je eigenlijk maximaal uitgeven?
<<

Anoniem147

Bericht 13 Jul 2014 23:25

Re: Auto kiezen en afwegingen

Siamsa schreef:Ik weet niet of het al gezegd is want ik heb geen zin om alle reacties te lezen, maar dit kan ik je adviseren: GEEN Ford Ka. Ik verhaal: GEEN Ford Ka. En al helemaal niet zo'n oude. Het was echt al-tijd wat met dat ding van mij.

Mijn vriendin heeft een Aygo en die is er echt super blij mee! Rijdt inderdaad heel zuinig ook (die oudere Ford Ka zuipt ook nog eens als een malle, trouwens).


Die is er al af gehaald haha. Ik las het al, geen goed plan.

@ Sienna, maximaal €3300,- aanschafprijs (dan wil ik wel een redelijk zuinige en lichte auto met geen absurd hoge km-stand).

Eigenlijk wil ik niet lager dan €1500,- gaan. Dan vind ik de auto's toch wel behoorlijk oud en het merendeel ziet er dan ook gewoon gedateerd (logisch) en muffig uit. Het eerste jaar zal ik er minimaal 15.000km mee rijden.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11578

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 13 Jul 2014 23:39

Re: Auto kiezen en afwegingen

En heb je nog andere voorwaarden?

Ik heb dan een aygo maar wilde perse een 5-deurs want de kofferbak is zo klein dat ik een 3-deurs onhandig vond. Wil je electrische ramen? Wil je airco enz enz dat maakt allemaal uit met waar je uiteindelijk voor kiest.
2015 💙
<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:49

Bericht 13 Jul 2014 23:45

Re: Auto kiezen en afwegingen

Ik heb ook al vier jaar een Aygo uit 2006 die nu rond de 100.000 km heeft gereden en ik ben daar heel tevreden over. Hij rijdt goed, kost weinig qua verzekering en qua wegenbelasting en er zijn geen gekke dingen qua onderhoud geweest, behalve een lek in de achterbak. Dit blijkt een veelvoorkomend mankement van Aygo's uit dit bouwjaar te zijn, dus mocht je voor de Aygo gaan, zou ik dat even nakijken.
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1465

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:58

Bericht 14 Jul 2014 07:32

Re: Auto kiezen en afwegingen

TukTuk schreef:Ik zou sowieso niet voor een Peugeot gaan. Franse auto's zijn niet echt betrouwbaar.

Zou ook die auto van je ouders kopen, wie weet rij je er nog een behoorlijke tijd mee! Je weet het toch nooit met auto's, het is altijd een gok.


Joh wat een bullshit. Peugeot's en Renault's zijn hardstikke degelijke goede auto'tjes. Veel mensen in mijn omgeving rijden die auto's echt al jaren en hebben er echt nooit gezeik mee. Alfa's (mito) zijn dan weer minder betrouwbaar so i've heard.

Ik zou of voor de auto van je ouders gaan of voor een auto rond 3.300. Anders kom je toch al vrij snel op echt oudere auto's met veel km'ers. Als je een tijdje verder wilt met een auto zou ik er wel een beetje in investeren. Bij oudere autootjes wel even checken of noodzakelijke dure onderhoudsdingen al gedaan zijn. (Bij bepaald aantal kilometers moet bijv de distributieriem vervangen worden etc, best dure reparatie. Er zijn best een aantal mensen die hem dan al te koop zetten.)
Smile, it's free!
<<

Zwilling

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 596

Geregistreerd: 03 Sep 2013 10:49

Bericht 14 Jul 2014 08:01

Re: Auto kiezen en afwegingen

Ik zou voor de auto van je ouders gaan, en die op rijden.
Als je een auto koopt heb je altijd kosten zeker rond de beurten en Apk's. Daar moet je dus ook echt rekening mee houden in je maandelijkse budget; afschrijving auto en onderhoud auto.

Ik zou eerder kijken naar auto's die qua look en merk minder populair zijn, dan kan je op lagere kilometerstanden, hogere jaartallen en lagere prijzen uitkomen. Hou er wel rekening mee dat naar x aantal kilometers zaken als distrubutieriem en/of koppelingsplaten vervangen moeten worden.
Afbeelding
<<

Patsy

Bericht 14 Jul 2014 09:20

Re: Auto kiezen en afwegingen

TukTuk schreef:Ik zou sowieso niet voor een Peugeot gaan. Franse auto's zijn niet echt betrouwbaar.

Zou ook die auto van je ouders kopen, wie weet rij je er nog een behoorlijke tijd mee! Je weet het toch nooit met auto's, het is altijd een gok.


Dat is echt onzin, er zijn modellen van bepaalde jaren die niet zo goed zijn, maar dat is bij ieder merk zo.

Ik zou eerst voor de Mazda van je ouders gaan, dan kun je nog rustig verder sparen.
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5361

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:12

Bericht 14 Jul 2014 09:37

Re: Auto kiezen en afwegingen

De oude Franse auto's stonden inderdaad niet goed bekent, maar tegenwoordig zijn het inderdaad prima auto's!

Ik zou inderdaad goed naar de onderhoudshistorie kijken, als er recentelijk wat onderdelen zijn vervangen kun je er wel van uit gaan dat die kosten een tijd weg zullen blijven.

Wij hebben laatst een VW lupo uit 2003 gekocht, ontzettend leuk, zuinig autootje dat qua verzekering en belasting echt niet het meeste kost.
10.04.17
<<

Anoniem147

Bericht 14 Jul 2014 10:41

Re: Auto kiezen en afwegingen

Bedankt voor alle reacties weer.

Ik ga het even allemaal op het lijstje erbij schrijven.

Ik zeg nog maar een keer dat ik al gekozen heb de Mazda te laten voor wat hij is. Als ik bij beide auto's (een nieuwe, minder km-stand, lichtere, zuinigere) en de Mazda van mijn ouders een vergelijking trek over 5 jaar gebruik, komen er dezelfde kosten uit. Dan investeer ik nu liever wat meer geld en neem ik de kans dat ik met die nieuwe auto langer dan 5 jaar kan rijden. Daarnaast haalt die auto van mijn ouders een extra 5 jaar echt niet meer, dat weet ik zeker.

Maar, distributieriem.. Check :ja:
<<

Anoniem73

Bericht 14 Jul 2014 10:43

Re: Auto kiezen en afwegingen

Ik zou persoonlijk gelijk voor een goede auto gaan.
<<

Anoniem73

Bericht 14 Jul 2014 10:45

Re: Auto kiezen en afwegingen

TukTuk schreef:Ik zou sowieso niet voor een Peugeot gaan. Franse auto's zijn niet echt betrouwbaar.

Zou ook die auto van je ouders kopen, wie weet rij je er nog een behoorlijke tijd mee! Je weet het toch nooit met auto's, het is altijd een gok.


Dat is absoluut niet waar hoor! Ik heb een 206 met bijna 3 ton op de teller en nog nooit iets aan gehad, op de gebruikelijke slijtage dingen dan. En komt altijd netjes door de APK heen. Mijn schoonouders en moeder hebben een 206 en 207 en ook nog nooit wat aan gehad!

Onze volgende wordt ook een 207 gewoon omdat ze erg betrouwbaar zijn.
<<

Anoniem147

Bericht 14 Jul 2014 10:47

Re: Auto kiezen en afwegingen

De ouders van mijn vriend hebben een Renault Espace en die is wel ALTIJD stuk. Nu was hij afgeschreven en hebben ze weer een nieuwe (tweedehandse) gekocht, waar ook gelijk alles aan mankeert.

Nu zou ik in heel mijn leven nooit zo'n bakbeest kopen haha, maar er zijn volgens mij van elke auto wel bepaalde modellen die niet heel geweldig zijn.
<<

Anoniem304

Bericht 14 Jul 2014 10:52

Re: Auto kiezen en afwegingen

Inderdaad. Dat soort rotte appels zitten overal tussen.

Als je trouwens een VW Lupo overweegt kan je ook kijken naar een Seat Arosa. Motorisch e.d. exact dezelfde auto, maar zo een paar honderd euro goedkoper omdat er geen VW op de buitenkant staat.
<<

Anoniem193

Bericht 14 Jul 2014 10:56

Re: Auto kiezen en afwegingen

Qua kleine auto's zou ik alleen een duitse auto willen.
Ik heb al in veel kleine japanse en franse auto's gezeten, maar voor mij voelt dat absoluut niet prettig.
<<

Fjell

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1579

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:27

Bericht 14 Jul 2014 11:13

Re: Auto kiezen en afwegingen

Ik zou denk ik niet zo snel geld gaan lenen voor een auto.. Ook nieuwere auto's kunnen (snel) kapot gaan en dan heb je en geen auto meer en een schuld. Ik zou denk ik voor de Mazda gaan en anders voor een auto die je zelf in 1x kunt betalen.

Ik heb vorig jaar een VW Polo gekocht uit 1998. Hij bevalt mij prima! Nu had ik ook wel een (heel) klein budget maar ik heb toch een auto waar ik tevreden over ben. Heb net als Alibi toch ook het meeste vetrouwen in Duitse auto's of een Toyota.
-Jeg har det som plommen i egget-
<<

Anoniem205

Bericht 14 Jul 2014 11:33

Re: Auto kiezen en afwegingen

Ik rijd nu bijna 10 jaar een VW Polo uit het jaar prehistorie (1995). Een heerlijk bakkie, nog goed veilig op de weg.
WA verzekerd en nog geen 200.000 km op de teller. Ik rijd erg weinig :) Kosten voor wegenbelasting zijn 25,- per tijdvak en verzekering is 15 euro per maand. Er gaat 42 liter in de tank en ik rijd daar tussen de 500 en 700km op (hangt er vanaf of ik veel in de stad moet rijden of veel snelweg). En hij trekt lekker op :)

Per jaar moet ik wel af en toe flink investeren, maar de garage (geen dealer oid) zegt dat het die auto nog dubbel en dwars waard is. Ik rijd 'm ook af totdat deze naar de sloop moet.

Let er wel op dat wanneer je een auto koopt van rond de 100.000km op de teller, of de distributieriem/-ketting wel/niet vervangen is. Als dat nog niet is gedaan, heb je wel een grote kostenpost aan je broek!
<<

Anoniem147

Bericht 14 Jul 2014 12:19

Re: Auto kiezen en afwegingen

Ik zit nu ook te kijken verschillende Seat Arosa's. Die schelen inderdaad flink in prijs en lees er goede recensies over op Internet. Inderdaad ook een Volkswagen motor.

Zag er net zelfs een paar waarbij de distributieriem inderdaad rond de 115.000km vervangen is.

Dit type auto is wel echt een optie voor mij. (Prijzen liggen tussen de 1000 en 1500 euro).
<<

Anoniem124

Bericht 14 Jul 2014 12:38

Re: Auto kiezen en afwegingen

KA sowieso niet doen, rot auto's en vaak stuk. Vraag maar aan Siamsa :smile: .

Ik zou kijken naar een cheap ass Nissan Micra. Ik heb er eentje totaal op gereden, meer dan 400.000 km en nooit wat mee aan de hand en als was de reparatie goedkoop. Ok, ze zijn niet mooi maar ze rijden superlekker en zijn goedkoop in de aanschaf.
<<

Anoniem147

Bericht 14 Jul 2014 13:07

Re: Auto kiezen en afwegingen

Charles schreef:KA sowieso niet doen, rot auto's en vaak stuk. Vraag maar aan Siamsa :smile: .

Ik zou kijken naar een cheap ass Nissan Micra. Ik heb er eentje totaal op gereden, meer dan 400.000 km en nooit wat mee aan de hand en als was de reparatie goedkoop. Ok, ze zijn niet mooi maar ze rijden superlekker en zijn goedkoop in de aanschaf.


Oh dat klinkt ook goed! Ga ik straks ook naar op zoek.
<<

Theeleut

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 669

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:04

Bericht 14 Jul 2014 13:33

Re: Auto kiezen en afwegingen

Ik heb een een Ka gehad en zoals hier al gezegd is, niet kopen! Roest onder je kont vandaan.

Een Opel Corsa is ook een leuke auto. Zeker de easytronic variant, super zuinig en nog automaat ook.
Ik heb hem zelf ingeruild omdat ik juist wilde schakelen. Maar voor de rest een prima bak.

Nu rijd ik in een 107, hij rijdt zuinig. Ik zelf heb wel wat minpuntjes, maar dat komt omdat ik hier voor een stationwagen reed met een 2.0 l 6 cilinder. Dan is het even wennen in zo' n 'koekblikje' :smile: Maar nu ik gewend ben aan het minder aan power hebben ben ik zeer in mijn nopjes! Enige nadeel is dat je heel weinig in je achterbak kan vervoeren, een krat bier past niet, zo smal is het. Nu plemp ik mijn boodschappen gewoon op de achterbank dus ik heb er op zich niet zo'n last van.

Mocht je voor een oude Twingo gaan kijken, ook niet doen! Zelfde als de Ka, roest, roest en nog eens roest. Al reed hij wel lekker. Wellicht dat de nieuwere modellen daar geen last van hebben. Lijkt me dat de fabrikant daar wel van geleerd heeft.
05-05-2005 01-05-2011
VorigeVolgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers